3.1.1 Begroting van baten en lasten
Begroting van baten en lasten voor het jaar 2013 (x € 1 000)
Realisatie 2011 | Ontwerp 2012 | Ontwerp 2013 | Ontwerp 2014 | Ontwerp 2015 | Ontwerp 2016 | Ontwerp 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Opbrengst moederdepartement | 251 | 150 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Opbrengst overige departementen | 11 469 | 16 758 | 18 022 | 17 523 | 17 523 | 17 523 | 17 523 |
Opbrengsten derden | 3 955 | 2 735 | 2 650 | 2 650 | 2 650 | 2 650 | 2 650 |
Rentebaten | 66 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 |
Vrijval voorzieningen | 1 113 | 100 | 300 | 235 | 125 | 0 | 0 |
Buitengewone baten | 439 | ||||||
Exploitatie bijdrage | |||||||
Totaal baten | 17 292 | 19 773 | 21 052 | 20 488 | 20 378 | 20 253 | 20 253 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 4 847 | 5 958 | 6 103 | 6 103 | 6 103 | 6 103 | 6 103 |
– waarvan eigen personeel | 4 617 | 5 858 | 5 998 | 5 998 | 5 998 | 5 998 | 5 998 |
– waarvan externe inhuur | 230 | 100 | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 |
Materiele kosten | 9 236 | 13 127 | 14 339 | 13 770 | 13 660 | 13 535 | 13 535 |
– waarvan ICT | 805 | 750 | 950 | 950 | 950 | 950 | 950 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 4 056 | 3 152 | 3 250 | 2 818 | 2 875 | 2 875 | 2 875 |
Rentelasten | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | |||||||
Materieel | 509 | 605 | 410 | 410 | 410 | 410 | 410 |
Immaterieel | 99 | 82 | 195 | 195 | 195 | 195 | 195 |
Dotaties voorzieningen | |||||||
Buitengewone lasten | |||||||
Totaal lasten | 14 695 | 19 772 | 21 047 | 20 478 | 20 368 | 20 243 | 20 243 |
Saldo van baten en lasten | 2 597 | 1 | 5 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Toelichting op de baten
Opbrengsten moederdepartement
De opbrengsten betreffen opslag voor de Douane.
Opbrengsten overige departementen
-
– Met het Openbaar Ministerie is in 2012 een 5 jaar dienstverleningsmodel afgesloten met betrekking tot vervoer, opslag, verwerking en vernietiging van in beslaggenomen goederen. De totale inkomsten zijn geraamd op € 9.9 mln.
-
– Domeinen Roerende Zaken voert vanaf 2012 in opdracht van het Ministerie van Veiligheid en Justitie in het kader van het Programma Aanpak Georganiseerde Hennepteelt de landelijke logistieke coördinatie van de ontmantelingen van hennepkwekerijen. De geraamde baten bedragen € 6,8 mln.
-
– Diverse opbrengsten voor opslag, taxaties, advies en verkoopfaciliteiten met betrekking tot het CJIB (€ 0,3 mln.), Agentschap Telecom, Defensie (€ 0,1 mln.) en Rijkswaterstaat (€ 0,1 mln.).
-
– Opbrengsten uit hoofde van vernietiging van datadragers die door departementen worden afgestoten (€ 0,5 mln.).
-
– Rijksmarktplaats voor kantoormeubilair en benodigdheden (€ 0,3 mln.).
Opbrengsten derden
De opbrengsten bestaan vooral uit opgelden (€ 2,5 mln.). Daarnaast zijn er opbrengsten van boetes bij ontbonden verkopen en opbrengsten van kentekenbewijzen (€ 0,2 mln.) bij verkoop van voertuigen.
Vrijval voorzieningen
DRZ heeft in 2011 een reorganisatievoorziening opgebouwd voor toekomstige personele kosten. Deze voorziening valt jaarlijks (in 2013 : € 0,3 mln.) gedeeltelijk vrij.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De categorie personele kosten omvat de salariskosten en opleidingskosten (0,2 mln.) van ambtelijk personeel. DRZ heeft formatief (101.8 fte) waarvan 97,9 fte ingezet. De gemiddelde loonkosten van de operaties per fte bedragen € 60 642 (incl. bovengenoemde uitbreiding).
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan uit de volgende kostencategorieën:
-
– Huren Rijksgebouwendienst (RGD) € 3,3 mln.
-
– Overige huisvestingkosten € 0,8 mln.
-
– Vernietigingskosten hennepkwekerijen € 5,7 mln.
-
– Vernietigingskosten vuurwerk en overige in beslaggenomen goederen € 0,6 mln.
-
– Automatisering € 1,0 mln.
-
– Transportkosten m.b.t. vuurwerk en voertuigen € 0,9 mln.
-
– Bedrijfsmiddelen € 0,3 mln.
-
– Courtage bemiddeling verkoop € 0,4 mln.
-
– Schadeuitkeringe € 0,2 mln.
-
– Reis- en verblijfkosten, bureaukosten, communicatie en overige kosten € 1,1 mln.
Totaal € 14,3 mln.
Afschrijvingen
Afschrijvingen van immateriële activa houden verband met de technische realisatie van het Beslagportaal, aanpassing barcodering, Rijksmarktplaats, «Track and trace» en upgrade van het automatiseringssysteem. Afschrijvingen van materiële activa houden voornamelijk verband met voertuigen, heftrucks, kantoormachines, gereedschappen en verbouwingen.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1/1 | 4 499 | 6 226 | 3 850 | 4 360 | 4 675 | 4 991 | 5 306 |
2. Totaal operationele kasstroom | 2 290 | 688 | 610 | 615 | 615 | 615 | 615 |
3a. -/- Totaal investeringen | – 480 | – 500 | – 100 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 |
3b +/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | 303 | ||||||
3 Totaal investeringskasstroom | – 177 | – 500 | – 100 | – 300 | – 300 | – 300 | – 300 |
4a. -/- Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 66 | – 2 564 | |||||
4b. +/+ Eenmalige storting door moederdepartement | |||||||
4c. -/- Aflossingen op leningen | – 320 | ||||||
4d. +/+ Beroep op de leenfaciliteit | |||||||
4 Totaal financieringskasstroom | – 386 | – 2 564 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening courant RHB 31/12 | 6 226 | 3 850 | 4 360 | 4 675 | 4 991 | 5 306 | 5 621 |
Toelichting
De geraamde investeringen ( € 0,1 mln.) worden aangewend t.b.v. het Beslagportaal, poolauto’s en reguliere vervanginginvesteringen. De financiering vindt plaats uit eigen middelen.
3.1.3 Doelmatigheidsindicatoren
realisatie | OB | OB | OB | OB | OB | OB | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Indicatoren | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Kostendekking | 119% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Bewaartaak | 120% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Verkooptaak | 163% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Vernietiging datadragers | 69% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Vernietiging vuurwerk | 84% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
FTE-totaal (excl. Externe inhuur) | 90 | 85,8 | 101,8 | 101,8 | 101,8 | 101,8 | 101,8 |
Omzet per productgroep *€ 1 000 | |||||||
Bewaren | 9 806 | 8 458 | 9 239 | 8 729 | 8 729 | 8 729 | 8 729 |
Verkopen | 3 955 | 2 735 | 2 650 | 2 650 | 2 650 | 2 650 | 2 650 |
Vernietiging datadragers | 413 | 450 | 525 | 525 | 525 | 525 | 525 |
Verwerking vuurwerk | 1 500 | 1 500 | 1 500 | 1 200 | 1 200 | 1 200 | 1 200 |
Vernietiging hennep | – | 6 500 | 6 808 | 7 119 | 7 119 | 7 119 | 7 119 |
Totale omzet | 15 674 | 19 643 | 20 722 | 20 223 | 20 223 | 20 223 | 20 223 |
Saldo van baten en lasten (%) | 15% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Betalingstermijn facturen – binnen 30 dagen | 92% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Gegrond aantal klachten DRZ < 20% | – | < 20% | zie toelichting | zie toelichting | zie toelichting | zie toelichting | zie toelichting |
Uitvoering kwaliteitsprogramma | 100% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | |
Klanttevredenheid | 7.0 | – | – | 7.0 | – | 7.0 | – |
Toelichting
Kostendekkendheid DRZ
De kostendekkendheid van de kerntaken wordt berekend door de geplande kosten af te zetten tegen de verwachte opbrengsten. Voor 2013 zijn geen bijzonderheden te verwachten en zal DRZ haar taken kostendekkend uitvoeren.
Omzet naar productgroep
Bewaren: In deze categorie is o.a. de omzet die verbonden is met de uitvoering van Rijksmarktplaats opgenomen.
Verkopen: de omzet voor de verkopen lopen terug als gevolg van minder inbeslaggenomen goederen die verkocht worden en een verminderd aanbod van overcomplete goederen die DRZ verkoopt voor overige departementen.
FTE-totaal
Het vermelde aantal fte’s betreft de begrotingssterkte. Er zijn per 1 januari 2012 16 fte aan de formatie toegevoegd voor de uitvoering van de ontmanteling hennepkwekerijen door DRZ.
Saldo van baten en lasten (%)
Het percentage is als volgt berekend: het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.
Betalingstermijn facturen (%)
De gemiddelde termijn (aantal dagen) waarbinnen leveranciersfacturen betaald worden bedraagt 30 dagen. De norm is dat 90% binnen deze termijn betaald wordt.
Gegrond aantal klachten (%)
Eind 2011 geconstateerd dat de indicator van 20% gegrond niet aansluit bij de verschillende klachtenstromen. Besloten is de indicator te herzien en op te splitsen naar: verkoop / opslag / artikel 117 Sv gerelateerde klachten en deze af te zetten tegen criteria die voor deze categorieën relevant zijn. Dat levert onderstaande normering op:
Klachten categorie | Norm |
---|---|
Verkoop | < 0,8% |
Opslag | < 0,5% |
Art. 117 Sv schadeloosstelling | < 7% |
Uitvoering kwaliteitsprogramma (%)
Het kwaliteitsprogramma (interne controle en inventarisatie) zal ten minste voor 90% uitgevoerd worden.
Klanttevredenheid
Het klanttevredenheidsonderzoek heeft betrekking op zowel de aanleverende klant als de afnemende klant. Dit onderzoek vindt elke 2 jaar plaats.