Inleiding
FMHaaglanden verzorgt de facilitaire dienstverlening voor de departementen Buitenlandse Zaken (BZ), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Infrastructuur en Milieu (IenM), Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Veiligheid en Justitie (VenJ), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
FMHaaglanden levert producten en diensten op het gebied van gebouwbeheer, exploitatie, consumptieve diensten, risicobeheersing, schoonmaak, verhuizen, post en reprografie, verstrekken van inrichting, voorzieningen, vervoer, facility management en overige diensten.
Ontwikkelingen
De komende jaren staan voor FMHaaglanden in het teken van nieuwe aansluitingen, het masterplan huisvesting en de samenwerking met facilitaire concerndienstverleners.
De intentie is dat Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I), Algemene zaken (AZ) per 1 januari 2014 aansluiten. De aansluiting met Financiën zal niet per 1 januari 2013 plaatsvinden maar later, op een nog nader te bepalen datum.
De realisatie van het masterplan huisvesting leidt tot een beperkt aantal rijkskantoorlocaties. Dit zal in de komende jaren gepaard gaan met relatief veel verhuisbewegingen tussen de diverse panden.
FMHaaglanden, Belastingdienst (BD), Dienst Justitiële inrichtingen (DJI) en Rijkswaterstaat (RWS) werken gezamenlijk toe naar een rijksbreed netwerk van facilitaire concerndienstverleners (ambitie 2020). Hierbij wordt als uitgangspunt gehanteerd dat FMHaaglanden conform project 6.1 van het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst de regio Haaglanden verzorgt en BD, DJI en RWS de overige regio’s bedienen. Om hier invulling aan te geven is het Landelijk Facilitair Management Overleg (LFMO) ingericht. Een samenwerkingsverband van de vier facilitaire concerndienstverleners. De eerste stap in de ambitie is het uniformeren van de facilitaire dienstverlening. Het LFMO streeft naar een gestandaardiseerd basispakket aan dienstverlening, één kostprijsmodel en een gelijke klantbenadering door de vier facilitaire concerndienstverleners in 2015.
Exploitatie
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 30 711 | 27 925 | 12 567 | 12 422 | 12 278 | 12 278 | 12 278 |
Omzet overige departementen | 60 202 | 72 699 | 82 724 | 103 779 | 102 559 | 102 559 | 102 559 |
Omzet derden | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 966 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 91 922 | 100 624 | 95 291 | 116 200 | 114 838 | 114 838 | 114 838 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 84 334 | 94 425 | 88 365 | 107 457 | 106 074 | 106 228 | 106 800 |
– personele kosten | 21 023 | 24 204 | 23 523 | 26 097 | 25 791 | 25 791 | 25 791 |
– waarvan eigen personeel | 22 562 | 21 171 | 23 487 | 23 212 | 23 212 | 23 212 | |
– waarvan externe inhuur | 1 642 | 2 352 | 2 610 | 2 579 | 2 579 | 2 579 | |
– materiele kosten | 63 311 | 70 221 | 64 842 | 81 360 | 80 284 | 80 438 | 81 010 |
– waarvan apparaat ICT | 1 532 | 2 523 | 3 209 | 3 257 | 3 263 | 3 286 | |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 6 115 | 7 777 | 7 893 | 7 909 | 7 965 | ||
Afschrijvingskosten | 3 556 | 5 441 | 6 028 | 7 819 | 7 908 | 7 710 | 7 248 |
– materieel | 3 556 | 5 828 | 7 419 | 7 508 | 7 310 | 6 858 | |
– waarvan apparaat ICT | 25 | 31 | 32 | 31 | 29 | ||
– immaterieel | 0 | 200 | 400 | 400 | 400 | 390 | |
Overige kosten | 1 257 | 758 | 898 | 925 | 855 | 900 | 790 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | |||||
– rentelasten | 294 | 758 | 898 | 925 | 855 | 900 | 790 |
– bijzondere lasten | 963 | 0 | |||||
Totaal lasten | 89 147 | 100 624 | 95 291 | 116 200 | 114 838 | 114 838 | 114 838 |
Saldo van baten en lasten | 2 775 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op baten en lasten
Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van FMHaaglanden is een kostendekkende exploitatie. Een eventueel batig saldo zal aan het eigen vermogen worden toegevoegd om toekomstige tegenvallers te kunnen opvangen dan wel in de vorm van een prijsverlaging aan de opdrachtgevers worden teruggegeven.
In de ontwerpbegroting is geen rekening gehouden met de PPS constructie van de panden Korte Voorhout 7 en Rijnstraat 8. Hiervoor is onvoldoende informatie beschikbaar om de financiële impact te kunnen bepalen.
De daling van de omzet van het moederdepartement in 2013 ten opzichte van 2012 is het gevolg van de renovatie van het pand Rijnstraat 8. Een deel van de werkplekken wordt ondergebracht bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu en een deel van de werkplekken bij Financiën (Korte Voorhout 7).
De toename van de omzet van de overige departementen in 2014 is het gevolg van de aansluitingen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) en Algemene Zaken (AZ).
De generieke taakstelling van 6% (4x 1,5%) op het eigen apparaat is zowel verwerkt in de baten als lasten. Dit is niet direct zichtbaar door enerzijds de aansluitingen van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en het ministerie van Algemene Zaken en anderzijds de relatief hogere kosten per werkplek. De hogere kosten per werkplek worden mede veroorzaakt door de aanschaf van activa dat eigendom wordt van FMHaaglanden. Deze ontwikkelingen leiden tot een toename in zowel de baten als de lasten.
De additionele taakstelling ligt bij de departementen en wordt ingevuld met een vermindering van taken dan wel versoberingen. FMHaaglanden werkt samen met de opdrachtgevers aan een versobering van het dienstverleningspakket.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Basis | 68 076 | 79 146 | 74 870 | 90 856 | 89 493 | 89 493 | 89 493 |
Basis plus | 7 262 | 7 743 | 7 138 | 8 866 | 8 866 | 8 866 | 8 866 |
Maatwerk | 6 224 | 5 614 | 5 157 | 6 201 | 6 201 | 6 201 | 6 201 |
Werkelijk | 8 031 | 9 321 | 7 335 | 9 487 | 9 487 | 9 487 | 9 487 |
Overig | 1 338 | 902 | 791 | 791 | 791 | 791 | 791 |
Totaal | 90 931 | 102 726 | 95 291 | 116 201 | 114 838 | 114 838 | 114 838 |
Productgroepen
-
▪ Basis: het afgesproken pakket van producten en diensten dat de opdrachtgever afneemt van de opdrachtnemer en waarvoor de opdrachtgever een vaste prijs betaalt per vaste verrekeneenheid. De prijs (p) en de hoeveelheid (q) staan gedurende het jaar vast. Het af te nemen volume (q) wordt in het jaar t-1 door de opdrachtgever bepaald.
-
▪ Basis plus: producten en diensten waarvoor de opdrachtgever, afhankelijk van de hoeveelheid afgenomen producten en diensten, een prijs per artikel/product/dienst betaalt. De prijs (p) staat gedurende het jaar vast, de hoeveelheid (q) is afhankelijk van de vraag van artikelen/producten/diensten door de klant/opdrachtgever in het betreffende jaar.
-
▪ Maatwerk: producten en diensten waarover tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer aparte afspraken worden gemaakt en waarvoor opdrachtnemer eerst een offerte uitbrengt aan opdrachtgever. Zowel de prijs (p) als de hoeveelheid (q) zijn dan ook vraag dan wel afname gestuurd.
-
▪ Werkelijke kosten: producten die tegen de werkelijke gemaakte kosten bij de opdrachtgever in rekening worden gebracht. Zowel de prijs (p) als de hoeveelheid (q) is dan ook vraag dan wel afname gestuurd.
-
▪ Overig: producten en diensten die buiten de productendienstencatalogus vallen van FMHaaglanden zijn opgenomen in de specifieke dienstverleningsafspraken (DVA’s) met de opdrachtgever.
Personele kosten
De personele kosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst, gedetacheerde ambtenaren en kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit de directe inkoopkosten van de dienstverlening. Daarnaast vallen de kosten voor huisvesting, ICT en de servicekosten BZK onder deze post.
Afschrijvingskosten
De overgenomen activa van de departementen zijn geactiveerd en worden conform de betreffende regelgeving afgeschreven. Voor nieuwe investeringen is dit eveneens van toepassing.
Rentelasten
Onder deze post zijn alle rentelasten opgenomen die verband houden met de financiering van materiële en immateriële vaste activa vanuit het ministerie van Financiën.
Kasstroomoverzicht
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 21 112 | 10 650 | 11 235 | 11 235 | 11 235 | 11 235 | 11 235 |
2. | Totale operationele kasstroom | 78 | 5 441 | 6 028 | 7 819 | 7 908 | 7 710 | 6 758 |
3a. | Totaal investeringen (–/–) | – 1 571 | – 37 664 | – 6 510 | – 9 500 | – 4 000 | – 4 000 | – 4 000 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 14 | 0 | |||||
3. | Totaal investeringkasstroom | – 1 557 | – 37 664 | – 6 510 | – 9 500 | – 4 000 | – 4 000 | – 4 000 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | |||||
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement(+) | 0 | 0 | |||||
4c. | Aflossingen op leningen (–/–) | – 3 246 | – 5 256 | – 6 028 | – 7 819 | – 7 908 | – 7 710 | – 7 248 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 38 064 | 6 510 | 9 500 | 4 000 | 4 000 | 4 000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 3 246 | 32 808 | 482 | 1 681 | – 3 908 | – 3 710 | – 3 248 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 16 387 | 11 235 | 11 235 | 11 235 | 11 235 | 11 235 | 10 745 |
Toelichting bij het kasstroomoverzicht
In 2013 is naast vervangingsinvesteringen rekening gehouden met de investering in een nieuw facilitair management informatie systeem (FMIS). In 2014 worden extra investeringen geraamd in verband met de overname van activa van nieuwe toetreders. Het beroep op de leenfaciliteit loopt gelijk met de investeringen. Vanaf 2015 is het uitgangspunt dat er een gelijkmatig investeringsniveau is; het beroep op de leenfaciliteit blijft hierdoor gelijk.
Doelmatigheid
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
Verloop kostprijs basisdienstverlening (excl vervoer (basisjaar 2011 = 100) | 100 | 97,5 | 108 | 106 | 105 | 105 | 105 |
Totale omzet per product(groep) of dienst | |||||||
Basis | 68 076 | 79 146 | 74 870 | 90 856 | 89 493 | 89 493 | 89 493 |
Basis plus | 7 262 | 7 743 | 7 138 | 8 866 | 8 866 | 8 866 | 8 866 |
Maatwerk | 6 224 | 5 614 | 5 157 | 6 201 | 6 201 | 6 201 | 6 201 |
Werkelijk | 8 031 | 9 321 | 7 335 | 9 487 | 9 487 | 9 487 | 9 487 |
Overig | 1 338 | 902 | 791 | 791 | 791 | 791 | 791 |
Kostenbesparing aanbesteding (5%) 4FM | 461 | 616 | |||||
Fte-totaal, excl. externe inhuur | 221 | 391 | 380 | 480 | 466 | 466 | 466 |
Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 3,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Klanttevredenheid (KTO) | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden | |
Medewerkerstevredenheid (MTO) | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden |
Toelichting op doelmatigheidsindicatoren
De toename van de kostprijs basisdienstverlening (exclusief vervoer) in 2013 is het gevolg van het sluiten van het pand Rijnstraat 8 waar de kostprijs voor de basisdienstverlening relatief laag is ten opzichte van de overige panden. Daarnaast zijn de te verwachten kosten voor de basisdienstverlening voor het pand Turfmarkt 147 hoger dan de Schedeldoekshaven.
De generieke taakstelling is verwerkt in de kostprijs van de basisdienstverlening.