Omschrijving van de samenhang in het beleid
Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.
Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 18 Scheepvaart en havens (Intermodaal vervoer) en 22 Externe veiligheid en risico's (Externe veiligheid) van de Begroting hoofdstuk XII.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 291.863 | 281.108 | 228.916 | 268.959 | 326.636 | 306.959 | 156.608 |
Uitgaven | 292.612 | 289.268 | 235.032 | 272.095 | 326.943 | 306.926 | 156.719 |
Waarvan juridisch verplicht: | 100% | ||||||
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | |||||||
18.02 Beter Benutten | 50.000 | 125.000 | 125.000 | ||||
18.03 Intermodaal vervoer | 2.312 | 2.314 | 5.965 | 3.057 | |||
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 3.162 | 2.869 | |||||
18.05 Railinfrabeheer | 1 | ||||||
18.06 Externe veiligheid | 1.058 | 1.013 | 2.526 | 2.000 | 2.009 | 2.000 | 1.000 |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise | 264 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | |
18.07.01 Nationale basisinform.voorz. en ov. uitgaven. | 126 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | |
18.07.02 Subsidies algemeen | 138 | ||||||
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 286.080 | 282.807 | 226.499 | 216.996 | 199.892 | 179.884 | 155.677 |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 225.938 | 216.505 | 203.945 | 197.950 | 171.214 | 152.132 | 136.416 |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 60.142 | 66.302 | 22.554 | 19.046 | 28.678 | 27.752 | 19.261 |
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11.01 Programmaruimte | |||||||
18.11.02 Beleidsruimte | |||||||
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.12.01 Beheer en onderhoud | |||||||
18.12.02 Vervanging | |||||||
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | |||||||
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 286.080 | 273.325 | 217.703 | 209.651 | 183.827 | 165.469 | 149.666 |
– Restant | 6.532 | 15.943 | 17.329 | 62.444 | 143.116 | 141.457 | 7.053 |
18.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.01 Ontvangsten | |||||||
18.09.02 Tolopgave | |||||||
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 103.188 | 147.317 |
Budgetflexibiliteit
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2028 per jaar gepresenteerd op het niveau artikelonderdeel. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2028 toegelicht.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
18 | Overige uitgaven | 235.032 | 272.095 | 326.943 | 306.926 | 156.719 | 172.943 | 172.722 |
18.01 | Saldo afgesloten rekeningen | |||||||
18.02 | Beter Benutten | 50.000 | 125.000 | 125.000 | ||||
18.03 | Intermodaal vervoer | 5.965 | 3.057 | |||||
18.06 | Externe veiligheid | 2.526 | 2.000 | 2.009 | 2.000 | 1.000 | 1.000 | 898 |
18.07 | Mobiliteitsonafh. Kennis en expertise | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 |
18.08 | Netwerkoverstijgende kosten | 226.499 | 216.996 | 199.892 | 179.884 | 155.677 | 153.169 | 153.050 |
18.11 | Investeringsruimte | |||||||
18.12 | Reservering beheer, onderhoud en vervanging | |||||||
18.13 | Tol gefinancierde uitgaven | 18.732 | 18.732 | |||||
18.09 | Tolopgave | 18.732 | 18.732 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
18 | Overige uitgaven | 541.033 | 618.587 | 644.969 | 637.688 | 638.387 | 664.843 | 664.907 | 662.717 |
18.01 | Saldo afgesloten rekeningen | ||||||||
18.02 | Beter Benutten | ||||||||
18.03 | Intermodaal vervoer | ||||||||
18.06 | Externe veiligheid | ||||||||
18.07 | Mobiliteitsonafh. Kennis en expertise | ||||||||
18.08 | Netwerkoverstijgende kosten | 153.749 | 154.303 | 154.664 | 147.383 | 148.082 | 148.063 | 148.127 | 145.937 |
18.11 | Investeringsruimte | ||||||||
18.12 | Reservering beheer, onderhoud en vervanging | 355.729 | 432.729 | 438.859 | 438.859 | 438.859 | 465.334 | 465.334 | 465.334 |
18.13 | Tol gefinancierde uitgaven | 31.555 | 31.555 | 51.446 | 51.446 | 51.446 | 51.446 | 51.446 | 51.446 |
18.09 | Tolopgave | 31.555 | 31.555 | 51.446 | 51.446 | 51.446 | 51.446 | 51.446 | 51.446 |
18.02 Beter Benutten
Motivering
In het nieuwe regeerakkoord is afgesproken dat het programma Beter Benutten wordt voortgezet. In de brief bezuinigingen Infrastructuurfonds (IENM/BSK-2013/23008) van 13 februari 2013 wordt vermeld dat Bereikbaarheidsknelpunten niet alleen met grootschalige infrastructuurprojecten worden aangepakt maar dat breed en creatief gezocht wordt naar mogelijke oplossingen. Gedacht wordt aan de slimme aanpak gericht op gedragsverandering in het kader van het programma Beter Benutten. In de jaren 2015 tot en met 2017 is hiervoor € 300 mln beschikbaar. De invulling van dit pakket zal in ieder geval onder minimaal dezelfde voorwaarden als het eerste regiopakket vorm krijgen, waarbij de eerste ervaringen van het huidige programma mee worden genomen. Op basis van Plannen van Aanpak die de regio’s opstellen en waarin afspraken worden gemaakt tussen Rijk en Regio worden de financiële middelen aan de regio’s ter beschikking gesteld.
De werkwijze van Beter Benutten kenmerkt zich door:
-
– Het uitvoeren vooraf van een verkeerskundige analyse op resterende knelpunten in de BB regio’s
-
– Duidelijke doelstelling (zowel qua effect als betrokkenheid werkgever/werknemers)
-
– Samenwerking met de regio’s
-
– Eisen cofinanciering als wel eisen aan de regionale uitvoeringsorganisatie
-
– Zicht op doelgroepen en motieven voor gedragsverandering
18.03 Intermodaal vervoer
Motivering
Realisatie van de doelen is in belangrijke mate afhankelijk van andere factoren, zoals het gedrag van verladers, vervoerders en consumenten en bestuurlijke afspraken over het ruimtelijk beleid. Het effect van deze beleidsdoelstelling is dat de bereikbaarheid van economisch belangrijke gebieden verbetert.
Container Transferium Alblasserdam
Producten
Het Container Transferium Alblasserdam is gelegen aan de belangrijkste Europese binnenvaartcorridor Rijn/Maas–Main–Donau. Om de veiligheid en de betrouwbaarheid van deze corridor te garanderen en de private investeringsbereidheid voor de totale projectkosten te behouden, heeft IenM zich bereid verklaard om (een deel van) de hieruit voortvloeiende extra investeringen te financieren.
Totaal | Budget in € mln | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | later | huidig | vorig |
Multi- en modaalvervoer | ||||||||||||
Container Transferium Alblasserdam | 5 | 5 | 1 | 4 | 2014 | 2013 | ||||||
RSC Maasvlakte | 8 | 8 | 1 | 2 | 2 | 3 | ||||||
Totaal | 13 | 2 | 2 | 6 | 3 | |||||||
Begroting (IF 18.03.01) | 2 | 6 | 3 |
18.06 Externe veiligheid
Motivering
Het budget is bestemd voor het oplossen van externe veiligheidsknelpunten in het kader van de Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen (NVGS, Kamerstukken II, 2005/06, 30 373, nr. 2).
De opgenomen kasreeks heeft betrekking op het RWS-programma «aankopen en saneren van kwetsbare objecten in het kader van basisnet».
Producten
Saneringsopgave voor Basisnet vervoer gevaarlijke stoffen t/m 2035.
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de netwerkoverstijgende apparaatskosten (incl. afschrijving en rente) van RWS verantwoord. Het gaat hierbij om zowel de kosten die met de overhead van RWS gemoeid zijn als bepaalde onderdelen van Landelijke taken die een netwerk overstijgend karakter kennen. Deze kosten hebben niet alleen betrekking op de activiteiten die verricht worden voor het Infrastructuurfonds, maar hebben tevens betrekking op de activiteiten voor het Deltafonds.
18.11 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikel werd de voor het Infrastructuurfonds beschikbare investeringsruimte tot en met 2028 verantwoord. In mijn brief van 13 februari 2013 over de invulling van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A, nr. 48) is per sector de ruimte afgeleid voor nieuwe investeringen en risico’s. Bij Voorjaarsnota 2013 zijn hiertoe vervolgens per modaliteit aparte artikelonderdelen «Investeringsruimte» geïntroduceerd.
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging
Motivering
Op dit artikelonderdeel zijn noodzakelijke middelen opgenomen voor areaalgroei, Beheer en Onderhoud en Vervanging. Deze middelen kunnen nog niet worden toegewezen aan de afzonderlijke netwerken. Op een later moment worden deze middelen toegewezen aan het artikel 12 Hoofdwegennet, artikel 15 Hoofdvaarwegennet van het Infrastructuurfonds en artikel 3 van het Deltafonds. Toewijzing van deze middelen zal geschieden op grond van een nadere onderbouwing van de onderhouds- en vervangingsbehoefte per netwerk. Om dit mogelijk te maken wordt door RWS onder meer een inventarisatie gemaakt van de ouderdom en de te verwachten restlevensduur van de infrastructurele objecten.
18.13 Tol gefinancierde uitgaven
Motivering
Op dit artikel zijn de uitgaven opgenomen die uit tol gefinancierd worden bij de projecten A13/A16, ViA15 en NWO. Uit behoedzaamheid wordt deze uitgavenruimte pas als dekking ingezet op artikel 12 Hoofdwegennet na het afronden van de aanbesteding van de DBFM-contracten (Financial close). Dit artikelonderdeel is gekoppeld aan het ontvangstenartikel 18.09.02 Tolopgave.