Omschrijving van de samenhang met het beleid
Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.
De doelstellingen van het Intermodaal Vervoer zijn opgenomen in artikel 18 Scheepvaart en havens van het jaarverslag van Hoofdstuk XII.
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2014 | 2014 | ||
Verplichtingen | 37.159 | 299.446 | 291.863 | 279.524 | 219.465 | 228.916 | – 9.451 | |
Uitgaven | 633.231 | 406.395 | 292.612 | 287.566 | 231.754 | 235.032 | – 3.278 | |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.02 Beter Benutten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.03 Intermodaal vervoer | 1.233 | 122 | 2.312 | 795 | 1.437 | 5.965 | – 4.528 | 1 |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 1.468 | 826 | 3.162 | 843 | 118 | 0 | 118 | 2 |
18.05 Railinfrabeheer | 624.029 | 120.527 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.06 Externe veiligheid | 0 | 6 | 1.058 | 104 | 186 | 2.526 | – 2.340 | 3 |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert. | 6.501 | 0 | 0 | 0 | 0 | 42 | – 42 | |
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven | 6.501 | 0 | 0 | 0 | 0 | 42 | – 42 | |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 284.914 | 286.080 | 285.824 | 230.013 | 226.499 | 3.514 | ||
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 222.124 | 225.938 | 218.425 | 205.329 | 203.945 | 1.384 | ||
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 62.790 | 60.142 | 67.399 | 24.684 | 22.554 | 2.130 | ||
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.11.01 Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.11.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.12.01 Beheer en onderhoud | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.12.02 Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.09 Ontvangsten | 624.030 | 120.527 |
| 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 372.259 | 354.762 | 103.188 | 147.319 | – 12.260 | 0 | – 12.260 | 4 |
Toelichting
Ad 1) Voor een toelichting wordt verwezen naar het projectoverzicht Intermodaal vervoer (18.03).
Ad 2) De hogere uitgaven worden veroorzaakt door het uitvoeren van (incidentele) onderzoeken.
Ad 3) De lagere uitgaven worden veroorzaakt door de vertraging bij de invoering van de Wet Basisnet, waardoor RWS niet het oorspronkelijke opkoopprogramma (woningen) heeft kunnen uitvoeren.
Ad 4) De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2013 een nadelig saldo van circa € 12,3 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten op het fonds. Het nadelig saldo (circa € 12,3 miljoen) is ten laste van ontvangstenartikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen) gebracht.
18.03 Intermodaal vervoer
Producten
Kasbudget 2014 | Oplevering | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2014 | Realisatie | Verschil | Begroting 2014 | Huidig | ||
Multi- en modaalvervoer | ||||||
Container Transferium Alblasserdam | 4 | 1 | – 3 | 2014 | 2015 | 1 |
RSC Maasvlakte | 2 | 1 | – 1 | 2014 | 2 | |
Afronding | – 1 | – 1 | ||||
Programma | 6 | 1 | – 5 | |||
Begroting (IF 18.03) | 6 | 1 | – 5 |
Toelichting
Ad 1) Als gevolg van een aangepaste terminal lay-out zijn de taakstellende bijdragen van Rijk en provincie Zuid-Holland gereduceerd. Omdat het initiële bedrag (€ 6 miljoen) is gefinancierd uit artikel 15 Hoofdvaarwegennet is de vrijval van € 2 miljoen aan de investeringsruimte Hoofdvaarwegennet toegevoegd. Daarnaast is € 1 miljoen doorgeschoven naar 2015 in verband met de eindafrekening van het project, welke in 2015 plaatsvindt.
Ad 2) De uitgaven voor de tijdelijke subsidieregeling bundeling goederenstromen voor vervoer op het spoor zijn lager uitgevallen dan begroot. Dit in verband met achterblijvende (gehonoreerde) aanvragen voor deze subsidieregeling.
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de netwerkoverstijgende apparaatskosten van RWS verantwoord. Het gaat hierbij om zowel de kosten die met de overhead van RWS gemoeid zijn als bepaalde onderdelen van Landelijke taken die een netwerk overstijgend karakter kennen. Deze kosten hebben niet alleen betrekking op de activiteiten die verricht worden voor het Infrastructuurfonds, maar hebben tevens betrekking op de activiteiten voor het Deltafonds.