Introductie
RWS is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van IenM die, in opdracht van de Minister en de Staatssecretaris van IenM, de nationale infrastructurele netwerken in Nederland aanlegt, beheert en ontwikkelt.
RWS werkt aan:
-
• droge voeten;
-
• voldoende en schoon water;
-
• vlot en veilig verkeer over water en weg;
-
• bruikbare en betrouwbare informatie.
Het Ministerie van IenM kent een scheiding tussen beleid, toezicht en uitvoering. RWS fungeert hierbij als uitvoeringsorganisatie van het Ministerie. Het formuleren van beleid is belegd bij de beleids-Directoraten-Generaal. Dit betekent dat de doelstellingen van het agentschap afhankelijk zijn van de (veelal lange termijn) beleidsdoelstellingen en kaders welke door IenM worden aangegeven. Deze beleidsdoelen zijn geformuleerd in de beleidsartikelen van de begroting van Hoofdstuk XII.
Producten en diensten
RWS treedt op als manager van het gebruik van een aantal hoofdinfrastructuur-netwerken (hoofdwegennet, hoofdvaarwegennet, hoofdwatersystemen), als beheerder van die netwerken, als realisator van uitbreidingen van deze netwerken en als adviseur voor het ten aanzien hiervan te voeren beleid. RWS voert deze taken uit vanuit een netwerkbenadering. Belangrijkste producten zijn:
-
• Verkeersmanagement: het inzetten van instrumenten en hulpmiddelen om vraag en aanbod op elk moment zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en om het verkeersaanbod zo goed mogelijk af te wikkelen. Het betreft vooral bediening van instrumenten en objecten, verstrekken van route-informatie en incidentmanagement.
-
• Watermanagement: reguleren van de hoeveelheden water in het hoofdwatersysteem en van de kwaliteit daarvan, door het hanteren van de te onderscheiden categorieën «vasthouden/bergen/afvoeren» en «schoonhouden/scheiden/zuiveren».
-
• Beheer, onderhoud & ontwikkeling: instandhouding van objecten en areaal op een vooruitstrevende, toekomstgerichte manier, gericht op het ook in technische zin steeds verder ontwikkelen van het netwerk of systeem. Dit product voegt dus kwaliteit toe aan het netwerk.
-
• Aanleg: dit betreft investeringen om de functionaliteit van het netwerk te vergroten. Nieuwe verbindingen of verbreding van bestaande. Sleutelwoord: capaciteitsvergroting.
-
• Beleidsondersteuning en -advisering: het uitvoeren van studies of het leveren van bijdragen daaraan, adviezen met betrekking tot beleidsnota’s en de uitvoerbaarheid van beleid.
-
• Leveren van kennis en expertise: ten behoeve van beleidsondersteuning en -advisering, grote (aanleg)projecten en aansturing projecten en uitvoeringsorganisaties, het verstrekken van subsidies en basisinformatie.
Begroting van baten en lasten
Totaal | Realisatie 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet IenM | 2.230.363 | 2.319.447 | 2.167.682 | 2.079.456 | 2.059.533 | 2.001.912 | 1.950.649 |
Omzet nutv werkzaamheden | 89.823 | ||||||
Omzet overige departementen | 34.899 | 27.109 | 26.744 | 25.739 | 25.738 | 25.738 | 25.738 |
Omzet derden | 104.656 | 96.623 | 136.754 | 136.754 | 136.754 | 136.754 | 136.754 |
Rentebaten | 895 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
Bijzondere baten | 2.773 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Vrijval voorziening | 1.011 | ||||||
Totaal baten | 2.374.597 | 2.543.802 | 2.341.980 | 2.252.749 | 2.232.825 | 2.175.204 | 2.123.941 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.047.236 | 1.051.734 | 975.625 | 930.784 | 888.288 | 858.881 | 845.547 |
– Personele kosten | 748.033 | 769.834 | 717.445 | 687.404 | 662.304 | 640.688 | 631.648 |
* waarvan eigen personeel | 687.413 | 700.090 | 657.111 | 639.461 | 623.586 | 603.962 | 595.508 |
* waarvan externe inhuur | 60.620 | 69.744 | 60.334 | 47.943 | 38.718 | 36.727 | 36.140 |
– Materiële kosten | 299.203 | 281.900 | 258.180 | 243.381 | 225.984 | 218.192 | 213.899 |
* waarvan apparaat ICT | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |
* waarvan bijdrage aan SSO's | 59.689 | 56.410 | 55.503 | 56.492 | 57.601 | 57.601 | |
Onderhoud | 1.247.730 | 1.420.326 | 1.294.613 | 1.250.222 | 1.275.795 | 1.244.581 | 1.206.652 |
Rentelasten | 7.751 | 8.748 | 8.748 | 8.748 | 8.748 | 8.748 | 8.748 |
Afschrijvingskosten | 50.588 | 53.994 | 53.994 | 53.994 | 53.994 | 53.994 | 53.994 |
– materieel | 48.546 | 52.019 | 52.019 | 52.019 | 52.019 | 52.019 | 52.019 |
waarvan apparaat ICT | 10.500 | 10.500 | 10.500 | 10.500 | 10.500 | 10.500 | |
– immaterieel | 2.042 | 1.975 | 1.975 | 1.975 | 1.975 | 1.975 | 1.975 |
Dotaties | 4.000 | ||||||
Bijzondere lasten | 3.452 | ||||||
Totaal lasten | 2.360.757 | 2.534.802 | 2.332.980 | 2.243.749 | 2.223.825 | 2.166.204 | 2.114.941 |
Saldo van baten en lasten | 13.840 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Dotatie aan reserve Rijksrederij | 8.846 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
te verdelen resultaat | 4.994 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM betreft de omzet uit hoofde van activiteiten (en de daarmee samenhangende producten) die RWS verricht voor IenM. De omzet IenM is onder andere een vergoeding voor:
-
• het beheer en onderhoud van de infrastructuur en waterkwaliteit;
-
• de apparaatskosten (personeel en materieel) van RWS die verband houden met de aanleg, verkeers- & watermanagement en onderhoud van infrastructuur;
-
• de capaciteit die RWS levert in het kader van zijn kennis- en adviestaken en de activiteiten in het kader van RWS-Leefomgeving.
Met name als gevolg van schommelingen in de beschikbaarheid van middelen voor beheer en onderhoud door de jaren heen, fluctueert de post omzet IenM.
In de jaren 2016 en verder is de taakstelling op het apparaat uit het regeerakkoord Rutte II verwerkt op zowel de omzet IenM als op de apparaatskosten.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totale taakstelling RWS | 0 | 0 | 0 | – 18.289 | – 37.972 | – 53.100 | – 53.100 |
De taakstelling is vooralsnog over de budgetten voor personeel, inhuur en materieel verwerkt. Op basis van de nadere uitwerking in concrete maatregelen zal in een later stadium nog een herverdeling plaatsvinden. Voor nadere informatie over de verwerking van de Taakstelling Rutte II wordt verwezen naar artikel 98.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Deltafonds artikel | 471.907 | 404.129 | 391.077 | 372.777 | 369.192 | 364.748 |
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid | 7.248 | 7.100 | 4.550 | 1.100 | – | – |
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening | 30.117 | 1.203 | 1.258 | 2.361 | 11.260 | 133 |
Artikel 3 Beheer, Onderhoud en Vervanging | 185.089 | 162.464 | 160.608 | 150.717 | 142.444 | 142.409 |
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven | 249.453 | 233.362 | 224.661 | 218.599 | 215.488 | 222.206 |
Infrastructuurfonds | 1.730.355 | 1.630.187 | 1.592.008 | 1.604.461 | 1.557.546 | 1.511.634 |
Artikel 12 Hoofdwegennet | 949.079 | 891.304 | 869.048 | 894.064 | 934.967 | 925.565 |
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet | 507.951 | 521.180 | 513.309 | 526.569 | 457.109 | 436.403 |
Artikel 18 overige uitgaven | 273.325 | 217.703 | 209.651 | 183.827 | 165.469 | 149.666 |
Hoofdstuk XII | 117.185 | 133.366 | 96.371 | 82.295 | 75.174 | 74.267 |
Artikel 11 Waterkwantiteit | 19.390 | 18.943 | 18.299 | 18.199 | 18.199 | 18.199 |
Artikel 12 Waterkwaliteit | 65.893 | 78.944 | 41.630 | 39.446 | 36.264 | 35.681 |
Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling | 10.503 | 8.578 | 7.821 | 5.582 | 5.444 | 5.444 |
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid | 2.993 | 2.936 | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.948 |
Artikel 15 Openbaar Vervoer | 995 | 995 | 995 | 995 | 995 | 995 |
Artikel 16 Spoor | 63 | – | – | – | – | – |
Artikel 17 Luchtvaart | 48 | 10.048 | 11.898 | 2.948 | 48 | 48 |
Artikel 18 Scheepvaart en Havens | 1.705 | 1.705 | 1.705 | 1.705 | 1.705 | 1.705 |
Artikel 19 Klimaat | 6.866 | 3.101 | 2.984 | 2.735 | 1.760 | 1.760 |
Artikel 20 Lucht en geluid | 1.205 | 1.292 | 1.047 | 847 | 835 | 597 |
Artikel 21 Duurzaamheid | 3.701 | 3.663 | 3.663 | 3.663 | 3.663 | 3.663 |
Artikel 22 Externe veiligheid en risico's | 3.217 | 2.554 | 2.776 | 2.620 | 2.706 | 2.620 |
Artikel 97 Algemeen departement | 606 | 607 | 605 | 607 | 607 | 607 |
Totaal | 2.319.447 | 2.167.682 | 2.079.456 | 2.059.533 | 2.001.912 | 1.950.649 |
Van totale omzet IenM | ||||||
* apparaats- en afschrijvingskosten en rentelasten | 1.088.290 | 1.011.150 | 967.314 | 924.819 | 895.411 | 882.077 |
* programma | 1.231.157 | 1.156.532 | 1.112.141 | 1.134.714 | 1.106.500 | 1.068.571 |
Nog uit te voeren werkzaamheden
Dit betreft enerzijds middelen die RWS reeds in 2012 van het moederdepartement heeft ontvangen en bestemd waren voor werkzaamheden die gepland waren in 2012, maar waarvan de uitvoering is doorgeschoven naar 2013 (€ 89,9 mln).
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen heeft betrekking op van andere Ministeries ontvangen vergoedingen voor het gebruik van vaartuigen van de Rijksrederij.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van Defensie | 12.819 | 12.819 | 12.819 | 12.819 | 12.819 | 12.819 |
Ministerie van Financiën | 5.900 | 5.900 | 5.900 | 5.900 | 5.900 | 5.900 |
Ministerie van Economische zaken | 8.390 | 8.025 | 7.020 | 7.019 | 7.019 | 7.019 |
Totaal | 27.109 | 26.744 | 25.739 | 25.738 | 25.738 | 25.738 |
Omzet derden
De omzet derden heeft betrekking op vergoedingen van onder meer provincies, gemeenten en de Europese Unie in het kader van het beheer en onderhoud van de infrastructuur en de kennis- en adviesfunctie. Daarnaast bevat deze post de verwachte opbrengsten uit schaderijdingen en schadevaringen ter dekking van de kosten van reparatiewerkzaamheden. Met ingang van 2014 zullen eveneens de beheeropbrengsten op het areaal ontvangen worden door RWS. Daarnaast is de Nationale Bewegwijzeringsdienst, die de bebording voor wegbeheerders verzorgd, toegevoegd aan RWS.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Schaderijdingen/schadevaringen | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 | 21.000 |
Vergunningen WVO | 22.500 | 22.500 | 22.500 | 22.500 | 22.500 | 22.500 |
Vergoeding provincies etc. | 41.504 | 41.504 | 41.504 | 41.504 | 41.504 | 41.504 |
Opbrengsten bewegwijzeringsdienst | 11.619 | 15.950 | 15.950 | 15.950 | 15.950 | 15.950 |
Beheeropbrengsten areaal | 0 | 35.800 | 35.800 | 35.800 | 35.800 | 35.800 |
Totaal | 96.623 | 136.754 | 136.754 | 136.754 | 136.754 | 136.754 |
Lasten
Personele kosten
De specificatie van de personele kosten is als volgt:
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte's | 9.258 | 8.758 | 8.483 | 8.236 | 8.000 | 7.808 |
eigen personeelskosten (x € 1.000) | 700.090 | 657.111 | 639.461 | 623.586 | 603.962 | 595.508 |
inhuur (x € 1.000) | 69.744 | 60.334 | 47.943 | 38.718 | 36.727 | 36.140 |
Toelichting
Drie dossiers zorgen bij RWS in de komende jaren voor een toename van het aantal ambtelijke fte met in totaal circa 500 fte.
-
• Een deel van Agentschap-NL («Bodem+») wordt ingebed in de Unit Leefomgeving van RWS. Dit is vastgelegd in een protocol van Overdracht tussen de Minister van IenM en de Minister van EZ.
-
• De Nationale Bewegwijzering Dienst (NBD) voorheen onderdeel van de ANWB, wordt bij RWS ondergebracht. Dit komt voort uit afspraken in het Nationale Mobiliteitsberaad over de gewenste verandering in de organisatie van de bewegwijzering. In de brief van de Minister van IenM aan de wegbeheerders in Nederland (d.d. 20 december 2010, kenmerk: IenM-BSK/2010/182057) wordt deze verandering toegelicht. Dekking van de apparaatskosten komt uit de externe tarifering.
-
• RWS investeert in de Informatievoorzieningfunctie en heeft geconstateerd dat er een te grote afhankelijkheid bestaat van externe fte's en dat een kwaliteitsimpuls nodig is op specifieke Informatie Voorziening terreinen (industriële automatisering, beveiliging). Daarom vindt de komende jaren een omzetting plaats van 174 fte inhuur naar 249 fte. ambtelijke fte. De verwachting is dat deze omzetting kostenneutraal kan plaatsvinden aangezien de gemiddelde kosten van externe inhuur per fte substantieel hoger liggen dan de kosten per ambtelijke fte.
mutaties | |
---|---|
FTE begroting 2013 | 8.754 |
Leefomgeving | 210 |
Nationale Bewegwijzeringsdienst | 45 |
Kwaliteitsimpuls IV | 249 |
Totaal | 9.258 |
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten onder andere ICT, huisvesting, bureaukosten en communicatie.
Onderhoud
De kosten beheer en onderhoud hebben betrekking op de kosten die in rekening worden gebracht door derden (met name aannemers en ingenieursbureaus). Deze voeren werkzaamheden uit die direct bijdragen aan het beheer en de instandhouding van de infrastructuur. Daarnaast worden zowel de inhuur op niet-kerntaken in het primaire proces als de investeringen met betrekking tot het beheer van areaal verantwoord onder de post onderhoud. Tevens vindt er een bijdrage van € 2,2 mln in 2014 aan het KNMI plaats.
Kasstroomoverzicht
stand slotwet 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2012+ stand depositorekening | 262.740 | 149.204 | 72.075 | 84.769 | 97.563 | 117.357 | 135.551 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 146.784 | – 35.829 | 53.994 | 53.994 | 53.994 | 53.994 | 53.994 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 31.922 | – 53.800 | – 76.100 | – 82.000 | – 39.000 | – 39.000 | – 39.000 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 1.647 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 30.275 | – 53.800 | – 76.100 | – 82.000 | – 39.000 | – 39.000 | – 39.000 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 8.400 | 9.400 | 8.700 | 7.300 | 15.800 | 14.200 | 6.000 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 55.692 | – 50.700 | – 50.000 | – 48.500 | – 50.000 | – 50.000 | – 50.000 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 27.948 | 53.800 | 76.100 | 82.000 | 39.000 | 39.000 | 39.000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 19.344 | 12.500 | 34.800 | 40.800 | 4.800 | 3.200 | – 5.000 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2012 + stand depositorekening) (=1+2+3+4) | 359.905 | 72.075 | 84.769 | 97.563 | 117.357 | 135.551 | 145.545 |
(maximale roodstand 0,5 miljoen Euro) |
Toelichting
Operationele kasstroom
Hieronder vallen de inkomsten en uitgaven uit de reguliere bedrijfsvoering. Meerjarig wordt gestreefd naar een stabiel saldo van baten en lasten.
Investeringskasstroom
Hieronder vallen de verkopen van activa en de nieuwe investeringen. De investeringen hebben onder meer betrekking op een zoutloods, vervanging van vervoermiddelen en verbouwingen in verband met de reorganisatie.
Financieringskasstroom
Hieronder vallen alle geldstromen die gerelateerd zijn aan de financiering van het agentschap. RWS doet een beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën ter financiering van haar investeringen als agentschap. Daarnaast is in de begroting van het agentschap rekening gehouden met aflossing op deze leenfaciliteit. De storting door moederdepartement betreft de aflossing van de langlopende vordering die RWS heeft op het moederdepartement.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Apparaatskosten per eenheid areaal | ||||||
Hoofdwegennet | 27.748 | 25.456 | 24.027 | 23.180 | 22.504 | 22.336 |
Hoofdvaarwegennet | 27.243 | 25.235 | 23.924 | 23.687 | 23.470 | 23.294 |
Hoofdwatersystemen | 1.139 | 1.060 | 1.017 | 1.005 | 994 | 987 |
% Apparaatskosten tov omzet | ||||||
% Apparaatskosten tov omzet | 22% | 18% | 20% | 22% | 20% | 21% |
Tarieven per FTE | ||||||
Kosten per FTE | 121 | 120 | 118 | 117 | 116 | 117 |
Omzet agentschap per product | ||||||
Hoofdwatersystemen | 471.907 | 404.129 | 391.077 | 372.777 | 369.192 | 364.748 |
Hoofdwegen | 949.079 | 891.304 | 869.048 | 894.064 | 934.967 | 925.565 |
Hoofdvaarwegen | 507.951 | 521.180 | 513.309 | 526.569 | 457.109 | 436.403 |
Overig | 390.510 | 351.069 | 306.022 | 266.122 | 240.643 | 223.933 |
TOTAAL | 2.319.447 | 2.167.682 | 2.079.456 | 2.059.533 | 2.001.912 | 1.950.649 |
Bezetting | ||||||
FTE formatie | 9.258 | 8.758 | 8.483 | 8.236 | 8.000 | 7.808 |
% overhead | 16,80% | 16,80% | 16,80% | 16,80% | 16,80% | 16,80% |
Exploitatiesaldo | ||||||
Exploitatiesaldo | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Gebruikerstevredenheid | ||||||
publieksgerichtheid | 67% | 68% | 70% | 70% | 70% | 70% |
gebruikerstevredenheid HWS | 67% | 68% | 70% | 70% | 70% | 70% |
gebruikerstevredenheid HWN | 77% | 78% | 80% | 80% | 80% | 80% |
gebruikerstevredenheid HVWN | 72% | 73% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Ontwikkeling pinwaarde | ||||||
Hoofdwatersystemen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Hoofdwegen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Hoofdvaarwegen | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Toelichting
Apparaatskosten per eenheid areaal
Deze indicator geeft informatie over hoe de kosten die het apparaat van RWS maakt voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud zich ontwikkelen ten opzichte van het areaal. Een dalende trend van de kosten per eenheid areaal geeft een indicatie van een toename in de efficiëntie van de organisatie op het gebied van Beheer en Onderhoud en Verkeersmanagement.
% Apparaatskosten tov omzet
Deze indicator geeft de verhouding weer tussen de kosten van het apparaat en de totale omzet (incl.GVKA-gelden) van RWS.
Kosten per FTE
Deze indicator geeft de ontwikkeling weer van de kosten (loonkosten en materiële kosten) per formatieve ambtelijke FTE. Wanneer deze kosten minder snel stijgen dan de loon- en prijsstijging dan kan dit een indicatie van een toename in doelmatigheid van de organisatie zijn.
Omzet per productgroep
In de tabel is de Opbrengst IenM uitgesplitst naar de verschillende netwerken.
Organisatiegrootte in FTE
Deze voorgeschreven indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van RWS zich ontwikkelt.
Percentage overhead
Deze indicator geeft aan welk deel van het ambtelijke personeel (in FTE) binnen RWS zich bezig houdt met de bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering bevat alle processen die ondersteunend zijn aan de organisatie. Het streven is daarbij voortdurend een optimale kwalitatieve en kwantitatieve omvang van de bedrijfsvoering.
Exploitatiesaldo (% van de omzet)
Deze voorgeschreven indicator toont de ontwikkeling van het exploitatiesaldo als percentage van de omzet.
Ontwikkeling PIN-waarden
De ontwikkeling van de PIN-waarden geeft een beeld hoe de ontwikkeling is in de toestand van het door RWS beheerde areaal. Het weergegeven cijfer betreft een index ten opzichte van het jaar 2013.
Gebruikerstevredenheid
Publieksgerichtheid: geeft aan hoe tevreden onze gebruikers en partners over RWS zijn als publieke dienstverlenende organisatie. Dan gaat het over zaken als «luisteren; verwachtingenmanagement; aanspreekbaarheid; houding en gedrag en de wijze waarop wij communiceren».
Gebruikerstevredenheid (per netwerk): geeft aan hoe tevreden onze gebruikers over de kwaliteit van onzedrie netwerken zijn. Denk daarbij aan veiligheid, doorstroming; kwaliteit infrastructuur en tijdige en betrouwbare informatievoorziening (gekoppeld aan de netwerken).