Introductie
Het Ministerie van IenM kent een scheiding tussen beleid, uitvoering en toezicht. Het formuleren van beleid en wet- en regelgeving is primair belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. De toezichthoudende taken zijn bij IenM belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport.
Producten en diensten
De producten en diensten van de ILT betreffen de toelating op de markt (vergunningen) en vervolgens de handhaving van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
1. vergunningverlening
Nieuwe toetreders tot een markt moeten aan wettelijke eisen voldoen. Wordt daar aan voldaan, dan verleent de ILT één of meer vergunning(en) of certificaten. De wetgever verbindt door die keuze veiligheidseisen aan marktordeningsprincipes: zonder vergunning mag het bedrijf niet handelen.
2. handhaving
Het handhaven van wet- en regelgeving geschiedt door middel van dienstverlening, toezicht en opsporing. Het zwaartepunt van de inspectieactiviteiten ligt op het terrein van het toezicht. De ILT kent de volgende vormen:
-
• objectinspecties;
-
• administratiecontroles;
-
• audits;
-
• convenanten;
-
• digitale inspecties.
Toezicht wordt gehouden vanuit het beginsel «vertrouwen, tenzij». Basis daarvoor vormt een nog verder uit te werken risicoselectiesysteem. Bij correcte naleving krijgt de ondertoezichtstaande minder toezicht en kunnen handhavingsconvenanten worden gesloten (horizontaal toezicht). Fysieke inspecties (objecten, producten en personen), audits, administratiecontroles, steekproefcontroles en acties (landelijk, regionaal of themagericht) vormen het verdere instrumentarium.
3. incident- en ongevalsonderzoek
Ongevallenonderzoek is bij ernstige ongevallen, soms geheel (luchtvaart), opgedragen aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). In die gevallen levert de ILT expertise en deskundigen. In de scheepvaart en het railvervoer heeft de ILT een eigen taak bij het onderzoeken van ongevallen. Op de weg ligt de taak bij de politie. Ongevallenonderzoek kan aanleiding zijn om de dienstverlening te vergroten en/of het toezicht te versterken. In ernstige gevallen van falen kan uit het onderzoek een toezichtmaatregel voortvloeien.
Incidenten en ongevallen vragen om een snelle respons en moeten gecoördineerd worden aangepakt. Crisismanagement is geen toezichtstaak, maar de (systeem) verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de crisisbeheersingstaak is belegd bij de Inspecteur-generaal. Het betreft de preparatie, respons en (deels) nazorg van incidenten.
realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet IenM | 132.137 | 128.319 | 122.641 | 116.905 | 114.590 | 114.586 | 114.592 |
Omzet overige departementen | 7.760 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 7.525 | 14.887 | 23.523 | 21.558 | 21.636 | 23.173 | 23.173 |
Rentebaten | 95 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Vrijval voorzieningen | 3.291 | ||||||
Bijzondere baten | 591 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 151.400 | 143.256 | 146.214 | 138.513 | 136.276 | 137.809 | 137.815 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 147.499 | 141.141 | 144.014 | 136.338 | 134.101 | 135.634 | 135.640 |
– personele kosten | 107.614 | 107.303 | 109.840 | 103.859 | 101.539 | 102.407 | 102.413 |
* waarvan eigen personeel | 98.472 | 101.582 | 100.796 | 97.576 | 97.722 | 99.089 | 99.089 |
* waarvan externe inhuur | 9.143 | 5.721 | 9.044 | 6.283 | 3.817 | 3.318 | 3.324 |
* waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– materiële kosten | 39.885 | 33.837 | 34.175 | 32.479 | 32.562 | 33.226 | 33.226 |
* waarvan apparaat. ICT | 5.365 | 5.022 | 7.158 | 5.416 | 5.462 | 5.508 | 5.508 |
* waarvan bijdrage aan SSO’s | 18.457 | 12.070 | 12.370 | 12.570 | 12.820 | 13.070 | 13.070 |
* waarvan overige materiële kosten | 16.063 | 16.745 | 14.647 | 14.493 | 14.280 | 14.648 | 14.648 |
Rentelasten | 1 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Afschrijvingskosten | 2.060 | 2.015 | 2.100 | 2.075 | 2.075 | 2.075 | 2.075 |
– materieel | 2.060 | 2.015 | 2.100 | 2.075 | 2.075 | 2.075 | 2.075 |
* waarvan apparaat ICT | |||||||
– immaterieel | |||||||
Overige kosten | 1.465 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 1.431 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 151.025 | 143.256 | 146.214 | 138.513 | 136.276 | 137.809 | 137.815 |
Saldo van baten en lasten | 375 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM is een vergoeding voor de productgroepen vergunningverlening en handhaving (toezicht, incidentmelding en onderzoek).
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
artikel 24 Handhaving en Toezicht | 116.137 | 116.333 | 110.655 | 104.919 | 102.604 | 102.600 | 102.606 |
artikel 97 algemeen | 16.000 | 11.986 | 11.986 | 11.986 | 11.986 | 11.986 | 11.986 |
Totaal | 132.137 | 128.319 | 122.641 | 116.905 | 114.590 | 114.586 | 114.592 |
Van totale omzet IenM | |||||||
– apparaats- en afschrijvingskosten en rentelasten | 132.137 | 128.319 | 122.641 | 116.905 | 114.590 | 114.586 | 114.592 |
– programma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de begroting 2014 is in de jaren 2016 en verder is de taakstelling op het apparaat uit het regeerakkoord Rutte II verwerkt op zowel de omzet IenM als op de apparaatskosten. Deze taakstelling bedraagt voor de ILT € 1,7 miljoen in 2016.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|---|
Totale taakstelling ILT | 0 | – 1.726 | – 3.430 | – 5.135 | – 5.135 |
ILT streeft er naar de taakstelling in te vullen door fte-besparingen (ca. 20 fte) te realiseren zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van toezicht. Daarnaast worden maatregelen getroffen om efficiencybesparing op huisvesting en ICT te bereiken.
Omzet overige departementen
De omzet afkomstig van andere departementen is vanaf 2015 niet meer aanwezig als gevolg van de overdracht van taken en middelen naar de ANVS op 1 januari 2015.
Omzet derden
De opbrengsten derden betreffen de doorberekende kosten aan de afnemers van de vergunningen en overige externe opdrachten. Het toezicht op de woningcorporaties wordt doorbelast aan de sector en is opgenomen onder omzet derden.
Lasten
Personele kosten
Vanaf 2016 zal de omvang van de ILT geleidelijk dalen door pensionering van een groot aantal medewerkers en gedeeltelijke vervanging van medewerkers. Eerder heeft anticiperende werving plaatsgevonden zodat vertrekkende medewerkers tijdig vervangen kunnen worden door goed opgeleide, nieuwe medewerkers.
realisatie 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte's | 1.171 | 1.165 | 1.121 | 1.084 | 1.085 | 1.101 | 1.101 |
Eigen personeelskosten (x € 1.000) | 102.275 | 101.582 | 100.796 | 97.576 | 97.722 | 99.089 | 99.089 |
Externe inhuur (x € 1.000) | 9.143 | 5.721 | 9.044 | 6.283 | 4.432 | 3.093 | 3.099 |
In 2016 daalt het aantal fte’s per saldo met 53 fte ten opzichte van 2015. Met de oprichting van de Autoriteit woningcorporaties per 1 juli 2015 neemt de bezetting naar verwachting structureel toe met 56 fte tot maximaal 102 fte in 2020.
De externe inhuur betreft voornamelijk inhuur op ict-terrein.
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen en overige kosten voor middelen ten behoeve van de uitvoering van de inspectietaken. Ook deze kosten dalen als gevolg van krimpende budgetten.
2014 Stand slotwet | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 januari | 65.474 | 39.749 | 31.374 | 25.374 | 21.374 | 18.374 | 15.374 |
+ stand depositorekeningen | |||||||
2. Totaal operationele kasstroom | – 10.352 | – 6.000 | – 4.000 | – 2.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 |
3a. totaal investeringen (-/-) | – 3.737 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 |
3b. totaal boekwaarde desinvesteringen (+/+) | 36 | – | – | – | – | – | – |
3. Totaal investeringskasstroom | – 3.701 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 | – 2.000 |
4a. eenmalige uitkering aan | – 11.614 | – 375 | – | – | – | – | – |
moederdepartement (-/-) | – | – | – | – | – | – | – |
4b. eenmalige storting door het | – 58 | – | – | – | – | – | – |
moederdepartement (+/+) | – | – | – | – | – | – | – |
4c. aflossingen op leningen (-/-) | |||||||
4d. beroep op leenfaciliteit(+/+) | – | – | – | – | – | – | – |
4. Totaal financieringskasstroom | – 11.672 | – 375 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening courant RHB 31 december | 39.749 | 31.374 | 25.374 | 21.374 | 18.374 | 15.374 | 12.374 |
+ stand depositorekening en (=1+2+3+4) | |||||||
(noot: maximale roodstand € 0,5 miljoen) |
Toelichting
Operationele kasstroom
De verwachting is dat de resterende middelen voor het project Boordcomputertaxi in 2015 tot definitieve uitbetaling komen waarna de operationele kasstroom zal afvlakken.
Investeringskasstroom
Investeringen hebben met name betrekking op het wagenpark. Gelet op de beschikbare liquiditeiten worden de investeringen gefinancierd met eigen middelen.
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus aan eigen vermogen aan de eigenaar.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
1. Kostprijzen per produkt (groep) | |||||||
– Handhaving | 126.467 | 112.513 | 110.669 | 105.944 | 103.646 | 103.781 | 103.781 |
– Vergunningverlening | 24.103 | 22.780 | 18.198 | 16.996 | 16.761 | 16.621 | 16.621 |
2. Tarieven/uur | |||||||
– Handhaving | 134 | 148,4 | 115,8 | 116,3 | 114,7 | 113,8 | 113,8 |
– Vergunningverlening | 140 | 147,3 | 119,5 | 119,3 | 117,8 | 116,9 | 116,9 |
3. Omzet per produktgroep (pxq) | |||||||
– Handhaving | 139.993 | 112.513 | 94.669 | 89.944 | 87.646 | 87.781 | 87.781 |
– Vergunningverlening | 7.693 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 |
4. FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 1.171 | 1.100 | 1.047 | 1.001 | 993 | 999 | 999 |
5. Saldo van baten en lasten (%) | 0,09% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
6. Kwaliteitsindicator 1: Binnen norm doorlooptijd vergunningen | 86% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
7. Kwaliteitsindicator 2: wachttijden informatiecentrum | 13sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
8. Kostprijs/produkt: | |||||||
Inspectie | 143.864 | 128.369 | 122.691 | 116.955 | 114.640 | 114.636 | 114.642 |
Vergunningverlening | 7.206 | 14.887 | 23.523 | 21.558 | 21.636 | 23.173 | 23.173 |
Monsterafname | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
9. Kwaliteit Handhaving: | |||||||
Klachten | 1.484 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Waarvan afgerond binnen wettelijke termijn | nb | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlichting uitgevoerd cq. gepland in 2015 |
De kosten voor vergunningverlening dalen vanwege het wegvallen van de Kernfysische Dienst en daarmee de ondersteuning bij vergunningverlening. De daling van kosten en tarieven in de komende jaren zijn het gevolg van de opgelegde bezuinigingen die in eerste instantie gerealiseerd worden op overhead.
Bovenstaand overzicht bevat de doelmatigheidsindicatoren van de ILT en is opgesteld conform de Rijksbegrotingsvoorschriften. Het aantal fte in de organisatie is gebaseerd op de geraamde formatie passend binnen de randen van de begroting.
De kwaliteitsindicatoren (6, 7 en 9) betreffen de kwaliteit van vergunningverlening, dienstverlening en handhaving. Aangezien «gegronde klachten» in het Inspectieproces niet bestaan, cq. Van de klachten niet formeel wordt vastgesteld of deze wel of niet gegrond zijn, is deze vervangen door «afgerond binnen wettelijke termijn». Conform de AWB moeten deze klachten binnen zes weken in behandeling worden genomen. De ILT verwacht voor 95% van het aantal klachten aan deze norm te voldoen.