2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art.nr. | Verplichtingen: | 952 | 1.171 | 1.320 | 1.320 | 1.320 | 1.170 | 1.205 |
Uitgaven: | 824 | 1.171 | 1.320 | 1.320 | 1.320 | 1.170 | 1.205 | |
12.1 | Algemeen | 824 | 1.171 | 1.320 | 1.320 | 1.320 | 1.170 | 1.170 |
Subsidies | 539 | 433 | 433 | 373 | 373 | 373 | 373 | |
Diverse subsidies | 366 | 260 | 260 | 373 | 373 | 373 | 373 | |
Koninklijk Paleis Amsterdam | 173 | 173 | 173 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 285 | 738 | 887 | 947 | 947 | 797 | 797 | |
Internationale Samenwerking | 222 | 315 | 530 | 590 | 590 | 365 | 346 | |
Opdrachten | 63 | 423 | 357 | 357 | 357 | 432 | 451 | |
12.2 | Verzameluitkeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | |
IPSV en impulsbudget | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35 | |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Toelichting
12.1 Algemeen
Subsidies
Diverse subsidies
Dit betreft voornamelijk de subsidie aan de Stichting Parlementaire Geschiedenis voor exploitatie van het Centrum Parlementaire Geschiedenis (CPG).
Koninklijk Paleis Amsterdam
Jaarlijkse subsidie ten behoeve van het openstellen van het Koninklijk Paleis als museum.
Opdrachten
Internationale Samenwerking/Opdrachten
Budget is opgenomen voor het versterken van de strategische, constitutionele en wetgevende, en economische advisering voor BZK breed. Daarbij is een veilige informatievoorziening en verbetering van de ICT prioriteit. Hier zorgt de CIO-office voor samenhang in de informatie-voorziening en voor de verdere versterking van de beheersing van de projecten met een ICT-component, waaronder het meehelpen bij het doorvertalen van beleidsdoelen naar ICT. Het budget voor de CIO-office wordt aangewend om bij te dragen aan de verdere inrichting van strategische advisering en toezicht, IT-governance en securitygovernance, informatievoorziening en professionalisering. Voorts zijn middelen bestemd voor de inrichting van de crisisbeheersingsorganisatie bij BZK en voor fysieke- en informatiebeveiliging van de organisatie op basis van risicomanagement. Naast bovenstaande zal bijzondere aandacht uitgaan naar de verdere versterking en inrichting van de adviescapaciteit op het gebied van Openbare Orde, Inlichtingen en Veiligheid.
12.2 Verzameluitkeringen
Ontvangsten
Het kabinet heeft in 2014 besloten tot de benoeming van de Digicommissaris (Nationaal Commissaris Digitale Overheid), die onder andere de taak heeft om de financiering van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) structureel van een oplossing te voorzien. Onder regie van de Digicommissaris is een voorstel tot stand gebracht dat onder andere interdepartementale versleuteling van de tekorten op de bestaande voorzieningen binnen de GDI behelst; dit voorstel is bij Voorjaarsnota 2015 budgettair verwerkt. Onderdeel van het voorstel is een doorbelastingsopgave vanaf 2017 op de verschillende GDI-voorzieningen. Onder regie van de Digicommissaris zullen de verantwoordelijke partijen met een voorstel komen hoe deze opgave te realiseren. In afwachting hiervan worden te realiseren ontvangsten voorlopig geboekt op de begroting van BZK.