15 Hoofdvaarwegennet | Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) | Mutaties Slotwet | Realisatie 2019 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 777.657 | 931.742 | 825.966 | ‒ 4.917 | 821.049 |
Uitgaven | 1.291.388 | 1.361.816 | 958.193 | ‒ 17.500 | 940.693 |
15.01 Verkeersmanagement | 8.655 | 8.655 | 8.830 | 0 | 8.830 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 8.655 | 8.655 | 8.830 | 0 | 8.830 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 363.039 | 323.541 | 362.994 | ‒ 9.420 | 353.574 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 291.313 | 272.484 | 314.676 | ‒ 861 | 313.815 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 268.426 | 267.638 | 309.713 | 0 | 309.713 |
15.02.04 Vervanging | 71.726 | 51.057 | 48.318 | ‒ 8.559 | 39.759 |
15.03 Aanleg | 364.110 | 671.555 | 205.124 | ‒ 9.678 | 195.446 |
15.03.01 Realisatie | 305.894 | 229.755 | 204.281 | ‒ 9.941 | 194.340 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 58.216 | 441.800 | 843 | 263 | 1.106 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 336 | 336 | 343 | 0 | 343 |
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 240.431 | 42.736 | 50.396 | 1.598 | 51.994 |
15.06 Netwerkgebonden kosten | 315.153 | 315.329 | 330.849 | 0 | 330.849 |
15.06.01 Apparaatkosten RWS | 287.004 | 287.026 | 297.755 | 0 | 297.755 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 287.004 | 287.026 | 297.755 | 0 | 297.755 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 28.149 | 28.303 | 33.094 | 0 | 33.094 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 28.149 | 28.303 | 33.094 | 0 | 33.094 |
15.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 105.584 | 99.476 | 113.187 | 17.322 | 130.509 |
Toelichting
Verplichtingen
De verlaging van € 4,9 miljoen bij de Slotwet 2019 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2019 (€ 12,9 miljoen) en de verhoging van de risicoreservering op het project Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 8 miljoen) door Vlaanderen zoals aangekondigd in een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2019–2020, 35300-XII, nr. 85).
Saldo 2019
De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de projecten:
– Overdracht Brokx-Nat (€ 3,2 miljoen): de overdracht van de Haven Oude Schild en wegen en paden Texel vindt plaats in 2020.
– Programma Vervanging en Renovatie (€ 4,8 miljoen): dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de projecten Damwanden Eemskanaal (€ 3 miljoen) en de Modernisering Object Bediening Zeeland (€ 1,6 miljoen).
– Meppel-Ramspol Zwart (€ 1,1 miljoen): het geraamde verplichtingenbudget is niet nodig gebleken, de decharge is reeds verleend.
– Toekomstvisie Waal (€ 1,7 miljoen): vertraging door PAS waardoor de start van onteigening van de gronden vertraagt.
– Lichteren IJmuiden (€ 1,4 miljoen): de geraamde verplichtingenruimte is niet nodig gebleken.
– Capaciteitsuitbreding Beneden Lek (€ 1,1 miljoen): er is vertraging opgelopen in de overeenkomst met de eigenaar van een deel van de damwand, waardoor betaling ook vertraagt.
– Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 9,2 miljoen): er is vertraging opgelopen door de extra saneringsopgave van verontreiniging op locatie Schependijk in 2019 (Kamerstukken II, 2019-2020, 35 300-A, nr. 57).
– Lemmer-Delfzijl fase 2 (€ 2,1 miljoen): de trekkersrol in het project Gerrit Krolbrug is overgedragen van Provincie Groningen naar RWS, de eerder vastgelegde verplichtingen zijn daarom afgeboekt.
– Zeetoegang IJmond (€ 3,2 miljoen): in 2019 zijn diverse verplichtingen niet aangegaan. Deze worden in 2020 aangegaan.
Het voordelig saldo wordt in 2020 aan de verplichtingen toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Uitgaven
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verlaging van € 9,4 miljoen bij de Slotwet 2019 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2019.
Saldo 2019
De lagere kasuitgaven worden met name veroorzaakt door het volgende op Vervanging en Renovatie:
– Bediening op Afstand Friesland (€ 4 miljoen): momenteel wordt er een nieuw programma Hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl opgericht. In afwachting op dit onderzoek worden de werkzaamheden en de daarmee samenhangende betaling naar 2020 verschoven.
– Renovatie Waalbrug Nijmegen (€ 3,6 miljoen): betalingen aan de aannemer zijn opgeschort.
– Programma Vervanging en Renovatie (€ 1 miljoen): in verband met vertraging in de uitvoering van de voorziene programmering en tranche 4 van het programma, is het uitgavenbudget in 2019 verlaagd.
Daartegenover staan hogere kasuitgaven op het volgende:
– Modernisering Object Bediening Zeeland (€ 1,3 miljoen): de werkzaamheden zijn eerder uitgevoerd dan geraamd.
Het voordelig saldo wordt in 2020 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
15.03 Aanleg
De verlaging van per saldo € 9,7 miljoen bij de Slotwet 2019 wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2019.
Saldo 2019
De lagere kasuitgaven worden met name veroorzaakt door het volgende:
– Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 5,7 miljoen): de uitvoering van het project is vertraagd door de extra saneringsopgave van verontreiniging op locatie Schependijk in 2019 (Kamerstukken II, 2019-2020, 35 300-A, nr. 57).
– Lemmer-Delfzijl fase 1 (€ 2,6 miljoen): de onderhoudswerkzaamheden die voor de oplevering van de brug afgerond moeten zijn, zijn vertraagd waardoor de betaling aan de provincie Fryslân in 2020 gedaan wordt.
– Maasroute fase 2 (€ 1,1 miljoen): er is vertraging opgelopen in de uitvoering door de PFAS-problematiek en het aantreffen van een bedreigde diersoort, waardoor nieuwe vergunningen aangevraagd moeten worden.
Het voordelig saldo wordt in 2020 op dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Ontvangsten
Er zijn € 17,3 miljoen meer ontvangsten gerealiseerd ten opzichte van de tweede suppletoire begroting. Dit komt door hogere ontvangsten in het kader van het Verkeersbegeleidingstarief (€ 2,2 miljoen). Daarnaast zijn middels een brief aan de Staten-Generaal (Kamerstukken II, 2019–2020, 35300-XII, nr. 85) twee extra ontvangsten aangekondigd op het project Nieuwe Sluis Terneuzen:
– In 2019 is een deel van de CEF-subsidie die in 2020 geraamd stond, ontvangen (€ 6,9 miljoen).
– Er is een aanvullende onvangst van € 8 miljoen van Vlaanderen gerealiseerd ten behoeve van de risicoreservering op het project.