Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB 1 t/m 3, NvW) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 4) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2esuppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 26.053 | 33.965 | ‒ 1.388 | 419 | 32.996 |
waarvan betalingsverplichtingen | 26.053 | 33.965 | ‒ 1.388 | 419 | 32.996 |
Muntcirculatie | 5.500 | 2.301 | 455 | 0 | 2.756 |
Vakbekwaamheid | 4.600 | 4.900 | 0 | ‒ 500 | 4.400 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.010 | 2.010 | 0 | ‒ 210 | 1.800 |
Bijdrage FEC | 2.887 | 2.887 | 67 | 1.174 | 4.128 |
Overige betalingsverplichtingen | 11.056 | 21.867 | ‒ 1.910 | ‒ 45 | 19.912 |
Uitgaven | 26.053 | 33.965 | ‒ 1.388 | 419 | 32.996 |
waarvan juridisch verplicht | 96,0% | 84,3% | |||
Bekostiging | 7.240 | 6.534 | ‒ 1.862 | 0 | 4.672 |
Accountantskamer | 1.350 | 1.350 | 76 | 0 | 1.426 |
Muntcirculatie | 5.500 | 2.301 | 455 | 0 | 2.756 |
IMVO convenanten | 50 | 50 | 0 | 0 | 50 |
Overig | 340 | 2.833 | ‒ 2.393 | 0 | 440 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 1.875 | 1.625 | 0 | 0 | 1.625 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 1.000 |
Dotatie begrotingsreserve NHT | 875 | 625 | 0 | 0 | 625 |
Opdrachten | 9.357 | 18.267 | 128 | ‒ 270 | 18.125 |
Wijzer in geldzaken | 1.634 | 1.634 | 38 | 230 | 1.902 |
Vakbekwaamheid | 4.600 | 4.900 | 0 | ‒ 500 | 4.400 |
Uitvoeringskosten SRH | 0 | 1.650 | 0 | 0 | 1.650 |
Schadeloosstelling SRH | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 7.000 |
Overig | 3.123 | 3.083 | 90 | 0 | 3.173 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 7.057 | 6.975 | 346 | 699 | 8.020 |
Bijdrage AFM BES-toezicht | 705 | 705 | 0 | ‒ 125 | 580 |
Bijdrage DNB toezicht en DGS BES | 2.010 | 2.010 | 0 | ‒ 210 | 1.800 |
Bijdrage toezicht en handhaving MIF | 260 | 10 | 0 | ‒ 10 | 0 |
Bijdrage PSD II | 195 | 363 | 0 | 0 | 363 |
Bijdrage FEC | 2.887 | 2.887 | 67 | 1.174 | 4.128 |
Overig | 1.000 | 1.000 | 279 | ‒ 130 | 1.149 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 524 | 564 | 0 | ‒ 10 | 554 |
IASB | 420 | 420 | 0 | 0 | 420 |
(Caribean) Financial Action Task Force | 104 | 144 | 0 | ‒ 10 | 134 |
Ontvangsten | 10.255 | 10.305 | 2.000 | ‒ 1.900 | 10.405 |
Bekostiging | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Ontvangsten muntwezen | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 2.000 |
Opdrachten | 1.455 | 1.455 | 0 | 0 | 1.455 |
Wijzer in geldzaken | 1.455 | 1.455 | 0 | 0 | 1.455 |
Overige ontvangsten | 6.800 | 6.850 | 2.000 | ‒ 1.900 | 6.950 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Bekostiging
Overig
De lagere uitgaven bij bekostiging (€ 2,4 mln.) zijn het gevolg van de uitvoeringstoets behorend bij het wetsvoorstel plan van aanpak witwassen en het verbod op contante betalingen voor handelaren vanaf 3.000 euro. Uit de uitvoeringstoets blijkt dat extra middelen nodig zijn om het toezicht op te zetten en uit te voeren. Het verbod op contante betalingen vloeit voort uit het plan van aanpak witwassen dat het kabinet op 30 juni 2019 aan de Tweede Kamer heeft gezonden2. Het toezicht wordt uitgeoefend door Bureau Toezicht Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme) van de Belastingdienst. Deze middelen worden overgemaakt naar de Belastingdienst.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bijdrage FEC
Dit betreft de bijdrage aan het Financieel Expertise Centrum (FEC). De inspecteur van de Belastingdienst heeft ten aanzien van De Nederlandsche Bank (DNB) vastgesteld dat over het beschikbaar stellen van personeel aan het FEC 21% btw in rekening moet worden gebracht. Daarmee vallen de personeelskosten in 2021 hoger uit (€ 0,4 mln.). Daarnaast wordt er ook vanuit de ministeries van Justitie en Veiligheid, Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties en Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan het FEC bijgedragen (€ 0,4 mln.).