Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB 1 t/m 3, NvW) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 4) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2esuppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 540.248 | 520.983 | 8.529 | ‒ 3.526 | 525.986 |
Uitgaven | 540.248 | 520.983 | 8.529 | ‒ 3.526 | 525.986 |
(1) Apparaatsuitgaven | 437.863 | 419.098 | 11.559 | ‒ 1.373 | 429.284 |
Personele uitgaven | 430.924 | 413.388 | 13.984 | ‒ 1.248 | 426.124 |
Eigen personeel | 421.860 | 409.574 | 7.574 | ‒ 243 | 416.905 |
Inhuur externen | 8.905 | 3.655 | 6.357 | ‒ 1.005 | 9.007 |
Overig personeel | 159 | 159 | 53 | 0 | 212 |
Materiële uitgaven | 6.939 | 5.710 | ‒ 2.425 | ‒ 125 | 3.160 |
ICT | 5.413 | 5.413 | ‒ 3.923 | ‒ 525 | 965 |
Bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 150 | 0 | 150 |
Overig materieel | 1.526 | 297 | 1.348 | 400 | 2.045 |
(2) Programma-uitgaven | 102.385 | 101.885 | ‒ 3.030 | ‒ 2.153 | 96.702 |
waarvan juridisch verplicht | 92% | 100% | |||
Bekostiging | 0 | 0 | 50 | 0 | 50 |
Overige bekostiging | 0 | 0 | 50 | 0 | 50 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 1.770 | 0 | 1.770 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 1.770 | 0 | 1.770 |
Opdrachten | 28.881 | 28.381 | ‒ 5.900 | ‒ 2.153 | 20.328 |
ICT opdrachten | 3.840 | 3.340 | 460 | ‒ 2.173 | 1.627 |
Overige opdrachten | 25.041 | 25.041 | ‒ 6.360 | 20 | 18.701 |
Bijdrage aan agentschappen | 2.137 | 2.137 | 1.050 | 0 | 3.187 |
Bijdrage overige agentschappen | 2.137 | 2.137 | 1.050 | 0 | 3.187 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 71.367 | 71.367 | 0 | 0 | 71.367 |
Toegerekende uitgaven van Belastingen | 71.367 | 71.367 | 0 | 0 | 71.367 |
Ontvangsten | 605 | 605 | 0 | 0 | 605 |
Ontvangsten | 605 | 605 | 0 | 0 | 605 |
Apparaatontvangsten | 605 | 605 | 0 | 0 | 605 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De Douane verwacht € 12,7 mln. meer personele uitgaven dan eerder geraamd (€ 7,3 mln. op eigen personeel en € 5,4 mln. op inhuur externen). Dit komt hoofdzakelijk door:
– Hogere loonkosten vanwege een stijging in de cao-lonen en een stijging van de sociale premies (ca. € 9,7 mln.), waarvoor bij Miljoenennota loonbijstelling is toegekend.
– Een herschikking binnen artikel 9 (Douane) (tussen opdrachten en personele uitgaven) van het budget voor Digitale Snelweg Douane (DSD) om de financiering door te belasten naar de juiste begrotingsposten (€ 4,4 mln.).
– Lagere personele uitgaven door onderbezetting (vertraging van de werving) en de verwachte in- en uitstroom (ca. € 1,5 mln.).
– Een overheveling van het budget voor eigen personeel naar artikel 1 (Belastingen) ten behoeve van het Multidisciplinair Interventieteam (MIT, ca. € 1,9 mln.).
Opdrachten
De uitgaven op opdrachten worden neerwaarts bijgesteld (€ 8,1 mln.). Dit komt grotendeels door:
– Een herschikking binnen artikel 9 (Douane) (tussen opdrachten en personele uitgaven) van het budget voor DSD om de financiering door te belasten naar de juiste begrotingsposten (€ 4,4 mln.).
– Een overheveling van het budget voor opdrachten naar artikel 1 (Belastingen) ten behoeve van Douane-specifieke opdrachten die door de IV-organisatie worden uitgevoerd (ca. € 2 mln.).
– Een vertraging in de uitgaven ten aanzien van Douane Wetboek van de Unie (DWU) die naar verwachting eerst in 2022 worden gedaan (ca. € 1,5 mln.).