Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 109.797 | 974.623 | ‒ 18.653 | 95.019 | 1.050.989 |
Uitgaven | 114.297 | 979.123 | ‒ 18.653 | 95.019 | 1.055.489 |
Subsidies (regelingen) | |||||
Energiebesparing woningen bouwkundig versterkingsprogramma | 10.400 | 216.895 | ‒ 209.425 | ‒ 7.430 | 40 |
Woonbedrijf | 0 | 0 | 3.027 | 0 | 3.027 |
Diverse subsidies | 0 | 1.862 | 350 | ‒ 542 | 1.670 |
Bestuursakkoord | 0 | 0 | 253.925 | ‒ 6.545 | 247.380 |
Versterkingsoperatie | 0 | 0 | 72.397 | 0 | 72.397 |
Tegemoetkoming aan huurders | 0 | 0 | 2.181 | ‒ 1.481 | 700 |
Nieuwbouwregeling | 0 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 |
Industrie | 0 | 0 | 839 | ‒ 839 | 0 |
Opdrachten | |||||
Werk- en onderzoeksbudget | 12.563 | 68.840 | ‒ 63.261 | ‒ 3.496 | 2.083 |
Versterkingsoperatie | 6.334 | 334.813 | ‒ 99.931 | 79.618 | 314.500 |
Woonbedrijf | 0 | 0 | 0 | 12 | 12 |
Bestuursakkoord | 0 | 0 | 6.101 | 2.500 | 8.601 |
Industrie | 0 | 0 | 213 | 0 | 213 |
Inkomensoverdrachten | |||||
Tegemoetkoming aan huurders | 0 | 1.681 | ‒ 1.681 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's / RWt's | |||||
Werk- en onderzoeksbudget | 0 | 81 | 9 | 13 | 103 |
Bijdrage aan medeoverheden | |||||
Nationaal Programma Groningen | 75.000 | 126.376 | ‒ 4.278 | 32.436 | 154.534 |
Compensatie gemeenten en provincie | 10.000 | 228.194 | ‒ 116.163 | 563 | 112.594 |
Diverse bijdragen | 0 | 2 | 1.716 | 10 | 1.728 |
Bestuursakkoord | 0 | 0 | 123.828 | 0 | 123.828 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||
Diverse bijdragen | 0 | 275 | 0 | 0 | 275 |
Bijdrage aan agentschappen | |||||
Versterkingsoperatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werk- en onderzoeksbudget | 0 | 104 | 0 | 200 | 304 |
(Schade)vergoeding | |||||
Versterkingsoperatie | 0 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 |
Ontvangsten | 75.000 | 362.823 | 804 | ‒ 106.136 | 257.491 |
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 10 is 100% juridisch verplicht.
Mutaties Miljoenennota
Uitgaven
Woonbedrijf Groningen
Dit betreft een kasschuif voor het Woonbedrijf Groningen. Het verwachte ritme van de uitgaven komt niet overeen met het ritme dat in de begroting van het Ministerie van BZK was opgenomen. Met deze kasschuif worden de middelen in het juiste ritme gezet.
Versterking Industrie Groningen
Sinds 2018 wordt een programma uitgevoerd waarbij industriebedrijven worden beoordeeld op aardbevingsbestendigheid en waar nodig versterkt. De NAM vergoedde de kosten van deze activiteiten aan de bedrijven. Vanaf 2022 wordt deze verantwoordelijkheid overgenomen van de NAM door het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Dit betreft een overboeking vanaf de begroting van het Ministerie van EZK voor de opdracht aan de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) om namens de Minister van EZK diverse werkzaamheden voor de versterking van industrie uit te voeren.
Onafhankelijke ondersteuning versterkingsproces
Dit betreft een reallocatie van middelen van artikel 11 naar artikel 10. Hiermee worden de uitgaven voor onafhankelijke ondersteuning voor bewoners, bij het maken van keuzes rond het versterkingsproces, op het juiste instrument verantwoord.
Zandplaten Zuid Delfzijl
De wijk Zandplaten Zuid in Delfzijl ligt tegenover Zandplaten Noord. Het noordelijke gedeelte maakt deel uit van de batch 1588 maar het zuidelijke gedeelte niet. Om de verschillen gelijk te trekken tussen deze twee gebieden zijn hiervoor in 2020 meerjarig extra publieke middelen beschikbaar gesteld. Omdat het project nog in de beginfase zit, zijn de middelen niet in 2021 maar pas in latere jaren benodigd. De in 2021 beschikbare middelen worden doorgeschoven naar 2024. In 2022 en 2023 is eveneens € 3,3 mln. beschikbaar.
Btw-afdracht NPG-projecten
De activiteiten van het Nationaal Programma Groningen (NPG) waarvoor de uitkering wordt verstrekt aan de provincie en gemeenten, zijn activiteiten waarover de provincie of de gemeenten btw verschuldigd zijn. Dit betreft de afdracht aan het Btw-compensatiefonds voor de projecten uit de periode december 2020 tot en met februari 2021.
Btw-afdracht voorschot gebiedsfonds
Dit betreft de afdracht aan het Btw-compensatiefonds in het kader van het voorschot uit het gebiedsfonds van blok D. Het voorschot is bedoeld voor de kosten die de gemeenten maken om de infrastructuur en de kwaliteit van de openbare ruimte in het aardbevingsgebied in samenhang te verbeteren (zoals nieuwe aansluiting riool, wegen en inrichting openbare ruimte)
Bestuursakkoord Groningen 2021
In het Bestuursakkoord Groningen 2021 zijn afspraken gemaakt over de aanpak van vastgelopen dossiers in Groningen. De NCG en Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) gaan deze aanpak samen uitvoeren. In 2021 is hier € 5 mln. voor beschikbaar en dit budget wordt evenredig verdeeld tussen de twee organisaties.
Vanaf de begroting van het Ministerie van BZK worden er tevens middelen overgeheveld naar verschillende ministeries voor de uitvoering van de Specials in het kader van het Bestuursakkoord Groningen. Deze programma's zijn onder andere bedoeld voor het onderhoud van erfgoedpanden, ondersteuning van boeren in aardbevingsgebied en het toekomstperspectief voor mkb.
Versterkingsoperatie Groningen
Vanuit het Programma Aardgasvrije Wijken wordt bijgedragen aan de versterkingsoperatie Groningen voor de batch 1588. Hiervoor worden middelen gerealloceerd van begrotingsartikel 4 naar begrotingsartikel 10. De bijdrage is bedoeld om te stimuleren dat de huizen aardgasvrij worden gemaakt.
Ontvangsten
Dit betreft een correctie op de bij eerste suppletoire begroting geboekte ontvangsten van de NAM en een afrekening van de Stichting Woonbedrijf Aardbevingsgebied Groningen (SWAG).
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2021
Uitgaven
Subsidies (regelingen)
Energiebesparing woningen bouwkundig versterkingsprogramma
Dit betreft gereserveerde middelen voor verduurzamingsprojecten in Opwierde en Appingedam. De middelen van circa € 7,4 mln. zullen dit jaar niet volledig worden uitgeput.
Diverse subsidies
Dit betreft diverse subsidiemiddelen voor onder andere het Gronings perspectief (Rijksuniversiteit Groningen) en het kennisplatform aardbevingen waarbij een voorschot is toegekend. Na de verantwoording zullen de restbedragen worden toegekend.
Bestuursakkoord
Dit betreft middelen voor energiebesparende maatregelen (Blok A) die dit jaar niet volledig tot uitputting komen (€ 13,2 mln.). De afspraken uit het Bestuursakkoord houden onverminderd stand.
Daarnaast wordt er op de subsidie verduurzaming en verbetering in 2021 € 4,2 mln. extra uitgegeven. Dit wordt in mindering gebracht op het budget van volgend jaar.
Tenslotte wordt er dit jaar nog € 5 mln. extra uitgegeven op de knelpuntenpot, waarvan € 2,5 mln. op subsidies. De knelpuntenpot heeft als doel knelpunten binnen de versterkingsoperatie snel op te kunnen lossen teneinde de operatie beter te laten verlopen. Zo kan de NCG bijvoorbeeld individuele knelpunten in planvormingsfase wegnemen om zodoende projecten te versnellen. Deze € 2,5 mln. wordt in mindering gebracht op het budget van volgend jaar.
Tegemoetkoming aan huurders
De verwachte uitgaven van huurderscompensatie blijft momenteel achter bij de prognose, omdat minder aanvragen zijn geweest. Het budget van circa € 1,5 mln. zal niet volledig worden uitgeput dit jaar. Meerjarig blijven dezelfde middelen beschikbaar voor het Bestuursakkoord.
Industrie
Omdat de verwachte uitgaven achterblijven op de versterking van industrie, wordt het bedrag van € 0,8 mln. teruggeboekt van de begroting van het Ministerie van BZK (VII) naar de begroting van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Op deze manier kunnen de ontvangsten van de NAM (circa € 0,8 mln.), die samenhangen met deze uitgaven, worden opgevangen op de begroting van Ministerie van EZK.
Opdrachten
Werk- en onderzoeksbudget
Op het werk- en onderzoeksbudget van NCG en PDG is de verwachting dat dit jaar middelen over blijven. Voor NCG is dat circa € 1,5 mln. en heeft de onderuitputting vooral te maken met de vertragingen bij de uitvoering van onder andere herstart van het Kennisplatform Bouw en Versterken en de daaruit voortkomende onderzoekstudies (€ 0,6 mln.), het schuiven van geplande Impactstudies en de betreffende communicatie (€ 0,4 mln.) en middelen voor juridisch beroep en bezwaar (€ 0,2 mln.). Voor PDG is de verwachting dat dit jaar circa € 0,3 mln. overblijft.
Daarnaast betreft dit een bijdrage van circa. € 0,5 mln. aan het Overleg Bedrijvenparken Groningen (OBG) naar aanleiding van de uitwerking van de bestuurlijke afspraken.
Budget is ook bestemd voor de regeling herbeoordeling en betreft circa € 0,9 mln. Volgend jaar is dit budget benodigd om adviseurs te betalen die bewoners bijstaan en adviseren.
Versterkingsoperatie
De prognose is dat NCG circa € 76,5 mln. meer uitgaven doet aan de versterkingsoperatie. De meerkosten worden gefactureerd aan de NAM. Extra uitgaven zijn onder andere Afkoop Scholen (circa € 10 mln.), Tijdelijke Huisvesting (THV) Parken en Bouwimpuls circa 19 mln. en inhaalslag aanvragen Bouwimpuls/Eigenaar Kiest Bouwer (EKB)/ Heft in eigen hand (HEFT) circa € 10 à € 20 mln. Daarnaast is voor de versterkingsopgave € 12 mln. btw gereserveerd.
Voor wat betreft NCG-budget voor het niet bouwkundig versterken van woningen (anderszins op norm brengen) worden de middelen van circa € 7,2 mln. in 2021 niet volledig uitgeput.
Tot slot blijven de verwachte uitgaven van de huurderscompensatie en nieuwbouwregeling momenteel achter bij de prognose vanwege minder aanvragen. Deze middelen worden daarom niet in rekening gebracht bij NAM en in mindering gebracht op de raming. Voor de huurderscompensatie betreft het circa € 0,5 mln. en voor de nieuwbouwregeling € 1,3 mln.
Bestuursakkoord
Op de knelpuntenpot wordt dit jaar nog € 5 mln. extra uitgegeven, waarvan € 2,5 mln. op opdrachten. De knelpuntenpot heeft als doel knelpunten binnen de versterkingsoperatie snel op te kunnen lossen teneinde de operatie beter te laten verlopen. Zo kan de NCG bijvoorbeeld individuele knelpunten in planvormingsfase wegnemen om zodoende projecten te versnellen. Deze € 2,5 mln. wordt in mindering gebracht op de middelen van 2022.
Bijdrage aan medeoverheden
Nationaal Programma Groningen
Dit betreft een totaal van € 34 mln. aan extra middelen voor het Nationaal Programma Groningen (NPG) voor alle reeds goedgekeurde projecten door het dagelijks bestuur van de regio. De middelen zijn van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën ontvangen.
Compensatie gemeente en provincie
De activiteiten van het NPG waarvoor de uitkering wordt verstrekt kunnen activiteiten zijn waarover de provincie of de gemeenten btw verschuldigd zijn. Het totale bedrag voor de 5e tranche aan NPG Projecten is circa € 56,3 mln. (incl. btw). Van het totale bedrag gaat circa € 1,6 mln. naar het Btw-compensatiefonds. Dit bedrag is de som van alle projecten die een Btw-component bevatten.
Ontvangsten
De prognose is dat NCG circa € 76,5 mln. meer uitgaven doet aan de versterkingsoperatie. De meerkosten worden gefactureerd aan de NAM. Extra uitgaven zijn onder andere Afkoop Scholen (circa € 10 mln.), Tijdelijke Huisvesting (THV) Parken en Bouwimpuls circa 19 mln. en inhaalslag aanvragen Bouwimpuls/Eigenaar Kiest Bouwer (EKB)/ Heft in eigen hand (HEFT) circa € 10 à € 20 mln.
Daarnaast wordt er ook een negatieve bijstelling gedaan van de ontvangstenraming van de NAM over 2021. Het bedraagt een negatieve bijstelling van € 179,3 mln. Dit komt omdat de NAM 60% van de facturen over het derde en vierde kwartaal van 2020 heeft voldaan en 60% van de factuur over het eerste kwartaal van 2021. De prognose is dat ook 60% van de factuur uit het tweede kwartaal 2021 wordt ontvangen.
Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige Mutaties | |||
Personele uitgaven | ||||
Eigen personeel | 96.531 | ‒ 64.333 | 59 | 32.257 |
Inhuur externen | 8.469 | 40.568 | 8.023 | 57.060 |
Overige personele uitgaven | 8.923 | ‒ 485 | ‒ 8.023 | 415 |
Materiële uitgaven | ||||
Bijdrage SSO's | ‒ 178 | 19.261 | ‒ | 19.083 |
ICT | ‒ | 3.240 | ‒ | 3.240 |
Overige materiële uitgaven | 3.188 | 2.197 | 252 | 5.637 |
Ontvangsten | 91.477 | ‒ 43.528 | 47.949 |
Ontvangsten artikel 11
Afboeking ontvangsten apparaat NAM
Ook op de ontvangstenraming van het apparaat ontstaat een negatieve bijstelling over 2021. Het bedraagt een negatieve bijstelling van € 43,5 mln. Deze negatieve bijstelling heeft te maken met de bovenstaande toelichting. De NAM heeft 60% van de facturen over het derde en vierde kwartaal van 2020 voldaan en 60% van de factuur over het eerste kwartaal van 2021. De prognose is dat ook 60% van de factuur uit het tweede kwartaal 2021 wordt ontvangen. De negatieve bijstelling wordt verantwoord op artikel 11.