Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord. Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII over 2021 bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.849.882 | 1.915.808 | 8.792.639 | 2.147.727 | 2.099.569 | 1.502.081 | 1.392.733 |
Uitgaven | 1.931.571 | 1.942.460 | 9.072.039 | 2.069.538 | 2.289.958 | 1.940.920 | 1.770.336 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 98% | ||||||
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.457.826 | 1.510.448 | 1.497.541 | 1.507.430 | 1.714.909 | 1.357.711 | 1.275.840 |
13.03 Aanleg | 319.486 | 233.680 | 262.627 | 395.284 | 406.630 | 411.742 | 322.857 |
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer | 280.745 | 143.616 | 206.487 | 291.856 | 220.366 | 233.348 | 181.243 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 17.486 | 23.504 | 12.897 | 19.769 | 20.516 | 20.579 | 54.125 |
13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer | 20.952 | 51.410 | 38.383 | 60.643 | 126.119 | 108.812 | 75.456 |
13.03.05 Verk. en planuitw. goederenvervoer | 303 | 15.150 | 4.860 | 23.016 | 39.629 | 49.003 | 12.033 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 144.269 | 188.342 | 164.871 | 166.824 | 168.419 | 171.467 | 171.639 |
13.07 Rente en aflossing | 9.990 | 9.990 | 7.147.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 203.626 | 248.098 | 198.538 | 208.458 | 213.339 | 216.430 | 329.108 |
13.09 Ontvangsten | 203.626 | 248.098 | 198.538 | 208.458 | 213.339 | 216.430 | 329.108 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenning en planuitwerking, zijn de budgetten in 2021 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2021.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2034 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2034.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | Uitgaven | 1.942.460 | 9.072.039 | 2.069.538 | 2.289.958 | 1.940.920 | 1.770.336 | 1.933.248 | 2.041.775 |
13.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 1.510.448 | 1.497.541 | 1.507.430 | 1.714.909 | 1.357.711 | 1.275.840 | 1.460.533 | 1.520.790 | |
13.03 | Aanleg | 233.680 | 262.627 | 395.284 | 406.630 | 411.742 | 322.857 | 299.770 | 344.676 | |
13.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 188.342 | 164.871 | 166.824 | 168.419 | 171.467 | 171.639 | 172.945 | 176.309 | |
13.07 | Rente en aflossing | 9.990 | 7.147.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13 | Spoorwegen | Ontvangsten | 248.098 | 198.538 | 208.458 | 213.339 | 216.430 | 329.108 | 203.784 | 203.784 |
13.09 | Ontvangsten | 248.098 | 198.538 | 208.458 | 213.339 | 216.430 | 329.108 | 203.784 | 203.784 |
2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2020-2034 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | Uitgaven | 1.612.486 | 1.590.698 | 1.750.464 | 1.628.046 | 1.697.533 | 1.696.628 | 1.867.890 | 34.904.019 |
13.02 | Beheer, onderhoud en vervanging | 1.327.921 | 1.352.007 | 1.464.083 | 1.494.242 | 1.532.375 | 1.696.467 | 1.847.681 | 22.559.978 | |
13.03 | Aanleg | 127.575 | 149.370 | 196.897 | 91.503 | 165.158 | 161 | 20.209 | 3.428.139 | |
13.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 156.990 | 89.321 | 89.484 | 42.301 | 0 | 0 | 0 | 1.758.912 | |
13.07 | Rente en aflossing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.156.990 | |
13 | Spoorwegen | Ontvangsten | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 3.248.027 |
13.09 | Ontvangsten | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 3.248.027 |
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Op grond van richtlijn 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 kan een beheerder voor de spoorweginfrastructuur worden aangewezen en kunnen lidstaten financiële middelen verstrekken aan de beheerder om te voldoen aan zijn taken. De Minister van IenW heeft op 14 december 2014 aan ProRail een concessie verleend voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur in de periode 2015 tot en met 2024. In de beheerconcessie staan de afspraken tussen de overheid en ProRail over het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze afspraken gaan onder meer over de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur en de daarmee samenhangende voorzieningen, maar ook over de kwaliteit van de informatievoorziening. Jaarlijks wordt aan ProRail subsidie verstrekt voor de instandhouding van de hoofdspoorweginfrastructuur, overeenkomstig het bepaalde in de Wet en het Besluit Infrastructuurfonds.
De beheerconcessie geeft invulling aan de beleidsambities uit de Lange Termijn Spooragenda deel 2 (LTSA 2), namelijk scherpere sturing door de concessieverlener. Hiertoe bevat de concessie instrumenten als prestatie-indicatoren, programma’s en maatregelen, audits en reviews, verplichtingen om informatie aan IenW te verstrekken en/of besluiten voor te leggen en verplichtingen met betrekking tot samenwerking en transparantie. De ruggengraat van de concessie is de jaarcyclus waarmee in het beheerplan jaarlijks afspraken worden gemaakt tussen de Minister van IenW en ProRail over de te bereiken prestaties en de te nemen maatregelen. De Minister van IenW geeft jaarlijks in de beleidsprioriteitenbrief aan welke prestaties het komende jaar van ProRail worden verwacht. ProRail stelt op basis van de beleidsprioriteitenbrief een beheerplan op en consulteert belanghebbenden over de hoofdlijnen van het ontwerp beheerplan. Vervolgens legt ProRail het beheerplan ter instemming voor aan de Minister van IenW.
Nadat de Minister van IenW heeft ingestemd met het beheerplan, wordt deze toegezonden aan de Tweede Kamer. Na afloop van het jaar legt ProRail op grond van de Concessie verantwoording af in de jaarrapportage en op grond van het Besluit Infrastructuurfonds in het jaarverslag en de jaarrekening. Zodra deze documenten zijn vastgesteld worden ook deze aan de Tweede Kamer toegezonden.
Het voornemen is om ProRail met ingang van 1 juli 2021 om te vormen tot zbo. Dit heeft onder andere tot gevolg dat bovengenoemde ‘instrumenten’ zoals de beheerconcessie, het beheerplan, de subsidie en de beleidsprioriteitenbrief zullen worden vervangen door de instellingswet, het meerjarenplan, de begrotingsbijdrage en de jaarbrief.
Producten
De beheer-, onderhoud- en vervangingsactiviteiten zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties per prestatiegebied zoals opgenomen in de beheerconcessie. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met verkeersleiding en capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland. ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een subsidie van het Rijk. Bij de vaststelling van de subsidie voor beheer, onderhoud en vervanging wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding die ProRail ontvangt van de vervoerders en eventuele bijdragen van andere partijen voor onderhoudsactiviteiten.
Aan de beschikbare middelen is in totaal € 1,4 miljard toegevoegd vanuit de investeringsruimte spoor om de druk op de budgetten tot en met 2025 te verlichten. Hier wordt in de bijlage 4 'Instandhouding' nader bij stilgestaan.
De omvorming van ProRail tot zbo zal een aantal incidentele en structurele fiscale gevolgen hebben die in deze begroting zijn verwerkt. Overal waar kostenverhogingen of verlagingen als gevolg van de genoemde fiscale effecten optreden, ontstaan even grote verhogingen of verlagingen voor de belastingopbrengsten. Dat maakt verrekening via plafondcorrecties mogelijk. Deze fiscale verrekeningen worden op basis van ex ante ramingen verwerkt. De structurele fiscale gevolgen worden verwerkt op dit artikelonderdeel. De incidentele fiscale gevolgen worden verwerkt op artikel 13.07. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de verdiepingsbijlage.
Naast bovenvermelde effecten zijn er twee fiscale effecten die nu nog niet verwerkt kunnen worden. Dit betreft de structurele btw-gevolgen voor derden bij cofinanciering en de incidentele fiscale gevolgen bij het Theemswegtracé. De benodigde informatie is niet tijdig beschikbaar voor verwerking in deze begroting. Voor deze twee posten wordt afgeweken van de afspraak dat alle financiële gevolgen in de ontwerpbegroting 2021 worden verwerkt. Deze zullen worden opgenomen in de ontwerpbegroting 2022.
13.03 Aanleg Spoor
IenW is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:
• door ProRail uit te voeren planuitwerkingen en verkenningen;
• door IenW uit te voeren planuitwerkingen en verkenningen;
• voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;
• uitvoering van deze projecten.
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer spoor
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Geluidsanering Spoorwegen
ProRail en RWS zijn bezig met de uitvoering van Fase 1 van het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) en inmiddels ook gestart met Fase 2. Vanuit de ervaringen met Fase 1 en de opgave voor Fase 2 is de recente stand van de budgetspanning in beeld gebracht. De eerder berekende budgetspanning is aanzienlijk verminderd, maar duidelijk is dat deze niet verder omlaag gebracht kan worden zonder het pakket aan geluidmaatregelen te verminderen. Door de toevoeging van Є 81 miljoen vanuit de investeringsruimte spoor (IF 20.05) is de budgetspanning eenmalig verlaagd en kunnen de hoogbelaste woningen beter worden beschermd waarmee wordt voldaan aan hetgeen in de Wet milieubeheer is toegezegd.
Nazorg gereedgekomen lijnen en halten
Voor de bij Voorjaarsnota 2020 onder de post Nazorg ondergebrachte deelprojecten Vleuten - Geldermalsen en Ontsnippering bleek in totaal € 4,3 miljoen minder benodigd voor de uitvoering van de nazorg-werkzaamheden. Deze vrijval is toegevoegd aan de investeringsruimte Spoor (IF 20.05).
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Be- en bijsturing toekomst | 16 | 15 | 8 | 5 | ‒ | 2 | 1 | ‒ | 2021 | 2019 | ||
Geluidsanering Spoorwegen | 699 | 609 | 73 | 19 | 12 | 43 | 39 | 49 | 70 | 395 | divers | divers |
Programma Behandelen en Opstellen | 155 | 152 | 11 | 8 | 23 | 34 | 36 | 19 | 7 | 17 | divers | divers |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 27 | 27 | 13 | ‒ | 1 | 3 | 1 | 1 | 3 | 5 | 2011/ 2018- 2024 | 2011/ 2018- 2024 |
Verbeteraanpak stations | 11 | 11 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2020 | 2020 |
Verbeteraanpak trein | 43 | 43 | 38 | 3 | ‒ | ‒ | ‒ | 2 | ‒ | ‒ | 2018/ 2019 | 2018/ 2019 |
Spoorcapaciteit 2030 | 138 | 135 | 0 | 31 | 36 | 16 | 22 | 17 | 7 | 8 | divers | divers |
Stations en stationsaanpassingen | ||||||||||||
Kleine stations | 18 | 18 | 13 | ‒ | 0 | 5 | ‒ | divers | divers | |||
Toegankelijkheid stations | 500 | 496 | 259 | 42 | 35 | 34 | 16 | 16 | 7 | 91 | divers | divers |
Overige projecten/lijndelen etc. | ||||||||||||
Aanleg ATBvv | 70 | 69 | 7 | 2 | 13 | 16 | 15 | 18 | ‒ | ‒ | divers | divers |
Booggeluid | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | ‒ | 1 | 0 | ‒ | 0 | divers | divers |
Fietsparkeren bij stations | 418 | 416 | 139 | 48 | 65 | 62 | 53 | 24 | 16 | 10 | divers | divers |
Kleine projecten personenvervoer | 23 | 23 | 5 | 10 | 4 | 2 | 1 | 0 | 1 | divers | divers | |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 30 | 35 | 11 | 5 | 7 | 9 | ‒ 0 | ‒ | divers | divers | ||
Overwegenaanpak | 759 | 728 | 424 | 36 | 28 | 35 | 66 | 66 | 52 | 52 | divers | divers |
Ontsnippering | 81 | 80 | 61 | 7 | 6 | 3 | 2 | 1 | 1 | divers | divers | |
Programma aanpak suïcidepreventie | 10 | 10 | 5 | 3 | 2 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 2021 | 2021 | |
Programma kleine functiewijzigingen | 383 | 380 | 219 | 17 | 22 | 18 | 18 | 18 | 18 | 52 | divers | divers |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 27 | 26 | 17 | 1 | 6 | 3 | 1 | 2022 | 2020 | |||
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 408 | 408 | 407 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2016 | 2016 | |||
Vleuten - Geldermalsen 4/6 sporen (incl. RSS) | 888 | 888 | 887 | 1 | 0 | ‒ | divers | divers | ||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
Den Haag CS perronsporen 11 en 12 | 66 | 65 | 11 | 2 | 3 | 3 | 21 | 21 | 6 | 2023 ‒ 2025 | 2023 ‒ 2025 | |
Rijswijk - Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 608 | 607 | 597 | 7 | 3 | 2023 ‒ 2025 | 2023 ‒ 2025 | |||||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Traject Oost | 240 | 239 | 167 | 22 | 6 | 13 | 16 | 10 | 3 | 3 | divers | divers |
Projecten Noord Nederland | ||||||||||||
Zwolle - Herfte | 216 | 214 | 102 | 68 | 36 | 9 | 1 | 2017/ 2021 | 2017/ 2021 | |||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 140 | 139 | 64 | 27 | 28 | 14 | 7 | divers | divers | |||
Afrondingen | ‒ | ‒ | ‒ 1 | 1 | 1 | ‒ 2 | 2 | ‒ | ‒ 1 | ‒ | ||
Totaal ProRail projecten | 5977 | 5837 | 3512 | 381 | 342 | 316 | 334 | 264 | 190 | 637 | ||
Totaal overige (niet ProRail) projecten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 5977 | 5837 | 3512 | 381 | 342 | 316 | 334 | 264 | 190 | 637 | ||
Planuitwerkingsuitgaven binnen het realisatieprogramma | 150 | 148 | 5 | |||||||||
Afrekening voorschotten | 158 | 145 | 145 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Programma Realisatie | 6.285 | 6.130 | 3.657 | 400 | 333 | 308 | 305 | 236 | 174 | 637 | ||
Realisatieuitgaven binnen het planuitwerkingsprogramma | ‒ 15 | ‒ 9 | ‒ 8 | ‒ 29 | ‒ 28 | ‒ 16 | ||||||
Budget Realisatie (IF 13.03.01) | 6.294 | 6.161 | 3.663 | 144 | 198 | 283 | 191 | 205 | 165 | 1.102 | ||
Overprogrammering (-) | ‒ 241 | ‒ 126 | ‒ 17 | ‒ 85 | ‒ 3 | 7 | 465 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer spoor
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig |
ProRail Projecten | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Kleine projecten goederenvervoer | 2 | 2 | 2 | |||||||||
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 170 | 170 | 155 | 2 | 1 | 4 | 1 | 2 | 2 | 3 | divers | divers |
PAGE risico reductie | 19 | 19 | 10 | ‒ | 1 | 3 | 3 | 3 | divers | divers | ||
Programma Emplacementen op orde | 61 | 60 | 9 | 7 | 2 | 6 | 6 | 6 | 6 | 19 | divers | divers |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
Calandbrug | 162 | 161 | 118 | 1 | 1 | 10 | 21 | 6 | 5 | 2020/ 2025 | 2020/ 2021 | |
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 24 | 24 | 19 | 1 | 0 | 1 | 2 | divers | divers | |||
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 227 | 225 | 72 | 1 | ‒ | 9 | 18 | 42 | 50 | 35 | divers | divers |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 137 | 136 | 98 | 9 | 9 | 4 | 5 | 8 | 3 | 2 | divers | divers |
Overige projecten | ||||||||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 8 | 8 | 2 | ‒ | 2 | 3 | 1 | ‒ | ‒ | divers | divers | |
Afrondingen | ‒ 1 | 1 | ||||||||||
Totaal uitvoeringsprgramma | 810 | 805 | 480 | 24 | 15 | 39 | 59 | 68 | 66 | 59 | ||
Planuitwerkingsuitgaven binnen het realisatieprogramma | 268 | 266 | ||||||||||
Afrekening voorschotten | 17 | 16 | 16 | 1 | ||||||||
Programma Realisatie | 1095 | 1087 | 496 | 25 | 15 | 39 | 59 | 68 | 66 | 59 | ||
Realisatieuitgaven binnen het planuitwerkingsprogramma | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 19 | ‒ 39 | ‒ 48 | ‒ 12 | ||||||
Budget Realisatie (IF 13.03.02) | 1096 | 1087 | 507 | 23 | 13 | 20 | 20 | 20 | 54 | 59 | ||
Overprogrammering (-) |
13.03.04 Planuitwerking personenvervoer spoor
Budget | Planning | |||
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Projecten Nationaal | ||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 14 | 14 | divers | |
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 71 | 71 | divers | |
Kleine projecten Personenvervoer | 10 | 9 | divers | |
Reizigersfonds | 3 | 3 | nvt | |
Geluidsmaatregelen HSL-Zuid | 70 | 69 | divers | |
Prestatieverbetering HSL-Zuid | 70 | 62 | divers | |
Regionale Knelpunten | 32 | 31 | divers | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||
Maaslijn | 44 | 37 | 2024 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
Sporen Schiedam-Rotterdam | 1 | 1 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 18 | 17 | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
Multimodale knoop Schiphol | 258 | 254 | divers | |
Overige projecten en reserveringen | ||||
Studie en innovatiebudget | 32 | 31 | ||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 610 | 599 | ||
Begroting (IF 13.03.04) | 610 | 599 |
Legenda:
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
13.03.05 Planuitwerkingsprogramma Goederenvervoer
Budget | Planning | |||
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling |
Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma IF 13.03.02 | 0 | 0 | ||
Projecten Nationaal | ||||
Kleine projecten Goederenvervoer | 22 | 22 | nvt | divers |
Overige projecten en reserveringen | ||||
Projecten in voorbereiding | ||||
Overige projecten in voorbereiding | ||||
Gesignaleerde Risico's | ||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | ||||
Begroting (IF 13.03.05) | 22 | 22 |
Legenda:
PB = Projectbesluit
TB = Tracébesluit
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
De Staat betaalt volgens de contractuele overeenkomst met Infraspeed voor de beschikbaarheid van de HSL-Zuid infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw) tot en met 2031. Het contractbeheer wordt uitgevoerd door ProRail, onder regie van IenW. Het voornemen is om ProRail met ingang van 1 juli 2021 om te vormen tot zbo en om dan ook de betalingen aan Infraspeed over te dragen van IenW aan ProRail. ProRail ontvangt hiervoor dan een begrotingsbijdrage van IenW. Er wordt nog bezien hoe de begrotingsbijdrage van IenW eruit zal zien en welke posten deze zal omvatten.
Producten
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig |
Beschikbaarheidsvergoeding1 | 3.636 | 3.642 | 1.945 | 192 | 163 | 165 | 166 | 169 | 170 | 713 | 2006 | 2031 |
Rente- en belastingaanpassingen2 | ‒ 91 | ‒ 91 | ‒ 112 | ‒ 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 15 | ||
Totaal | 3.545 | 3.551 | 1.833 | 188 | 165 | 167 | 168 | 171 | 172 | 728 | ||
Begroting (IF 13.04) | 3593 | 3593 | 1852 | 188 | 165 | 167 | 168 | 171 | 172 | 728 |
13.07 Rente en aflossing
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de eenmalige uitgaven verantwoord die samenhangen met de afrekeningen van de incidentele Vennootschapsbelasting, dividendbelasting en BTW tussen ProRail en de Belastingdienst als gevolg van de voorgenomen omvorming van ProRail tot zbo per 1 juli 2021. Over de achtergrond hiervan is de Kamer geïnformeerd bij de brief van 17 februari 2020 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2019–2020, 35 396, nr. 5).
Vanaf de begroting 2021 maakt de rente op leningen van ProRail onderdeel uit van artikel 13.02 ‘beheer, onderhoud en vervanging’. Deze wijziging houdt eveneens verband met de voorgenomen omvorming van ProRail tot zbo per 1 juli 2021.
Producten
13.09 Ontvangsten
Motivering
Dit artikelonderdeel bevat de verantwoording van de bijdragen van derde partijen rechtstreeks aan IenW voor spooruitgaven. ProRail int de gebruiksvergoeding van vervoerders en het grootste deel van de onderhoudsbijdragen van derde partijen, deze zijn daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikelonderdeel 13.02.
Producten
Concessievergoeding NS
Dit betreft de concessieprijs die NS betaalt voor de vervoerconcessie hoofdrailnet (artikel 66 van de Concessie HRN 2015–2025) en de HSL-heffing die NS betaalt ter dekking van de uitgaven voor de aanleg van de HSL-Zuid infrastructuur (Besluit HSL-heffing 2015), alsmede de betaling van de uitgestelde concessievergoeding HSL-Zuid 2009-2014 (Onderhandelakkoord tussen IenW en de NS in 2011) en de boetes die NS moet betalen wanneer de afgesproken prestaties niet zijn behaald.
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten en onderhoud.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Concessievergoedingen | 178 | 198 | 208 | 212 | 215 | 328 |
Prestatieboetes | ||||||
Terugbetaling voorschotten | 62 | |||||
Bijdragen van derden | 8 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ontvangsten spoor | 248 | 199 | 209 | 213 | 216 | 329 |