Stand Slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 309.923 | 295.743 | 302.203 | 308.247 | 314.412 | 320.700 | 327.114 |
waarvan omzet moederdepartement | 218.515 | 188.787 | 206.530 | 210.750 | 214.965 | 219.264 | 223.649 |
waarvan omzet overige departementen | 89.925 | 106.732 | 93.922 | 95.712 | 97.627 | 99.579 | 101.571 |
waarvan omzet derden | 1.483 | 224 | 1.751 | 1.785 | 1.820 | 1.857 | 1.894 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 309.923 | 295.743 | 302.203 | 308.247 | 314.412 | 320.700 | 327.114 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 271.254 | 263.905 | 270.483 | 275.891 | 281.409 | 287.037 | 292.778 |
Personele kosten | 174.194 | 170.747 | 179.758 | 183.353 | 187.020 | 190.761 | 194.576 |
waarvan eigen personeel | 69.174 | 79.299 | 83.468 | 85.137 | 86.840 | 88.577 | 90.348 |
waarvan inhuur externen | 104.451 | 87.048 | 91.990 | 93.830 | 95.707 | 97.621 | 99.573 |
waarvan overige personele kosten | 569 | 4.400 | 4.300 | 4.386 | 4.474 | 4.563 | 4.654 |
Materiële kosten | 97.060 | 93.158 | 90.725 | 92.538 | 94.389 | 96.277 | 98.202 |
waarvan apparaat ICT | 22.965 | 22.369 | 16.700 | 17.034 | 17.374 | 17.722 | 18.076 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 19.105 | 20.433 | 20.760 | 21.175 | 21.599 | 22.031 | 22.471 |
waarvan overige materiële kosten | 54.990 | 50.356 | 53.265 | 54.329 | 55.416 | 56.524 | 57.655 |
Afschrijvingskosten | 30.481 | 31.313 | 31.212 | 31.836 | 32.473 | 33.122 | 33.785 |
Materieel | 15.618 | 15.813 | 15.744 | 16.059 | 16.380 | 16.707 | 17.042 |
waarvan apparaat ICT | 15.618 | 15.813 | 15.744 | 16.059 | 16.380 | 16.707 | 17.042 |
Immaterieel | 14.863 | 15.500 | 15.468 | 15.777 | 16.093 | 16.415 | 16.743 |
Dotaties voorzieningen | 2.847 | 500 | 500 | 510 | 520 | 531 | 541 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 9 | 25 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Totaal lasten | 304.591 | 295.743 | 302.203 | 308.246 | 314.411 | 320.699 | 327.113 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 5.332 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 5.332 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Stand Slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 27.492 | 78.926 | 74.606 | 76.131 | 77.653 | 79.207 | 80.790 |
Ontwikkelopdrachten | 49.386 | 55.894 | 58.344 | 59.536 | 60.727 | 61.941 | 63.180 |
Infrabeheer | 40.793 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkplekservices | 38.323 | 44.927 | 54.391 | 55.502 | 56.612 | 57.744 | 58.899 |
Overige omzet | 17.596 | 2.668 | 12.526 | 12.782 | 13.038 | 13.298 | 13.564 |
Generieke eBS | 4.933 | 6.372 | 6.663 | 6.799 | 6.935 | 7.074 | 7.216 |
Indirect | 39.992 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 218.515 | 188.787 | 206.530 | 210.750 | 214.965 | 219.264 | 223.649 |
DICTU levert voor het Ministerie van EZK en het Ministerie van LNV ICT-diensten die zowel de primaire processen als de bedrijfsvoeringsprocessen (zoals werkplekdiensten) ondersteunen. De omzet van het moederdepartement is ten opzichte van de realisatie 2019 afgenomen in het product Overige omzet omdat het Cloudwerkplek programma is afgerond, de Overige omzet betreft alleen nog Rijkszaak.
DICTU hanteert met ingang van 2020 een nieuw kostprijsmodel. In dit model zijn alle kosten opnieuw toegerekend aan de diensten die DICTU levert. Dit zorgt ervoor dat DICTU beter kan sturen op de kosten en transparanter is naar zijn opdrachtgevers. Daarnaast hanteert DICTU andere, integrale, tarieven die op het nieuwe kostprijsmodel zijn gebaseerd. Als gevolg hiervan is de omzet over de verschillende diensten vanaf 2020 verschoven en niet goed vergelijkbaar met eerdere jaren. Zo worden de diensten Infrabeheer en Indirect niet meer als individuele diensten gezien. De (voormalige) dienst Infrabeheer komt met name terug in de dienst Applicatiebeheer en de (voormalige) dienst Indirect is over alle andere diensten verdeeld.
Stand Slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 16.985 | 26.034 | 45.887 | 46.762 | 47.697 | 48.651 | 49.624 |
Ontwikkelopdrachten | 11.763 | 33.463 | 14.118 | 14.387 | 14.675 | 14.968 | 15.268 |
Infrabeheer | 13.288 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkplekservices | 13.825 | 18.041 | 19.560 | 19.933 | 20.332 | 20.738 | 21.153 |
Overige omzet | 16.002 | 27.157 | 12.841 | 13.085 | 13.347 | 13.614 | 13.886 |
Generieke eBS | 1.608 | 2.037 | 1.516 | 1.545 | 1.576 | 1.608 | 1.640 |
Indirect | 16.454 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 89.925 | 106.732 | 93.922 | 95.712 | 97.627 | 99.579 | 101.571 |
Applicatiebeheer neemt toe bij het Ministerie van VWS als gevolg van het in beheer nemen van de Toegangsverlening Service (TVS). De Overige omzet neemt toe ten opzichte van 2019 als gevolg van nieuwe implementatietrajecten voor Rijkszaak bij verschillende onderdelen van het Ministerie van VWS. Daarnaast neemt de omzet ten opzichte van realisatie 2019 en begroting 2020 af, doordat DICTU geen diensten aan het Ministerie van SZW meer levert.
Als gevolg van het nieuwe kostprijsmodel dat DICTU vanaf begin 2020 hanteert is er sprake van herverdeeleffecten in de omzetverdeling tussen producten in 2020 en verder. Hierdoor is vanaf de begroting 2020 de omzetverdeling over producten niet goed vergelijkbaar met voorgaande jaren.
Stand Slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van BZ | 277 | 0 | 200 | 204 | 208 | 212 | 216 |
Ministerie van BZK | 17.158 | 17.669 | 17.844 | 18.201 | 18.565 | 18.936 | 19.315 |
Ministerie van Fin | 348 | 516 | 101 | 103 | 105 | 107 | 109 |
Ministerie van IenW | 10.180 | 12.125 | 10.587 | 10.799 | 11.015 | 11.235 | 11.460 |
Ministerie van J&V | 379 | 80 | 519 | 529 | 540 | 551 | 562 |
Ministerie van LNV | 45.043 | 49.153 | 46.845 | 47.782 | 48.738 | 49.713 | 50.707 |
Ministerie van OCW | 336 | 109 | 449 | 458 | 467 | 476 | 486 |
Ministerie van SZW | 6.306 | 7.223 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ministerie van VWS | 9.896 | 19.360 | 17.375 | 17.634 | 17.987 | 18.347 | 18.714 |
Ministerie van Defensie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 2 | 497 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Totaal | 89.925 | 106.732 | 93.922 | 95.712 | 97.627 | 99.579 | 101.571 |
De omzet voor het Ministerie van VWS stijgt ten opzichte van 2019 als gevolg van Rijkszaak en Toegangsverlening Service (TVS). Ten opzichte van de begroting 2020 daalt de omzet in de loop van 2020, omdat Rijkszaak bij een paar klanten is uitgerold en in beheer is genomen. Met het beheer zijn minder kosten, dus minder omzet gemoeid, dan de uitrol of implementatie bij klanten.
In de loop van 2020 is DICTU gestopt met de ICT-ondersteuning aan het Ministerie van SZW. Dit effect was nog niet meegenomen in de begroting van 2020.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De personele last wordt in 2021 iets zwaarder als gevolg van meer activiteiten zelf doen dan door middel van uitbesteding. Dit is het gevolg van de volledige overgang naar de Cloudwerkplek, waar in 2019 nog een gedeelte via de oude werkplek omgeving liep. Hierdoor is een verschuiving zichtbaar tussen de posten «Personele kosten» en «waarvan Apparaat ICT».
ICT is een zeer specialistisch vakgebied. Zelf alle kennis in huis hebben is dikwijls niet mogelijk en ook niet altijd zinvol, gezien de snelle ontwikkelingen op ICT-gebied en daardoor snel wisselende expertises. Hiermee rekening houdend streeft DICTU naar een verhouding tussen ambtelijk personeel en externe inhuur van 75/25 (uitgedrukt in fte).
Het realiseren van deze doelstelling is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor ICT-personeel. Vanwege toenemende krapte is DICTU zeer actief op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment en worden oplossingen gehanteerd zoals zgn. detavast-constructies (een detacheringsovereenkomst met potentiële overname). Daarnaast investeert DICTU in de contacten met het onderwijsveld om de instroom van young professionals en zij-instromers te bevorderen en deze intern op te leiden. Daarnaast is DICTU gestart met het opleiden van interne medewerkers ten behoeve van het invullen van specialistische, moeilijk te werven, vacatures. Bij al deze activiteiten haakt DICTU waar mogelijk aan op Rijksbrede initiatieven en campagnes.
Overige personeelskosten
Vanaf 2020 worden de kosten voor reiskosten woon/werk en opleidingen niet meer onder de post «waarvan apparaat ICT», maar onder de post «waarvan overige personeelskosten» verantwoord.
Materiële kosten
Binnen de materiële kosten daalt de post «waarvan apparaat ICT» ten opzichte van 2020, omdat de begrote kosten voor de onderliggende post uitbesteding verschoven zijn naar personele inzet.
Afschrijvingen
De afschrijvingen nemen toe vanwege de benodigde hardware en licenties voor de Cloudwerkplek.
Stand slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 19.426 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 302.679 | 295.743 | 302.203 | 308.247 | 314.412 | 320.700 | 327.114 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 275.801 | ‒ 264.430 | ‒ 270.991 | ‒ 276.411 | ‒ 281.939 | ‒ 287.578 | ‒ 293.329 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 26.878 | 31.313 | 31.212 | 31.836 | 32.473 | 33.122 | 33.785 |
-/- totaal investeringen | ‒ 17.248 | ‒ 30.000 | ‒ 32.000 | ‒ 32.000 | ‒ 32.000 | ‒ 32.000 | ‒ 32.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 635 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 16.613 | ‒ 30.000 | ‒ 32.000 | ‒ 32.000 | ‒ 32.000 | ‒ 32.000 | ‒ 32.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 26.138 | ‒ 31.313 | ‒ 31.212 | ‒ 31.836 | ‒ 32.473 | ‒ 33.122 | ‒ 33.785 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 15.320 | 30.000 | 32.000 | 32.000 | 32.000 | 32.000 | 32.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 10.818 | ‒ 1.313 | 788 | 164 | ‒ 473 | ‒ 1.122 | ‒ 1.785 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 18.873 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 | 20.158 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.
Investeringskasstroom
DICTU verwacht (vooralsnog) in 2021 en latere jaren op een investeringsniveau uit te komen van € 32 mln. Dit zullen grotendeels vervangingsinvesteringen zijn.
Financieringskasstroom
DICTU begroot een financieringskasstroom die aansluit bij het begrote investeringsniveau. Het beroep op de leenfaciliteit volgt hierbij de verwachte investeringsbehoefte.
Stand slotwet 2019 | Vastgestelde begroting 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek CW | 3.746 | 3.746 | 3.746 | 3.746 | 3.746 | 3.746 | 3.746 |
Tarieven/uur1 | |||||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 101 | 137 | 136 | 136 | 136 | 136 | 136 |
b. Medior medewerker (bouw) | 80 | 114 | 112 | 112 | 112 | 112 | 112 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 69 | 102 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Indicatoren | |||||||
Aantal werkplekken CW | 13.343 | 13.000 | 13.400 | 13.400 | 13.400 | 13.400 | 13.400 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur)2 | 775 | 822 | 898 | 898 | 898 | 898 | 898 |
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s | 54,0% | 58,6% | 61,2% | 61,2% | 61,2% | 61,2% | 61,2% |
Saldo van baten en lasten (%) | 1,8% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Ziekteverzuim | 4,4% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% |
Klanttevredenheid3 | Nb | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Beschikbaarheid Applicaties3 | Nb | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Oplospercentage 1ste lijn helpdesk3 | Nb | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |