13 | Spoorwegen | Ontwerp-begroting 2022 (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Vast-gestelde begroting 2022 (3)=(1+2) | Mutaties 1e supple-toire begroting (4) | Stand 1e supple-toire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 9.546.544 | ‒ 7.296.000 | 2.250.544 | 185.623 | 2.436.167 | 168.601 | 182.748 | ‒ 185.270 | ‒ 48.680 | |
Uitgaven | 9.486.296 | ‒ 7.296.000 | 2.190.296 | 57.396 | 2.247.692 | 38.915 | 17.445 | 4.695 | ‒ 9.767 | |
waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||||
13.02 | Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 1.559.243 | 40.000 | 1.599.243 | 6.793 | 1.606.036 | 3.058 | 5.803 | 1.248 | 200 |
13.03 | Ontwikkeling | 424.047 | 424.047 | 18.657 | 442.704 | 1.728 | 2.654 | ‒ 893 | ‒ 13.911 | |
13.03.01 | Aanleg personenvervoer | 311.383 | 311.383 | 24.565 | 335.948 | 40.893 | 13.179 | ‒ 32.284 | ‒ 12.076 | |
13.03.02 | Aanleg goederenvervoer | 13.557 | 13.557 | 38.798 | 52.355 | 14.381 | ‒ 10.423 | 4.951 | ‒ 6.071 | |
13.03.04 | Planning en studies personenvervoer | 85.383 | 85.383 | ‒ 43.962 | 41.421 | ‒ 49.653 | 15.339 | 50.129 | ‒ 5.589 | |
13.03.05 | Planning en studies goederenvervoer | 13.724 | 13.724 | ‒ 2.744 | 10.980 | ‒ 5.893 | ‒ 17.441 | ‒ 25.189 | 9.825 | |
13.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 167.006 | 167.006 | 31.946 | 198.952 | 34.129 | 8.988 | 4.340 | 3.944 | |
13.07 | Rente en aflossing | 7.336.000 | ‒ 7.336.000 | |||||||
Ontvangsten | 208.458 | 208.458 | ‒ 483 | 207.975 | ‒ 4.826 | 12.622 | 30.007 | |||
13.09 | Ontvangsten | 208.458 | 208.458 | ‒ 483 | 207.975 | ‒ 4.826 | 12.622 | 30.007 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 185,6 miljoen in 2022 is voornamelijk het gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2021 (€ 174,9 miljoen). Daarnaast zijn er verschillende schuiven naar aanleiding van de actualisatie van de projectbudgetten.
Uitgaven
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
Dit artikelonderdeel is verhoogd met € 6,8 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door de verwerking van het saldo 2021 (€ 4 miljoen) en overboekingen uit andere artikelen en artikelonderdelen (€ 2,8 miljoen).
Saldo 2021
In 2021 is het saldo van € 4 miljoen technisch verwerkt. Dit betekent dat er in 2021 € 4 miljoen minder is uitgegeven dat oorspronkelijk begroot. Het betreft de compensatie btw gebruikersvergoeding die in 2021 lager is uitgevallen als gevolg van minder treinen door corona. Het saldo wordt in 2022 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Overboekingen andere artikelen en artikelonderdelen
Vanuit diverse projecten zijn in 2022 € 2,8 miljoen aan middelen overgeboekt naar het programma Exploitatie, Onderhoud en Vernieuwing. Het gaat om de onderhoudskosten van projecten waarvan de realisatiebeschikking is afgegeven, waarvan de grootste overboeking van € 1,3 miljoen komt van de onderhoudskosten van 2 deelprojecten ERTMS. In de jaren 2023 t/m 2025 wordt aanvullend € 10,1 miljoen overgeboekt vanuit de projecten, waaronder € 2,9 miljoen van PHS en € 4,4 miljoen van Grensoverschrijdend Spoor.
13.03 Ontwikkeling
De verhoging van dit artikelonderdeel in 2022 met € 18,7 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de technische verwerking van het positieve saldo over 2021 (€ 43,1 miljoen), actualisatie programma ontwikkeling (- € 17,2 miljoen), overboekingen tussen het Mobiliteitsfonds en beleidsbegroting Hoofdstuk XII (- € 12,6 miljoen), overboekingen vanuit andere artikelen en artikelonderdelen (€ 2,5 miljoen) en afrekening voorschotten ProRail (€ 2,8 miljoen).
Saldo 2021
In 2022 is het positief saldo uit 2021 (€ 43,1 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat in 2021 €43,1 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Dit komt doordat de planning van de werkzaamheden binnen de programma's en deelprojecten zijn geactualiseerd en de uitgavenstroom daarop is aangepast. De grootste saldomutaties van 2021 naar 2022 hebben plaatsgevonden bij de projecten in de realisatiefase (€ 30,9 miljoen):
– Spoorcapaciteit (€ 13 miljoen);
– Programma Fietsparkeren (€ 12 miljoen);
– Traject Oost (€ 6,3 miljoen).
Het saldo wordt in 2022 aan dit artikel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Actualisatie programma ontwikkeling
De actualisatie van het programma op artikel 13 zorgt voor een verlaging van € 17,2 miljoen in 2022 op artikelonderdeel 13.03. Dit wordt veroorzaakt door budgetneutrale schuiven op diverse onderdelen binnen artikel 13 en andere artikelen met als tegenboeking de overprogrammering op artikelonderdeel 13.03. Hierbij gaat het om de volgende schuiven:
– Schuiven op artikel 11 (€ 40,5 miljoen) ten behoeve van de reservering compensatiepakket Zeeland;
– Schuiven op artikel 13.04 (- € 28 miljoen) voor de beschikbaarheidsvergoeding aan Infraspeed;
– Een schuif op de ontvangsten (- € 37,8 miljoen) door lagere concessie-opbrengsten;
– Een schuif op artikel 14.01 (€ -7,7 miljoen) voor het project HOV-netwerk Zuid-Holland Noord.
Daarnaast zijn er binnen het aanlegprogramma en planning en studies actualisaties doorgevoerd die geen direct budgettair effect hebben. Het gaat om de volgende projecten binnen het aanlegprogramma personenvervoer (13.03.01):
- Programma fietsparkeren: ‒ € 16,5 miljoen; in verband met een aangepast kasritme als gevolg van een nieuwe planning wordt € 16,5 miljoen in 2022 doorgeschoven naar de jaren 2023-2035;
- Geluidsanering Spoor: ‒ € 19,6 miljoen; De planning van de werkzaamheden binnen dit programma en deelprojecten is geactualiseerd en de uitgavenstroom is daarop aangepast. Als gevolg hiervan schuift € 54 miljoen in de periode 2022 ‒ 2025 door naar de jaren 2026 ‒ 2032.
- Toegankelijkheid Stations: ‒ € 10,6 miljoen; in verband met een aangepast kasritme als gevolg van een nieuwe planning wordt € 25,6 miljoen in de periode 2022 ‒ 2023 doorgeschoven naar de jaren 2024-2030;
Het gaat om de volgende projecten binnen aanlegprogramma goederenvervoer (13.03.02):
– Nazorg projecten: ‒ € 2,2 miljoen;
– Emplacement: € 40,1 miljoen: in de periode 2022 ‒ 2023 wordt € 63 mln naar voren geschoven uit de periode 2024 ‒ 2035, waarvan € 40 mln in 2022 benodigd is. Om aan de eisen van de omgevingsvergunningen te voldoen zijn aanpassingen aan de brandblusvoorzieningen in het havengebied van Rotterdam noodzakelijk en heeft effect op de voor 2022 en 2023 geplande uitgaven.
Het gaat om de volgende projecten binnen planning en studies personenvervoer (13.03.04):
– Grensoverschijdend spoorvervoer: ‒ € 14,6 miljoen; in verband met een aangepast kasritme als gevolg van een nieuwe planning wordt € 47,6 miljoen in de periode 2022 ‒ 2024 doorgeschoven naar de jaren 2025-2027;
– Regionale knelpunten: € 13 miljoen; het betreft hier een specifieke uitkering voor HOV Eindhoven. De toekenning vindt plaats in 2021 maar het budget stond in 2023, daarom was eerst een schuif naar 2022 nodig om vandaaruit een saldomutatie te maken.
Het gaat om de volgende projecten binnen planning en studies goederenvervoer (13.03.05):
– Calandbrug: ‒ € 2,4 miljoen; de planning van de werkzaamheden zijn geactualiseerd en de uitgavenstroom is daarop aangepast.
– 2de fase Maasvlakte: ‒ € 1,6 miljoen; de planning van de werkzaamheden zijn geactualiseerd en de uitgavenstroom is daarop aangepast.
Overboekingen HXII
In 2022 is er in totaal € 12,6 miljoen overgeboekt naar Hoofdstuk XII. Dit komt voornamelijk door:
– Storting voor de spuk Heerlen - Landgraaf die in 2022 volledig wordt toegekend en verplicht: ‒ € 8,5 miljoen;
– Uitkering 2022 NS exploitatiebijdrage IC Dordrecht - Eindhoven: ‒ € 1,5 miljoen;
– Overheveling voor de spuk OV ambassadeurs: ‒ € 1,5 miljoen.
Overboekingen andere artikelen en artikelonderdelen
– Dit betreft diverse overboekingen, waaronder € 1,4 miljoen vanuit 13.03 naar 13.02. Conform de afspraak dat BOV kosten van beschikte projecten in de eerstkomende begrotingsindiening na het afgeven van de realisatiebeschikking worden overgeboekt van het aanlegprogramma naar beheer en onderhoud, zijn de BOV-kosten van diverse projecten naar MF 13.02 overgeheveld.
– Overboeking vanuit 11.03 naar 13.03 van € 3 miljoen. Dit betreft een overboeking van maatregelenpakket spoorgoederenvervoer naar Modal Shift.
Afrekening voorschotten ProRail
Naar aanleiding van de voorschotten Prorail over de tweede helft van 2022 wordt dit artikelonderdeel met € 2,8 miljoen verhoogd. Dit betreft voornamelijk de afrekening nazorg Driebergen-Zeist.
13.04 Geïntegreerde contractvorm/PPS
Het artikelonderdeel wordt in 2022 per saldo met € 31,9 miljoen verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door een actualisatie van de programmering beschikbaarheidsvergoeding voor Infraspeed (€ 28 miljoen), een overheveling uit het aanlegartikel (€ 1,3 miljoen) en als gevolg van de technische verwerking van het saldo over 2021 (€ 2,6 miljoen).
Saldo 2021
In 2021 is het saldo van €2,6 miljoen technisch verwerkt. Dit betekent dat er in 2021 €2,6 miljoen minder is uitgegeven dat oorspronkelijk begroot. Op het contract met Infraspeed is minder gerealiseerd dan voorzien. Het saldo wordt in 2022 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Overheveling uit aanlegartikel
In verband met de onderhoudscomponent van het Maatregelenpakket HSL-Zuid wordt er €1,3 miljoen aan budget overgeheveld.
Actualisatie programmering
Het totale budget is met €50 miljoen verhoogd in verband met de kosten voor spoorstaafschade tot en met 2024. Dit budget is toegevoegd in het kasjaar 2031 en wordt middels een kasschuif naar voren gehaald. Daarnaast wordt er budget naar voren gehaald in verband met de uitvoering van maatregelen in het kader van de zettingsproblematiek. De actualisatie van de programmering op 13.04 zorgt voor een kasschuif van € 28 miljoen naar 2022 toe.