Op dit artikel worden de producten op het gebied van Spoorwegen verantwoord. Het productartikel Spoorwegen is gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de begroting Hoofdstuk XII over 2022 bij beleidsartikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.940.505 | 2.247.278 | 9.546.544 | 2.159.271 | 1.567.456 | 1.490.737 | 1.559.934 |
Uitgaven | 2.048.323 | 2.256.615 | 9.486.296 | 2.240.600 | 1.957.919 | 1.948.120 | 1.932.237 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 99% | ||||||
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 1.506.274 | 1.596.243 | 1.559.243 | 1.705.842 | 1.467.824 | 1.326.341 | 1.472.761 |
13.03 Ontwikkeling | 377.159 | 468.756 | 424.047 | 365.959 | 318.628 | 450.140 | 286.531 |
13.03.01 Aanleg personenvervoer | 335.476 | 391.350 | 311.383 | 221.701 | 181.070 | 261.879 | 196.352 |
13.03.02 Aanleg goederenvervoer | 19.181 | 14.035 | 13.557 | 27.335 | 50.521 | 42.644 | 19.541 |
13.03.03 Optimalisering gebruik | |||||||
13.03.04 Planning en studies personenvervoer | 21.371 | 57.170 | 85.383 | 99.988 | 64.073 | 112.341 | 49.463 |
13.03.05 Planning en studies goederenvervoer | 1.131 | 6.201 | 13.724 | 16.935 | 22.964 | 33.276 | 21.175 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 154.900 | 191.616 | 167.006 | 168.799 | 171.467 | 171.639 | 172.945 |
13.07 Rente en aflossing | 9.990 | 7.336.000 | |||||
Ontvangsten | 234.471 | 232.946 | 208.458 | 214.089 | 217.180 | 329.108 | 203.784 |
13.09 Ontvangsten | 234.471 | 232.946 | 208.458 | 214.089 | 217.180 | 329.108 | 203.784 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2022 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2022.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2035 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2035.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | Uitgaven | 2.256.615 | 9.486.296 | 2.240.600 | 1.957.919 | 1.948.120 | 1.932.237 | 1.939.736 | 1.698.836 |
13.02 | Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 1.596.243 | 1.559.243 | 1.705.842 | 1.467.824 | 1.326.341 | 1.472.761 | 1.534.436 | 1.348.246 | |
13.03 | Ontwikkeling | 468.756 | 424.047 | 365.959 | 318.628 | 450.140 | 286.531 | 228.991 | 193.600 | |
13.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 191.616 | 167.006 | 168.799 | 171.467 | 171.639 | 172.945 | 176.309 | 156.990 | |
13.07 | Rente en aflossing | 0 | 7.336.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13 | Spoorwegen | Ontvangsten | 232.946 | 208.458 | 214.089 | 217.180 | 329.108 | 203.784 | 203.784 | 203.784 |
13.09 | Ontvangsten | 232.946 | 208.458 | 214.089 | 217.180 | 329.108 | 203.784 | 203.784 | 203.784 |
2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2021-2035 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
13 | Spoorwegen | Uitgaven | 1.614.732 | 1.786.327 | 1.709.846 | 2.010.748 | 1.749.154 | 1.898.732 | 1.916.084 | 36.145.982 |
13.02 | Exploitatie, onderhoud en vernieuwing | 1.372.680 | 1.509.395 | 1.530.270 | 1.570.582 | 1.736.402 | 1.891.175 | 1.867.634 | 23.489.074 | |
13.03 | Ontwikkeling | 152.731 | 187.448 | 137.275 | 440.166 | 12.752 | 7.557 | 48.450 | 3.723.031 | |
13.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 89.321 | 89.484 | 42.301 | 1.597.877 | |||||
13.07 | Rente en aflossing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.336.000 | |
13 | Spoorwegen | Ontvangsten | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 3.239.621 |
13.09 | Ontvangsten | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 203.784 | 3.239.621 |
13.02 Exploitatie, onderhoud en vernieuwing
Motivering
Op grond van richtlijn 91/440/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschap van 29 juli 1991 kan een beheerder voor de spoorweginfrastructuur worden aangewezen en kunnen lidstaten financiële middelen verstrekken aan de beheerder om te voldoen aan zijn taken. De Minister van IenW heeft op 14 december 2014 aan ProRail een concessie verleend voor het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur in de periode 2015 tot en met 2024. In de beheerconcessie staan de afspraken tussen de overheid en ProRail over het beheer van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze afspraken gaan onder meer over de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de hoofdspoorweginfrastructuur en de daarmee samenhangende voorzieningen, maar ook over de kwaliteit van de informatievoorziening. Jaarlijks wordt aan ProRail subsidie verstrekt voor de instandhouding van de hoofdspoorweginfrastructuur, overeenkomstig het bepaalde in de Wet Mobiliteitsfonds.
De beheerconcessie bevat instrumenten als prestatie-indicatoren, programma’s en maatregelen, audits en reviews, verplichtingen om informatie aan IenW te verstrekken en/of besluiten voor te leggen en verplichtingen met betrekking tot samenwerking en transparantie. De ruggengraat van de concessie is de jaarcyclus waarmee in het beheerplan jaarlijks afspraken worden gemaakt tussen de Minister van IenW en ProRail over de te bereiken prestaties en de te nemen maatregelen. De Minister van IenW geeft jaarlijks in de beleidsprioriteitenbrief aan welke prestaties het komende jaar van ProRail worden verwacht. ProRail stelt op basis van de beleidsprioriteitenbrief een beheerplan op en consulteert belanghebbenden over de hoofdlijnen van het ontwerp beheerplan. Vervolgens legt ProRail het beheerplan ter instemming voor aan de Minister van IenW.
Nadat de Minister van IenW heeft ingestemd met het beheerplan, wordt deze toegezonden aan de Tweede Kamer. Na afloop van het jaar legt ProRail op grond van de Concessie verantwoording af in de jaarrapportage en op grond van de Wet Mobiliteitsfonds in het jaarverslag en de jaarrekening. Zodra deze documenten zijn vastgesteld worden ook deze aan de Tweede Kamer toegezonden.
Het voornemen is om ProRail met ingang van 1 januari 2022 om te vormen tot zbo. Dit heeft onder andere tot gevolg dat bovengenoemde ‘instrumenten’ zoals de beheerconcessie, het beheerplan, de subsidie en de beleidsprioriteitenbrief zullen worden vervangen door de instellingswet, het meerjarenplan, de begrotingsbijdrage en de jaarbrief.
Producten
De exploitatie-, onderhoud- en vernieuwingsactiviteiten zijn gericht op het realiseren van de in het beheerplan opgenomen prestaties per prestatiegebied zoals opgenomen in de beheerconcessie. Onderdeel hiervan zijn de activiteiten van ProRail die samenhangen met verkeersleiding en capaciteitsmanagement. In het beheerplan zelf wordt jaarlijks een uitgebreide beschrijving opgenomen van de belangrijkste activiteiten die voor dat jaar zijn gepland. ProRail ontvangt voor de uit te voeren activiteiten een subsidie van het Rijk. Bij de vaststelling van de subsidie voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing wordt rekening gehouden met de inkomsten van de gebruiksvergoeding die ProRail ontvangt van de vervoerders en eventuele bijdragen van andere partijen voor onderhoudsactiviteiten. Nadere informatie over areaal, prestaties en budgetten is opgenomen in bijlage 4 Instandhouding en bijlage 5 ProRail.
13.03 Ontwikkeling Spoor
IenW is verantwoordelijk voor de uitbreiding van de hoofdspoorweginfrastructuur. Deze wordt in belangrijke mate gefinancierd met middelen uit de Rijksbegroting. Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven begroot die noodzakelijk zijn voor:
– door ProRail uit te voeren planningen en studies;
– door IenW uit te voeren planningen en studies;
– voorbereiding van de uitvoering van nieuwbouwprojecten Spoor;
– uitvoering van deze projecten.
13.03.01 Aanlegprogramma personenvervoer spoor
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Spoorcapaciteit 2030: Het projectbudget is verhoogd met € 67 miljoen (bij de 1e suppletoire begroting is reeds € 20 miljoen overgeboekt) vanuit de investeringsruimte Spoor (RA middelen artikel 11.05) voor diverse maatregelen zoals verzwaring van tractie- en energievoorziening en perronverlengingen in de verschillende delen van het land. Het projectbudget is verhoogd met € 1,2 miljoen zijnde de vrijval binnen het programma Verbeteraanpak Trein. Daarnaast is voor de realisatie van de scope van Overwegen Gilze en Rijen € 2,5 miljoen overgeboekt naar het programma Overwegen (LVO). Onder andere met deze bijdrage worden twee gelijkvloerse overwegen vervangen door tunnels.
2. Programma Overwegen: Voor de realisatie van de scope van Overwegen Gilze en Rijen is vanuit het PHS budget € 4,3 miljoen toegevoegd en vanuit het budget Spoorcapaciteit 2030 € 2,5 miljoen. Onder andere met bijdragen uit deze budgetten, worden binnen het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO) twee gelijkvloerse overwegen vervangen door tunnels.
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Be- en bijsturing toekomst | 16 | 16 | 13 | 1 | 1 | 2021 | 2021 | ||||||
Geluidsanering Spoorwegen | 711 | 699 | 85 | 18 | 33 | 44 | 49 | 68 | 80 | 334 | divers | divers | |
Programma Behandelen en Opstellen | 152 | 155 | 14 | 11 | 24 | 31 | 26 | 17 | 10 | 18 | divers | divers | |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 27 | 27 | 13 | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2011/ 2018- 2024 | 2011/ 2018- 2024 | ||
Verbeteraanpak stations | 11 | 11 | 4 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2021 | 2020 | |
Verbeteraanpak trein | 42 | 43 | 39 | 1 | 1 | 2018/ 2019 | 2018/2019 | ||||||
Spoorcapaciteit 2030 | 240 | 173 | 12 | 46 | 30 | 51 | 67 | 24 | 10 | divers | divers | 1 | |
Innovatieprogramma Spoortrillingen | 20 | 20 | 2 | 4 | 7 | 4 | 2 | 1 | divers | ||||
Maatregelenpakket HSL Zuid | 131 | 130 | 45 | 45 | 28 | 10 | 3 | divers | |||||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||||||||
Kleine stations | 11 | 11 | 6 | 0 | 5 | divers | divers | ||||||
Toegankelijkheid stations | 505 | 500 | 303 | 41 | 39 | 38 | 22 | 12 | 12 | 38 | divers | divers | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||||||||
Aanleg ATBvv | 72 | 70 | 8 | 1 | 6 | 15 | 25 | 16 | divers | divers | |||
Booggeluid | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | divers | divers | ||||||
Fietsparkeren bij stations | 424 | 418 | 174 | 44 | 31 | 24 | 24 | 24 | 24 | 78 | divers | divers | |
Kleine projecten personenvervoer | 169 | 169 | 36 | 32 | 30 | 25 | 23 | 23 | 1 | divers | divers | ||
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 21 | 22 | 5 | 7 | 8 | 1 | divers | divers | |||||
Programma Overwegen | 889 | 872 | 445 | 34 | 92 | 84 | 78 | 100 | 35 | 20 | divers | divers | 2 |
Ontsnippering | 81 | 81 | 65 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | divers | divers | ||
Programma aanpak suïcidepreventie | 11 | 11 | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2021 | 2021 | ||||
Programma kleine functiewijzigingen | 382 | 379 | 235 | 19 | 16 | 15 | 18 | 18 | 16 | 45 | divers | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 27 | 27 | 17 | 3 | 4 | 1 | 1 | 2022 | 2022 | ||||
OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX/NSP) | 408 | 408 | 407 | 1 | 2016 | 2016 | |||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
Emplacement Den Haag centraal | 71 | 70 | 13 | 3 | 6 | 25 | 19 | 5 | 2023‒ 2026 | 2023‒ 2025 | |||
Rijswijk - Schiedam incl. spoorcorridor Delft | 612 | 608 | 605 | 8 | 2023‒ 2025 | 2023‒ 2025 | |||||||
Projecten Oost Nederland | |||||||||||||
Traject Oost | 238 | 240 | 189 | 6 | 5 | 10 | 8 | 15 | 2 | 3 | divers | divers | |
Projecten Noord Nederland | |||||||||||||
Zwolle - Herfte | 264 | 262 | 178 | 52 | 18 | 9 | 7 | 2017- 2022 | 2021 | ||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 141 | 140 | 78 | 20 | 24 | 13 | 3 | 4 | divers | divers | |||
Afrondingen | 1 | ||||||||||||
Totaal ProRail projecten | 5.682 | 5.563 | 2.949 | 411 | 409 | 430 | 386 | 334 | 219 | 542 | |||
Totaal overige (niet ProRail) projecten | |||||||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 5.682 | 5.563 | 2.949 | 411 | 409 | 430 | 386 | 334 | 219 | 542 | |||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | ‒ 232 | ‒ 50 | ‒ 25 | ‒ 63 | ‒ 28 | ‒ 26 | ‒ 15 | ‒ 11 | ‒ 14 | ||||
Afrekening voorschotten | 187 | 158 | 158 | 29 | |||||||||
Programma Aanleg | 5.637 | 5.722 | 3.057 | 415 | 346 | 402 | 360 | 319 | 208 | 528 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | 4 | 3 | 1 | ||||||||||
Budget Aanleg (MF 13.03.01) | 5.641 | 5.722 | 3.057 | 391 | 311 | 222 | 180 | 261 | 196 | 1.019 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 26 | ‒ 36 | ‒ 180 | ‒ 179 | ‒ 58 | ‒ 12 | 492 |
13.03.02 Aanlegprogramma goederenvervoer spoor
Projectbudget | Kasbudget | Indienststelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | later | huidig | vorig |
ProRail Projecten | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 170 | 170 | 157 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 3 | divers | divers |
Programma Emplacementen op orde | 71 | 70 | 15 | 3 | 5 | 8 | 8 | 8 | 8 | 17 | divers | divers |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 23 | 23 | 20 | 1 | 1 | 1 | 1 | divers | divers | |||
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 231 | 227 | 73 | 8 | 18 | 42 | 45 | 21 | 23 | divers | divers | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||
Projecten Oost Nederland | ||||||||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 138 | 133 | 105 | 8 | 4 | 6 | 9 | 3 | 2 | divers | divers | |
Overige projecten | ||||||||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 7 | 8 | 2 | 2 | 2 | 1 | divers | divers | ||||
Afrondingen | ||||||||||||
Totaal uitvoeringsprgramma | 640 | 630 | 370 | 13 | 22 | 36 | 63 | 58 | 35 | 44 | ||
Planning en studieuitgaven binnen het aanlegprogramma | ‒ 112 | ‒ 102 | ‒ 29 | ‒ 8 | ‒ 9 | ‒ 12 | ‒ 15 | ‒ 15 | ‒ 23 | |||
Afrekening voorschotten | 18 | 17 | 17 | 1 | ||||||||
Programma Aanleg | 546 | 545 | 358 | 14 | 14 | 27 | 51 | 43 | 20 | 20 | ||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | ||||||||||||
Budget Aanleg (MF 13.03.02) | 546 | 545 | 358 | 14 | 14 | 27 | 51 | 43 | 20 | 20 | ||
Overprogrammering (-) |
13.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van Infrastructuur op de weg bevorderen. Dit zijn maatregelen die door ProRail worden uitgevoerd. Voorbeelden hierbij zijn betere aansluiting tussen fiets en openbaar vervoer (fietsstallingen).
Producten
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Totaal Optimalisering gebruik | |||
Begroting (MF 13.03.03) |
13.03.04 Planning en studies personenvervoer
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Grensoverschrijdend Spoorvervoer: Op basis van de resultaten van het onderzoek door ProRail naar toekomstvaste maatregelen voor realisatie van een directe verbinding Eindhoven-Düsseldorf is een pakket toekomstvaste maatregelen voor emplacementen Eindhoven en Venlo uitgewerkt. Voor de realisatie van dit pakket dat ook bijdraagt aan het rijden van een extra internationale trein, een oplossing voor het NMCA-knelpunt (Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse) Eindhoven-Helmond en verbetering van bediening Blerick, Deurne, Horst-Sevenum is aanvullend € 15 miljoen gereserveerd.
2. Toekomstvast Spoor Zuidoost-Nederland: Voor emplacement Venlo is € 25 miljoen beschikbaar voor de realisatie van een spanningssluis ter vervanging van de bestaande schakelbare bovenleiding. Bij de 1e suppletoire begroting 2021 was hiervoor reeds € 20 miljoen overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds. De binnen de investeringsruimte gereserveerde gelden van € 5 miljoen zijn nu eveneens aan het budget toegevoegd. De integrale aanpak van emplacement Venlo is voorzien als onderdeel van Toekomstvast spoor Zuid Nederland. De opgave voor € 740 miljoen opstelruimte op Venlo binnen PHS is om die reden overgedragen vanuit PHS inclusief het hiervoor binnen PHS gereserveerde budget van € 24,6 miljoen.
3. Studie en innovatie: Er wordt vanuit de investeringsruimte € 6 miljoen toegevoegd aan het studie- en innovatiebudget, afkomstig uit meevallers van meerdere projecten. Daarnaast is er € 4 miljoen extra budget beschikbaar gesteld uit de extrapolatie 2035.
Budget | Planning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling | Toelichting |
Planning- en studiekosten van aanlegprogramma MF 13.03.01 | 232 | ||||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 10 | 10 | divers | ||
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 130 | 111 | divers | 1 | |
Kleine projecten Personenvervoer | 13,33 | 12 | divers | ||
Reizigersfonds | 3 | 3 | divers | ||
Regionale Knelpunten | 32 | 31 | nvt | ||
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Maaslijn | 45 | 44 | 2024 | ||
Toekomstvast Spoor Zuid NL | 101 | 70 | divers | 2 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 18 | 18 | divers | ||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Multimodale knoop Schiphol | 264 | 258 | divers | ||
Overige projecten en reserveringen | |||||
Studie en innovatiebudget | 38 | 29 | 3 | ||
afrekening voorschotten | 9 | ||||
Totaal planning en studies personenvervoer | 896 | 585 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies personenvervoer | ‒ 63 | ‒ 63 | |||
Begroting (MF 13.03.04) | 833 | 522 |
Legenda:
PB = Projectbesluit TB = Tracébesluit
13.03.05: Planning en studies goederenvervoer
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Kleine projecten goederenvervoer: In verband met de toekenningsbeschikking incidentele specifieke uitkering Spooraansluiting Goederen Railterminal Gelderland (RTG-Valburg) is vanuit de post kleine projecten € 12 miljoen overgeboekt naar de beleidsbegroting Hoofdstuk XII van waaruit de overboeking naar de provincie Gelderland plaatsvindt.
Budget | Planning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | PB of TB | Indienststelling | Toelichting |
Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma MF 13.03.02 | 112 | 102 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Kleine projecten Goederenvervoer | 12 | 23 | nvt | divers | 1 |
Calandbrug | 163 | 162 | 2020/ 2025 | ||
Overige projecten en reserveringen | |||||
Projecten in voorbereiding | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde Risico's | |||||
Totaal programma planning en studies goederenvervoer | |||||
Begroting (MF 13.03.05) | 286 | 287 |
Legenda:
PB = Projectbesluit TB = Tracébesluit
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
De Staat betaalt volgens de contractuele overeenkomst met Infraspeed voor de beschikbaarheid van de HSL-Zuid infrastructuur, zoals deze door het consortium Infraspeed is ontworpen, gebouwd (enkel de bovenbouw) en wordt onderhouden (onder- en bovenbouw) tot en met 2031. Het contractbeheer wordt uitgevoerd door ProRail, onder regie van IenW. Het voornemen is om ProRail met ingang van 1 januari 2022 om te vormen tot zbo en om dan ook de betalingen aan Infraspeed over te dragen van IenW aan ProRail. ProRail ontvangt hiervoor dan een begrotingsbijdrage van IenW. Er wordt nog bezien hoe de begrotingsbijdrage van IenW eruit zal zien en welke posten deze zal omvatten.
Producten
Projectbudget | Kasbudget | Contractduur | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | later | start | einde |
Beschikbaarheidsvergoeding | 3.689 | 3.688 | 2.116 | 192 | 165 | 167 | 169 | 170 | 171 | 539 | 2006 | 2031 |
Rente- en belastingaanpassingen | ‒ 105 | ‒ 105 | ‒ 128 | 0 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 13 | ||
Totaal | 3.584 | 3.583 | 1.988 | 192 | 167 | 169 | 171 | 172 | 173 | 552 | ||
Begroting (MF 13.04) | 3.584 | 3.583 | 1.988 | 192 | 167 | 169 | 171 | 172 | 173 | 552 |
13.07 Rente en aflossing
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de eenmalige uitgaven verantwoord die samenhangen met de afrekeningen van de incidentele Vennootschapsbelasting, dividendbelasting en btw tussen ProRail en de Belastingdienst als gevolg van de voorgenomen omvorming van ProRail tot zbo per 1 januari 2022. Over de achtergrond hiervan is de Kamer geïnformeerd bij de brieven van 11 december 2020 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 396, nr. 13) en 4 februari 2021 (Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 396, nr. 13).
Vanaf de begroting 2021 maakt de rente op leningen van ProRail onderdeel uit van artikel 13.02 'exploitatie, onderhoud en vernieuwing'.
13.09 Ontvangsten
Motivering
Dit artikelonderdeel bevat de verantwoording van de bijdragen van derde partijen rechtstreeks aan IenW voor spooruitgaven. ProRail int de gebruiksvergoeding van vervoerders en het grootste deel van de onderhoudsbijdragen van derde partijen, deze zijn daarom gesaldeerd met de uitgaven opgenomen in de begroting onder artikelonderdeel 13.02.
Producten
Concessievergoeding NS
Dit betreft de concessieprijs die NS betaalt voor de vervoerconcessie hoofdrailnet (artikel 66 van de Concessie HRN 2015–2025) en de HSL-heffing die NS betaalt ter dekking van de uitgaven voor de aanleg van de HSL-Zuid infrastructuur (Besluit HSL-heffing 2015), alsmede de betaling van de uitgestelde concessievergoeding HSL-Zuid 2009-2014 (Onderhandelakkoord tussen IenW en de NS in 2011) en de boetes die NS moet betalen wanneer de afgesproken prestaties niet zijn behaald.
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten en onderhoud.
Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Concessievergoedingen | 196 | 208 | 212 | 215 | 328 | 203 |
Terugbetaling voorschotten | 31 | |||||
Bijdragen van derden | 6 | 2 | 2 | 1 | 1 | |
Totaal | 233 | 208 | 214 | 217 | 329 | 204 |
Begroting (MF 13.09) | 233 | 208 | 214 | 217 | 329 | 204 |