Op dit artikel worden de producten op het gebied van rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling, geïntegreerde contractvormen/PPS, en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de begroting Hoofdstuk XII.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.088.561 | 3.492.153 | 3.232.984 | 2.205.480 | 3.211.110 | 2.625.776 | 2.639.427 |
Uitgaven | 2.791.219 | 3.146.161 | 2.982.240 | 3.494.379 | 3.115.816 | 3.182.211 | 2.852.806 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 98% | ||||||
12.01 Exploitatie | 4.109 | 4.429 | 3.959 | 3.958 | 3.957 | 3.955 | 3.955 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 4.109 | 4.429 | 3.959 | 3.958 | 3.957 | 3.955 | 3.955 |
12.02 Onderhoud en vernieuwing | 827.129 | 887.929 | 1.192.166 | 1.362.001 | 864.112 | 1.021.045 | 696.951 |
12.02.01 Onderhoud | 700.022 | 692.320 | 905.185 | 1.040.537 | 537.039 | 565.164 | 346.967 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 700.022 | 692.320 | 905.185 | 1.040.537 | 537.039 | 565.164 | 346.967 |
12.02.04 Vernieuwing | 127.107 | 195.609 | 286.981 | 321.464 | 327.073 | 455.881 | 349.984 |
12.03 Ontwikkeling | 649.940 | 737.321 | 600.636 | 830.865 | 896.302 | 942.495 | 949.299 |
12.03.01 Aanleg | 499.097 | 579.866 | 539.194 | 726.069 | 694.542 | 642.043 | 501.127 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 19.411 | 60.819 | 26.454 | 21.860 | 789 | ||
12.03.02 Planning en studies | 150.843 | 157.455 | 61.442 | 104.796 | 201.760 | 300.452 | 448.172 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 24.470 | 25.738 | 17.756 | 13.269 | 13.269 | 13.269 | 13.269 |
12.03.03 Optimalisering gebruik | |||||||
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 618.182 | 791.089 | 525.002 | 644.721 | 721.101 | 580.398 | 633.084 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 691.859 | 725.393 | 660.477 | 652.834 | 630.344 | 634.318 | 569.517 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 525.087 | 560.308 | 543.862 | 542.379 | 531.626 | 536.780 | 471.477 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 525.087 | 560.308 | 543.862 | 542.379 | 531.626 | 536.780 | 471.477 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 166.772 | 165.085 | 116.615 | 110.455 | 98.718 | 97.538 | 98.040 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 158.172 | 156.485 | 108.115 | 101.955 | 98.718 | 97.538 | 98.040 |
Ontvangsten | 92.137 | 247.716 | 27.724 | 55.351 | 60.026 | 65.357 | 59.088 |
12.09 Ontvangsten | 92.137 | 247.716 | 27.724 | 55.351 | 60.026 | 65.357 | 59.088 |
12.09.01 Ontvangsten | 247.716 | 27.724 | 55.351 | 33.641 | 38.973 | 12.902 | |
12.09.02 Tolopgave | 26.385 | 26.384 | 46.186 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2022 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2022.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2035 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2035.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegennet | Uitgaven | 3.146.161 | 2.982.240 | 3.494.379 | 3.115.816 | 3.182.211 | 2.852.806 | 2.459.513 | 2.204.230 |
12.01 | Exploitatie | 4.429 | 3.959 | 3.958 | 3.957 | 3.955 | 3.955 | 3.955 | 3.963 | |
12.02 | Onderhoud en vernieuwing | 887.929 | 1.192.166 | 1.362.001 | 864.112 | 1.021.045 | 696.951 | 603.388 | 497.207 | |
12.03 | Ontwikkeling | 737.321 | 600.636 | 830.865 | 896.302 | 942.495 | 949.299 | 629.404 | 604.567 | |
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 791.089 | 525.002 | 644.721 | 721.101 | 580.398 | 633.084 | 658.461 | 527.463 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 725.393 | 660.477 | 652.834 | 630.344 | 634.318 | 569.517 | 564.305 | 571.030 | |
12 | Hoofdwegennet | Ontvangsten | 247.716 | 27.724 | 55.351 | 60.026 | 65.357 | 59.088 | 47.749 | 56.386 |
12.09 | Ontvangsten | 247.716 | 27.724 | 55.351 | 60.026 | 65.357 | 59.088 | 47.749 | 56.386 |
2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2021-2035 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegennet | Uitgaven | 2.196.214 | 2.741.794 | 2.304.358 | 2.401.728 | 2.364.669 | 2.463.772 | 1.882.662 | 39.792.553 |
12.01 | Exploitatie | 3.963 | 3.963 | 3.963 | 3.963 | 3.963 | 3.963 | 3.963 | 59.872 | |
12.02 | Onderhoud en vernieuwing | 497.335 | 479.188 | 631.609 | 631.609 | 666.260 | 773.305 | 882.777 | 11.686.882 | |
12.03 | Ontwikkeling | 603.517 | 1.170.545 | 582.900 | 719.052 | 693.411 | 766.590 | 36.831 | 10.763.735 | |
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 524.864 | 521.563 | 519.351 | 480.595 | 434.526 | 352.917 | 392.094 | 8.307.229 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 566.535 | 566.535 | 566.535 | 566.509 | 566.509 | 566.997 | 566.997 | 8.974.835 | |
12 | Hoofdwegennet | Ontvangsten | 90.567 | 46.186 | 46.188 | 46.186 | 137.119 | 71.131 | 51.329 | 1.108.103 |
12.09 | Ontvangsten | 90.567 | 46.186 | 46.188 | 46.186 | 137.119 | 71.131 | 51.329 | 1.108.103 |
12.01 Exploitatie
Motivering
Binnen de exploitatie streeft IenW naar een veilig en optimaal gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur op de meest duurzame manier en met oog voor de leefomgeving. Daarmee worden de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland bevorderd.
Producten
De uitgaven voor de exploitatie hebben betrekking op het verzamelen en verspreiden van verkeersdata en op besturingssoftware voor informatiepanelen en andere apparatuur. Samen met de weginspecteurs van Rijkswaterstaat resulteert dit in:
– Verkeersgeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm;
– Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van het negeren van rode kruizen en vluchtstrookparkeren;
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
De meeste van deze maatregelen zijn ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking.
De activiteiten die door Rijkswaterstaat (RWS) centraal worden uitgevoerd, worden gefinancierd uit het budget voor netwerkgebonden kosten. De verdeling naar onder meer Exploitatie en Onderhoud en vernieuwing is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in bijlage 4 'Instandhouding' bij deze begroting.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | Realisatie 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering | km op rijbaan | 2.890 | 2.899 | 2.904 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spitsstroken | km | 310 | 310 | 310 |
Bron: Rijkswaterstaat 2021
Toelichting
Voor de verkeerssignalering (de matrixborden) is in 2022 een kleine toename voorzien bij de ingebruikname van de twee nieuwe knooppunten ter aansluiting op de Rijnlandroute: A44/N343 Ommedijk en A4/N343 Hofvliet.
Voor de spitsstroken zijn voor 2022 geen wijzigingen voorzien.
Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Streefwaarde 2021 | Streefwaarde 2022 | |
---|---|---|---|---|
Levering verkeersgegevens: op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en routeinformatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders | ||||
1. beschikbaarheid data voor derden: % van de RWS-meetlocaties dat goed functioneert | 93% | 93% | 90% | 90% |
2. actualiteit data voor derden: % van de gegevens van een meetminuut, dat binnen 75 sec. daarna door RWS wordt geleverd aan NDW | 97% | 100% | 95% | 95% |
Bron: Rijkswaterstaat 2021
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate RWS intensiteit- en snelheidsgegevens van de meetlocaties beschikbaar heeft en ze tijdig doorgeeft aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW).
De indicator kent twee aspecten, namelijk:
– de mate van beschikbaarheid van de RWS meetlocaties (aantal x tijd);
– de mate waarin meetgegevens tijdig (binnen 75 seconden) verstuurd zijn naar de NDW.
De percentages worden berekend ten opzichte van de totalen.
12.02 Onderhoud en Vernieuwing
Motivering
Het rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van veilig, vlot en comfortabel vervoer van personen en goederen, onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen regulier onderhoud enerzijds en vernieuwingen anderzijds.
Producten
Het regulier onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en viaducten), verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement (zoals signalering en verkeerscentrales).
In bijlage 4 ‘Instandhouding’ van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verantwoordelijkheid van IenW vallen.
12.02.01 Onderhoud
Voor het gebruik van het wegennet zet IenW in op een optimale veiligheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid en over de levenscyclus van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen hieronder.
De uitgaven voor het onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;
– Uitgaven voor onderhoud aan (Dynamisch Verkeersmanagement) DVM-systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales;
– Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting;
– Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de onderhoudskosten voor verhardingen, kunstwerken (bruggen en viaducten), DVM, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu. Deze percentages zijn gebaseerd op een langjarig gemiddelde.
Figuur 5 Verdeling onderhoudskosten (in percentages)
Eenheid | Realisatie 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.842 | 5.839 | 5.832 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.766 | 1.784 | 1.790 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 77,1 | 77,2 | 77,2 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 15,2 | 15,4 | 15,5 |
Groen areaal | km2 | 183 | 183 | 183 |
Bron: Rijkswaterstaat 2021
Toelichting
In 2022 zal de lengte hoofdrijbaan met name afnemen door de overdracht naar de betreffende provincies van de laatste delen van de N18 alsmede de N35 bij Zwolle-Wijthem. In 2022 zullen de verbindingswegen met name toenemen door de ingebruikname van de twee nieuwe knooppunten ter aansluiting op de Rijnlandroute: A44/N343 Ommedijk en A4/N343 Hofvliet.
Voor 2022 zijn geen wijzigingen voorzien in het areaal asfalt Hoofdrijbaan en het groen areaal.
Areaal | Eenheid | Omvang 2022 | Budget | |
---|---|---|---|---|
Wegen | Oppervlakte wegdek (Exclusief verzorgingsbanen) | km2 | 92,7 | 905.185 |
Bron: Rijkswaterstaat 2021
Toelichting
In deze tabel wordt het totale areaal exclusief verzorgingsbanen weergegeven. In 2022 betreft dit in totaal 92,7 km2.
Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Streefwaarde 2021 | Streefwaarde 2022 | |
---|---|---|---|---|
Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): | 3% | 6% | 10% | 10% |
Technische Beschikbaarheid: deel van lengte en tijd (%) dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rij- of vluchtstroken zijn afgesloten als gevolg van aanleg of geplande onderhoudswerkzaamheden | 99% | 99% | 90% | 90% |
Veiligheid (2): | ||||
a. voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) | 99,80% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
b. voldoen aan norm gladheidbestrijding (binnen 2 uur preventief strooien). | 98% | ‒1 | 95% | 95% |
Bron: Rijkswaterstaat 2021
Voor de prestatieindicator ‘Veiligheid – Voldoen aan norm gladheidsbestrijding’ is over 2020 geen kwantitatieve score opgenomen, omdat er over het najaar van 2020 geen eenduidige prestatiecijfers beschikbaar zijn. Kwalitatief is de indruk echter dat ook in de tweede helft van het jaar de norm is gehaald, aangezien in deze periode de tijdigheid van de strooiacties vergelijkbaar is geweest met die in andere jaren. In het eerste half jaar van 2020 was een prestatie van 97% gerealiseerd.
Toelichting
(1) Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud: deze indicator betreft de verhouding ‘Files door aanleg, beheer en onderhoud’ ten opzichte van ‘Alle files’. Hierbij worden alleen files meegeteld die een snelheid hebben lager dan 50 km/uur en een lengte van minstens 2 km. De overige vertragingen, namelijk die met een snelheid tussen 50 en 100 km/uur en/of over korte lengte, worden niet benoemd als files, maar als congestie.
Vanaf 2018 is deze indicator uitgedrukt in een percentage van het totale «reistijdverlies» (eenheid voertuigverliesuren). Daarvoor werd het uitgedrukt in een percentage van de totale «filezwaarte» (eenheid kilometerminuten).
(2) Veiligheid: deze indicator kent twee aspecten, namelijk:
a. Het voldoen aan de veiligheidsnormen: dit wordt gemonitord aan de hand van de schadekenmerken stroefheid en spoorvorming.
b. Het tijdig bestrijden van wintergladheid: dit wordt gemonitord aan de hand van de situaties waarin tijdig preventief dient te worden gestrooid.
12.02.04 Vernieuwing
Op dit artikel staan de beschikbare budgetten voor Vervanging en Renovatie van het Hoofdwegennet. Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de infrastructuur aangelegd. Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het Hoofdwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door het intensieve gebruik vanaf de jaren '60 van de vorige eeuw valt te verwachten. De verwachting is dat deze problematiek geleidelijk toeneemt. Op basis van onderzoek wordt een analyse gemaakt voor welke kunstwerken op welk moment verniewing in de vorm van vervanging of renovatie aan de orde is. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma in latere jaren concreet. De werkwijze staat verder toegelicht in bijlage 4 'Instandhouding'. In het MIRT projectenoverzicht worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt.
12.03 Ontwikkeling
Motivering
Om een betrouwbaar netwerk te realiseren en de verwachte verkeersgroei te faciliteren, worden infrastructuurprojecten voorbereid en uitgevoerd. Zo wordt bereikt dat de noodzakelijke wegcapaciteit beschikbaar is en komt. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Aanleg
Mijlpalen Aanlegprojecten
In 2022 wil IenW de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
Openstelling | |
Start Aanleg | A2 Vonderen-Kerensheide |
Onzekerheid MIRT-programma i.v.m. stikstofproblematiek
Het MIRT-programma ondervindt gevolgen van de stikstofproblematiek. In de Uitvoeringsagenda Mobiliteit is hiervoor een toelichting opgenomen.
Overige maatregelen
Meer veilig
In het kader van Meer Veilig worden maatregelen gerealiseerd voor de drie programma’s Meer Veilig 3, Veilige Bermen Rijkswegen en aanpak veiligheid N-wegen in beheer van het Rijk.
In het programma Meer Veilig 3 wordt gewerkt aan het realiseren van kosteneffectieve maatregelen, waarmee locaties met een relatief hoog veiligheidsrisico worden aangepakt. Concrete voorbeelden van maatregelen zijn het aanleggen van een rotonde, het plaatsen van geleiderail of het aanpassen van invoegers, uitvoegers en de belijning. Van de derde tranche van het servicepakket Meer Veilig zijn van de 61 maatregelen 49 maatregelen gerealiseerd. Er worden nog 12 maatregelen uitgevoerd, waarvan er 2 in uitvoering en 10 in voorbereiding zijn.
Het programma Veilige Bermen richt zich volledig op het veiliger maken van de bermen langs autosnelwegen door obstakels in de berm te verwijderen, verplaatsen of af te schermen. Dit met als doel om het relatief grote aantal eenzijdige ongevallen met ernstige afloop, als gevolg van een botsing met een obstakel in de berm terug te dringen. Voor de uitvoering van het programma is € 40 miljoen gereserveerd. Het programma wordt in drie tranches uitgevoerd in de periode 2018-2022.
Bij het BO MIRT in het najaar van 2017 is aangekondigd dat er € 50 miljoen beschikbaar wordt gesteld voor de aanpak van N-wegen, voortkomend uit het regeerakkoord Rutte III. Daarvan is € 25 miljoen beschikbaar voor de aanpak van N-wegen in beheer van het Rijk en € 25 miljoen voor maatregelen op Provinciale N-wegen. De Tweede Kamer is op 23 april 2018 geïnformeerd over de inzet van deze middelen (TK 34775-A nr. 64). De financiële middelen voor N-wegen in beheer van het Rijk van € 25 miljoen zijn toegevoegd aan het Meer Veilig programma. Het budget wordt ingezet voor maatregelen op de N7, N14, N31, N33, N35, N36 en N48.
Maatregelpakket Verzorgingsplaatsen
Dit pakket was gericht op het oplossen van de meest acute kwantitatieve en kwalitatieve knelpunten op verzorgingsplaatsen langs (inter)nationale vrachtcorridors en is geheel afgerond behoudens de maatregel grensemplacement Venlo. Allereerst zijn om en nabij de 190 extra parkeerplaatsen aangelegd op de internationale corridors. Daarnaast zijn op of in de nabijheid van internationale corridors circa 410 extra parkeerplaatsen gehuurd. Verder is op elf locaties de capaciteit van de bestaande verzorgingsplaatsen uitgebreid met ongeveer 130 parkeerplaatsen. Aanvullend daarop is op circa zeventien locaties de kwaliteit van de verzorgingsplaatsen verbeterd. De planning is om dit programma in 2021 formeel af te ronden.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Kleine projecten / Afronding projecten: Onder kleine projecten zijn twee nieuwe projecten opgenomen. Dit betreft een opdracht inzake twee kleine infrastructurele knelpunten in Noord-Nederland (€ 8,3 miljoen). Daarnaast is er budget toegekend voor klimaatneutrale en circulaire infrastructuur (€ 18,4 miljoen). Tot slot valt € 1,8 miljoen vrij op het project A74 Venlo. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er minder risico’s zijn opgetreden.
2. ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding): Het projectbudget is verlaagd met € 11,0 miljoen als gevolg van een meevaller binnen het programma; er zijn minder risico's opgetreden dan eerder werd verwacht. Deze middelen worden toegevoegd aan de generieke investeringsruimte (11.04).
3. A10 Amsterdam praktijk-proef FES: Het projectbudget is verlaagd met € 11,7 miljoen. In het verlengde van het programma wordt € 5 miljoen ingezet voor het (smart) Multimodaal Infrastructuur Testcentrum van de RDW en € 6,7 miljoen voor het project Talking Traffic.
4. A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere: Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling, is het budget verlaagd met € 72 miljoen als gevolg van het afnemend risico in het programma. Het budget is overgeboekt naar de generieke investeringsruimte (11.04).
5. A28 Knooppunt Hoevelaken: Het openstellingsjaar van dit project is nog niet bekend. Dit is het gevolg van de uitspraak van de Raad van State inzake stikstof.
6. A27 Houten-Hooipolder: Het project is overgeboekt van Planning en studies naar Aanleg en wordt met ingang van deze begroting verantwoord op artikelonderdeel 12.03.01. Daarnaast is het projectbudget verhoogd met € 248 miljoen als gevolg van een hogere projectraming ten tijde van het genomen uitvoeringsbesluit. De belangrijkste oorzaken hiervoor zijn het verhogen van de Merwedebruggen, een slechtere bodemgesteldheid, een slechtere areaalstatus en hogere engineeringkosten. Het bedrag wordt gedekt vanuit de investeringsruimte.
7. A1 Apeldoorn-Azelo: fase 1 en 2: Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling, is het budget verhoogd met € 9,4 miljoen als aanvulling op het eerder genomen uitvoeringsbesluit voor fase 2. De belangrijkste oorzaken voor deze aanvulling zijn enerzijds een aanpassing van de scope voor het behouden van vluchtstroken op kunstwerken (€ 3,2 miljoen) en anderzijds het verschil tussen de prijsstijgingen volgens de Grond-, weg- en waterbouw (GWW)-index en de daadwerkelijk toegekende prijsbijstelling aan dit project (€ 3,7 miljoen). Het tekort is gedekt vanuit de investeringsruimte Hoofdwegennet (11.05).
8. A12-A15 Ressen-Oudenbroeken (ViA15): Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling, is het budget verhoogd met € 39 miljoen als gevolg van vertragingskosten die betaald moeten worden aan de DBFM-opdrachtnemer. De vertragingskosten worden enerzijds veroorzaakt door het uitblijven van een onherroepelijk tracébesluit als gevolg van de stikstofproblematiek (€ 33 miljoen) en anderzijds door vertraging vanwege COVID-19 (€ 6 miljoen). € 33 miljoen wordt gedekt vanuit de investeringsruimte wegen (11.05) en € 6 miljoen wordt gedekt vanuit de generieke investeringsruimte (11.04). Verder is het budget verhoogd met € 5,7 miljoen ter dekking van gemaakte meerkosten bij RWS door COVID-19. Bij Voorjaarsnota 2021 zijn hiervoor generale middelen toegevoegd aan artikel 11.03, bij de Ontwerpbegroting zijn de middelen toegevoegd aan de diverse projecten. Tot slot is het openstellingsjaar van dit project nog niet bekend. Dit is het gevolg van de uitspraak van de Raad van State inzake stikstof.
9. Zuidelijke Ringweg Groningen: Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling, is het budget verhoogd met € 16,8 miljoen voor onder andere het langer in stand houden van de projectorganisatie.
10. Fileaanpak: Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling, is het budget verhoogd met € 5,7 miljoen. Deze aanvulling heeft betrekking op het project Talking Traffic.
11. Meer Veilig: De gereserveerde middelen (€ 56 miljoen) voor het Vervolgprogramma Meer Veilig zijn toegevoegd aan het aanlegprogramma Meer Veilig voor maatregelen aan verschillende A-en N-wegen die onder het Hoofdwegennet vallen.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstellingen.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 64 | 35 | 11 | 8 | 9 | 10 | 4 | 1 | 1 | 21 | 1 | ||
Programma Snelheidsaanpassing | 55 | 55 | 49 | 3 | 1 | 2 | |||||||
Programma aansluitingen | 129 | 125 | 107 | 14 | 7 | ||||||||
Quick Wins Wegen | 12 | 12 | 12 | ||||||||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1.477 | 1.488 | 1.476 | 1 | 1 | 2016 | 2016 | 2 | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 44 | 56 | 36 | 2 | 6 | 2018 | 2018 | 3 | |||||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 320 | 314 | 55 | 2 | 22 | 20 | 34 | 31 | 31 | 124 | 2032- 2036 | 2032- 2036 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 1.176 | 1.218 | 897 | 20 | 23 | 32 | 28 | 172 | 4 | ‒ | 2026 | 2026 | 4 |
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 20 | 20 | 19 | 1 | 2015 | 2015 | |||||||
A28 Knooppunt Hoevelaken | 811 | 796 | 145 | 9 | 6 | 19 | 10 | 23 | 61 | 537 | n.t.b. | 2028- 2030 | 5 |
A2 Holendrecht-Oudenrijn | 1.210 | 1.210 | 1.209 | 1 | 2012 | 2012 | |||||||
A9 Badhoevedorp | 307 | 306 | 274 | 2 | 31 | 2017 | 2017 | ||||||
N50 Ens-Emmeloord | 19 | 19 | 19 | 2016 | 2016 | ||||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 16 | 16 | 4 | 9 | 4 | 2021 | 2021 | ||||||
A4/A44 Rijnlandroute | 589 | 581 | 230 | 92 | 131 | 109 | 27 | Regio | Regio | ||||
A4 Burgerveen - Leiden | 541 | 541 | 541 | 2015 | 2015 | ||||||||
A4 Delft - Schiedam | 642 | 642 | 642 | 2015 | 2015 | ||||||||
A4 Vlietland / N14 | 16 | 16 | 16 | 2020 | 2020 | ||||||||
N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 17 | 17 | 3 | 9 | 6 | 2022 | 2022 | ||||||
N61 Hoek-Schoondijke | 111 | 111 | 110 | 1 | 1 | 2015 | 2015 | ||||||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
A2 Passage Maastricht | 685 | 685 | 677 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 2016 | 2016 | |||
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 260 | 263 | 258 | 1 | 2014 | 2014 | |||||||
A76 Aansluiting Nuth | 60 | 60 | 45 | 15 | Regio | Regio | |||||||
A27 Houten-Hooipolder | 1.843 | 93 | 57 | 29 | 51 | 102 | 256 | 256 | 256 | 836 | 2029- 2031 | 6 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||
A1 Apeldoorn-Azelo: fase 1 en 2a | 469 | 453 | 207 | 38 | 61 | 77 | 85 | 2023- 2025 | 2023- 2025 | 7 | |||
A1 Apeldoorn Zuid-Beekbergen | 29 | 29 | 29 | 2017 | 2017 | ||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken | 602 | 546 | 142 | 29 | 313 | 23 | 40 | 32 | 17 | 6 | n.t.b. | 2023- 2025 | 8 |
A50 Ewijk - Valburg | 269 | 269 | 269 | 2017 | 2017 | ||||||||
N35 Combiplan Nijverdal | 319 | 319 | 317 | 2 | 2015 | 2015 | |||||||
N35 Wijthmen - Nijverdal | 22 | 21 | 1 | 1 | 1 | 6 | 13 | 2018 | 2018 | ||||
N35 Zwolle - Wijthmen | 50 | 50 | 46 | 3 | 2018 | 2018 | |||||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 | 836 | 808 | 316 | 178 | 114 | 72 | 65 | 27 | 2 | 61 | 2025 | 2025 | 9 |
N31 Leeuwarden (De Haak) | 220 | 220 | 219 | 1 | 2014 | 2014 | |||||||
Overige maatregelen | |||||||||||||
Fileaanpak | 61 | 54 | 33 | 19 | 7 | 2 | 1 | 10 | |||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 150 | 150 | 150 | ||||||||||
Meer veilig | 119 | 61 | 38 | 41 | 20 | 20 | 11 | ||||||
Afrondingen | |||||||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 13.572 | 11.660 | 8.658 | 530 | 784 | 527 | 535 | 541 | 401 | 1.591 | |||
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies | 746 | 709 | 291 | 92 | 128 | 92 | 108 | 14 | 4 | 17 | |||
Programma Aanleg | 14.318 | 12.369 | 8.949 | 622 | 912 | 620 | 643 | 556 | 405 | 1.608 | |||
Budget Aanleg (MF 12.03.01) | 580 | 539 | 726 | 695 | 642 | 501 | |||||||
Overprogrammering (-) | ‒ 42 | ‒ 373 | 107 | 51 | 86 | 96 |
12.03.02 Planning en studies
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Reservering voor LCC: De toename van het bedrag wordt verklaard door het toepassen van de jaarlijkse extrapolatie en prijsindexering.
2. Vervolgprogramma Meer Veilig: De gereserveerde middelen zijn toegevoegd aan het realisatieprogramma Meer Veilig voor maatregelen aan verschillende A-en N-wegen die onder het Hoofdwegennet vallen (€ 56 miljoen).
3. Voorbereiding vrachtwagenheffing: Voor afronding van de wetgevingsfase en het opstarten van de realisatiefase van de vrachtwagenheffing is in 2021 € 27,1 miljoen benodigd. Dekking hiervoor wordt gevonden in de investeringsruimte Hoofdwegennet (11.05).
4. Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid: In verband met een afdracht aan Btw-compensatiefonds neemt het bedrag af met € 8 miljoen.
5. A12/A27 Ring Utrecht: Op 2 december 2020 is het nieuwe Tracébesluit gepubliceerd. Op basis van de integraal geactualiseerde kostenraming bij dit nieuwe Tracébesluit is het taakstellende budget voor de realisatie met € 262 miljoen verhoogd, met name vanwege de gewijzigde bouwmethode. Dekking hiervoor wordt gevonden in de investeringsruimte Hoofdwegennet (11.05).
6. Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Verbreding A6: Gedurende de verkenning bleken de mogelijke kosten voor het project fors hoger dan begroot. Na het onderzoeken en doorvoeren van verschillende versoberingsmaatregelen is een ophoging van € 34 miljoen benodigd om de gewenste scope van het project te realiseren. Hiervoor wordt dekking gevonden in de investeringsruimte.
7. A27 Houten-Hooipolder: Het project A27 Houten-Hooipolder is overgegaan naar de realisatiefase en is opgenomen bij artikel 12.03.01 Aanleg.
8. A1/A30 Barneveld: Bij het BO MIRT 2020 is besloten het budget voor dit project met € 38,1 miljoen aan te vullen, omdat de kosten voor de gekozen voorkeursvariant hoger uitvielen dan ingeschat. Tevens is een aantal optimalisaties uitgevoerd ten behoeve van de verkeersveiligheid. Dekking hiervoor wordt gevonden in de generieke investeringsruimte (11.04).
9. Verkeersmaatregelen A28: Tijdens het BO MIRT 2020 zijn er financiële afspraken gemaakt met de provincies Gelderland, Overijssel en Drenthe over maatregelen die de doorstroming op de A28 Amersfoort-Hoogeveen de komende jaren op peil moeten houden. Het Rijk stelt € 30 miljoen beschikbaar om gerichte infrastructurele maatregelen te realiseren. Dekking wordt gevonden in de generieke investeringsruimte (11.04).
10. A1/A35 Azelo-Buren: Een deel van het restbudget van de korte-termijn file-aanpak (KTM) van de A1/A35 Azelo-Buren wordt gebruikt voor de realisatie van een weefvak bij Delden/Hengelo-Zuid (€ 5 miljoen).
Ten slotte zijn de aanlegprojecten in de planning en studiesfase geïndexeerd naar prijspeil 2021.
Budget | Planning | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling | |
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies -projecten | ‒ 738 | ‒ 782 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 94 | 95 | nvt | ||
Geluidsaneringprogramma – weg | 347 | 341 | nvt | ||
Kosten voorbereiding tol | 39 | 35 | nvt | ||
Lucht - weg (NSL hoofdwegennet) | 3 | 3 | nvt | ||
Reservering voor LCC | 378 | 329 | nvt | 1 | |
Snelfietsroutes | 2 | 2 | nvt | ||
Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 115 | 112 | nvt | ||
Vervolgprogramma Meer Veilig | 0 | 56 | nvt | 2 | |
Voorbereiding vrachtheffing | 55 | 30 | nvt | 3 | |
Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 174 | 182 | nvt | 4 | |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 163 | 167 | nvt | ||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A12/A27 Ring Utrecht | 1.542 | 1.253 | 2020 | * | 5 |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 335 | 328 | 2025 | 2030- 2032 | |
Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Verbreding A6 | 101 | 66 | * | * | 6 |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 187 | 182 | nvt | Regio | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 28 | 28 | nvt | Regio | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda | 138 | 135 | 2023 | 2028- 2029 | |
A4 Leiden/Knooppunt Burgerveen – N14 | 236 | 231 | 2023 | 2029- 2031 | |
A4 Haaglanden – N14 | 692 | 676 | 2021 | 2026- 2028 | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A2 't Vonderen – Kerensheide | 287 | 280 | 2019 | 2025- 2027 | |
A27 Houten – Hooipolder | 1.476 | 2019 | 7 | ||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 4 | 4 | 2021 | * | |
Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport | 27 | 27 | nvt | Regio | |
N65 Vught – Haaren | 94 | 94 | nvt | Regio | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop | 201 | 185 | 2024 | 2030-2032 | |
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 436 | 425 | 2023 | 2027- 2030 | |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 9 | 9 | nvt | nvt | |
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 0 | 0 | nvt | ||
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1/A30 Barneveld | 84 | 42 | 2023-2026 | * | 8 |
N35 Nijverdal – Wierden | 120 | 117 | nvt | Regio | |
N35 Raalte | 13 | 13 | 2018 | 2023- 2025 | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 5 | 5 | 2021 | * | |
Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 31 | 30 | nvt | nvt | |
Verkeersmaatregelen A28 | 30 | nvt | nvt | 9 | |
A1/A35 Azelo-Buuren | 5 | nvt | nvt | 10 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 104 | 102 | 2021 | * | |
Overige projecten en reserveringen | 172 | 150 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||
Afrondingen | |||||
Totaal programma planning en studies | 5.515 | 6.430 | |||
Begroting (MF 12.03.02) | 5.515 | 6.430 |
12.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van Infrastructuur op de weg bevorderen. Dit zijn maatregelen die door RWS worden uitgevoerd. Voorbeelden zijn intelligent verkeersmanagement, informatie over werk in uitvoering en beperkte infrastructurele aanpassing van weginfrastructuur.
Producten
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Totaal Optimalisering gebruik | |||
Begroting (MF 12.03.03) |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private Opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na openstelling van het project; tijdens de bouw dient de DBFM-opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financiers op de Opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zekerstellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-Opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze wegvakken terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten gaan vallen onder het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 12.02 Onderhoud en vernieuwing).
Producten
Bij de projecten N18 Varsseveld – Enschede, N31 Leeuwarden-Drachten, N33 Assen-Zuidbroek, 2e Coentunnel, A12 Lunetten-Veenendaal, A12 Veenendaal – Ede – Grijsoord, A15 Maasvlakte-Vaanplein, A1/A6 Diemen-Almere Havendreef A27/A1 Utrecht Noord–Eemnes–Bunschoten, A6 Almere en A9 Holendrecht-Diemen (Gaasperdammerweg) is sprake van volledige beschikbaarheidsvergoedingen. De looptijd van deze contracten varieert; in onderstaand projectenoverzicht is zichtbaar wanneer de contracten eindigen.
De projecten A16 Rotterdam en A24 Blankenburgverbinding, A9 Badhoevedorp – Holendrecht en A12/A15 Ressen Oudbroeken (Via15) verkeren in de bouwfase en kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg): Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling is het budget verhoogd met € 3,0 miljoen ter dekking van gemaakte meerkosten bij RWS door COVID-19. Bij Voorjaarsnota 2021 zijn hiervoor generale middelen toegevoegd aan artikel 11.03, bij de Ontwerpbegroting 2022 zijn de middelen toegevoegd aan de diverse projecten.
2. A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (Badhoevedorp-Holendrecht): Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling is het budget verhoogd met € 0,6 miljoen ter dekking van gemaakte meerkosten bij RWS door COVID-19. Bij Voorjaarsnota 2021 zijn hiervoor generale middelen toegevoegd aan artikel 11.03, bij de Ontwerpbegroting 2022 zijn de middelen toegevoegd aan de diverse projecten.
3. A16 Rotterdam: Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling is het budget verhoogd met € 157 miljoen. Bij het project A16 Rotterdam is vertraging ontstaan door het uitblijven van het verkrijgen van de watervergunning. De oorzaak hiervan lag in onzekerheden rond de omgang met chlorideconcentraties en PFAS in het projectgebied. Daarnaast heeft het project vertraging opgelopen als gevolg van de stikstofproblematiek. Dit heeft samen geleid tot een tegenvaller van € 125 miljoen waarvan € 45 miljoen wordt gedekt uit de investeringsruimte wegen (11.05) en € 80 miljoen vanuit de generieke investeringsruimte (11.04). Daarnaast is € 32 miljoen toegevoegd aan het project vanuit 11.04 voor het herstel van een bestaand kunstwerk.
4. A24 Blankenburgtunnelverbinding: Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling is het budget verhoogd met € 18,7 miljoen voor een aanvullende dekking voor de genomen maatregelen met betrekking tot PAS, PFAS en eisen waterveiligheid. Dit wordt gedekt vanuit de generieke investeringsruimte (11.04). Tot slot is het budget verhoogd met € 5,9 miljoen ter dekking van gemaakte meerkosten bij RWS door COVID-19. Bij Voorjaarsnota 2021 zijn hiervoor generale middelen toegevoegd aan artikel 11.03, bij de Ontwerpbegroting zijn de middelen toegevoegd aan de diverse projecten.
5. N18 Varsseveld-Enschede: Het projectbudget is verlaagd met € 19,8 miljoen. Aan het project is decharge verleend. Het positieve resultaat dat hoofdzakelijk bestaat uit een aanbestedingsmeevaller, vloeit terug naar de generieke investeringsruimte (11.04).
6. A12-A15 Ressen-Oudenbroeken (ViA15): Het openstellingsjaar van dit project is nog niet bekend. Dit is het gevolg van de uitspraak van de Raad van State inzake stikstof.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstellingen.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Eind contract | Toelichting | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Later | Huidg | Vorig | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||||
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6) | 1.846 | 1.845 | 682 | 63 | 67 | 61 | 60 | 63 | 60 | 789 | 2019 | 2019 | |||
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A6 Almere) | 379 | 375 | 83 | 21 | 17 | 17 | 17 | 17 | 21 | 186 | 2019 | 2019 | |||
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 1.178 | 1.160 | 372 | 63 | 61 | 49 | 49 | 49 | 76 | 458 | 2020 | 2020 | 1 | ||
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (Badhoevedorp-Holendrecht): | 1.265 | 1.244 | 11 | 29 | 33 | 26 | 27 | 27 | 42 | 1.069 | 2026 | 2026 | 2 | ||
A10 Tweede Coentunnel | 2.190 | 2.172 | 1.284 | 56 | 55 | 55 | 55 | 55 | 75 | 556 | 2013 | 2013 | |||
A12 Lunetten-Veenendaal | 698 | 691 | 397 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 147 | 2012 | 2012 | |||
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 365 | 360 | 69 | 17 | 15 | 15 | 14 | 14 | 14 | 206 | 2019 | 2019 | |||
Aflossing tunnels | 959 | 954 | 750 | 48 | 36 | 28 | 28 | 29 | 27 | 12 | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||||
A15 Maasvlakte-Vaanplein | 2.288 | 2.271 | 1.486 | 100 | 82 | 55 | 55 | 55 | 55 | 401 | 2015 | 2015 | |||
A16 Rotterdam | 1.788 | 1.524 | 192 | 130 | 61 | 208 | 116 | 73 | 66 | 858 | 2025 | 2025 | 3 | ||
A24 Blankenburgtunnelverbinding | 1.975 | 1.923 | 273 | 51 | 32 | 69 | 239 | 113 | 108 | 1.090 | 2024 | 2024 | 4 | ||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||||
A59 Rosmalen-Geffen | 272 | 272 | 271 | ‒ | 0 | 2005 | 2005 | ||||||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||||
A12 Ede-Grijsoord | 182 | 180 | 74 | 10 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 51 | 2016 | 2016 | |||
N18 Varsseveld-Enschede | 447 | 463 | 244 | 12 | 11 | 10 | 11 | 11 | 12 | 136 | 2018 | 2018 | 5 | ||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken | 196 | 191 | 54 | 142 | n.t.b. | 2023- 2025 | 6 | ||||||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||||
N31 Leeuwarden-Drachten | 168 | 168 | 149 | 6 | 7 | 3 | 4 | 2007 | 2007 | ||||||
N33 Assen-Zuidbroek | 348 | 344 | 143 | 15 | 13 | 14 | 14 | 14 | 14 | 121 | 2014 | 2014 | |||
Projecten Tolgefinancierd | |||||||||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) | 505 | 497 | 25 | 25 | 454 | ||||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel | |||||||||||||||
Afrondingen | |||||||||||||||
Totaal | 17.051 | 16.636 | 6.532 | 791 | 525 | 645 | 721 | 580 | 633 | 6.540 | |||||
Begroting (MF 12.04) | 791 | 525 | 645 | 721 | 580 | 633 | 6.540 |
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan exploitatie, onderhoud, vernieuwing, aanleg en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
12.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijkswegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Totaal geraamde inkomsten tol
Met de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, is vastgelegd dat bij de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) tol geheven kan worden. De toekomstige tolontvangsten zijn geraamd op artikel 12.09. Bij tolheffing wordt uitgegaan van een periode van 25 jaar. Als de tolopgave op een wegdeel eerder wordt gerealiseerd, dan zal de tolheffing op dat wegdeel worden beëindigd en vice versa. Voor een overzicht van de totaal geraamde inkomsten tol wordt verwezen naar bijlage 7 Tol.
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten in de investeringen van Rijkswegenprojecten.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden | 248 | 28 | 55 | 34 | 39 |
geraamde inkomsten tol | 26 | 26 | |||
Totaal | 248 | 28 | 55 | 60 | 65 |
Ten opzichte van de eerste suppletoire wet 2021 zijn de ontvangsten toegenomen als gevolg van:
• Bij een aantal projecten zijn ontvangsten aangepast voor de prijsbijstelling 2021 (€ 2,7 miljoen);
• Hogere ontvangsten ten behoeve van de planning en studie van de A1-A30 Barneveld (€ 3 miljoen).