Budgettaire gevolgen van uitvoering
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (t+1) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
Verplichtingen | 3.232.984 | 4.602.167 | 1.063.902 | ‒ 956.790 | 4.709.279 | |
Uitgaven | 2.982.240 | 3.135.139 | 258.753 | ‒ 121.242 | 3.272.650 | |
Waarvan juridisch verplicht | 85% | 99% | ||||
12.01 Exploitatie | 3.959 | 4.259 | 220 | 4.819 | 9.298 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.959 | 4.259 | 220 | 4.819 | 9.298 | |
12.02 Onderhoud en vernieuwing | 1.192.166 | 1.190.089 | 89.260 | ‒ 64.899 | 1.214.450 | |
12.02.01 Onderhoud | 905.185 | 938.103 | 76.622 | 6.785 | 1.021.510 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 905.185 | 938.103 | 76.622 | 6.785 | 1.021.510 | |
12.02.04 Vernieuwing | 286.981 | 251.986 | 12.638 | ‒ 71.684 | 192.940 | |
12.03 Ontwikkeling | 600.636 | 688.421 | ‒ 25.409 | 7.789 | 670.801 | |
12.03.01 Aanleg | 539.194 | 654.853 | ‒ 201.686 | 30.861 | 484.028 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 26.454 | 23.844 | 1.231 | 0 | 25.075 | |
12.03.02 Planning en studies | 61.442 | 33.568 | 176.277 | ‒ 25.800 | 184.045 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 17.756 | 43.456 | 2.243 | 75 | 45.774 | |
12.03.03 Optimalisering gebruik | 2.728 | 2.728 | ||||
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 525.002 | 580.971 | 25.167 | ‒ 72.707 | 533.431 | |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 660.477 | 671.399 | 169.515 | 3.756 | 844.670 | |
12.06.01 Apparaatkosten RWS | 543.862 | 549.984 | 32.438 | 1.756 | 584.178 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 543.862 | 549.984 | 32.438 | 1.756 | 584.178 | |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 116.615 | 121.415 | 137.077 | 2.000 | 260.492 | |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 108.115 | 112.915 | 139.077 | 251.992 | ||
Ontvangsten | 27.724 | 155.446 | 57 | ‒ 103.304 | 52.199 | |
12.09 Ontvangsten | 27.724 | 155.446 | 57 | ‒ 103.304 | 52.199 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt bij de tweede suppletoire begroting met in totaal € 107,1 miljoen verhoogd. In de Miljoenennota is het verplichtingenbudget met € 1.064 miljoen verhoogd. De overige mutaties tweede suppletoire begroting zorgen voor een verlaging van het verplichtingenbudget met € 956,8 miljoen. Doordat in de Miljoenennota de verplichtingenmutaties niet worden toegelicht volgt hieronder alsnog een toelichting op de grootste mutaties:
– Correctieboeking op de overprogrammering naar aanleiding van een teruggedraaide kasschuif waarbij abusievelijk ook de verplichtingen waren meegemuteerd (+ € 191 miljoen);
– Verplichtingenschuif programma Vrachtwagenheffing-Tijdelijke Tolheffing (+ € 31,8 miljoen): dit betreft een verplichtingenschuif naar voren om opdrachten aan te kunnen gaan met een kaseffect in latere jaren. Daarnaast zorgt deze verplichtingenschuif ervoor dat negatieve verplichtingensaldi in 2022 worden weggewerkt;
– Het resterend bedrag wordt verklaard door de in de Miljoenennota toegelichte kasmutaties.
De overige mutaties tweede suppletoire begroting (- € 956,8 miljoen) worden hieronder toegelicht:
– Saldo 2022 Ontwikkeling (- € 145,2 miljoen): op het hoofdproduct aanleg (- € 101,3 miljoen) en op het hoofdproduct planning en studies (- € 43,9 miljoen) worden verplichtingen via het saldo naar latere jaren geschoven. Dit komt voornamelijk door vertragingen als gevolg van stikstofproblematiek op de programma's Geluid-Weg (- € 40 miljoen) en Duurzame Mobiliteit (- € 21,9 miljoen) en op de projecten ViA15 (- € 20,9 miljoen), A1 Apeldoorn-Azelo (- € 15,6 miljoen) en A20 Nieuwekerk-Gouda (- € 14 miljoen);
– Saldo 2022 Geïntegreerde contractvormen/PPS (- € 793,8 miljoen): op het hoofdproduct geïntegreerde contractvormen/PPS wordt € 793,8 miljoen aan verplichtingen via het saldo naar latere jaren geschoven. Dit komt voornamelijk door een vertraging bij het project A27 Houten-Hooipolder waar de gunning van contract Noord nu in 2023 is voorzien (- € 554,6 miljoen). Daarnaast worden voor de projecten ViA15 (- € 209,9 miljoen) en A16 Rotterdam (- € 36,2 miljoen) verplichtingen doorgeschoven naar 2023 vanwege een vertraagde uitspraak van de Raad van State omtrent stikstof (ViA15) en een vertraagde overeenkomst inzake meerkosten Covid en hittewerende bekleding (A16 Rotterdam).
Het saldo wordt in 2023 aan de betreffende artikelonderdelen toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
Uitgaven
Het uitgavenbudget wordt bij tweede suppletoire begroting met in totaal € 137,5 miljoen verhoogd. Hiervan is € 258,8 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota en aldaar toegelicht. De overige mutaties tweede suppletoire begroting (- € 121,2 miljoen) worden hieronder toegelicht.
12.02 Onderhoud en vernieuwing
De verlaging van de overige mutaties bij de tweede suppletoire begroting met € 64,9 miljoen op dit artikelonderdeel komt met name door het saldo over 2022. Deze zal hieronder worden toegelicht.
Saldo 2022
Op dit artikelonderdeel is sprake van een verlaging van het budget waarbij € 71,7 miljoen aan saldo naar 2023 wordt geschoven. Dit komt met name door het uitstellen van de realisatiefase van de renovatie voor de Haringvlietbrug en de vervanging van de tuien van de Galecopperbrug (- € 30,5 miljoen) van 2022 naar 2023. Daarnaast schuift bij het project Haringvlietbrug nogmaals € 16,6 miljoen van 2022 naar 2023 vanwege nieuwe inzichen in de termijnstaat waardoor het benodigde budget voor dit jaar lager uitkomt. Ditzelfde geldt voor het project A12 IJsselbruggen waarbij € 14,1 miljoen naar 2023 doorschuift.
Het saldo wordt in 2023 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
12.03 Ontwikkeling
De verhoging van de overige mutaties bij de tweede suppletoire begroting met € 7,8 miljoen op dit artikelonderdeel komt met name door het saldo over 2022.
Saldo 2022
Er is sprake van een lagere realisatie ten opzichte van de programmering van € 173,7 miljoen. Op dit artikelonderdeel is een overprogrammering opgenomen van € 192,9 miljoen in 2022. Daarmee resteert een voordelig saldo van € 19,3 miljoen. De lagere realisatie van € 173,7 miljoen op het programma wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende projecten in de aanlegfase:
– Programma Geluid-Weg (- € 30 miljoen): door onder andere een vertraagde aanbesteding en vertragingen van diverse saneringsplannen schuift € 30 miljoen via het saldo door naar 2023;
– A12/A27 Ring Utrecht (- € 15,3 miljoen): door het verlengen van de waakvlamstand van de projectorganisatie worden met name inhuur en grote aanbestedingen niet gemaakt. Hierdoor schuift € 15,3 miljoen via het saldo door naar 2023.
In de planning- en studiefase gaat het voornamelijk om de programma's Duurzame Mobiliteit (- € 22 miljoen), Geluidsanering (- € 12,8 miljoen) en Beter Benutten (- € 9 miljoen). De vertragingen bij het programma Duurzame Mobiliteit wordt met name veroorzaakt door een behoefte van verder uitwerking, mede veroorzaakt door stikstof en de innovatieregeling van de bouwsector (werktuigen) dat hiermee samenhangt. Bij Geluidsanering wordt de vertraging met name veroorzaakt vanwege nadere uitwerking van de onderliggende plannen. Voor Beter Benutten geldt dat de middelen zijn opgevraagd in een ander kasritme dan eerder voorzien.
Het saldo wordt in 2023 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verlaging van de overige mutaties bij de tweede suppletoire begroting met € 72,7 miljoen op dit artikelonderdeel wordt met name veroorzaakt door het saldo over 2022. Dit zal hieronder worden toegelicht.
Saldo 2022
Op dit artikelonderdeel is sprake van een verlaging van het budget waarbij € 81,5 miljoen aan saldo naar 2023 wordt geschoven. Dit komt met name door het project A16 Rotterdam waar € 50,6 miljoen via het saldo van 2022 naar 2023 doorschuift. Dit wordt veroorzaakt door een betaling van een vaststellingsovereenkomst inzake Covid en hittewerende bekleding die doorschuift naar volgend jaar. Verder zijn er door aanpassingen in de planning een aantal posten naar achteren geschoven waardoor de betalingen ook doorschuiven. Het restant betreft diverse kleine vertragingen bij diverse projecten.
Het saldo wordt in 2023 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
De mutaties op dit artikelonderdeel zijn kleiner dan de voorgeschreven norm zoals toegelicht in de leeswijzer en worden daarom niet toegelicht.
12.09 Ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt bij de tweede suppletoire begroting met in totaal € 103,2 miljoen verlaagd. Hiervan is een klein bedrag verwerkt in de mutaties Miljoenennota en aldaar toegelicht. De overige mutaties tweede suppletoire begroting (- € 103,3 miljoen) worden hieronder toegelicht.
De lagere ontvangsten van € 103,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door het saldo over 2022 (- € 108,1 miljoen).
Saldo 2022
De ontvangsten worden in 2022 verlaagd met € 108,1 miljoen als gevolg van het doorschuiven van het saldo van 2022 naar 2023. Dit betekent dat in 2022 € 108,1 miljoen minder wordt ontvangen dan begroot. Dit komt met name door een btw-dispuut bij het project A27 Zuidelijke Ringweg Groningen waardoor de regiobijdrage niet meer in 2022 wordt verwacht (€ 87,6 miljoen). Daarnaast is op het project A24 Blankenburgverbinding eveneens sprake van een btw-dispuut waardoor de gemeentebijdrage ook niet meer in 2022 wordt verwacht (€ 13,6 miljoen).
Het saldo wordt in 2023 aan dit artikelonderdeel toegevoegd, zodat de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd blijft.