Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.241.763 | 9.703 | 3.251.466 | 193.744 | 3.445.210 | 253.494 | 265.448 | 332.074 | 403.708 |
Apparaatsuitgaven | 201.555 | 0 | 201.555 | 9.016 | 210.571 | 6.782 | 7.112 | 7.419 | 7.818 |
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | |||||||||
Personele uitgaven | 153.847 | 0 | 153.847 | 7.839 | 161.686 | 5.225 | 5.426 | 5.829 | 6.329 |
waarvan eigen personeel | 148.134 | 0 | 148.134 | 7.687 | 155.821 | 5.073 | 5.274 | 5.677 | 6.177 |
waarvan externe inhuur | 4.368 | 0 | 4.368 | 118 | 4.486 | 118 | 118 | 118 | 118 |
waarvan overig personeel | 1.345 | 0 | 1.345 | 34 | 1.379 | 34 | 34 | 34 | 34 |
Materiele uitgaven | 47.708 | 0 | 47.708 | 1.177 | 48.885 | 1.557 | 1.686 | 1.590 | 1.489 |
waarvan ict | 20.556 | 0 | 20.556 | 220 | 20.776 | 717 | 844 | 748 | 647 |
waarvan sso's | 15.652 | 0 | 15.652 | 499 | 16.151 | 499 | 499 | 499 | 499 |
waarvan overig materieel | 11.500 | 0 | 11.500 | 458 | 11.958 | 341 | 343 | 343 | 343 |
Programma-uitgaven | 3.040.208 | 9.703 | 3.049.911 | 184.728 | 3.234.639 | 246.712 | 258.336 | 324.655 | 395.890 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
34.2 Preventieve maatregelen | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
Dienst Justis | 3.369 | 0 | 3.369 | 1.202 | 4.571 | 440 | 524 | 596 | 925 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||||
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 3.010 | 0 | 3.010 | ‒ 397 | 2.613 | ‒ 147 | ‒ 217 | ‒ 92 | ‒ 92 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 102 | 0 | 102 | 4 | 106 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Subsidies | |||||||||
Integriteit en Kansspelen | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 4.447 | 0 | 4.447 | ‒ 348 | 4.099 | ‒ 98 | ‒ 98 | 27 | 27 |
Overige Subsidies | 1.069 | 0 | 1.069 | 22 | 1.091 | 37 | 37 | 37 | 37 |
Opdrachten | |||||||||
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 2.545 | 0 | 2.545 | 87 | 2.632 | 87 | 87 | 87 | 87 |
Overige Opdrachten | 2.212 | 0 | 2.212 | ‒ 219 | 1.993 | 90 | 90 | 90 | 90 |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
DJI-gevangeniswezen | 1.196.617 | 0 | 1.196.617 | 70.971 | 1.267.588 | 114.801 | 132.351 | 198.272 | 270.359 |
DJI-Forensische zorg | 1.104.427 | 9.703 | 1.114.130 | 62.829 | 1.176.959 | 82.408 | 78.124 | 73.786 | 72.942 |
CJIB | 132.669 | 0 | 132.669 | 13.844 | 146.513 | 13.791 | 11.488 | 9.511 | 9.888 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Reclassering Nederland | 156.782 | 0 | 156.782 | 7.761 | 164.543 | 7.213 | 6.968 | 7.019 | 6.981 |
Leger des Heils | 23.615 | 0 | 23.615 | 2.073 | 25.688 | 2.084 | 2.043 | 2.051 | 2.045 |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 78.607 | 0 | 78.607 | 5.297 | 83.904 | 5.265 | 5.143 | 5.169 | 5.150 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 571 | 0 | 571 | 18 | 589 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 2.537 | 0 | 2.537 | 87 | 2.624 | 87 | 87 | 87 | 87 |
Subsidies | |||||||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 7.225 | 0 | 7.225 | 258 | 7.483 | 258 | 258 | 258 | 258 |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 1.715 | 0 | 1.715 | 61 | 1.776 | 61 | 61 | 61 | 61 |
Opdrachten | |||||||||
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 20.190 | 0 | 20.190 | ‒ 10.803 | 9.387 | ‒ 6.662 | ‒ 6.415 | ‒ 5.025 | ‒ 5.025 |
34.4 Slachtofferzorg | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 8.208 | 0 | 8.208 | 1.196 | 9.404 | 1.482 | 1.202 | 1.169 | 1.166 |
Slachtofferhulp Nederland | 36.833 | 0 | 36.833 | 2.035 | 38.868 | 4.788 | 6.396 | 7.627 | 8.628 |
Subsidies | |||||||||
Perspectief Herstelbemiddeling | 1.472 | 0 | 1.472 | 79 | 1.551 | 132 | 180 | 200 | 225 |
Opdrachten | |||||||||
Slachtofferzorg | 5.719 | 0 | 5.719 | ‒ 1.065 | 4.654 | ‒ 260 | ‒ 260 | ‒ 8 | ‒ 8 |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 23.282 | 0 | 23.282 | 16.787 | 40.069 | 8.345 | 4.551 | 4.593 | 4.401 |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 3.958 | 0 | 3.958 | ‒ 1.865 | 2.093 | ‒ 1.865 | ‒ 1.865 | ‒ 865 | ‒ 865 |
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
DJI - jeugd | 174.546 | 0 | 174.546 | 5.461 | 180.007 | 9.399 | 13.319 | 15.668 | 16.986 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
LBIO | 2.402 | 0 | 2.402 | 485 | 2.887 | 485 | 967 | 967 | 968 |
Halt | 13.273 | 0 | 13.273 | 35 | 13.308 | ‒ 228 | ‒ 235 | ‒ 430 | ‒ 430 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||||
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 1.279 | 0 | 1.279 | 83 | 1.362 | 43 | 43 | 43 | 43 |
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) | 1.146 | 0 | 1.146 | 39 | 1.185 | 39 | 39 | 39 | 39 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 15.937 | 15.937 | 5.880 | 2.800 | 2.800 | 0 |
Subsidies | |||||||||
Subsidies jeugdbescherming | 16.117 | 0 | 16.117 | ‒ 7.387 | 8.730 | ‒ 1.618 | 292 | 542 | 542 |
Opdrachten | |||||||||
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 3.985 | 0 | 3.985 | 137 | 4.122 | 137 | 137 | 137 | 137 |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 6.279 | 0 | 6.279 | 23 | 6.302 | 214 | 214 | 214 | 214 |
Ontvangsten | 82.382 | 0 | 82.382 | 18.010 | 100.392 | 2.800 | 2.800 | ‒ 200 | ‒ 1.200 |
BudgetflexibiliteitArtikel 34 kent nagenoeg geen budgetflexibiliteit in 2022. Dit wordt met name veroorzaakt doordat verreweg het grootste deel van het budget wordt besteed aan de financiering van de taakorganisaties: DJI, Justis en CJIB. Daarnaast bestaat het juridisch verplichte deel ook uit subsidiëring/bijdrage aan organisaties als Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, de drie Reclasseringsorganisaties, Halt, LBIO, FIOM en het centrum van Internationale Kinderontvoering.
Toelichting
Mutaties uitgaven
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
De verhoging van het apparaatsbudget wordt in het bijzonder verklaard door de toevoeging loonbijstelling en prijsbijstelling van totaal 6,2 miljoen euro in 2022 met een verloop van 5,7 miljoen euro. in 2027. Het restant betreft een aantal kleinere mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) –gevangeniswezen
• Voor DJI wordt meerjarig budget vrijgemaakt ten behoeve van het wegwerken van de in recente jaren opgedane achterstanden met betrekking tot huisvesting, ICT-systemen, en investeringen in het personeel van DJI. Voor de jaren 2022 betreft het 40 miljoen euro met een oploop naar 170 miljoen euro structureel vanaf 2026.
• Om de meerjarige ICT-kosten voor DJI te kunnen dekken zijn vanaf het jaar 2023 meerjarig middelen aan het DJI-budget toegevoegd. Voor het jaar 2023 betreft het 13 mln. met een afloop naar 8,3 miljoen euro vanaf 2025. Dit is nodig om de digitalisering en modernisering door te zetten zodat basisvoorzieningen op orde zijn, en data in een aantal belangrijke systemen van een minimaal voldoende datakwaliteit (betrouwbaar) en digitaal beschikbaar zijn voor een effectieve ondersteuning van werkprocessen.
• Een kasschuif op de frictiemiddelen DJI waarmee de financiering voor het kostenverloop voor de frictiekosten in lijn wordt gebracht met het geactualiseerde beeld. Een totaalbedrag van 19,1 miljoen euro over de jaren 2022 tot en met 2024 wordt doorgeschoven naar de jaren 2025 tot en met 2027.
• Toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022 á 38,6 miljoen euro per jaar zijn toegevoegd aan het budget van DJI;
• Op basis van de laatste PMJ-ramingen is de capaciteitsbehoefte voor de komende jaren bepaald. Op basis hiervan wordt het budget voor DJI-gevangeniswezen verhoogd (2024 ad 20,2 mln; 2025 ad 26,5 mln.; 2026 ad 40 mln. en 2027 met 54,5 mln.).
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) –Forensische zorg
• De bestuurlijke agenda voor Forensische Zorg leidt in de begin jaren tot kosten waarbij de baten in latere jaren volgen. Hiervoor wordt een kasschuif toegepast om de middelen van de jaren 2025 en 2026 van totaal 19,6 miljoen euro naar voren te halen om de kosten in de jaren 2022 (10,8 mln.); 2023 (8,4 mln.) en 2024 (0,4 mln.) te bekostigen.
• De loonbijstelling en prijsbijstelling tranche 2022-2027 á 37,6 miljoen euro per jaar zijn toegevoegd aan het DJI-budget Forensische zorg;
• Op basis van de laatste PMJ-ramingen is de capaciteitsbehoefte voor de komende jaren voor Forensisch zorg en Ter beschikkingstelling (TBS) bepaald. Op basis hiervan wordt het budget in 2022 opgehoogd met 9,3 miljoen euro met een oploop naar 47,7 miljoen euro in 2027;
• Meerkostenregeling Forensische Zorg. Het betreft de daadwerkelijke meerkosten die in 2022 ad 6 mln. euro in de Forensische zorg zijn gemaakt om aanpassingen te doen op basis van corona-maatregelen.Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
• In verband met de implementatie van een onderdeel van de wet Straffen en Beschermen, te weten het meewegen van slachtofferbelangen bij penitentiair programma (pp)-beslissingen die door het CJIB wordt uitgevoerd is meerjarig budget overgeheveld van het onderdeel Straffen en Beschermen naar het CJIB. In 2021 is dit 5,8 miljoen euro met een afloop naar 3,5 miljoen euro in 2027;
• Het restant van het saldo betreft kleinere mutaties zoals de loon –en prijsbijstelling ad 3,9 mln. meerjarig vanaf 2022. Als gevolg van de implementatie wet USB is er een toename van de exploitatiekosten AICE. Voor de jaren 2022 en 2023 wordt het budget respectievelijk verhoogd met 2,7 mln. en 2 mln.
Reclassering NederlandDeze post bestaat uit een aantal kleinere mutaties zoals de toekenning loon -en prijsbijstelling ad 5 miljoen euro vanaf 2022.
Stichting Verslavingsreclassering GGZDeze post omvat een paar kleine mutaties waaronder de toekenning loon –en prijsbijstelling ad 2,9 mln. vanaf 2022.
Opdrachten Intra- en extramurale sanctie uitvoering Deze post beslaat diverse kleine mutaties, onder andere:
• Een bijdrage voor het arrestantenregime in 2022 voor ‒ 1,9 miljoen euro;
• Een overheveling van budget naar het CJIB voor de implementatie van een onderdeel van de wet Straffen en Beschermen, te weten het meewegen van slachtofferbelangen bij pp-beslissingen die door het CJIB is meerjarig budget overgeheveld van het onderdeel Straffen en Beschermen naar het CJIB. In 2021 is dit 5,8 miljoen euro met een afloop van 3,5 miljoen euro in 2027, zie ook mutatie CJIB;
• Een meerjarige bijdrage van 1,8 miljoen euro aan Reclassering voor uitvoering elektronische monitoring.
34.4 Slachtofferzorg
Slachtofferhulp Nederland (SHN)Het PMJ-model raamt een stijgende capaciteitsbehoefte voor de afhandelingen van SHN. Aan de hand hiervan is de raming bijgesteld. In 2022 met 0,7 miljoen euro oplopend naar 7,8 miljoen euro in 2027.
Schadefonds GeweldsmisdrijvenDe regeling tegemoetkoming slachtoffers jeugdzorg (naar aanleiding van Commissie de Winter) wordt door het SGM uitgevoerd en hiervoor worden in 2022 (11,6 mln.) en in 2023 (4,4 mln.) uitvoeringskosten gemaakt. Het restant saldo betreft kleine mutaties zoals de bijstelling van het SGM-budget op basis van de PMJ-raming. Het budget wordt in 2022 opgehoogd met 2,5 miljoen euro met een oploop van 3,5 miljoen euro in 2027.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) -jeugd
• De meerjarige toekenning van de loon –en prijsbijstelling tranche 2022 van 5,8 miljoen euro;
• Op basis van de laatste PMJ-ramingen is de capaciteitsbehoefte voor de komende jaren voor de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI’s) bepaald. Op basis hiervan wordt het budget verhoogd vanaf 2023 met 3,6 miljoen euro oplopend naar 12,2 miljoen euro in 2027.
Overige Bijdrage medeoverheden
• Bij gedupeerden ouders van de toeslagenaffaire zijn in sommige situaties ook kinderen uit huis geplaatst. Dit betreft kinderen die met en zonder jeugdbeschermingsmaatregel uit huis zijn geplaatst. In opdracht van het kabinet wordt momenteel hard gewerkt aan een aanpak die gericht is op zo goed mogelijk herstel van de situatie en van het vertrouwen met het bieden van hulp en ondersteuning aan alle ouders en kinderen die gedupeerd zijn door de toeslagenaffaire, waaronder gedupeerde ouders en kinderen waarbij een uithuisplaatsing aan de orde is (geweest). Hiervoor wordt in 2022 10,4 mln. en in 2023 3,5 mln. vrijgemaakt.
• Voor de versterking van de jeugdbeschermingsketen wordt 5 miljoen euro toegevoegd.
Subsidies jeugdbeschermingTen behoeve van het expertisecentrum interlandelijke adoptie zijn in het voorjaar 2021 extra middelen beschikbaar gesteld. Hiermee kan opvolging worden gegeven aan de aanbeveling van de commissie Joustra. Na aanvang van de implementatie blijkt dat de beschikbaar gestelde reeks niet in het juiste (kas)ritme staat. Daarom wordt nu een kasschuif toegepast waarbij de middelen in 2022 en 2023 van in totaal 10,4 miljoen euro worden doorgeschoven naar de jaren 2024 tot en met 2027. Verder omvat deze post een aantal kleinere mutaties waaronder 3 miljoen euro meerkosten Interlandelijke adoptie naar aanleiding van het rapport Commissie Joustra.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget van artikel 34 wordt in de jaren 2022 tot en met 2024 verhoogd. Dit hangt met name samen met onderstaande mutaties:
• DJI betaalt over 2021 op basis van de outputfinancieringssystematiek een bedrag van 18,2 miljoen euro terug;
• Een ramingsbijstelling van het ontvangstenbudget dat in 2022 wordt verhoogd met 6 miljoen euro aflopend naar 1 miljoen euro in 2025;
• De ontvangsten CJIB-administratiekostenvergoeding worden in 2022 verlaagd met 5 miljoen euro op basis van het PMJ-model in samenhang met de verwachte dalende B&T-opbrengsten.