Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.466.556 | 0 | 1.466.556 | ‒ 96.819 | 1.369.737 | 42.839 | 53.600 | 86.790 | 78.745 |
Apparaatsuitgaven | 582.473 | 0 | 582.473 | 24.823 | 607.296 | 17.230 | 19.284 | 21.218 | 19.173 |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | |||||||||
Personele uitgaven | 481.246 | 0 | 481.246 | 19.546 | 500.792 | 11.729 | 12.206 | 14.166 | 13.958 |
waarvan eigen personeel | 439.199 | 0 | 439.199 | 18.002 | 457.201 | 10.593 | 11.076 | 13.036 | 12.828 |
waarvan externe inhuur | 40.557 | 0 | 40.557 | 1.507 | 42.064 | 1.098 | 1.092 | 1.092 | 1.092 |
waarvan overig personeel | 1.490 | 0 | 1.490 | 37 | 1.527 | 38 | 38 | 38 | 38 |
Materiele uitgaven | 101.227 | 0 | 101.227 | 5.277 | 106.504 | 5.501 | 7.078 | 7.052 | 5.215 |
waarvan ict | 11.133 | 0 | 11.133 | 1.672 | 12.805 | 1.883 | 3.453 | 3.427 | 1.590 |
waarvan sso's | 38.109 | 0 | 38.109 | 1.480 | 39.589 | 1.464 | 1.465 | 1.465 | 1.465 |
waarvan overig materieel | 51.985 | 0 | 51.985 | 2.125 | 54.110 | 2.154 | 2.160 | 2.160 | 2.160 |
Programma-uitgaven | 888.083 | 0 | 888.083 | ‒ 121.642 | 766.441 | 25.609 | 34.316 | 65.572 | 59.572 |
Waarvan juridisch verplicht | 40% | 96% | |||||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie | |||||||||
Bijdrage medeoverheden | |||||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra | 7.916 | 0 | 7.916 | 253 | 8.169 | 253 | 253 | 253 | 253 |
Regeling Uitstapprogramma's prostituees | 1.000 | 0 | 1.000 | ‒ 967 | 33 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.164 | 0 | 1.164 | 118 | 1.282 | 38 | 34 | 34 | 34 |
Subsidies | |||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.391 | 0 | 3.391 | 116 | 3.507 | 116 | 116 | 116 | 116 |
Overige Subsidies | 1.247 | 0 | 1.247 | 42 | 1.289 | 42 | 40 | 40 | 40 |
Opdrachten | |||||||||
Overige Opdrachten | 107 | 0 | 107 | 4 | 111 | 4 | 4 | 4 | 4 |
33.3 Opsporing en vervolging | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
NFI | 75.353 | 0 | 75.353 | 2.777 | 78.130 | 5.068 | 4.845 | 3.476 | 2.457 |
Justid | 17.415 | 0 | 17.415 | 6.731 | 24.146 | 2.117 | 1.564 | 1.686 | 1.849 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||||
Caribisch Nederland (BES) | 5.112 | 0 | 5.112 | 3.243 | 8.355 | 151 | 147 | 147 | 147 |
FIU.Nederland | 220 | 0 | 220 | 7 | 227 | 223 | 223 | 223 | 223 |
Aanpak ondermijning | 592.198 | 0 | 592.198 | ‒ 139.003 | 453.195 | 20.376 | 24.562 | 53.708 | 48.268 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 12.676 | 0 | 12.676 | 8.622 | 21.298 | ‒ 17.901 | ‒ 2.419 | ‒ 924 | ‒ 541 |
Subsidies | |||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) | 609 | 0 | 609 | 19 | 628 | 19 | 19 | 19 | 19 |
Overige Subsidies | 2.299 | 0 | 2.299 | 81 | 2.380 | 77 | 77 | 77 | 77 |
Opdrachten | |||||||||
Schadeloosstellingen | 20.332 | 0 | 20.332 | 831 | 21.163 | 831 | 831 | 831 | 831 |
Keten Informatie Management | 34 | 0 | 34 | 1 | 35 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Onrechtmatige Detentie | 6.277 | 0 | 6.277 | 257 | 6.534 | 257 | 257 | 257 | 257 |
Caribisch Nederland (BES) | 350 | 0 | 350 | 11 | 361 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Gerechtskosten | 30.434 | 0 | 30.434 | 1.016 | 31.450 | 1.016 | 1.016 | 1.016 | 1.016 |
Verkeershandhaving OM | 30.196 | 0 | 30.196 | 1.418 | 31.614 | 1.444 | 954 | 991 | 1.108 |
Afpakken | 600 | 0 | 600 | 18 | 618 | 18 | 18 | 18 | 18 |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 13.312 | 0 | 13.312 | 544 | 13.856 | 544 | 544 | 544 | 544 |
Overige Opdrachten | 52.054 | 0 | 52.054 | ‒ 9.271 | 42.783 | 6.230 | ‒ 2.770 | ‒ 770 | ‒ 770 |
Garanties | |||||||||
Faillissementscuratoren | 794 | 0 | 794 | 1.227 | 2.021 | 1.227 | 1.227 | 1.227 | 1.227 |
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten | |||||||||
Opdrachten | |||||||||
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 12.993 | 0 | 12.993 | 263 | 13.256 | 447 | ‒ 238 | ‒ 413 | ‒ 617 |
Ontvangsten | 1.280.049 | 0 | 1.280.049 | ‒ 29.200 | 1.250.849 | ‒ 16.800 | ‒ 13.900 | 2.000 | 2.900 |
waarvan Afpakken | 384.360 | 0 | 384.360 | 0 | 384.360 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan Boeten en Transacties | 882.689 | 0 | 882.689 | ‒ 33.200 | 849.489 | ‒ 18.800 | ‒ 15.900 | 1.000 | 2.900 |
waarvan Overig | 13.000 | 0 | 13.000 | 4.000 | 17.000 | 2.000 | 2.000 | 1.000 | 0 |
Budgetflexibiliteit
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
De verhoging van het apparaatsbudget wordt voor het grootste deel verklaard door de toevoeging van de loonbijstelling (14,3 mln.) en prijsbijstelling (3,9 mln.) tranche 2022-2027. Het restant saldo omvat een aantal kleinere mutaties zoals een verhoging van 3,9 mln. in 2022 voor Wvggz (Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg) -onvoorziene administratieve lasten en systeemkoppeling.
33.3 Opsporing en vervolging
Nederlands Forensisch Instituut (NFI)De verhoging van het NFI-budget omvat een aantal kleine mutaties waaronder de toegevoegde zgn. Hoekstra-middelen DNA voor totaal 6,4 mln. verdeeld over de jaren 2022 tot en 2025. Randvoorwaardelijk en voorbereidend op implementatie van de wetgeving DNA Conservatoir, zijn de noodzakelijke investeringen aan Informatievoorziening van de Nederlandse DNA Databank. Een eerste kostenraming voor de noodzakelijke investeringen in de Informatievoorziening, is gedaan aan de hand van een analyse op hoofdlijnen van de benodigde functionaliteit. Deze omvatten: - Procesautomatisering en verwerking van gegevens gerelateerd aan het DNA-C proces - Koppelingen met de beheerorganisatie - Aansluiting op berichtenverkeer met ketenpartners - Inrichting van verwerking en genereren van berichten naar ketenpartners (zoals statusinformatie, claims op materiaal en matches als resultaat).
Justitiële Informatiedienst (Justid)Voor het uitvoeren van wettelijke taken, het beheren, exploiteren en (door) ontwikkelen van ketenvoorzieningen is een interne budgetoverheveling van 5,1 mln. in 2022 gedaan aan Justid door het directoraat-generaal Rechtspleging en Rechtshandhaving voor continuering van de uitvoering.
Aanpak ondermijning Deze post wordt in het bijzonder veroorzaakt door de onderstaande mutaties:
• Een kasschuif van de ondermijningsmiddelen waarbij de middelen uit 2022 voor totaal 138,7 mln. worden verdeeld over de jaren waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden, dat wil zeggen in de jaren 2023 tot en met 2027.
• De toekenning van de loonbijstelling en prijsbijstelling, totaal 18,8 mln. in 2022 aflopend naar 14,7 mln. in 2027;
• Vanwege de toenemende ondermijnende criminaliteit neemt de vraag vanuit het gezag naar bewaking en beveiliging van personen nog steeds toe. Hiervoor wordt budget overgeheveld vanuit artikel aanpak ondermijning naar politie voor de jaren 2022 (14,1 mln.), 2023 (9,3 mln.) en voor het jaar 2024 (3,7 mln.), zie ook de toelichting bij artikel 31.
Overige bijdrage medeoverheden De middelen voor modernisering van het Wetboek van Strafvordering worden naar voren gehaald door een kasschuif toe te passen uit het jaar 2023 naar 2022 voor 14 miljoen euro. Deze kasschuif is benodigd om de kosten van de implementatie van het wetboek in het jaar 2022 te bekostigen. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Overige opdrachtenIn het kader van Digitalisering Strafrechtketen wordt een kasschuif toegepast om de middelen, ad 10 miljoen uit het jaar 2022 naar 2023 over te hevelen omdat de verwachting is dat een deel van de kosten pas in 2023 tot besteding zal komen.
Mutaties ontvangstenHet ontvangstenbudget van artikel 33 wordt in de jaren 2022 tot en met 2024 verlaagd. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard door de post boetes en transacties. De ontvangsten uit Boetes en Transacties zijn een generaal dossier op de JenV-begroting. JenV stelt jaarlijks een raming voor deze ontvangsten op waarna de budgettaire gevolgen bij voorjaarsbesluitvorming op de begroting van JenV worden verwerkt. Voor de boetes en transacties wordt in de eerste jaren een daling in de opbrengsten verwacht. In de jaren vanaf 2025 wordt een lichte stijging voorzien op de ontvangsten.