Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.540.192 | 0 | 1.540.192 | ‒ 191.182 | 1.349.010 | ‒ 80.083 | ‒ 15.503 | 167.892 | 118.256 |
Apparaatsuitgaven | 681.395 | 0 | 681.395 | 73.351 | 754.746 | 62.412 | 60.348 | 61.527 | 59.375 |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | |||||||||
Personele uitgaven | 549.222 | 0 | 549.222 | 52.819 | 602.041 | 52.638 | 49.227 | 50.528 | 48.417 |
waarvan eigen personeel | 496.936 | 0 | 496.936 | 50.106 | 547.042 | 49.781 | 45.903 | 47.204 | 45.093 |
waarvan externe inhuur | 50.754 | 0 | 50.754 | 2.634 | 53.388 | 2.778 | 3.245 | 3.245 | 3.245 |
waarvan overig personeel | 1.532 | 0 | 1.532 | 79 | 1.611 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Materiele uitgaven | 132.173 | 0 | 132.173 | 20.532 | 152.705 | 9.774 | 11.121 | 10.999 | 10.958 |
waarvan ict | 21.177 | 0 | 21.177 | 12.728 | 33.905 | 1.568 | 2.227 | 2.105 | 2.064 |
waarvan sso's | 47.154 | 0 | 47.154 | 3.147 | 50.301 | 3.150 | 3.217 | 3.217 | 3.217 |
waarvan overig materieel | 63.842 | 0 | 63.842 | 4.657 | 68.499 | 5.056 | 5.677 | 5.677 | 5.677 |
Programma-uitgaven | 858.797 | 0 | 858.797 | ‒ 198.533 | 660.264 | ‒ 88.495 | ‒ 49.851 | 106.365 | 58.881 |
Waarvan juridisch verplicht | 91% | ||||||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 400 | 0 | 400 | 24 | 424 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||||
Regionale Informatie en Expertise Centra | 17.144 | 0 | 17.144 | 10.214 | 27.358 | 10.211 | 10.180 | 10.180 | 10.180 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 2.002 | 0 | 2.002 | 1.349 | 3.351 | 1.315 | 1.015 | 1.015 | 65 |
Subsidies | |||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.507 | 0 | 3.507 | 220 | 3.727 | 220 | 220 | 220 | 220 |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.200 | 0 | 1.200 | 70 | 1.270 | 71 | 71 | 0 | 0 |
Overige Subsidies | 20.889 | 0 | 20.889 | 1.361 | 22.250 | 753 | 753 | 703 | 703 |
Opdrachten | |||||||||
Overige Opdrachten | 7.380 | 0 | 7.380 | 844 | 8.224 | 973 | 1.163 | 1.163 | 1.163 |
33.3 Opsporing en vervolging | |||||||||
Bijdrage Agentschappen | |||||||||
Nederlands Forensisch Instituut | 87.979 | 0 | 87.979 | 14.834 | 102.813 | 10.004 | 9.934 | 9.985 | 10.284 |
Justitiële Informatiedienst | 27.916 | 0 | 27.916 | ‒ 2.753 | 25.163 | 3.462 | 3.975 | 4.350 | 1.176 |
Justis | 27.882 | 0 | 27.882 | ‒ 383 | 27.499 | ‒ 375 | ‒ 375 | ‒ 375 | ‒ 375 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) I.O. | 5.000 | 0 | 5.000 | 295 | 5.295 | 315 | 338 | 338 | 338 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 0 | 1.000 | 1.000 | ‒ 815 | 185 | 185 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||||
Caribisch Nederland (BES) | 4.863 | 0 | 4.863 | 7.361 | 12.224 | 1.663 | 1.663 | 1.663 | 1.663 |
FIU.Nederland | 7.219 | 0 | 7.219 | ‒ 6.790 | 429 | ‒ 6.790 | ‒ 6.790 | 429 | 429 |
Aanpak ondermijning | 335.307 | ‒ 1.000 | 334.307 | ‒ 120.466 | 213.841 | ‒ 43.525 | ‒ 66.033 | ‒ 63.769 | ‒ 85.306 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 11.495 | 0 | 11.495 | ‒ 1.709 | 9.786 | ‒ 4.521 | ‒ 4.713 | ‒ 3.329 | ‒ 4.317 |
Subsidies | |||||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) | 556 | 0 | 556 | 33 | 589 | 33 | 33 | 33 | 33 |
Overige Subsidies | 6.063 | 0 | 6.063 | 621 | 6.684 | 405 | 405 | 405 | 405 |
Opdrachten | |||||||||
Schadeloosstellingen | 21.168 | 0 | 21.168 | 1.460 | 22.628 | 1.460 | 1.460 | 1.460 | 1.460 |
Keten Informatie Management | 35 | 0 | 35 | ‒ 33 | 2 | ‒ 33 | ‒ 33 | ‒ 33 | ‒ 33 |
Onrechtmatige Detentie | 6.537 | 0 | 6.537 | 450 | 6.987 | 450 | 450 | 450 | 450 |
Caribisch Nederland (BES) | 361 | 0 | 361 | 21 | 382 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Gerechtskosten | 37.452 | 0 | 37.452 | 2.219 | 39.671 | 2.219 | 2.219 | 2.219 | 2.219 |
Verkeershandhaving OM | 34.865 | 0 | 34.865 | ‒ 8.141 | 26.724 | 12.409 | 15.027 | 14.555 | 10.020 |
Afpakken | 618 | 0 | 618 | 426 | 1.044 | 399 | 217 | 35 | 35 |
Bewaring, verkoop en vernietiging beslaggenomen voorwerpen | 13.859 | 0 | 13.859 | 956 | 14.815 | 956 | 956 | 956 | 956 |
Overige Opdrachten | 156.410 | 0 | 156.410 | ‒ 110.390 | 46.020 | ‒ 81.761 | ‒ 22.673 | 123.406 | 106.965 |
Garanties | |||||||||
Faillissementscuratoren | 2.021 | 0 | 2.021 | 127 | 2.148 | 127 | 127 | 127 | 127 |
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten | |||||||||
Opdrachten | |||||||||
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 18.669 | 0 | 18.669 | 10.062 | 28.731 | 859 | 539 | 158 | 0 |
Ontvangsten | 1.282.541 | 0 | 1.282.541 | ‒ 147.681 | 1.134.860 | ‒ 143.244 | ‒ 131.362 | 29.449 | 76.972 |
waarvan Afpakken | 384.360 | 0 | 384.360 | 0 | 384.360 | 0 | 0 | 29.000 | 29.000 |
waarvan Boeten en Transacties | 882.409 | 0 | 882.409 | ‒ 149.681 | 732.728 | ‒ 145.244 | ‒ 134.362 | ‒ 3.551 | 43.972 |
waarvan Overig | 15.772 | 0 | 15.772 | 2.000 | 17.772 | 2.000 | 3.000 | 4.000 | 4.000 |
Budgetflexibiliteit
De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar. Gerechtskosten en Domeinen zijn zo goed als volledig bestuurlijk gebonden. Het niet juridische verplichte budget voor ondermijning is grotendeels bestuurlijk verplicht aan de (keten)partners.
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
De verhoging van het apparaatsbudget wordt met name veroorzaakt door een interne budgetoverheveling van het budget aanpak ondermijning naar het OM in het kader van preventie. Het budget wordt in 2023 verhoogd met 7,5 mln. en vanaf 2024 structureel met 10 mln.Tevens wordt in 2023 ook 10 mln. toegevoegd vanuit de eindejaarsmarge aan het OM –budget voor het IV-programma EMMA. Het OM heeft vanaf 2022 een structurele compensatie ontvangen voor de hogere kosten van de meerjarenkoers van het Informatievoorziening (IV)-domein. In 2022 is er echter vertraging ontstaan bij het IV-programma Emma. De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2023-2028 bedraagt 40 mln. Het restant saldo omvat een aantal kleinere mutaties.
33.2 Bestuur, informatie en technologieRegionale Informatie en Expertise Centra (RIEC)De RIEC richt zich op de bestrijding van ondermijnende criminaliteit Vanuit het budget aanpak ondermijning wordt hiervoor structureel 8,8 mln. overgeheveld naar de Regionale Informatie en Expertise Centra. Het restant bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
33.3 Opsporing en vervolging
Nederlands Forensisch InstituutDe verhoging van het NFI-budget omvat een mutatie van 5,2 mln. vanuit aanpak ondermijning voor forensische opsporing. De toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2023-2028 bedraagt 5,3 mln.
Justitiële Informatiedienst (Justid)Voor de realisatie van een Toekomstvaste Informatievoorziening heeft Justid bij Voorjaarsnota 2022 middelen ontvangen. De verwachting is dat de middelen niet geheel tot besteding zullen komen. Hierom wordt 6 mln. door middel van een kasschuif doorgeschoven naar de jaren 2024, 2025 en 2026 waarin ook de uitgaven zullen plaatsvinden.
Caribisch Nederland (BES)Deze post bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een overboeking van 4 mln. vanuit Koninkrijksrelaties voor ondermijningsaanpak Cariben 2023.
FIU NederlandDit betreft een interne budgetoverheveling van de Financial Intelligence Unit (FIU) naar aanpakondermijning. De werkzaamheden hiervoor worden voor 3 jaren door het Directoraat-Generaal Ondermijning (DGO) uitgevoerd. Het betreft jaarlijks 7,2 mln.
Aanpak ondermijningDeze post wordt grotendeels verklaard door de onderstaande mutaties:
• Een structurele overheveling van middelen naar het ministerie van Defensie voor ondermijning-gerelateerde doelstellingen van de KMar betreffende bewaken en beveiligen (hoog segment). De toekenning volgt uit de Miljoenennota 2022, waarmee het vorige kabinet (Rutte III) structureel 434 mln. euro voor de bestrijding van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit vrij heeft gemaakt vanaf 2022. Voor 2023 wordt 7,5 mln., 2024 10 mln. en vanaf 2025 15 mln. structureel overgeboekt.
• Een meerjarige bijdrage aan het Openbaar Ministerie, Raad voor de rechtspraak en de Politie in het kader van preventie. Er wordt in totaal in 2023 17 mln. en vanaf 2024 meerjarig 25 mln. budget overgeheveld.
• Een meerjarige budgetoverheveling van 8,8 mln. naar de Regionale Informatie en Expertise Centra.
• Voor forensische opsporing wordt 7 mln. overgeheveld naar politie en 5,2 mln. naar NFI.
• Een interne budgetoverheveling vanuit de Financial Intelligence Unit (FIU), verwijsportaal en UBO (Ultimate Benificial Owners) naar aanpak ondermijning. De werkzaamheden hiervoor worden voor 3 jaren door Directoraat-Generaal Ondermijning (DGO) uitgevoerd. Het betreft jaarlijks 10,5 mln.
• Een bijdrage van 12 mln. aan politie in het kader van strafbaarstelling lachgas.
• Voor de uitvoering van beveiligingsmaatregelen in het hoogste weerstandsniveau en de verdere versterking van het stelsel hoge segment bewaken en beveiligen worden aan politie extra middelen toegekend. In 2023 7,5 mln., in 2024 10 mln. en vanaf 2025 15 mln. structureel.
• Een kasschuif van verschillende programma's binnen de ondermijningsaanpak, waaronder preventie, diverse wetgeving (waaronder NPS) en beleid/regelgeving rond strafrechtelijke aanpak en de (vertraagde) implementatie van het Beslag Informatie Systeem (BIS) waarbij de middelen uit 2023 voor totaal 48 mln. worden verdeeld over de jaren 2024 tot en met 2026 waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden.
• De loon -en prijsbijstelling tranche 2023-2028 waarvan 19,8 mln. in 2023 oplopend naar 22,2 mln. in 2028.
• Het restant saldo betreft diverse kleinere mutaties.
Verkeershandhaving Openbaar MinisterieDeze post bevat voornamelijk de volgende mutaties.
• Om de komende jaren een aantal trajectcontroles (TC’s) te vervangen zijn er extra middelen nodig vanwege stijgende prijzen van aanschaf en onderhoud van TC's (bovenop de reguliere prijsbijstelling). Daarnaast is er sprake van verschuiving naar andere handhavingsmiddelen zoals verplaatsbare digitale flitspalen (flexflitsers) en camera's met handhelddetectie systemen waarmee op handheld telefoongebruik gehandhaafd kan worden (focusflitsers). Hiervoor wordt in 2023 1,5 mln.; in 2024 5,6 mln.; in 2025 7,6 mln.; in 2026 3,1 mln. en in 2027 2,1 vrijgemaakt.
• Om het aantal verkeersdoden en verkeersgewonden te laten afnemen is een intensivering van de geautomatiseerde handhaving noodzakelijk. In 2025 wordt daarom het budget met 6,2 mln. opgehoogd met een afloop naar 4 mln. in 2028. Hiermee worden extra verkeershandhavingsmiddelen aangeschaft en onderhouden ten behoeve van deze doelstelling.
• Bij de aanbesteding voor de vervanging van digitale flitspalen was rekening gehouden met de planning dat de masten in 2022 en 2023 werden uitgerold. Deze planning is niet haalbaar. De verwachting is nu dat de masten in drie jaar zullen worden geïmplementeerd. In verband met een aangepaste planning van aanbesteding en uitrol van verkeershandhavingsmiddelen wordt het kasritme aangepast via een kasschuif door 13,5 mln. door te schuiven naar de jaren 2024 tot en met 2027.
Overige opdrachtenDeze post bestaat voornamelijk uit onderstaande mutaties.
• Voor uitvoering van de implementatie van het nieuwe Wetboek van Strafvordering wordt vanuit het instrument overige opdrachten 16,6 mln. aan budget beschikbaar gesteld aan diverse onderdelen zoals 9,2 mln. aan de politie voor uitvoer hiervan.
• De uitvoering van een aantal projecten Digitalisering Strafrechtketen is vertraagd. Dit heeft in 2022 een onderuitputting van 7 miljoen veroorzaakt. Aangezien de projecten in 2023 worden uitgevoerd, is dit bedrag uit de eindejaarsmarge toegevoegd aan dit budget.
• Voor de implementatie van het nieuwe wetboek van Strafvordering zijn bij het Coalitieakkoord middelen beschikbaar gesteld. Uitgaande van de invoering van het nieuwe wetboek medio 2026 worden de middelen middels een kasschuif beschikbaar gesteld over de jaren waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden. Het betreft een schuif van 113 mln. uit 2023; 91 mln. uit 2024 en 30 mln. uit 2025 waarbij de middelen worden doorgeschoven naar de jaren 2026 en 2027.
• De loon- en prijsbijstelling tranche 2023-2028 waarvan 9,2 mln. in 2023 met een afloop naar 0,7 mln. vanaf 2026.
• Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
33.4 Vervolging en berechtiging MH17 -verdachten
Vervolging en berechtiging MH17-verdachtenOp dit artikelonderdeel is 8,9 mln. in 2022 niet tot besteding gekomen. Dit bedrag wordt vanuit de eindejaarsmarge toegevoegd aan 2023 voor de verwachte uitgaven in dit jaar.
Mutaties verplichtingenBij de Najaarsnota 2022 is een kasschuif gedaan op de verplichtingen omdat in oktober meerjarige verplichtingen voor preventie en regionale versterkingsprojecten benodigd waren. Er is totaal 146 mln. (2023 ad ‒ 66 mln., 2024 ad ‒ 54 mln., 2025 ad ‒ 26 mln.) doorgeschoven naar 2022.
Mutaties ontvangsten
• De afpakraming op de JenV-begroting wordt vanaf 2026 naar boven bijgesteld met 29 mln. op het niveau van de raming in eerdere jaren.
• De raming op de boete en transactiegelden op basis van de PMJ-raming voorspelt een lagere ontvangst ten opzichte van het huidige ontvangstenkader. Bij de raming is rekening gehouden met de benodigde vervangingen van flitspalen en dat enkele trajectcontroles in de komende jaren worden stopgezet. De ontvangsten zijn meerjarig neerwaarts bijgesteld. In 2023 met 149,7 mln. met uiteindelijk een verlaging van 241,3 mln. in 2028.
• Om de komende jaren een aantal trajectcontroles (TC’s) te vervangen zijn er extra middelen nodig vanwege stijgende prijzen van aanschaf en onderhoud van TC's (bovenop de reguliere prijsbijstelling). Deze ontvangstenreeks weerspiegelt het effect op de BenT-ontvangsten. De ontvangsten boeten en transacties worden daarom in 2025 verhoogd met 23,6 mln. met een verloop naar 111,7 mln. in 2028.
• Met de intensivering van de verkeershandhaving stijgen ook de ontvangsten van de Boeten en Transacties met 62,8 mln. in 2025 met een verloop naar 135,7 mln. in 2028
• In verband met de Rijksbrede dekkingsopgave worden de boetes verhoogd met ingang van 2024 met 48,3 mln. oplopend naar 65 mln. in 2028.