Base description which applies to whole site

Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Op dit artikel is ten opzichte van de tweede suppletoire begroting in 2023 € 32,7 mln. minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 72,5 mln. minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 16,2 mln. lager dan begroot bij tweede suppletoire begroting.

Toelichting

Uitgaven

  • Een hogere verrekening vanuit het programma Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS) aan de ketenpartners heeft geleid tot een overschot van € 5,1 miljoen. Daarnaast is er een meevaller van € 3 miljoen onbesteed gebleven doordat de realisatie op andere artikelen zijn geboekt.

  • Op het onderdeel verkeershandhaving openbaar ministerie is een onderuitputting van € 5,3 mln. die voornamelijk wordt veroorzaakt door een vervangingstraject, omdat de leveranciers meer moeite hebben met de planning en kwaliteit dan eerder verwacht. In de begroting was rekening gehouden dat er 130 flitsers geïmplementeerd zouden worden, waar er maar 26 zijn geleverd. De leveringen van de vervangingen die niet hebben plaatsgevonden worden verschoven naar 2024.

  • Op het subsidieonderdeel veiligheid en bestuur is een onderuitputting van € 5,8 mln. doordat activiteiten deels zijn doorgeschoven naar 2024 door arbeidsmarktkrapte. En doordat budget voor het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC)  onbenut is gebleven door vertraging bij de doorontwikkeling en versterking van de organisatie.

  • Het Centraal Justitieel Incassobureau heeft via de bestaande voorschotregeling de opgelegde schadevergoedingen voor de nabestaanden van de MH17-ramp voldaan. Het budget, 17,1 miljoen euro, dat hiervoor in 2023 gereserveerd was valt hierdoor vrij. De schadevergoedingen komen ten laste van de JenV-begroting op het moment dat ze definitief oninbaar blijken te zijn.

  • Het restant bedrag omvat diverse kleine mutaties.

Verplichtingen

  • Op het apparaatsbudget openbaar ministerie is totaal € 18 mln. meer verplicht. Er is een verplichting aangegaan van € 8,5 mln. voor automatiseringskosten (bedrijfsapplicaties, storage etc.). En de werving op eigen personeel verliep trager dan verwacht waardoor er meer externen zijn ingehuurd ten behoeve van de realisatie van de ICT-agenda (op niveau houden beheer, waarborging continuïteit en vernieuwing).

  • Op het onderdeel verkeershandhaving openbaar ministerie is de verplichting € 9 mln. hoger voor het vervangen en onderhouden van flitspalen.

  • Op het budget gerechtskosten is een onderuitputting op de verplichtingenrealisatie van € 8,2 mln. omdat de kasuitgaven voor een deel betrekking hadden op reeds in voorgaande jaren aangegane verplichtingen.

  • Op het onderdeel Aanpak ondermijning is een onderuitputting van € 60,4 mln. op het verplichtingenbudget. Het was de verwachting dat de middelen voor mainports voor 2024 ‒ 2026 reeds in 2023 toegekend zouden worden op basis van de ingediende plannen. De toekenning heeft echter niet plaatsgevonden in 2023, waardoor de verplichtingenruimte te hoog is geweest.

  • Het restant budget betreft een aantal kleinere mutaties.

OntvangstenHet ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 16,2 mln. De verlaging wordt grotendeels veroorzaakt door het onderdeel Boeten en Transacties met een tegenvaller van € 16,3 mln. die wordt veroorzaakt door minder boete ontvangsten ten opzichte van de stand Najaarsnota 2023. Het restant saldo betreft enkele kleine mutaties zoals € 3 mln. op het onderdeel afpakken. De gerealiseerde ontvangsten zijn iets hoger dan ingeschat.

Licence