Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.240.721 | 110.153 | 1.350.874 |
Uitgaven | 1.306.721 | ‒ 9.847 | 1.296.874 | |
Apparaatsuitgaven | 748.992 | ‒ 1.428 | 747.564 | |
33.1 | Apparaat Openbaar Ministerie | 748.992 | ‒ 1.428 | 747.564 |
Personele uitgaven | 595.821 | ‒ 1.501 | 594.320 | |
Eigen personeel | 540.435 | ‒ 2.001 | 538.434 | |
Externe inhuur | 53.813 | 500 | 54.313 | |
Overig personeel | 1.573 | 0 | 1.573 | |
Materiële uitgaven | 153.171 | 73 | 153.244 | |
ICT | 34.579 | 119 | 34.698 | |
SSO's | 50.093 | 0 | 50.093 | |
Overig materieel | 68.499 | ‒ 46 | 68.453 | |
Programmauitgaven | 557.729 | ‒ 8.419 | 549.310 | |
33.2 | Bestuur, informatie en technologie | 61.151 | ‒ 1.001 | 60.150 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 416 | ‒ 192 | 224 | |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 416 | ‒ 192 | 224 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 29.980 | 50 | 30.030 | |
Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC's) | 25.492 | 0 | 25.492 | |
Overige Bijdrage medeoverheden | 4.488 | 50 | 4.538 | |
Subsidies (regelingen) | 26.276 | 1.226 | 27.502 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.727 | 556 | 4.283 | |
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB) | 22 | 0 | 22 | |
Overige subsidies | 22.527 | 670 | 23.197 | |
Opdrachten | 4.479 | ‒ 2.085 | 2.394 | |
Overige opdrachten | 4.479 | ‒ 2.085 | 2.394 | |
33.3 | Opsporing en vervolging | 467.870 | ‒ 993 | 466.877 |
Bijdrage aan agentschappen | 154.276 | 8.571 | 162.847 | |
NFI | 102.001 | 1.342 | 103.343 | |
Justid | 25.243 | 7.229 | 32.472 | |
Justis | 27.032 | 0 | 27.032 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 5.197 | 0 | 5.197 | |
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) | 5.197 | 0 | 5.197 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 153.374 | ‒ 4.824 | 148.550 | |
Caribisch Nederland (BES) | 12.653 | ‒ 97 | 12.556 | |
FIU.Nederland | 7.507 | ‒ 6.950 | 557 | |
Aanpak ondermijning | 127.349 | 5.180 | 132.529 | |
Overige bijdrage medeoverheden | 5.865 | ‒ 2.957 | 2.908 | |
Subsidies (regelingen) | 7.913 | ‒ 937 | 6.976 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 546 | ‒ 546 | 0 | |
Overige subsidies | 7.367 | ‒ 391 | 6.976 | |
Opdrachten | 144.962 | ‒ 3.803 | 141.159 | |
Schadeloosstellingen | 22.628 | 15.000 | 37.628 | |
Onrechtmatige Detentie | 6.987 | 1.500 | 8.487 | |
Caribisch Nederland (BES) | 375 | 0 | 375 | |
Gerechtskosten | 39.671 | ‒ 2.500 | 37.171 | |
Verkeershandhaving OM | 26.570 | 0 | 26.570 | |
Afpakken | 638 | 0 | 638 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 14.815 | ‒ 1.041 | 13.774 | |
Overige opdrachten | 33.278 | ‒ 16.762 | 16.516 | |
Garanties | 2.148 | 0 | 2.148 | |
Faillissementscuratoren | 2.148 | 0 | 2.148 | |
33.4 | Vervolging en berechting MH17-verdachten | 28.708 | ‒ 6.425 | 22.283 |
Opdrachten | 28.708 | ‒ 6.425 | 22.283 | |
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 28.708 | ‒ 6.425 | 22.283 | |
Ontvangsten | 1.134.755 | ‒ 126.900 | 1.007.855 |
Budgetflexibiliteit: het juridisch verplichte deel op artikel 33 is 100%
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Deze post wordt grotendeels verklaard door een aantal kleinere mutaties en twee grote mutaties, namelijk:
– De middelen die het Openbaar Ministerie in het kader van de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit heeft ontvangen konden dit jaar niet volledig worden besteed en € 13 mln. wordt teruggeboekt naar DGO.
– In het meerjaren Informatievoorziening-plan was voor 2023 een hoger bedrag geraamd, dan beschikbaar is gesteld voor dit jaar. Aanvankelijk dacht het OM dat door vertraging van het IV-programma Emma en meevallers elders op de begroting een kasschuif voor het meerjaren IV-plan niet nodig zou zijn. Dat blijkt bij nader inzien niet het geval. Daarnaast blijven de gerechtskosten iets achter op de raming.
– Het restant bedrag omvat een aantal kleinere mutaties.
33.3 Opsporing en vervolging
Justid Deze post bevat een aantal kleinere mutaties waaronder een tegenvaller van € 2,9 mln. vanwege een tekort op de beheerslasten Justid. En € 1,4 mln. aan kosten voor de implementatie van de Europese verordeningen voor Grenzen en Veiligheid.
FIU. Nederland Een bijdrage aan FIU-Nederland (Financial Intelligence Unit) van € 6,3 mln.
Aanpak ondermijning
– In de tweede suppletoire begroting is ruim € 69 mln. euro aan ondermijningsmiddelen geretourneerd. Dit zijn middelen die eerder aan de partners zijn verstrekt in het kader van de strijd tegen de georganiseerde ondermijnende criminaliteit. Het geretourneerde bedrag heeft betrekking op de onderstaande posten:⬧ De Nationale politie retourneert een bedrag van € 13,5 mln. betreffende eerder verstrekte middelen ten behoeve van het Multidisciplinair Interventieteam (MIT). Het MIT is in 2022 overgegaan naar de Nationale Samenwerking tegen Ondermijnende Criminaliteit (NSOC), wat een scherpere focus tot gevolg had. De eerder ter beschikking gestelde middelen (tot en met 2022) zijn hierdoor niet volledig benut.⬧ Het Openbaar Ministerie retourneert een bedrag van € 13 mln. De onderbesteding heeft met name betrekking op meerdere deelopgaven en wordt veroorzaakt door een vertraagde instroom van nieuwe medewerkers⬧ De Dienst Justitiële Inrichtingen retourneert een bedrag van € 11,5 mln. met als belangrijkste oorzaak de krapte op de arbeidsmarkt.⬧Het oorspronkelijke bestedingsplan van de NSOC is naar beneden bijgesteld op basis van de realisatiegegevens in de eerste twee tertalen van 2023. De onderbesteding van € 11 mln. is het gevolg van de vertraagde instroom van medewerkers en de lagere bijbehorende additionele kosten ⬧ De resterende € 20 mln. is geretourneerd door 12 verschillende partners, ieder voor een klein deel. Ook hierbij geldt dat de krapte op de arbeidsmarkt, de vertraagde instroom en verhoogde uitstroom van medewerkers, de belangrijkste redenen zijn voor het niet volledig besteden van de middelen.
– Voor de geretourneerde ondermijningsmiddelen is geen alternatieve aanwending binnen de aanpak van ondermijning mogelijk in 2023. Om die reden wordt het ondermijningsbudget met € 47 mln. neerwaarts bijgesteld. Met de overige € 22 mln. van deze geretourneerde middelen was al rekening gehouden bij de neerwaartse bijstelling van het ondermijningsbudget bij de suppletoire begroting Prinsjesdag 2023.
– Een technische overboeking van € 9,8 mln. tussen programmakosten DGO en apparaatsuitgaven DGO. De budgetten voor de projecten SKC en verwijsportaal bankgegevens stonden bij het programmabudget terwijl de kosten vallen bij het personeelsbudget.
SchadeloosstellingenDe uitgaven voor schadeloosstellingen in de loop van een jaar zijn niet voorspelbaar. Het gaat onder meer om toewijzingen door de rechter aan burgers wanneer zij door overheidshandelen schade hebben geleden. De geraamde tegenvaller hiervoor bedraagt € 15 mln.
Overige opdrachten
– Op het budget uitvoering Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS) om de ketensamenwerking verder te ontwikkelen en structureel te borgen is een meevaller van € 8,8 mln.
– Aangezien de invoering van het nieuwe Wetboek van Strafvordering is uitgesteld, zijn er voor de implementatie minder kosten in 2023 (€ 4 miljoen) gemaakt. De noodzaak van de implementatie blijft onverminderd hoog en derhalve zal het budget voor de komende begrotingsjaar/jaren benodigd zijn. Daarnaast wordt door vertragingen met uitvoer van ketenprojecten een meevaller van € 1 miljoen verwacht. De totale meevaller bedraagt € 5 mln.
33.4 Vervolging en berechtiging MH17 -verdachten
Opdrachten vervolging en berechtiging MH-17 verdachtenVanaf 30 juli 2023 hebben de nabestaanden van de MH17-slachtoffers recht op een voorschot. Aangezien er sprake is van een geweldsmisdrijf is er een ongemaximeerd voorschot aan de nabestaanden uitbetaald. Hier is circa € 17 mln. mee gemoeid. De uitvoeringskosten van de voorschotregeling en de afbouwende werkzaamheden van de verschillende organisaties rondom MH17 vallen in 2023 naar verwachting lager uit dan eerder geraamd. Dit zorgt voor een meevaller van € 6,4 mln.
Mutaties verplichtingenHet verplichtingenbudget voor aanpak ondermijning wordt verhoogd met € 120 mln. Met deze ophoging wordt ruimte gecreëerd om onder andere de verplichtingen voor preventie en de verplichtingen in het kader van de mainports aan te gaan.
Mutaties ontvangsten
– Afpakken: De ontvangsten op het gebied van afpakken vallen € 284,4 mln. lager uit dan geraamd. De lagere afpakopbrengsten worden voornamelijk verklaard doordat een grote schikking vooralsnog is uitgebleven.
– Boeten en Transacties: De ontvangsten boeten en transacties zijn € 157,5 mln. hoger dan begin van dit jaar geraamd. Dit lijkt het gevolg van een autonome groei na afloop van de corona-periode.