Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.983.718 | 0 | 1.983.718 | 136.523 | 2.120.241 | 186.588 | 191.746 | 167.022 | 128.930 |
Apparaatsuitgaven | 34.215 | 0 | 34.215 | 2.763 | 36.978 | 2.541 | 1.491 | 1.497 | 1.488 |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||||||
Personele uitgaven | 30.212 | 0 | 30.212 | 2.510 | 32.722 | 2.305 | 1.319 | 1.325 | 1.316 |
waarvan eigen personeel | 29.182 | 0 | 29.182 | 2.457 | 31.639 | 2.252 | 1.266 | 1.272 | 1.263 |
waarvan externe inhuur | 1.030 | 0 | 1.030 | 53 | 1.083 | 53 | 53 | 53 | 53 |
Materiele uitgaven | 4.003 | 0 | 4.003 | 253 | 4.256 | 236 | 172 | 172 | 172 |
waarvan ict | 2.595 | 0 | 2.595 | 161 | 2.756 | 141 | 92 | 92 | 92 |
waarvan sso's | 271 | 0 | 271 | 16 | 287 | 16 | 16 | 16 | 16 |
waarvan overig materieel | 1.137 | 0 | 1.137 | 76 | 1.213 | 79 | 64 | 64 | 64 |
Programma-uitgaven | 1.949.503 | 0 | 1.949.503 | 133.760 | 2.083.263 | 184.047 | 190.255 | 165.525 | 127.442 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 29.024 | 0 | 29.024 | 1.833 | 30.857 | 1.838 | 1.839 | 1.839 | 1.839 |
Bureau Financieel Toezicht | 9.108 | 0 | 9.108 | 540 | 9.648 | 561 | 561 | 561 | 561 |
Subsidies | |||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 581 | 0 | 581 | 36 | 617 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Juridisch Loket | 28.265 | 0 | 28.265 | 3.978 | 32.243 | 3.978 | 3.978 | 3.978 | 3.978 |
Overige Subsidies | 1.344 | 0 | 1.344 | 85 | 1.429 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Opdrachten | |||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 10.165 | 0 | 10.165 | 657 | 10.822 | 657 | 657 | 657 | 657 |
Toevoegingen rechtsbijstand | 552.922 | 0 | 552.922 | 33.338 | 586.260 | 70.290 | 65.729 | 54.479 | 54.122 |
Mediation in strafrecht | 1.116 | 0 | 1.116 | 370 | 1.486 | 70 | 70 | 70 | 70 |
Overige Opdrachten | 2.352 | 0 | 2.352 | 2.442 | 4.794 | 74 | 29 | 29 | 29 |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 34.478 | 0 | 34.478 | 2.274 | 36.752 | 2.303 | 2.478 | 2.514 | 2.514 |
College voor de Rechten van de Mens | 9.634 | 0 | 9.634 | 1.144 | 10.778 | 572 | 572 | 572 | 572 |
College Gerechtelijk Deskundigen | 2.024 | 0 | 2.024 | 264 | 2.288 | 130 | 131 | 131 | 131 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.127 | 0 | 5.127 | 590 | 5.717 | 298 | 298 | 298 | 298 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 1.384 | 0 | 1.384 | 87 | 1.471 | 87 | 87 | 87 | 87 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||||
Bijdragen Rechtspleging | 44 | 0 | 44 | 3 | 47 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Caribisch Nederland (BES) | 300 | 0 | 300 | ‒ 280 | 20 | ‒ 280 | ‒ 280 | ‒ 280 | ‒ 280 |
Raad voor de rechtspraak | 1.250.944 | 0 | 1.250.944 | 86.735 | 1.337.679 | 103.162 | 114.391 | 100.861 | 63.115 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 271 | 0 | 271 | 17 | 288 | 17 | 17 | 17 | 21 |
Subsidies | |||||||||
Rechtspleging | 573 | 0 | 573 | 36 | 609 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Wetgeving | 1.320 | 0 | 1.320 | 84 | 1.404 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Overige Subsidies | 5.695 | 0 | 5.695 | 1.266 | 6.961 | 2.096 | 2.211 | 2.225 | 2.241 |
Opdrachten | |||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 480 | 0 | 480 | 31 | 511 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Overige Opdrachten | 2.352 | 0 | 2.352 | ‒ 1.770 | 582 | ‒ 2.081 | ‒ 2.788 | ‒ 2.788 | ‒ 2.788 |
Ontvangsten | 167.431 | 0 | 167.431 | 0 | 167.431 | 36.248 | 15.197 | 16.204 | 16.803 |
waarvan Griffierechten | 149.234 | 0 | 149.234 | 0 | 149.234 | 36.248 | 15.197 | 16.204 | 16.803 |
waarvan Overig | 18.197 | 0 | 18.197 | 0 | 18.197 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) zijn volledig juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen rechtsbijstand. Deze post bestaat uit onder meer de volgende mutaties.
• Het Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) laat op basis van de ramingen een stijgende ontwikkelingslijn zien. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er meer toevoegingen worden geraamd dan vorig jaar verwacht. In 2023 wordt het budget met 27,3 mln. verhoogd met een afloop naar 24,3 mln. in 2028.
• De processen en processtappen waarmee de Raad uitvoering geeft aan de Wet op de rechtsbijstand (Wrb) worden ondersteund door diverse applicaties. Het huidige applicatielandschap dat het Wrb-proces ondersteunt, is sterk verouderd en een deel van de processen en processtappen is niet gedigitaliseerd. Omdat het continuïteitsrisico voor het operationeel houden van het WRB-applicatielandschap toeneemt wordt het huidige applicatielandschap op korte termijn vervangen door een nieuw applicatielandschap. Voor uitvoering hiervan wordt 21,4 mln. beschikbaar gesteld in 2023.
• Het programma stelselvernieuwing rechtsbijstand loopt al drie jaar. Door onder andere vertraging als gevolg van de coronamaatregelen maakt dat een looptijd tot 1 januari 2025 niet meer haalbaar is. Daarom is besloten om de looptijd van het programma met één jaar, tot 1 januari 2026, te verlengen en het wetsvoorstel aan het einde van de looptijd van het programma in consultatie te brengen. Het budget wordt in 2023 met 13 mln. verhoogd.
• Het meerjarige budget voor de toevoegingen, stelselherziening en ICT-vernieuwing over de jaren heen wordt door middel van een kasschuif in overeenstemming gebracht met de uitgaven. Er wordt 66 mln. doorgeschoven naar de jaren 2024, 2025 en 2028.
• De toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2023-2028 waarvan 35,6 mln. in 2023 aflopend naar 34,1 mln. vanaf 2025.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de rechtspraak. Deze post bestaat uit onder meer de volgende mutaties.
• De raming van de Meerjaren Productie Prognose leidt tot een budgetverhoging in 2023 van 8,6 mln., 20 mln. in 2024 en in 2025 en 2026 40 mln. Dit wordt veroorzaakt door de hogere kosten als gevolg van de verwachte hogere asielinstroom.
• Een meerjarige bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak vanuit aanpak ondermijning in het kader van preventie. In 2023 7,5 mln. en vanaf 2024 meerjarig 10 mln.
• Bij de Raad voor de Rechtspraak wordt meerjarig een neerwaartse bijstelling gedaan op de PMJ; hierbij is rekening gehouden met de gevolgen van het wetsvoorstel verlaging griffierechten. In 2023 8,4 mln. met een verdere verlaging naar 20,4 mln. in 2028.
• De toekenning loon -en prijsbijstelling tranche 2023-2028 waarvan 73,4 mln. in 2023 oplopend naar 75,7 mln. in 2028.
• De in het coalitieakkoord opgenomen verlaging van de griffierechten wordt gedeeltelijk bijgesteld in verband met de Rijksbrede dekkingsopgave. In 2024 een verlaging van 2,5 mln. en vanaf 2025 6,9 mln.
• Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties ontvangsten
Als gevolg van de ontwikkelingen in de geraamde instroom van zaken, op basis van de PMJ-raming zijn de verwachte ontvangsten voor de griffierechten in 2024 met 24,8 mln. opgehoogd met een afloop naar 2,6 mln. in 2028. Daarnaast wordt in verband met de Rijksbrede dekkingsopgave de voorgenomen verlaging van de griffierechten gedeeltelijk bijgesteld. Dit leidt tot lagere uitgaven bij de ZM, Hoge Raad en Rechtsbijstand en tot hogere ontvangsten. In 2024 11,5 mln. met een oploop naar 15,3 mln. in 2028.