Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.868.858 | 2.876 | 1.871.734 | 167.105 | 2.038.839 | ‒ 1.632 | 18.295 | 34.153 | 36.288 |
Apparaatsuitgaven | 32.175 | 0 | 32.175 | 1.478 | 33.653 | 1.219 | 1.221 | 1.239 | 1.239 |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||||||
Personele uitgaven | 28.948 | 0 | 28.948 | 1.341 | 30.289 | 1.110 | 1.110 | 1.128 | 1.128 |
waarvan eigen personeel | 27.992 | 0 | 27.992 | 1.315 | 29.307 | 1.083 | 1.083 | 1.101 | 1.101 |
waarvan externe inhuur | 956 | 0 | 956 | 26 | 982 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Materiele uitgaven | 3.227 | 0 | 3.227 | 137 | 3.364 | 109 | 111 | 111 | 111 |
waarvan ict | 1.422 | 0 | 1.422 | 66 | 1.488 | 66 | 66 | 66 | 66 |
waarvan sso's | 261 | 0 | 261 | 8 | 269 | 8 | 8 | 8 | 8 |
waarvan overig materieel | 1.544 | 0 | 1.544 | 63 | 1.607 | 35 | 37 | 37 | 37 |
Programma-uitgaven | 1.836.683 | 2.876 | 1.839.559 | 11.627 | 1.851.186 | ‒ 2.851 | 17.074 | 32.914 | 35.049 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 28.098 | 0 | 28.098 | 925 | 29.023 | 926 | 928 | 928 | 928 |
Bureau Financieel Toezicht | 8.175 | 0 | 8.175 | 261 | 8.436 | 262 | 262 | 262 | 262 |
Subsidies | |||||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 562 | 0 | 562 | 19 | 581 | 19 | 19 | 19 | 19 |
Juridisch Loket | 27.366 | 0 | 27.366 | 899 | 28.265 | 899 | 899 | 899 | 899 |
Overige Subsidies | 139 | 0 | 139 | 5 | 144 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Opdrachten | |||||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 8.696 | 0 | 8.696 | 310 | 9.006 | 349 | 349 | 349 | 349 |
Toevoegingen rechtsbijstand | 569.627 | 0 | 569.627 | ‒ 25.914 | 543.713 | ‒ 17.154 | ‒ 19.598 | ‒ 14.720 | ‒ 15.100 |
Mediation in Strafrecht | 1.082 | 0 | 1.082 | 34 | 1.116 | 34 | 34 | 34 | 34 |
Overige Opdrachten | 448 | 2.876 | 3.324 | 15 | 3.339 | 15 | 15 | 15 | 15 |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 25.075 | 0 | 25.075 | 3.970 | 29.045 | 5.817 | 8.167 | 10.163 | 10.163 |
College voor de Rechten van de Mens | 8.858 | 0 | 8.858 | 1.042 | 9.900 | 558 | 625 | 620 | 615 |
College Gerechtelijk Deskundigen | 1.968 | 0 | 1.968 | 67 | 2.035 | 56 | 81 | 79 | 63 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.127 | 0 | 5.127 | 158 | 5.285 | 158 | 158 | 158 | 158 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 808 | 0 | 808 | 575 | 1.383 | 576 | 576 | 576 | 576 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||||
Bijdragen Rechtspleging | 756 | 0 | 756 | ‒ 732 | 24 | ‒ 1.336 | ‒ 1.336 | ‒ 1.336 | ‒ 1.336 |
Raad voor de rechtspraak | 1.145.702 | 0 | 1.145.702 | 31.006 | 1.176.708 | 5.986 | 25.911 | 34.884 | 37.420 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 2.123 | 0 | 2.123 | ‒ 1.382 | 741 | ‒ 389 | ‒ 389 | ‒ 389 | ‒ 389 |
Subsidies | |||||||||
Rechtspleging | 482 | 0 | 482 | 16 | 498 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Wetgeving | 1.278 | 0 | 1.278 | 42 | 1.320 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Opdrachten | |||||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 202 | 0 | 202 | 307 | 509 | 306 | 306 | 306 | 306 |
Overige Opdrachten | 111 | 0 | 111 | 4 | 115 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Ontvangsten | 198.130 | 0 | 198.130 | ‒ 18.758 | 179.372 | ‒ 27.762 | ‒ 67.194 | ‒ 62.330 | ‒ 59.616 |
waarvan Griffierechten | 180.544 | 0 | 180.544 | ‒ 19.308 | 161.236 | ‒ 28.312 | ‒ 67.744 | ‒ 62.880 | ‒ 60.166 |
waarvan Overig | 17.586 | 0 | 17.586 | 550 | 18.136 | 550 | 550 | 550 | 550 |
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen rechtsbijstand ‒ 25,9 mln. Dit bedrag bestaat uit onder andere de volgende mutaties.
• Uitkering loonbijstelling tranche 2022-2027 waarvan 11,1 mln. in 2022 met een afloop van 8,9 mln. in 2025;
• Het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) laat op basis van de ramingen 2023 en bijbehorende prijzen meerjarig een dalende trend zien. Voor 2022 betreft het een budgetverlaging van 44,1 mln. wat afloopt naar 31,7 mln. in het jaar 2027.
• Toekenning prijsbijstelling tranche 2022-2027 waarvan 9,3 mln. in het jaar 2022 met een afloop van 7,4 mln. in 2027.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Autoriteit Persoonsgegevens. Voor het versterken van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is in de startnota meerjarig het budget van de AP opgehoogd. In 2022 2 mln., 2023 4 mln., 2024 6 mln. en vanaf 2025 wordt aan het budget structureel 8 mln. toegevoegd. Het restant betreft een aantal kleinere mutaties.
Raad voor de rechtspraakDeze post bevat onder andere de volgende mutaties:
• Toekenning loonbijstelling tranche 2022-2027 ad 27,1 mln. in 2022 aflopend naar 26,0 mln. in 2027;
• Met betrekking tot de rechtspraak is op basis van de Meerjaren Productie Prognose (MPP) de verwachting dat het werkaanbod lager zal zijn dan eerder verwacht. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van het budget in 2022 met 5 mln. met een daling naar 3 mln. in 2027;
• De PMJ-raming voor de Raad voor de rechtspraak laat in de jaren 2022 tot en met 2024 een daling zien van 4,9 mln. naar 7,5 mln. Vanaf 2025 is een lichte stijging zichtbaar met een vooruitzicht van 2,3 mln. budgetverhoging in 2027;
• Toevoeging van de prijsbijstelling tranche 2022-2027 van 10,5 mln. in 2022 aflopend naar 10,1 mln. in 2027.
Mutaties verplichtingen
Het verplichtingenbudget verschilt 154 miljoen van het kasbudget in het jaar 2022. Het verschil wordt veroorzaakt door het extra verplichtingenbudget in verband met hogere vergoedingen voor sociale advocaten. Ten behoeve van het invoeren van scenario 1 van de commissie-Van der Meer is voor 2022 154 mln. ter beschikking gesteld. Normaliter wordt een verplichting t in t-1 vastgelegd. Dit is in 2021 niet gebeurd. Als gevolg hiervan moet eenmalig de verplichtingenruimte in 2022 worden bijgesteld.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget van artikel 32 wordt meerjarig verlaagd. Dit wordt hoofdzakelijk verklaard door de post griffierechten.
In de startnota worden de griffierechten vanaf 2024 meerjarig verlaagd (prijs) om de toegang tot het recht voor burgers en het midden- en kleinbedrijf te vergroten. Het verlagen van de griffierechten leidt tot een ontvangstenderving van 55 miljoen euro vanaf 2024. Daarnaast wordt bij de eerste suppletoire begroting lagere ontvangsten (volume) bij de griffierechten verwacht op basis van de PMJ-raming. De ontvangsten worden in 2022 bijgesteld met 19,3 mln., in 2023 met 28,3 mln met een afloop naar 4,2 mln. in 2027.