Een doeltreffend en doelmatig rechtsbestel.
Als stelselverantwoordelijke schept de Minister voor Rechtsbescherming optimale voorwaarden voor het in stand houden en verbeteren van een goed en toegankelijk rechtsbestel. De Minister heeft:
• Een financierende rol voor de rechtspraak. De Minister houdt toezicht op het beheer en is de werkgever voor de rechterlijke macht;
• Een financierende rol voor de Raad voor Rechtsbijstand, het Bureau Financieel Toezicht en het Register beëdigde tolken en vertalers.11 Hij is verantwoordelijk voor het wettelijk kader waar binnen tolken, vertalers, advocaten, notarissen, gerechtsdeurwaarders en andere zelfstandige professionals binnen het justitiële domein opereren;
• Een stimulerende rol voor alternatieve geschillenbeslechting en schuldsanering. Ten aanzien van de schuldsanering is hij verantwoordelijk voor het wettelijke traject van de schuldsaneringsregeling, de faillissementsrechters en de bewindvoerders.12
Rechtspraak
De Rechtspraak heeft zich gecommitteerd aan het verkorten van de doorlooptijden in rechterlijke procedures. In het programma Tijdige Rechtspraak werken de gerechten aan het aanpakken van werkvoorraden, het slimmer roosteren en plannen en het vergroten van voorspelbaarheid voor rechtzoekenden door betere communicatie. Het programma bestaat uit vijf onderdelen: landelijke inloopkamer, lokale aanpak, roosteren & plannen, voorspelbaarheid en managementinformatie. Het programma duurt drie jaar (2020-2023).
Om de rechtspraak maatschappelijk effectiever te maken, vinden bij de gerechten diverse experimenten plaats (buurt, schulden, multi-problematiek, echtscheidingen). Steeds duidelijker wordt wat daarbij wel of niet werkt. Op basis daarvan worden keuzes gemaakt over welke werkwijzen breder toegepast kunnen worden. Daarbij zal naar verwachting in 2022 (en daarna) ook gebruik kunnen worden gemaakt van de tijdelijke experimentenwet rechtspleging. Een eerste experiment is voorzien met een nabijheidsrechter. Waar toepassing van een experimentele procedure tot nu toe altijd afhankelijk was van instemming van beide partijen, kan onder de nieuwe wet een experimentele procedure verplicht worden gesteld.
Aan de digitalisering in het civiele recht en het bestuursrecht wordt met het project Digitale Toegang verder invulling en uitvoering gegeven langs de lijnen van basisplan digitalisering dat in 2020 door het Bureau ICT-toetsing is getoetst.
Implementatie invoering intensivering rechtsbijstand bij ZSM
Bij de Zorgvuldig Snel Maatwerk (ZSM)-aanpak wordt in elke zaak maatwerk geleverd via een aanpak die recht doet aan de belangen van de dader, het slachtoffer en de maatschappij. De intensivering van rechtsbijstand binnen het ZSM-proces houdt in dat elke verdachte wiens zaak via ZSM wordt gerouteerd, naast de reeds bestaande wettelijk verankerde vormen van rechtsbijstand (Salduz, bij politieverhoor en bij inverzekeringstelling), een gesprek krijgt met een advocaat, waarbij hij over zijn rechten en plichten binnen het ZSM-proces wordt geïnformeerd. Ook krijgt de verdachte rechtsbijstand indien het OM besluit om bij een misdrijf de strafzaak met een OM-strafbeschikking af te doen. In 2020 is er een begin gemaakt met de intensivering van rechtsbijstand in ZSM-zaken door bij het opleggen van een OM-strafbeschikking bij aangehouden verdachten in misdrijfzaken voor bijstand van een advocaat te zorgen. Per 1 april 2021 krijgen ook alle misdrijfverdachten op vrije voeten een kosteloos gesprek met een advocaat, indien het OM in hun zaak een strafbeschikking uitvaardigt. Voor de intensivering van rechtsbijstand in ZSM-zaken is jaarlijks zo´n € 10 mln. begroot binnen het totale budget voor gefinancierde rechtsbijstand.
Stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand
In 2022 wordt de gefaseerde aanpak voor de vernieuwing van het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand voortgezet. In de brief ‘contouren herziening stelsel gesubsidieerde rechtsbijstand’ zijn de contouren geschetst van het beoogde stelsel, dat volgens planning eind 2024 operationeel zal zijn.13 Samen met de professionals uit het veld worden de contouren verder geconcretiseerd, waarbij de volgende drie pijlers centraal staan: 1) laagdrempelige toegang, 2) verhogen kwaliteit en betere vergoedingen voor de professionals en 3) het voorkomen van onnodige geschillen tussen overheid en burger. Hierbij wordt een lerende aanpak gehanteerd waarbij stap voor stap en proefondervindelijk aan een nieuw stelsel wordt gebouwd. Het jaar 2022 is de laatste periode van de pilotfase en staat in het teken van het verder uitwerken en afronden van de contouren van het nieuwe stelsel, de rollen daarbinnen en de borging hiervan in wetgeving. Zo werken we toe naar de inwerkingtreding van een vernieuwd stelsel vanaf 2025 waarin alle rechtzoekenden in Nederland met (juridische) vragen of problemen al dan niet met ondersteuning een route vinden naar een passend, kwalitatief hoogwaardig en duurzaam antwoord op de (juridische) kwestie waarvoor ze zich gesteld zien.
Wet bescherming koopvaardij
Het initiatiefvoorstel van Wet bescherming koopvaardij is begin 2019 door de Eerste Kamer aanvaard. Bij de voorbereiding van het Besluit bescherming koopvaardij bleek reparatie van de wet nodig om de beoogde werking ervan te kunnen garanderen. In april 2021 is de Reparatiewet WtBK bij de Tweede Kamer ingediend. Tevens is bij die gelegenheid het Besluit bescherming koopvaardij in het kader van de voorhangprocedure aan beide Kamers der Staten-Generaal toegezonden. Het streven is gericht op inwerkingtreding van de wet- en regelgeving per 1 januari 2022.
Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (WPBR)
Eind 2019 is gestart met een wijzigingstraject van de Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (WPBR). Deze wet stamt uit 1997 en is aan aanpassing toe. Tot en met eind 2020 hebben alle relevante ketenpartners en de branche hun wensen ten behoeve van de aanpassing van de WPBR kenbaar gemaakt. Door het uitbreken van coronacrisis heeft het proces vertraging opgelopen. Het voornemen is om in de loop van 2021 de aanpassingen te realiseren, zodat deze aan de Raad van State kan worden voorgelegd voor advies. De wet kan dan in 2022 worden ingediend bij Tweede Kamer.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.679.085 | 1.762.698 | 1.868.858 | 1.844.279 | 1.796.941 | 1.712.750 | 1.709.371 |
Apparaatsuitgaven | 32.957 | 32.563 | 32.175 | 30.962 | 31.020 | 31.637 | 31.637 |
32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||||
Personele uitgaven | 28.575 | 28.986 | 28.948 | 28.431 | 28.432 | 29.049 | 29.049 |
waarvan eigen personeel | 26.130 | 27.830 | 27.992 | 27.428 | 27.429 | 28.046 | 28.046 |
waarvan externe inhuur | 2.445 | 1.156 | 956 | 1.003 | 1.003 | 1.003 | 1.003 |
Materiele uitgaven | 4.382 | 3.577 | 3.227 | 2.531 | 2.588 | 2.588 | 2.588 |
waarvan ict | 2.382 | 1.773 | 1.422 | 1.414 | 1.414 | 1.414 | 1.414 |
waarvan sso's | 188 | 261 | 261 | 263 | 263 | 263 | 263 |
waarvan overig materieel | 1.812 | 1.543 | 1.544 | 854 | 911 | 911 | 911 |
Programma-uitgaven | 1.597.397 | 1.730.135 | 1.836.683 | 1.813.317 | 1.765.921 | 1.681.113 | 1.677.734 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||
Raad voor Rechtsbijstand | 30.888 | 28.098 | 28.098 | 28.098 | 28.098 | 28.098 | 28.098 |
Bureau Financieel Toezicht | 7.883 | 8.115 | 8.175 | 8.236 | 8.236 | 8.236 | 8.236 |
Subsidies | |||||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken | 638 | 544 | 562 | 562 | 562 | 562 | 562 |
Juridisch Loket | 26.490 | 26.966 | 27.366 | 27.366 | 27.366 | 27.366 | 27.366 |
Overige Subsidies | 157 | 139 | 139 | 139 | 139 | 139 | 139 |
Opdrachten | |||||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen | 5.064 | 8.794 | 8.696 | 9.816 | 9.816 | 9.816 | 9.816 |
Toevoegingen rechtsbijstand | 405.488 | 459.709 | 569.627 | 560.036 | 538.646 | 454.569 | 454.569 |
Mediation in Strafrecht | 1.260 | 1.082 | 1.082 | 1.082 | 1.082 | 1.082 | 1.082 |
Overige Opdrachten | 456 | 459 | 448 | 449 | 449 | 449 | 449 |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||||
Autoriteit Persoonsgegevens | 23.826 | 26.274 | 25.075 | 25.076 | 25.077 | 24.946 | 24.946 |
College voor de Rechten van de Mens | 8.215 | 9.151 | 8.858 | 8.757 | 8.631 | 8.631 | 8.631 |
College Gerechtelijk Deskundigen | 1.925 | 1.969 | 1.968 | 1.968 | 1.968 | 1.968 | 1.968 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 5.127 | 5.127 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 1.041 | 808 | 808 | 808 | 808 | 808 | 808 |
Bijdrage medeoverheden | |||||||
Bijdragen Rechtspleging | 0 | 0 | 756 | 1.380 | 1.380 | 1.380 | 1.380 |
Raad voor de rechtspraak | 1.077.097 | 1.150.832 | 1.145.702 | 1.131.272 | 1.105.391 | 1.104.791 | 1.101.412 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 0 | 23 | 2.123 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Subsidies | |||||||
Rechtspleging | 646 | 482 | 482 | 482 | 482 | 482 | 482 |
Wetgeving | 1.175 | 1.278 | 1.278 | 1.278 | 1.278 | 1.278 | 1.278 |
Opdrachten | |||||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 21 | 174 | 202 | 174 | 174 | 174 | 174 |
Overige Opdrachten | 0 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 |
Ontvangsten | 162.187 | 193.383 | 198.130 | 195.193 | 184.688 | 182.068 | 180.523 |
waarvan Griffierechten | 151.548 | 175.857 | 180.544 | 177.546 | 167.041 | 164.421 | 162.876 |
waarvan Overig | 10.639 | 17.526 | 17.586 | 17.647 | 17.647 | 17.647 | 17.647 |
Budgetflexibiliteit
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht.
De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Hoge Raad (HR)
De Hoge Raad der Nederlanden is het hoogste rechtscollege in het Koninkrijk op het gebied van het civiele-, straf- en fiscale recht. De Hoge Raad bevordert de rechtseenheid en de rechtsontwikkeling. Ook kan hij rechtsbescherming bieden in de individuele zaken die aan hem worden voorgelegd. Hij doet dit door te beslissen op cassatieberoepen, die worden ingesteld om de raad te laten beoordelen of het gerechtshof — en in voorkomende gevallen de rechtbank — in zijn uitspraak het recht juist heeft toegepast en of de gegeven motivering deugdelijk is. Aan deze taken wordt tevens invulling gegeven door te beslissen op prejudiciële vragen in het civiele en fiscale recht en op vorderingen van de procureur-generaal bij de Hoge Raad tot cassatie in het belang der wet. De Hoge Raad en de procureur-generaal hebben daarnaast nog enkele bij wet opgedragen bijzondere taken.
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Raad voor Rechtsbijstand
Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van de Raad voor Rechtsbijstand (RvR). De RvR is belast met de uitvoering van de Wet op de rechtsbijstand, die er voor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel. Met ingang van begroting 2020 zijn de apparaatsuitgaven van de Raad voor Rechtsbijstand en het Juridisch Loket gesplitst weergegeven in de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.
Bureau Financieel Toezicht (BFT)
Het Bureau Financieel Toezicht houdt financieel toezicht op notarissen en gerechtsdeurwaarders. Ook is het belast met het toezicht op de naleving van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).
Subsidies
Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC)
De SGC behandelt klachten van consumenten tegen ondernemers door middel van bindende adviezen. De SGC heeft op dit moment bijna 70 geschillencommissies die klachten in een groot aantal sectoren behandelen. De SGC ontvangt voor een deel van de kosten van de koepelorganisatie een subsidie van JenV. De geschillencommissies leveren met hun laagdrempelige werkwijze een belangrijke bijdrage aan duurzame geschil oplossing en vormen een alternatief voor de gang naar de rechter
Stichting het Juridisch Loket (hJL)
Het betreft hier de financiering voor apparaatsuitgaven van het Juridisch loket. Het Juridisch Loket is een advies- en doorverwijsinstelling voor eerstelijns rechtshulp, die ervoor zorgt dat on- en mindervermogenden verzekerd zijn van toegang tot het rechtsbestel.Met ingang van begroting 2020 zijn de apparaatsuitgaven van de Raad voor Rechtsbijstand en het Juridisch Loket gesplitst weergegeven in de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.
Overige subsidies
Dit betreft de subsidie die de SGC ontvangt voor de instandhouding van de commissie Algemeen (vangnetcommissie) ter uitvoering van de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten.
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP)
Het bureau WSNP coördineert de uitvoering van de Wet schuldsanering en reguleert de kwaliteit van de bewindvoering, onder andere door het register WSNP en een helpdesk. Via het bureau WSNP wordt een bijdrage verstrekt aan de bewindvoerder die een schuldsaneringsprocedure naar behoren afwikkelt. Gespecialiseerde insolventierechters houden toezicht op de goede afwikkeling van de circa 9.800 nieuwe schuldsaneringen per jaar. De gemiddelde subsidie voor een schuldsaneringstraject bedraagt afgerond € 850 over een periode van gemiddeld 3 jaar.
Toevoegingen Raad voor Rechtsbijstand
De Raad voor Rechtsbijstand verstrekt toevoegingen aan een advocaat of mediator voor de verlening van rechtsbijstand aan rechtzoekenden met een laag inkomen en vermogen. In onderstaande tabel is een uitsplitsing in uitgaven en in aantallen weergegeven van de productiegegevens van de Raad over de verschillende onderdelen binnen de rechtsbijstand.
20201 | 20212 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Strafzaken (ambtshalve) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 37.070 | 36.028 | 35.921 | 35.845 | 35.806 | 35.806 | 35.806 |
Uitgaven (mln.) | 68,0 | 60,4 | 68,3 | 67,4 | 65,7 | 60,9 | 60,9 |
Strafzaken (regulier) | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 68.467 | 76.057 | 75.835 | 75.597 | 75.464 | 75.464 | 75.464 |
Uitgaven (mln.) | 49,6 | 59,0 | 79,9 | 78,0 | 74,5 | 64,4 | 64,4 |
Civiele zaken | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 175.531 | 194.935 | 195.748 | 195.149 | 195.825 | 192.353 | 192.353 |
Uitgaven (mln.) | 136,3 | 154,3 | 231,7 | 225,4 | 214,1 | 176,3 | 176,3 |
Bestuur | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 61.352 | 57.821 | 56.306 | 56.006 | 55.388 | 55.388 | 55.388 |
Uitgaven (mln.) | 45,4 | 45,0 | 56,3 | 55,0 | 52,5 | 46,1 | 46,1 |
Piketdiensten | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 108.920 | 114.428 | 113.982 | 113.836 | 113.646 | 113.646 | 113.646 |
Uitgaven (mln.) | 44,0 | 47,2 | 43,0 | 42,9 | 42,8 | 42,8 | 42,8 |
Lichte adviestoevoeging | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 8.275 | 7.444 | 6.824 | 6.256 | 5.729 | 5.729 | 5.729 |
Uitgaven (mln.) | 1,9 | 1,8 | 1,5 | 1,4 | 1,3 | 1,3 | 1,3 |
Asiel | |||||||
Aantal afgegeven toevoegingen | 30.370 | 30.097 | 30.097 | 30.097 | 30.097 | 30.097 | 30.097 |
Uitgaven (mln.) | 44,5 | 46,3 | 52,4 | 51,8 | 50,7 | 47,3 | 47,3 |
Het Juridisch Loket | |||||||
Aantal klantencontacten | 548.479 | 761.910 | 761.910 | 761.910 | 761.910 | 761.910 | 761.910 |
Uitgaven (mln.) | 26,5 | 27,0 | 27,4 | 27,4 | 27,4 | 27,4 | 27,4 |
Overige (mln.)3 | € 13,2 | € 38,9 | € 34,2 | € 35,7 | € 34,6 | € 13,0 | € 13,0 |
Uitvoeringslasten Rechtsbijstand | |||||||
Raad voor Rechtsbijstand (mln.) | € 25,9 | € 26,6 | € 26,6 | € 26,6 | € 26,6 | € 26,6 | € 26,6 |
Totaal uitgaven (mln.) | € 455,4 | € 506,6 | € 621,2 | € 611,6 | € 590,2 | € 506,1 | € 506,1 |
Bronnen: Raad voor Rechtsbijstand en het Prognosemodel Justitiële Ketens 2022
De aantallen afgegeven toevoegingen in de tabel bij realisatie wijken af van de aantallen die vermeld worden in het Jaarverslag van de Raad voor Rechtsbijstand. Dit heeft te maken met het feit dat voor de financiering van de Raad voor Rechtsbijstand de aantallen over de periode 1 september t/m 31 augustus worden gehanteerd.
Het artikelonderdeel 32.2 met betrekking tot rechtsbijstand van de begroting van het Ministerie van Justitie en Veiligheid bestaat uit meerdere uitgaven. Naast de uitgaven aan het stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand hebben de uitgaven betrekking op onder andere het Register beëdigde tolken en vertalers (Rbtv), ECC, ODR en uitgaven aan gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken. In deze tabel zijn deze uitgaven aan Rbtv en gerechtsdeurwaarders voor toevoegingszaken buiten beschouwing gelaten.
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak (Rvdr)
De Minister voor Rechtsbescherming bekostigt de rechtspraak via de Raad voor de rechtspraak. De Raad voor de rechtspraak is het landelijk orgaan van de Rechtspraak, die verder bestaat uit de rechtbanken, de gerechtshoven, de Centrale Raad van Beroep en het College van Beroep voor het Bedrijfsleven. De Raad bevordert de kwaliteit en eenheid van de rechtspraak, verzorgt de financiën, houdt toezicht en ondersteunt de bedrijfsvoering bij de gerechten. De Raad spreekt zelf geen recht. In dit artikelonderdeel wordt de totstandkoming van de bijdrage van de Minister voor Rechtsbescherming aan de Raad voor de rechtspraak toegelicht.
Prijsafspraken
In het besluit Financiering Rechtspraak 2005 is bepaald dat de prijzen voor de Rechtspraak voor een periode van drie jaar worden vastgesteld en opgenomen in de begroting van JenV. Er zijn met de Rvdr prijzen overeengekomen voor de periode 2020-202214. In 2022 zullen de prijzen voor de periode 2023-2025 worden vastgesteld.
Instroom, financiering en productie
Conform de Wet op de rechterlijke organisatie heeft de Rvdr zijn begrotingsvoorstel ingediend bij de Minister voor Rechtsbescherming op basis van de in- en uitstroomramingen uit onder andere het Prognosemodel Justitiële ketens, op basis van de prijzen zoals zijn vastgelegd in het Prijsakkoord 2020-2022. Hieruit volgt dat de instroom naar boven is bijgesteld ten opzichte van de instroomprognose in de vorige begroting. De prognose laat, met name in de eerstkomende jaren, een sterk stijgende instroom zien.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Instroom totaal aantal (x 1.000) | 1.394 | 1.721 | 1.729 | 1.686 | 1.599 | 1.581 | 1.574 |
Jaarlijkse mutatie | ‒ 9% | 24% | 0% | ‒ 3% | ‒ 5% | ‒ 1% | 0% |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2021 | 1.062.430 | 1.056.639 | 1.049.216 | 1.042.288 | 1.035.127 | 1.035.127 | |
Mutatie | 88.402 | 89.063 | 82.056 | 63.103 | 63.574 | 60.195 | |
Begroting 2022 | 1.077.097 | 1.150.832 | 1.145.702 | 1.131.272 | 1.105.391 | 1.098.701 | 1.095.322 |
Met deze bijdrage is onderstaande productieafspraak met de Raad voor de rechtspraak gemaakt.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Productie totaal aantal (x 1.000) | 1.365 | 1.682 | 1.684 | 1.631 | 1.560 | 1.541 | 1.534 |
Jaarlijkse mutatie | ‒ 11% | 23% | 0% | ‒ 3% | ‒ 4% | ‒ 1% | 0% |
Toelichting
Op basis van de verwachte toename van het aantal rechtszaken is de bijdrage aan de Rvdr verhoogd. In de eerste jaren is de verwachte productie bij de Rvdr hoger als gevolg van het wegwerken van de COVID-19-achterstanden.
In de mutatie in de bijdrage aan de Rvdr is tevens onder meer compensatie voor loon- en prijsontwikkeling (loon- en prijsbijstelling) verwerkt en aanvullingen in het kader van de versterking van de aanpak van ondermijning en het breed offensief tegen georganiseerde, ondermijnende criminaliteit.
Ter dekking van extra kosten vanwege COVID-19, die de Rvdr verwacht te maken, vindt in 2021 een extra vermogensstorting plaats.
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Autoriteit Persoonsgegevens (AP)
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Daarin staat dat elke lidstaat van de Europese Unie een gegevensbeschermingsautoriteit heeft die onafhankelijk toezicht houdt op het gebruik van persoonsgegevens. In Nederland is dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). De taken en bevoegdheden van de AP staan in de AVG en zijn verder uitgewerkt in de Uitvoeringswet AVG (UAVG). De AP houdt toezicht, doet onderzoek, geeft adviezen (bijvoorbeeld over nieuwe wet- en regelgeving die gaat over de verwerking van persoonsgegevens), geeft voorlichting over privacywetgeving, verstrekt informatie en verschaft helderheid over de uitleg van wettelijke normen. De AP is bij de uitvoering van haar taken gehouden aan de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
College voor de Rechten van de Mens
Het College voor de Rechten van de Mens (hierna: het College) is het nationale mensenrechteninstituut van Nederland. Als onafhankelijke toezichthouder belicht, beschermt en bevordert het College de mensenrechten in zowel Europees als Caribisch Nederland. Daartoe voert het College de taken uit die bij de Wet College voor de rechten van de mens zijn opgedragen. Het College doet onderzoek, adviseert de regering en het parlement, rapporteert aan internationale comités, geeft voorlichting, bevordert mensenrechteneducatie en oordeelt in individuele gevallen over discriminatie. Het College is tevens toezichthouder voor het VN-verdrag handicap. Het rapporteert jaarlijks over de manier waarop dat verdrag in Nederland wordt uitgevoerd en nageleefd.
Nationaal Register Gerechtelijke Deskundigen (NRGD)
Het NRGD waarborgt en bevordert de kwaliteit van de inbreng van deskundigen in de rechtsgang. Indien een deskundige, zoals een psycholoog, toxicoloog of orthopedagoog, zich als gerechtelijk deskundige wil laten registreren, dient de aanmelding getoetst te worden door het NRGD. Het NRGD heeft een wettelijke basis (Wet deskundigen in strafzaken) en is onafhankelijk.
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StAB)
De StAB adviseert, door middel van deskundigenberichten, op verzoek van de Raad van State en de rechtbanken over geschillen op het terrein van de fysieke leefomgeving zoals milieu, ruimtelijke ordening, water, bouw en schade. Met ingang van 2020 is de subsidiëring en ministeriële verantwoordelijkheid StAB overgegaan van het Ministerie van IenW naar het Ministerie van JenV.
Subsidies
Subsidie Rechtspleging
De subsidie Rechtspleging betreft met name een subsidie aan de Nederlandse Vereniging voor de Rechtspraak (NVvR).
Subsidie Wetgeving
De subsidie Wetgeving betreft een subsidie aan de Stichting Recht en Overheid (Academie voor Wetgeving en Academie voor Overheidsjuristen) en aan het Nederlandse Juristencomité voor de mensenrechten (NJCM).
Ontvangsten
Griffierechten
Het Ministerie van JenV ontvangt griffierechten van burgers, overheden, bedrijven en ander rechtspersonen die civiele of bestuursrechtelijke procedures starten.