Base description which applies to whole site

Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 33 Veiligheid en criminalititsbestrijding (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Stand 1e suppletoire begroting (2)

Mutaties 2e suppletoire begroting (3)

Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3)

Mutaties Miljoennota

Overige mutaties 2e suppletoire begroting

Verplichtingen

1.466.556

1.279.927

‒ 86.679

46.466

1.239.714

      

Apparaatsuitgaven

582.473

681.830

10.729

‒ 4.407

688.152

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie

     

Personele uitgaven

481.246

545.326

10.524

‒ 4.607

551.243

waarvan eigen personeel

439.199

488.735

10.524

‒ 8.153

491.106

waarvan externe inhuur

40.557

55.064

0

3.546

58.610

waarvan overig personeel

1.490

1.527

0

0

1.527

Materiele uitgaven

101.227

136.504

205

200

136.909

waarvan ict

11.133

24.805

205

50

25.060

waarvan sso's

38.109

45.589

0

0

45.589

waarvan overig materieel

51.985

66.110

0

150

66.260

      

Programma-uitgaven

888.083

602.097

‒ 97.408

‒ 95.127

409.562

Waarvan juridisch verplicht

    

100%

33.2 Bestuur, informatie en technologie

     

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

0

0

400

0

400

Bijdrage medeoverheden

     

Regionale Informatie en Expertise Centra

7.916

15.969

1.000

2.880

19.849

Regeling Uitstapprogramma's prostituees

1.000

33

0

‒ 33

0

Overige Bijdrage medeoverheden

1.164

2.082

766

118

2.966

Subsidies

     

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid

3.391

3.507

1.000

0

4.507

Keurmerk Veilig Ondernemen

0

1.200

0

‒ 492

708

Overige Subsidies

1.247

9.389

‒ 6.500

950

3.839

Opdrachten

     

Overige Opdrachten

107

3.611

230

‒ 850

2.991

      

33.3 Opsporing en vervolging

     

Bijdrage Agentschappen

     

NFI

75.353

83.061

3.622

7.506

94.189

Justid

17.415

24.146

9.981

1.272

35.399

Justis

0

0

500

‒ 500

0

Bijdrage ZBO's/RWT's

     

Overige Bijdrage ZBO's/RWT's

0

0

0

185

185

Bijdrage medeoverheden

     

Caribisch Nederland (BES)

5.112

8.355

0

418

8.773

FIU.Nederland

220

227

0

0

227

Aanpak ondermijning

592.198

256.170

‒ 98.477

‒ 68.018

89.675

Overige Bijdrage medeoverheden

12.676

21.348

‒ 16.153

4.014

9.209

Subsidies

     

Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)

609

628

‒ 32

0

596

Overige Subsidies

2.299

5.880

1.701

‒ 547

7.034

Opdrachten

     

Schadeloosstellingen

20.332

21.163

0

8.900

30.063

Keten Informatie Management

34

35

0

‒ 70

‒ 35

Onrechtmatige Detentie

6.277

6.534

0

0

6.534

Caribisch Nederland (BES)

350

361

0

0

361

Gerechtskosten

30.434

33.950

0

‒ 2.500

31.450

Restituties ontvangsten voorgaande jaren

0

0

0

206

206

Verkeershandhaving OM

30.196

31.614

‒ 10.165

0

21.449

Afpakken

600

618

0

‒ 328

290

Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen

13.312

13.856

0

‒ 1.041

12.815

Overige Opdrachten

52.054

43.083

14.719

‒ 46.677

11.125

Garanties

     

Faillissementscuratoren

794

2.021

0

‒ 520

1.501

      

33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten

     

Opdrachten

     

Vervolging en berechting MH17-verdachten

12.993

13.256

0

0

13.256

      

Ontvangsten

1.280.049

1.250.849

0

‒ 374.877

875.972

waarvan Afpakken

384.360

384.360

0

‒ 289.400

94.960

waarvan Boeten en Transacties

882.689

849.489

0

‒ 86.000

763.489

waarvan Overig

13.000

17.000

0

523

17.523

Budgetflexibiliteit

De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.

Toelichting

Mutaties uitgaven

33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie 6,3 mln.

De verhoging van het apparaatsbudget wordt voor het grootste deel verklaard door een interne budgetoverheveling van het budget aanpak ondermijning naar het Openbaar Ministerie voor versterken keten en Criminele geldstromen incidenteel voor 5,7 mln. Daarnaast zijn de extra middelen die het Openbaar Ministerie in de loop van dit jaar heeft ontvangen voor 10 mln. nog niet volledig tot besteding gekomen, omdat de bijbehorende benodigde nieuwe medewerkers nog niet allemaal in dienst zijn getreden. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties zoals 4 mln. voor bestrijding van cybercrime en digitale criminaliteit en 3,4 mln. voor digitalisering strafrechtketen.

33.2 Bestuur, informatie en technologie

Overige Subsidies ‒ 5,6 mln.Niet alle RIEC's (Regionale Informatie- en Expertise Centra) kunnen garanderen de eerder toegezegde middelen volledig te besteden binnen de jaargrens. Een deel van de toezegde middelen ad 5 mln. wordt om die reden door middel van een kasschuif verschoven naar het jaar 2023.

33.3 Opsporing en vervolging

NFI (Nederlands Forensisch Instituut) 11,1 mln.Deze post bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2 mln. voor het toekomstvast maken van de Informatievoorziening (IV)van NFI; 2,8 mln. aan hogere uitgaven OSS (One Stop Shop) en DNA profielen en een tegenvaller van 2,6 mln. doordat de afgesproken productie in overleg met de opdrachtgevers weer op het niveau 2020 is gebracht heeft het NFI hogere uitgaven gemaakt voor forensisch onderzoek.

Justid 11,3 mln.Een mutatie van 8 mln. voor het toekomstvast maken van de Informatie Voorziening (IV) systemen van Justid. Het restant saldo betreft een aantal kleinere bedragen.

Aanpak ondermijning ‒ 166,5

  • De bouw van het Beslag Informatiesysteem (BIS) is vertraagd, omdat het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) een voorlopig advies aan het OM heeft gegeven over de plannen voor de bouw van dit systeem die het OM noodzaakt om de plannen te heroverwegen. Hierdoor komen de middelen ad 16,5 mln. pas in 2023 tot besteding.

  • In de bestrijding van ondermijning worden voor de uitvoering van Beschermen en Veiligheid, het versterken van bestuurlijke weerbaarheid 6,5 mln. structureel overgeheveld van de begroting JenV naar Binnenlandse Zaken.

  • Extra middelen ten behoeve van informatievoorziening (IV) legacy problematiek bij de rechtspraak voor 16,2 mln. Deze middelen worden ingezet voor vernieuwing procesondersteuning en datadienstverlening publicatieproces. Zie ook toelichting Raad voor de rechtspraak.

  • Een budgetoverheveling van het budget aanpak ondermijning naar het Openbaar Ministerie voor versterken keten en Criminele geldstromen incidenteel voor 5,7 mln. Zie ook toelichting apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie.

  • Er is 14,9 mln. vanuit de ondermijningsmiddelen overgeheveld naar de Raad voor de rechtspraak voor de versterking van de keten, beschermen en veiligheid, planningstool en megazaken.

  • Een overboeking van 6,5 mln. voor verwijsportaal 2 en Strategisch Kenniscentrum (SKC)

  • Een bijdrage van 7 mln. voor FIU-Nederland.

  • Een budgetoverheveling van 7,5 mln. aan politie voor beveiliging.

  • Overheveling van 22,2 mln ondermijningsmiddelen naar DJI voor PI Vught. Deze middelen zijn onder andere voor een gebouwelijke aanpassing zodat een zittingszaal kan worden gerealiseerd; de tweede ontsluiting nabij PI Vught en voor de hogere kosten van video conferencing.

  • Op de Ondermijningsmiddelen wordt voor 10 mln. aan onderuitputting verwacht die voornamelijk wordt veroorzaakt door terugontvangen middelen ten behoeve van het stelsel bewaken en beveiligen van de KMar die deze middelen dit niet meer konden besteden (ca 6 mln.) en vertraging in de besteding van ondermijningsmiddelen ten behoeve van de bijzondere opsporingsdiensten (ca 4 mln.).

  • Het restant saldo betreft vele kleinere overheveling van middelen aan diverse organisaties ten behoeve van de aanpak van ondermijning.

Overige Bijdrage medeoverheden ‒ 12,1 mln.Betreft voornamelijk een technische correctieboeking van een kasschuif wetboek strafvordering van ‒ 11 mln. vanwege een onjuiste artikelcodering. Zie ook toelichting overige opdrachten.

Schadeloosstellingen 8,9 mln

  • Op het budget schadeloosstelling wordt een tegenvaller verwacht van 8,9 mln. Het betreft een openeinderegeling. De laatste jaren is hier een stijging waarneembaar. Een nauwkeurige raming is hier onmogelijk doordat de toezeggingen van (o.a.) de rechter niet in een bepaald ritme verlopen maar zowel in aantal als in volume zeer kunnen verschillen. Er kunnen bijvoorbeeld zeer grote bedragen tussen zitten

    in het geval van een schadeloosstelling bij langdurige onrechtmatige detentie. Omdat het onvoorspelbaar is op welke momenten zulke grote posten tot betaling komen is een benadering van het eindejaarsbedrag niet te geven.

Verkeershandhaving OM ‒ 10,2 mln.Het programmabudget verkeer voor de vervanging van de digitale flitspalen komt later tot besteding doordat er sprake is van vertraging bij de aanbesteding. Door middel van een kasschuif van 10,5 mln. worden de middelen doorgeschoven van 2022 naar het jaar 2023 en 2024 wanneer deze middelen tot besteding komen.

Overige Opdrachten ‒ 32 mln.

  • Een technische correctieboeking van een kasschuif wetboek strafvordering van 11 mln. vanwege een onjuiste artikelcodering. Zie ook toelichting overige bijdrage medeoverheden.

  • Er is in totaal 32,6 mln. overgeheveld aan diverse onderdelen voor uitvoering van het programma digitalisering strafrechtketen.

  • Voor de uitvoering van de herziening van het wetboek van strafvordering is totaal 9,7 mln. aan budgetten beschikbaar gesteld aan diverse onderdelen.

  • Op het programma Digitalisering strafrechtketen wordt als gevolg van vertragingen van een aantal grote projecten de kosten, ad 6 mln. niet in meer 2022 gemaakt.

  • Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.

Mutaties ontvangsten

Het ontvangstenbudget wordt verlaagd met 374,9 mln. De ontvangsten afpakken vallen 289,4 mln. lager uit dan geraamd. Door het (tot nu toe) uitblijven van grote transacties blijven de ontvangsten fors achter op de raming.En de ontvangsten boeten en transacties blijven 86 mln. achter op de geraamde ontvangsten. Minder verkeer door Corona en hoge brandstofprijzen en het vervangen (en dus tijdelijk uitstaan) van flitspalen en trajectcontroles zorgen voor lagere ontvangsten.

Mutaties Verplichtingen

Het verplichtingenbudget verschilt 146 miljoen van het kasbudget in het jaar 2022. Het verschil wordt veroorzaakt door het extra verplichtingenbudget in verband met meerjarig verplichtingen aangegeven voor preventie en regionale versterking projecten. Als gevolg hiervan moet eenmalig de verplichtingenruimte in 2022 worden opgehoogd.

Licence