Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 1.466.556 | 1.279.927 | ‒ 86.679 | 46.466 | 1.239.714 |
Apparaatsuitgaven | 582.473 | 681.830 | 10.729 | ‒ 4.407 | 688.152 |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | |||||
Personele uitgaven | 481.246 | 545.326 | 10.524 | ‒ 4.607 | 551.243 |
waarvan eigen personeel | 439.199 | 488.735 | 10.524 | ‒ 8.153 | 491.106 |
waarvan externe inhuur | 40.557 | 55.064 | 0 | 3.546 | 58.610 |
waarvan overig personeel | 1.490 | 1.527 | 0 | 0 | 1.527 |
Materiele uitgaven | 101.227 | 136.504 | 205 | 200 | 136.909 |
waarvan ict | 11.133 | 24.805 | 205 | 50 | 25.060 |
waarvan sso's | 38.109 | 45.589 | 0 | 0 | 45.589 |
waarvan overig materieel | 51.985 | 66.110 | 0 | 150 | 66.260 |
Programma-uitgaven | 888.083 | 602.097 | ‒ 97.408 | ‒ 95.127 | 409.562 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 400 | 0 | 400 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Regionale Informatie en Expertise Centra | 7.916 | 15.969 | 1.000 | 2.880 | 19.849 |
Regeling Uitstapprogramma's prostituees | 1.000 | 33 | 0 | ‒ 33 | 0 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 1.164 | 2.082 | 766 | 118 | 2.966 |
Subsidies | |||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 3.391 | 3.507 | 1.000 | 0 | 4.507 |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 0 | 1.200 | 0 | ‒ 492 | 708 |
Overige Subsidies | 1.247 | 9.389 | ‒ 6.500 | 950 | 3.839 |
Opdrachten | |||||
Overige Opdrachten | 107 | 3.611 | 230 | ‒ 850 | 2.991 |
33.3 Opsporing en vervolging | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
NFI | 75.353 | 83.061 | 3.622 | 7.506 | 94.189 |
Justid | 17.415 | 24.146 | 9.981 | 1.272 | 35.399 |
Justis | 0 | 0 | 500 | ‒ 500 | 0 |
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 185 | 185 |
Bijdrage medeoverheden | |||||
Caribisch Nederland (BES) | 5.112 | 8.355 | 0 | 418 | 8.773 |
FIU.Nederland | 220 | 227 | 0 | 0 | 227 |
Aanpak ondermijning | 592.198 | 256.170 | ‒ 98.477 | ‒ 68.018 | 89.675 |
Overige Bijdrage medeoverheden | 12.676 | 21.348 | ‒ 16.153 | 4.014 | 9.209 |
Subsidies | |||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) | 609 | 628 | ‒ 32 | 0 | 596 |
Overige Subsidies | 2.299 | 5.880 | 1.701 | ‒ 547 | 7.034 |
Opdrachten | |||||
Schadeloosstellingen | 20.332 | 21.163 | 0 | 8.900 | 30.063 |
Keten Informatie Management | 34 | 35 | 0 | ‒ 70 | ‒ 35 |
Onrechtmatige Detentie | 6.277 | 6.534 | 0 | 0 | 6.534 |
Caribisch Nederland (BES) | 350 | 361 | 0 | 0 | 361 |
Gerechtskosten | 30.434 | 33.950 | 0 | ‒ 2.500 | 31.450 |
Restituties ontvangsten voorgaande jaren | 0 | 0 | 0 | 206 | 206 |
Verkeershandhaving OM | 30.196 | 31.614 | ‒ 10.165 | 0 | 21.449 |
Afpakken | 600 | 618 | 0 | ‒ 328 | 290 |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 13.312 | 13.856 | 0 | ‒ 1.041 | 12.815 |
Overige Opdrachten | 52.054 | 43.083 | 14.719 | ‒ 46.677 | 11.125 |
Garanties | |||||
Faillissementscuratoren | 794 | 2.021 | 0 | ‒ 520 | 1.501 |
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten | |||||
Opdrachten | |||||
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 12.993 | 13.256 | 0 | 0 | 13.256 |
Ontvangsten | 1.280.049 | 1.250.849 | 0 | ‒ 374.877 | 875.972 |
waarvan Afpakken | 384.360 | 384.360 | 0 | ‒ 289.400 | 94.960 |
waarvan Boeten en Transacties | 882.689 | 849.489 | 0 | ‒ 86.000 | 763.489 |
waarvan Overig | 13.000 | 17.000 | 0 | 523 | 17.523 |
Budgetflexibiliteit
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.
Toelichting
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie 6,3 mln.
De verhoging van het apparaatsbudget wordt voor het grootste deel verklaard door een interne budgetoverheveling van het budget aanpak ondermijning naar het Openbaar Ministerie voor versterken keten en Criminele geldstromen incidenteel voor 5,7 mln. Daarnaast zijn de extra middelen die het Openbaar Ministerie in de loop van dit jaar heeft ontvangen voor 10 mln. nog niet volledig tot besteding gekomen, omdat de bijbehorende benodigde nieuwe medewerkers nog niet allemaal in dienst zijn getreden. Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties zoals 4 mln. voor bestrijding van cybercrime en digitale criminaliteit en 3,4 mln. voor digitalisering strafrechtketen.
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Overige Subsidies ‒ 5,6 mln.Niet alle RIEC's (Regionale Informatie- en Expertise Centra) kunnen garanderen de eerder toegezegde middelen volledig te besteden binnen de jaargrens. Een deel van de toezegde middelen ad 5 mln. wordt om die reden door middel van een kasschuif verschoven naar het jaar 2023.
33.3 Opsporing en vervolging
NFI (Nederlands Forensisch Instituut) 11,1 mln.Deze post bestaat uit een aantal mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2 mln. voor het toekomstvast maken van de Informatievoorziening (IV)van NFI; 2,8 mln. aan hogere uitgaven OSS (One Stop Shop) en DNA profielen en een tegenvaller van 2,6 mln. doordat de afgesproken productie in overleg met de opdrachtgevers weer op het niveau 2020 is gebracht heeft het NFI hogere uitgaven gemaakt voor forensisch onderzoek.
Justid 11,3 mln.Een mutatie van 8 mln. voor het toekomstvast maken van de Informatie Voorziening (IV) systemen van Justid. Het restant saldo betreft een aantal kleinere bedragen.
Aanpak ondermijning ‒ 166,5
• De bouw van het Beslag Informatiesysteem (BIS) is vertraagd, omdat het Adviescollege ICT-toetsing (AcICT) een voorlopig advies aan het OM heeft gegeven over de plannen voor de bouw van dit systeem die het OM noodzaakt om de plannen te heroverwegen. Hierdoor komen de middelen ad 16,5 mln. pas in 2023 tot besteding.
• In de bestrijding van ondermijning worden voor de uitvoering van Beschermen en Veiligheid, het versterken van bestuurlijke weerbaarheid 6,5 mln. structureel overgeheveld van de begroting JenV naar Binnenlandse Zaken.
• Extra middelen ten behoeve van informatievoorziening (IV) legacy problematiek bij de rechtspraak voor 16,2 mln. Deze middelen worden ingezet voor vernieuwing procesondersteuning en datadienstverlening publicatieproces. Zie ook toelichting Raad voor de rechtspraak.
• Een budgetoverheveling van het budget aanpak ondermijning naar het Openbaar Ministerie voor versterken keten en Criminele geldstromen incidenteel voor 5,7 mln. Zie ook toelichting apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie.
• Er is 14,9 mln. vanuit de ondermijningsmiddelen overgeheveld naar de Raad voor de rechtspraak voor de versterking van de keten, beschermen en veiligheid, planningstool en megazaken.
• Een overboeking van 6,5 mln. voor verwijsportaal 2 en Strategisch Kenniscentrum (SKC)
• Een bijdrage van 7 mln. voor FIU-Nederland.
• Een budgetoverheveling van 7,5 mln. aan politie voor beveiliging.
• Overheveling van 22,2 mln ondermijningsmiddelen naar DJI voor PI Vught. Deze middelen zijn onder andere voor een gebouwelijke aanpassing zodat een zittingszaal kan worden gerealiseerd; de tweede ontsluiting nabij PI Vught en voor de hogere kosten van video conferencing.
• Op de Ondermijningsmiddelen wordt voor 10 mln. aan onderuitputting verwacht die voornamelijk wordt veroorzaakt door terugontvangen middelen ten behoeve van het stelsel bewaken en beveiligen van de KMar die deze middelen dit niet meer konden besteden (ca 6 mln.) en vertraging in de besteding van ondermijningsmiddelen ten behoeve van de bijzondere opsporingsdiensten (ca 4 mln.).
• Het restant saldo betreft vele kleinere overheveling van middelen aan diverse organisaties ten behoeve van de aanpak van ondermijning.
Overige Bijdrage medeoverheden ‒ 12,1 mln.Betreft voornamelijk een technische correctieboeking van een kasschuif wetboek strafvordering van ‒ 11 mln. vanwege een onjuiste artikelcodering. Zie ook toelichting overige opdrachten.
Schadeloosstellingen 8,9 mln
• Op het budget schadeloosstelling wordt een tegenvaller verwacht van 8,9 mln. Het betreft een openeinderegeling. De laatste jaren is hier een stijging waarneembaar. Een nauwkeurige raming is hier onmogelijk doordat de toezeggingen van (o.a.) de rechter niet in een bepaald ritme verlopen maar zowel in aantal als in volume zeer kunnen verschillen. Er kunnen bijvoorbeeld zeer grote bedragen tussen zitten
in het geval van een schadeloosstelling bij langdurige onrechtmatige detentie. Omdat het onvoorspelbaar is op welke momenten zulke grote posten tot betaling komen is een benadering van het eindejaarsbedrag niet te geven.
Verkeershandhaving OM ‒ 10,2 mln.Het programmabudget verkeer voor de vervanging van de digitale flitspalen komt later tot besteding doordat er sprake is van vertraging bij de aanbesteding. Door middel van een kasschuif van 10,5 mln. worden de middelen doorgeschoven van 2022 naar het jaar 2023 en 2024 wanneer deze middelen tot besteding komen.
Overige Opdrachten ‒ 32 mln.
• Een technische correctieboeking van een kasschuif wetboek strafvordering van 11 mln. vanwege een onjuiste artikelcodering. Zie ook toelichting overige bijdrage medeoverheden.
• Er is in totaal 32,6 mln. overgeheveld aan diverse onderdelen voor uitvoering van het programma digitalisering strafrechtketen.
• Voor de uitvoering van de herziening van het wetboek van strafvordering is totaal 9,7 mln. aan budgetten beschikbaar gesteld aan diverse onderdelen.
• Op het programma Digitalisering strafrechtketen wordt als gevolg van vertragingen van een aantal grote projecten de kosten, ad 6 mln. niet in meer 2022 gemaakt.
• Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verlaagd met 374,9 mln. De ontvangsten afpakken vallen 289,4 mln. lager uit dan geraamd. Door het (tot nu toe) uitblijven van grote transacties blijven de ontvangsten fors achter op de raming.En de ontvangsten boeten en transacties blijven 86 mln. achter op de geraamde ontvangsten. Minder verkeer door Corona en hoge brandstofprijzen en het vervangen (en dus tijdelijk uitstaan) van flitspalen en trajectcontroles zorgen voor lagere ontvangsten.
Mutaties Verplichtingen
Het verplichtingenbudget verschilt 146 miljoen van het kasbudget in het jaar 2022. Het verschil wordt veroorzaakt door het extra verplichtingenbudget in verband met meerjarig verplichtingen aangegeven voor preventie en regionale versterking projecten. Als gevolg hiervan moet eenmalig de verplichtingenruimte in 2022 worden opgehoogd.