Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 27.497 | 55.942 | 173 | 60.464 | 116.579 |
Uitgaven | 38.880 | 61.995 | 454 | ‒ 5.332 | 57.117 |
Waarvan juridisch verplicht | 81% | 81% | |||
1 Scheepvaart en havens | 38.880 | 61.995 | 454 | ‒ 5.332 | 57.117 |
Opdrachten | 15.730 | 16.945 | 208 | ‒ 3.520 | 13.633 |
Caribisch Nederland | 100 | 100 | 0 | ‒ 100 | 0 |
Topsector Logistiek | 10.535 | 11.000 | 0 | ‒ 1.667 | 9.333 |
NGF Project - Digitale Infrastructuur Logistiek | 674 | 0 | 674 | ||
Overige Opdrachten | 5.095 | 5.845 | ‒ 466 | ‒ 1.753 | 3.626 |
Subsidies | 20.080 | 40.585 | ‒ 163 | ‒ 1.882 | 38.540 |
Topsector Logistiek | 0 | 4.000 | 0 | 0 | 4.000 |
Verduurzaming binnenvaart | 20.000 | 20.900 | 0 | ‒ 1.700 | 19.200 |
Stimulering elektrisch varen: walstroom | 0 | 15.545 | ‒ 9.663 | ‒ 382 | 5.500 |
NGF Project - Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch | 9.500 | 0 | 9.500 | ||
Overige subsidies | 80 | 140 | 0 | 200 | 340 |
Bijdrage aan agentschappen | 1.489 | 2.884 | 309 | 60 | 3.253 |
Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1.489 | 2.329 | 136 | 0 | 2.465 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 0 | 555 | 173 | 60 | 788 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 1.581 | 1.581 | 0 | 1 | 1.582 |
Waarvan bijdrage aan CCR/IMO (HGIS) | 1.081 | 1.081 | 0 | 0 | 1.081 |
Waarvan overige bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 500 | 500 | 0 | 1 | 501 |
Bijdragen aan ZBO's/RTWs | 0 | 100 | 9 | 109 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 150 | 194 | 344 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt bij 2e suppletoire begroting per saldo met € 60,6 miljoen verhoogd. Hiervan is € 0,2 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota. De wijzigingen in de Miljoenennota zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie de leeswijzer). De overige mutaties 2e suppletoire begroting (€ 60,5 miljoen) worden hieronder toegelicht:
De verhoging van het verplichtingenbudget met € 60,5 miljoen is met name het gevolg van een ophoging van € 50,2 miljoen om de opdracht Digitale Infrastructuur en Logistiek voor 2022-2026 in zijn geheel te kunnen verplichten in 2022. Vanuit het Nationaal Groeifonds zijn middelen beschikbaar gesteld die over meerdere jaren zijn verdeeld. Het verplichtingenbudget wordt opgehoogd met €25,6 miljoen ten behoeve van het NGF-project Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch.
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is bij subsidies een bedrag van € 50 miljoen aan subsidieverplichtingen voor de jaren 2022 tot en met 2024 opgenomen ten behoeve van het NGF-project Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch. Van dit bedrag heeft een bedrag van ten hoogste € 40 miljoen betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor de aanleg van laadstations en de aanschaf van energiecontainers ten behoeve van binnenvaartschepen met een batterij-elektrische aandrijving, ter uitvoering van de propositie zoals deze is ingediend en dienovereenkomstig is toegekend in de tweede ronde van het Nationaal Groeifonds, aan Zero Emission Services BV. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Anderzijds wordt het verplichtingenbudget met € 10,6 miljoen verlaagd omdat er een technische mutatie is doorgevoerd waarbij eerder foutief opgehoogd verplichtingenbudget wordt gecorrigeerd. Verder wordt het verplichtingenbudget met € 2,1 miljoen verlaagd vanwege de vertraging op de subsidie Innovatieve Duurzame Binnenvaart en een verlaging van de subsidieregeling voor walstroom zeeschepen. Tot slot hebben er diverse kleinere mutaties plaatsgevonden waarmee het verplichtingenbudget met € 2,7 miljoen is verlaagd.
Uitgaven
Het uitgavenbudget wordt bij 2e suppletoire begroting per saldo met € 4,9 miljoen verlaagd. Hiervan is € 0,5 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota. Een bedrag van € 5,3 miljoen heeft betrekking op de Najaarsnota en wordt hieronder toegelicht.
1 Scheepvaart en Havens
Opdrachten
Het opdrachtbudget is per saldo met € 3,5 miljoen verlaagd. De verlaging komt met name door een overboeking van middelen voor topsector logistiek naar het Mobiliteitsfonds van € 1,7 miljoen waar de uitgaven oorspronkelijk geraamd stonden. Daarnaast hebben er diverse kleinere mutaties plaatsgevonden waarmee het opdrachtenbudget met € 1,8 miljoen is verlaagd.
Anderzijds hebben er diverse kleinere mutaties plaatsgevonden waarmee het uitgavenbudget met € 1,8 miljoen is verlaagd. Deze mutaties hebben effect op de budgetten voor subsidies, bijdragen aan agentschappen, bijdragen aan internationale organisaties en bijdragen aan ZBO's en RWT's.