Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het investeren in en in stand houden van alle infrastructuur en vastgoed van Defensie. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. De instandhouding is gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten, zoals beschreven in beleidsartikel 8 (Defensie Ondersteuningscommando) van de Begroting Hoofdstuk X.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 740.127 | 812.035 | 793.068 | 588.068 | 579.038 | 524.772 |
waarvan garantieverplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 781.878 | 851.402 | 826.380 | 622.464 | 616.757 | 564.761 |
waarvan juridisch verplicht | 18,8% | ||||||
Verwerving | |||||||
Opdrachten | 0 | 404.136 | 576.337 | 607.067 | 536.410 | 539.234 | 469.974 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 108.341 | 208.478 | 220.053 | 204.524 | 261.713 | 239.006 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving: realisatie | 0 | 295.795 | 367.859 | 387.014 | 331.886 | 277.521 | 230.968 |
Instandhouding | |||||||
Opdrachten | 0 | 420.169 | 401.083 | 403.542 | 261.760 | 254.540 | 252.249 |
Instandhouding infrastructuur | 0 | 420.169 | 401.083 | 403.542 | 261.760 | 254.540 | 252.249 |
Onzekerheidsreservering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Over-/ onderprogrammering | 0 | ‒ 42.427 | ‒ 126.018 | ‒ 184.229 | ‒ 175.706 | ‒ 177.017 | ‒ 157.462 |
Ontvangsten | 0 | 25.199 | 25.599 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 |
Overige ontvangsten infrastructuur | 0 | 25.199 | 25.599 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 |
2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 499.337 | 488.768 | 485.483 | 555.838 | 556.594 | 560.628 | 559.878 | 559.870 | 597.612 | 548.637 |
waarvan garantieverplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 538.404 | 522.930 | 521.233 | 594.495 | 595.354 | 599.371 | 599.046 | 599.037 | 597.612 | 548.637 |
waarvan juridisch verplicht | ||||||||||
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 437.285 | 406.911 | 320.969 | 181.198 | 165.667 | 165.650 | 184.436 | 165.708 | 140.609 | 132.210 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 216.434 | 171.672 | 122.011 | 18.180 | 18.180 | 18.180 | 36.909 | 18.180 | 18.180 | 17.482 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving: realisatie | 220.851 | 235.239 | 198.958 | 163.018 | 147.487 | 147.470 | 147.527 | 147.528 | 122.429 | 114.728 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 253.142 | 258.047 | 256.349 | 252.130 | 252.989 | 257.006 | 256.681 | 256.681 | 256.872 | 256.847 |
Instandhouding infrastructuur | 253.142 | 258.047 | 256.349 | 252.130 | 252.989 | 257.006 | 256.681 | 256.681 | 256.872 | 256.847 |
Onzekerheidsreservering | 42.188 | 2.033 | ||||||||
Over-/ onderprogrammering | ‒ 152.023 | ‒ 142.028 | ‒ 56.085 | 161.167 | 176.698 | 176.715 | 115.741 | 174.615 | 200.131 | 159.580 |
Ontvangsten | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 |
Overige ontvangsten infrastructuur | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 | 27.899 |
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op uitgaven voor levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een overeenkomst is aangegaan. Voor 2022 gaat het op 1 januari 2022 naar verwachting om 18,8% van het uitgavenbudget. Dit percentage is exclusief de jaarovereenkomst tussen het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) en Defensie en om die reden relatief laag, omdat de jaarovereenkomst tussen het RVB en Defensie begin januari 2022 tot stand komt en dan verplicht wordt. Naar verwachting wordt op basis van de jaarovereenkomst in januari 2022 61,4% van het jaarbudget verplicht.
De geraamde uitgaven betreffen de verwerving van infrastructuur en vastgoed, inclusief de bijbehorende apparaatskosten RVB en de inrichtingskosten. Als een project wijzigingen in de exploitatie-uitgaven tot gevolg heeft, dan is dit onderdeel van het projectvolume van het betreffende investeringsproject. Als het project is gerealiseerd, wordt het toegevoegd aan het instandhoudingsbudget.
Met de Kamerbrief over het Strategisch Vastgoedplan ((SVP), Kamerstuk 33763, nr. 151) is de Kamer geïnformeerd over de ambitie van Defensie om de vastgoedportefeuille op lange termijn weer gezond te krijgen. Zoals ook uit het IBO Vastgoed Defensie (Kamerstuk 34 919, nr. 77) blijkt, is de omvang van de Defensieportefeuille niet in balans met het beschikbare budget. Er is meer budget nodig of minder vastgoed. Voor de voorbereiding en uitwerking van het SVP is een eerste bedrag van € 700 miljoen gereserveerd voor de komende tien jaar. Binnen dit beschikbare budget kunnen nu, naast het bestaande bouw- en onderhoudsprogramma, twee revitaliseringsprogramma's ontwikkeld worden. Daarnaast zijn de middelen ingezet om reguliere investeringsachterstanden in te lopen, enkele locaties open te houden die niet conform planning konden worden afgestoten en voor dringende thematische problematiek, waarvoor op korte termijn moest worden ingegrepen vanwege (voedsel)veiligheid, wet- en regelgeving en prioriteiten ten behoeve van het personeel, zoals legering.
Verwerving infrastructuur en vastgoed - voorbereidingsfase
In onderstaande tabel wordt de planning weergegeven van de infrastructuur en vastgoed projecten die zich in de voorbereidingsfase bevinden. Voor deze projecten wordt de behoeftestelling uitgewerkt.
Projecten in voorbereiding | Projectbudget | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Revitalisering Johannes Postkazerne | 100-250 | A-brief |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de begroting 2021 opgetreden bij de volgende projecten:
– Het project revitalisering Johannes Postkazerne is nieuw toegevoegd aan de voorbereidingsfase.
– De behoeftestelling Revitalisering Bernhardkazerne (A-brief) is 2 oktober 2020 aan de Kamer aangeboden (Kamerstuk 34 919, nr. 70). Dit project is daarmee naar de realisatiefase verschoven.
Projecten in voorbereiding | Toelichting |
---|---|
Revitalisering Johannes Postkazerne | Dit is de tweede kazerne die in het revitaliseringsplan is opgenomen, waarbij integraal het hele object doelmatig gereed gemaakt wordt voor de toekomst en weer op technische kwaliteit gebracht wordt. |
Verwerving infrastructuur en vastgoed - onderzoeksfase
In onderstaande tabel wordt het projectbudget en - indien van toepassing - de planning van Kamerbrieven weergegeven van de infrastructuur en vastgoed projecten die zich in de onderzoeksfase bevinden. In deze fase wordt onderzocht hoe invulling gegeven kan worden aan de behoefte.
Projecten in onderzoek | Projectbudget | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gezamenlijke huisvesting AIVD en MIVD | 250-1.000 |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de begroting 2021 opgetreden bij het volgende project:
– Op 20 januari 2021 is de A-brief voor de herinrichting Kamp Nieuw Milligen (KNM) aan de Kamer aangeboden (Kamerstuk 27 830, nr. 342) en op 9 juli 2021 is de Kamer geïnformeerd over de uitkomst van de publiek-private comparator (Kamerstuk 27 830, nr. 342). Dit project is daarmee van de onderzoeksfase naar de realisatiefase verschoven.
Projecten in onderzoek | Toelichting |
---|---|
Gezamenlijke huisvesting AIVD en MIVD | Dit project voorziet in de gezamenlijke huisvesting van de AIVD en MIVD. Met de kamerbrief van 4 juni 2021 (Kamerstuk 30 977, nr. 342) is de Kamer over de laatste stand van zaken inzake de gezamenlijke huisvesting voor de AIVD en MIVD geinformeerd. |
Verwerving infrastructuur en vastgoed - realisatiefase
De volgende infrastructuur en vastgoed projecten bevinden zich in de realisatiefase, wat betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt weergegeven welke projecten het betreft, wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, als het kasritme niet commercieel vertrouwelijk is.
Projecten in realisatie | Projectbudget | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DBFMO Nationaal Militair Museum | 118,4 | 25,80 | 5,43 | 5,34 | 5,10 | 5,34 | 5,87 | 65,6 |
Verbeteren Legering Defensiebreed (fase 1) | 165,0 | 5,4 | 75,1 | 63,0 | 21,4 | ‒ | ‒ | ‒ |
Bouwtechnische verbeteringen brandveiligheid | 156,4 | 123,9 | 17,8 | 14,8 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Nieuwbouw Technology Center Land (TCL) | 100-250 | Commercieel vertrouwelijk | ||||||
Aanpassing Vastgoed Defensie | 313,6 | 58,1 | 45,4 | 57,8 | 39,3 | 30,4 | 29,9 | 52,7 |
DBFMO Kromhoutkazerne | 621,6 | 169,6 | 33,5 | 31,8 | 28,2 | 29,1 | 31,9 | 297,6 |
Herinrichting Kamp Nieuw Milligen (KNM) | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | ||||||
Revitalisering Bernhardkazerne | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de begroting 2021 opgetreden bij de volgende projecten:
– Op 20 januari 2021 is de A-brief voor de herinrichting Kamp Nieuw Milligen (KNM) aan de Kamer aangeboden (Kamerstuk 27 830, nr. 342) en op 9 juli 2021 is de Kamer geïnformeerd over de uitkomst van de publiek-private comparator (Kamerstuk 27 830, nr. 342). Dit project is daarmee van de onderzoeksfase naar de realisatiefase verschoven.
– De behoeftestelling Revitalisering Bernhardkazerne (A-brief) is 2 oktober 2020 aan de Kamer aangeboden (Kamerstuk 34 919, nr. 70). Dit project is daarmee naar de realisatiefase verschoven.
Projecten in realisatie | Toelichting |
---|---|
DBFMO Nationaal Militair Museum | De projecten DBFMO Kromhoutkazerne en DBFMO Nationaal Militair Museum zijn beide als project gerealiseerd als «Design, Build, Finance, Maintain and Operate» (DBFMO). Bij een DBFMO-contract worden zowel de investering als de exploitatie integraal aanbesteed. Om deze reden is dit geen project dat op afzienbare termijn wordt afgerond, zoals de andere investeringsprojecten. Er is sprake van een jaarlijkse beschikbaarheidsvergoeding aan het consortium dat deze infrastructuur heeft gebouwd en nu onderhoudt. Omdat Defensie op termijn eigenaar wordt van het gebouw, is het Design, Build en Finance deel van het project opgenomen als onderdeel van de investeringen. Inmiddels is het gebouw in gebruik genomen. |
Verbeteren Legering Defensiebreed (fase 1) | Het programma Legering Defensiebreed is gestart naar aanleiding van de bevindingen van de vastgoedinventarisatie in 2019. Dit project betreft het eerste deel van het programma, fase 1, waarvan de uitvoering is gepland van 2020 tot en met 2022. Binnen fase 1 wordt voor 68 gebouwen groot onderhoud gepleegd en interieur vervangen. In 2022 wordt gestart met de voorbereiding van fase 2 Verbetering Legering. |
Bouwtechnische verbeteringen brandveiligheid | Dit project betreft het op veiligheidsniveau aanpassen van de legeringsgebouwen in Nederland, Duitsland en het Caribisch gebied en is in uitvoering. Waar nodig worden interim-maatregelen getroffen voor de legering. De Kamer is hierover op 25 april 2019 en 22 mei 2020 geïnformeerd met de brieven Stand van zaken vastgoed Defensie (Kamerstukken 2018-2019, 34919, nr. 35 en 2019-2020, 34919, nr. 55) en de afwijkingsrapportage Defensie Projectenoverzicht op 20 mei 2020 (Kamerstuk 2019-2020, 27830, nr. 306). In 2022 wordt het programma naar verwachting afgerond. |
Nieuwbouw Technology Center Land (TCL) | De huidige zeer gedateerde en niet meer passende huisvesting van MatlogCo, Afdeling Techniek wordt vervangen door nieuwe en toekomstbestendige huisvesting in het Nieuwbouw Technology Center Land (TCL). Het TCL wordt het Centrum voor technologische activiteiten in het grondgebonden domein. Defensie krijgt met de bouw) van het TCL een moderne faciliteit voor technisch hoogwaardige, betrouwbare eninnovatieve instandhouding, modificaties en beproevingen van grondgebonden systemen en voor concept development & experimentation ICD&E). |
Aanpassing Vastgoed Defensie | Dit project betreft het aanpassen van bestaande infrastructuur aan nieuwe en aangescherpte wet- en regelgeving en bestaat uit zeven deelprojecten: o.a. vervanging HCFKs, op norm brengen van drinkwaterinstallaties, verwijderen van asbest, vervangen brandmeldinstallaties, inventarisatie onderhoudsstaat monumenten, middelgrote stookinstallaties en brandveilig maken van overige gebouwen niet zijnde legering. |
DBFMO Kromhoutkazerne | De projecten DBFMO Kromhoutkazerne en DBFMO Nationaal Militair Museum zijn beide als project gerealiseerd als «Design, Build, Finance, Maintain and Operate» (DBFMO). Bij een DBFMO-contract worden zowel de investering als de exploitatie integraal aanbesteed. Om deze reden is dit geen project dat op afzienbare termijn wordt afgerond, zoals de andere investeringsprojecten. Er is sprake van een jaarlijkse beschikbaarheidsvergoeding aan het consortium dat deze infrastructuur heeft gebouwd en nu onderhoudt. Omdat Defensie op termijn eigenaar wordt van deze gebouwen, is het Design, Build en Finance deel van het project opgenomen als onderdeel van de investeringen. Inmiddels zijn de gebouwen in gebruik genomen. |
Herinrichting Kamp Nieuw Milligen (KNM) | Op 14 februari 2020 heeft het Kabinet het voorgenomen besluit genomen om de marinierskazerne op Kamp Nieuw Milligen (KNM) in Apeldoorn te realiseren (Kamerbrief 33 358, nr. 15). Dit is op 14 juli 2020 omgezet in een definitief besluit waarover de Kamer is geïnformeerd met de Kamerbrief "definitief besluit verhuizing Korps Mariniers". Op 20 januari 2021 is de A-brief van dit project aan de Kamer aangeboden (Kamerstuk 27 830, nr. 342) en op 9 juli 2021 is de Kamer geïnformeerd over de uitkomst van de publiek-private comparator (Kamerstuk 27 830, nr. 342) . |
Revitalisering Bernhardkazerne | Dit is het eerste project in het revitaliseringsplan voor het Defensievastgoed. De Bernhardkazerne vormt een pilot waarbij wordt gekozen voor een integrale aanpak vanuit een objectbenadering in plaats van de huidige gebouwbenadering, om zo een object in samenhang weer op technische kwaliteit te brengen. |
De geraamde uitgaven dienen voor de instandhouding van het vastgoed en de infrastructuur van Defensie. De omvang van de vastgoedportefeuille van Defensie is bijna 6 miljoen m2 bebouwd vloeroppervlak verdeeld over totaal 464 locaties in binnen- en buitenland. De portefeuille omvat circa 11.000 gebouwen. Daarnaast bezit Defensie circa 350 miljoen m2 terrein, waarvan circa 260 miljoen m2 aan oefen- en schietterreinen. Defensie gebruikt bovendien ook indirect ruimte: geluidsruimte om te kunnen vliegen en veiligheidszones rondom bijvoorbeeld munitieopslag. Zoals aangegeven in de leeswijzer onder de opzet DMF wordt naar aanleiding van de toezegging van de Minister (Kamerstuk 35 280, nr. 7) vanaf dit jaar de instandhoudingsbijlage vastgoed opgenomen in de begroting van het DMF.
Daarnaast kennen de instandhoudingsbudgetten van defensie - zoals ook in de materieelagenda aangegeven - een mismatch met de behoefte. Hierdoor zal materieel nu en in de toekomst niet, niet tijdig of niet volledig gereed zijn voor inzet. Binnen de huidige kaders van de begroting kunnen dus niet alle instandhousingsknelpunten aangepakt worden; voor de instandhouding van materieel blijft daarom verder herstel nodig.
In de eerste jaren is het investeringsprogramma groter dan het daadwerkelijke budget; er is sprake van overprogrammering. Vanaf 2029 telt het totaal van het investeringsprogramma op tot een lager bedrag dan het daadwerkelijke budget; er is sprake van onderprogrammering. Omdat de ervaring van eerdere jaren leert dat het risico op vertragingen groot is, onder andere als gevolg van onvoorziene externe factoren, worden in de eerste jaren meer projecten gepland dan totaal aan budget beschikbaar is in een jaar. Door met deze overprogrammering te werken wordt zoveel als mogelijk getracht te voorkomen dat vertragingen bij individuele projecten leiden tot onderrealisatie van het beschikbare budget. Op dit moment wordt een overprogrammering van maximaal 30 procent gehanteerd. Over de gehele looptijd sluit het fonds op nul, doordat de overprogrammering in eerdere jaren wordt gecompenseerd door onderprogrammering in latere jaren.
Figuur 8 Infrastuctuur en vastgoed
De verkoopopbrengsten infrastructuur en vastgoed hebben betrekking op de opbrengsten van de af te stoten objecten. Het overtollig vastgoed wordt in vrijwel alle gevallen eerst op basis van het Kader Overname Rijksvastgoed (KORV) door het RVB ingekocht. Incidenteel vinden nog verkopen onder de oude werkwijze plaats.
Defensie hanteert voor verwervingsprojecten naast een risicoreservering per project ook een systematiek van onzekerheidsreserveringen. Met de onzekerheidsreservering worden risico’s afgedekt die buiten de invloedssfeer van een project liggen, zoals risico’s bij internationale samenwerking. Deze risico’s kunnen leiden tot een hogere raming dan oorspronkelijk voorzien. De hoogte van de onzekerheidsreservering wordt per project bepaald, maar is geen onderdeel van het projectbudget. Omdat niet alle risico’s zich tegelijkertijd voor zullen doen, is gekozen voor een systematiek waarbij de som van de onzekerheidsreserveringen per project groter is dan de reservering die in totaliteit op de begroting wordt aangehouden voor de geïdentificeerde risico’s. Voor vastgoedprojecten met een financiële omvang in het Defensie Lifecycle Plan (DLP) van meer dan € 50 miljoen en waarvoor door het RVB nog geen financiële verplichting is aangegaan met een marktpartij wordt één keer per jaar beoordeeld of de gehanteerde kostenkengetallen nog actueel zijn.