Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutaties 2024 | Mutaties 2025 | Mutaties 2026 | Mutaties 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 206.740 | 0 | 206.740 | 290.745 | 497.485 | 68.026 | 3.291 | ‒ 3.272 | ‒ 9.663 |
Uitgaven | 293.933 | 0 | 293.933 | 34.840 | 328.773 | 40.828 | 27.563 | 21.063 | 17.122 |
1 Netwerk | 20.413 | 0 | 20.413 | 7.357 | 27.770 | 8.435 | 6.201 | 1.039 | 1.273 |
Opdrachten | 11.206 | 0 | 11.206 | 4.975 | 16.181 | 1.251 | 4.346 | 1.039 | 1.273 |
Wegverkeersbeleid | 5.860 | 0 | 5.860 | 1.127 | 6.987 | ‒ 1.681 | 1.538 | 1.302 | 1.340 |
Unit Smart Mobility | 2.378 | 0 | 2.378 | 3.170 | 5.548 | 2.989 | 2.868 | ‒ 199 | 0 |
Overige opdrachten | 2.968 | 0 | 2.968 | 678 | 3.646 | ‒ 57 | ‒ 60 | ‒ 64 | ‒ 67 |
Bijdragen aan agentschappen | 6.739 | 0 | 6.739 | 2.062 | 8.801 | 1.490 | 1.855 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschap RWS | 6.739 | 0 | 6.739 | 1.334 | 8.073 | 1.490 | 1.855 | 0 | 0 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 728 | 728 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 1.414 | 0 | 1.414 | 0 | 1.414 | 5.694 | 0 | 0 | 0 |
Regionale bijdrage MIRT | 1.414 | 0 | 1.414 | 0 | 1.414 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 1.054 | 0 | 1.054 | 320 | 1.374 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 Verkeersveiligheid | 19.789 | 0 | 19.789 | 19.749 | 39.538 | 19.338 | ‒ 552 | ‒ 279 | ‒ 402 |
Opdrachten | 6.387 | 0 | 6.387 | ‒ 1.032 | 5.355 | ‒ 737 | ‒ 552 | ‒ 279 | ‒ 402 |
Verkeersveiligheid | 6.387 | 0 | 6.387 | ‒ 1.315 | 5.072 | ‒ 737 | ‒ 552 | ‒ 279 | ‒ 402 |
Overige opdrachten | 0 | 0 | 0 | 283 | 283 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 9.735 | 0 | 9.735 | 1.035 | 10.770 | 75 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.131 | 0 | 4.131 | 332 | 4.463 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veilig Verkeer Nederland (VVN) | 3.944 | 0 | 3.944 | 300 | 4.244 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 1.660 | 0 | 1.660 | 403 | 2.063 | 75 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 700 | 0 | 700 | 29 | 729 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 2.937 | 0 | 2.937 | 0 | 2.937 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan CBR | 2.207 | 0 | 2.207 | ‒ 105 | 2.102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdragen | 730 | 0 | 730 | 105 | 835 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Schade)vergoedingen | 0 | 0 | 0 | 19.717 | 19.717 | 20.000 | 0 | 0 | 0 |
Stint | 0 | 0 | 0 | 19.717 | 19.717 | 20.000 | 0 | 0 | 0 |
3 Slimme en Duurzame Mobiliteit | 253.731 | 0 | 253.731 | 7.734 | 261.465 | 13.055 | 21.914 | 20.303 | 16.251 |
Opdrachten | 156.047 | 0 | 156.047 | ‒ 96.732 | 59.315 | ‒ 67.930 | ‒ 27.399 | 14.274 | 16.251 |
Reservering Klimaatakkoord | 117.718 | 0 | 117.718 | ‒ 116.958 | 760 | ‒ 89.823 | ‒ 51.411 | ‒ 7.522 | ‒ 1.706 |
Duurzame logistiek | 9.500 | 0 | 9.500 | 2.076 | 11.576 | ‒ 603 | 0 | 0 | 0 |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen | 9.131 | 0 | 9.131 | ‒ 179 | 8.952 | 2.399 | 6.940 | 6.893 | 5.410 |
Programma duurzame mobiliteit | 8.453 | 0 | 8.453 | ‒ 3.767 | 4.686 | 701 | ‒ 840 | ‒ 666 | ‒ 564 |
Innovatie, strategie voor Mobiliteit (ISM) | 3.740 | 0 | 3.740 | ‒ 1.213 | 2.527 | ‒ 86 | ‒ 65 | 0 | 0 |
Verkeersemissies | 3.244 | 0 | 3.244 | ‒ 2.498 | 746 | ‒ 8 | ‒ 6 | ‒ 5 | ‒ 4 |
Programma fiets | 2.505 | 0 | 2.505 | ‒ 1.293 | 1.212 | ‒ 212 | ‒ 162 | ‒ 128 | ‒ 108 |
Duurzame energiedragers in mobiliteit | 1.338 | 0 | 1.338 | ‒ 880 | 458 | ‒ 15 | ‒ 5 | ‒ 4 | ‒ 3 |
NGF-project Dutch Metropolitan Innovations | 0 | 0 | 0 | 9.226 | 9.226 | 17.850 | 16.148 | 14.317 | 11.785 |
Overige opdrachten | 418 | 0 | 418 | 18.754 | 19.172 | 1.867 | 2.002 | 1.389 | 1.441 |
Subsidies | 78.018 | 0 | 78.018 | 87.306 | 165.324 | 80.985 | 49.313 | 6.029 | 0 |
Bronmaatregelen stikstof | 39.000 | 0 | 39.000 | ‒ 14.459 | 24.541 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Elektrisch vervoer | 23.800 | 0 | 23.800 | 100.115 | 123.915 | 79.867 | 48.620 | 5.500 | 0 |
Duurzame mobiliteit | 13.740 | 0 | 13.740 | 850 | 14.590 | 425 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 1.478 | 0 | 1.478 | 800 | 2.278 | 693 | 693 | 529 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 7.404 | 0 | 7.404 | 17.057 | 24.461 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschap Nea | 5.359 | 0 | 5.359 | 0 | 5.359 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschap RWS | 1.679 | 0 | 1.679 | 2.489 | 4.168 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschap RVO | 366 | 0 | 366 | 14.002 | 14.368 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 566 | 566 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 12.262 | 0 | 12.262 | 0 | 12.262 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Duurzame mobiliteit | 10.200 | 0 | 10.200 | 0 | 10.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mobiliteit en Gebieden | 2.062 | 0 | 2.062 | 0 | 2.062 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 103 | 103 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 5.782 | 0 | 5.782 | 0 | 5.782 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 14 is in 2023 met € 290,8 miljoen toegenomen en cumulatief in de periode 2024 tot en met 2027 met € 58,4 miljoen. Dit wordt met name veroorzaakt door de onderstaande mutaties:
2023 t/m 2024:
– Voor de schaderegeling Stint is € 19,9 miljoen verplichtingenbudget vanuit 2024 naar 2023 geschoven om de verplichting volledig aan te kunnen gaan in 2023.
2023 t/m 2025:
– In 2022 is abusievelijk de volledige verplichting voor de gehele subsidie elektrisch vervoer particulieren (SEPP) in één keer vastgelegd. Deze subsidie is in 2022 bij Slotwet weer gecorrigeerd en toen in lijn gebracht met alleen de realisatie van dat jaar. Dit betekent dat bij de 1e suppletoire begroting € 97,4 miljoen aan verplichtingenbudget is opgeboekt voor 2023 en cumulatief € 81,3 miljoen voor 2024 en 2025, zodat dit budget conform de gepubliceerde regeling is. Het verplichtingenbudget over de jaren heen blijft gelijk en sluit aan op de regeling (subsidieplafond 2024 is € 87,4 miljoen).
2023 en verder:
– Voor het NGF-project Dutch Metropolitan Innovations wordt € 65,0 miljoen vanuit latere jaren naar 2023 geschoven om de meerjarige reeks in 2023 aan te kunnen gaan.
– De verplichtingen voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmateriaal (SSEB) stonden nog niet in het juiste ritme. Middels deze verplichtingenschuif van € 37,7 miljoen vanuit 2023 naar latere jaren sluiten de verplichtingen aan op de gepubliceerde regeling.
Uitgaven
1 Netwerk
Opdrachten
Per saldo is het kasbudget voor opdrachten op het gebied van netwerk in 2023 met € 5,0 miljoen toegenomen en cumulatief in de periode 2024 tot en met 2027 met € 7,9 miljoen. Dit komt met name door de onderstaande mutaties:
2023:
– Een overboeking (€ 7,2 miljoen) in 2023 vanuit het subsidiebudget 14.03 Slimme en duurzame mobiliteit om het subsidieplafond voor de de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) en de SSEB over de jaren heen gelijk te trekken. Bij de 2e suppletoire begroting van 2022 is een versnelling doorgevoerd waarbij is aangegeven dat het daarvoor extra benodigde budget weer zou worden gecorrigeerd bij de 1e suppletoire begroting van 2023. Het totale subsidieplafond voor beide subsidieregelingen blijft over de jaren heen dus gelijk. Uw Kamer is hierover in de zomer van 2022 geïnformeerd in de voortgangsbrief over duurzaam vervoer (Kamerstukken 2021-2022, 31 305, nr. 352);
2023 t/m 2025:
– Een overboeking vanuit het Mobiliteitsfonds van € 3,7 miljoen in 2023 en cumulatief € 6,8 miljoen voor 2024 en 2025 vanuit het programma Veilig Slim Duurzaam (VSD). Binnen dit programma zijn middelen gereserveerd voor de opdracht Serviceproviders waarmee ingezet wordt op het verplicht stellen van in car veiligheidswaarschuwingen voor alle aanbieders van navigatiediensten.
2023 en verder:
– Een kasschuif van cumulatief € 5,5 miljoen vanuit 2023 en 2024 naar latere jaren. De campagne stimuleren en versnellen en de ondersteuning van deelauto’s wordt momenteel vormgegeven. Aan de hand van deze kasschuif worden de middelen in het juiste katritme gezet, zodat de campagne kan worden uitgevoerd. Daarnaast betaalt wegverkeersbeleid 7 fte voor het mobiliteitspakket aan de ILT via een budgetoverheveling. De middelen worden met deze kasschuif in het juiste kasritme gezet en sluiten daarmee aan op de afspraak met de ILT.
– Het budget is verlaagd door het inpassen van de rijksbrede taakstelling (waarvan cumulatief € 2,5 miljoen in 2023 t/m 2027).
Bijdragen aan medeoverheden
Per saldo is het kasbudget voor medeoverheden op het gebied van netwerk in 2024 met € 5,7 miljoen toegenomen. Dit betreft een overboeking vanuit het Mobiliteitsfonds voor een bijzondere uitkering naar het Openbaar Lichaam van Bonaire.
2 Verkeersveiligheid
Opdrachten
2023 en verder:
– Het budget is verlaagd door het inpassen van de rijksbrede taakstelling (waarvan cumulatief € 1,8 miljoen in 2023 t/m 2027).
Schadevergoedingen
Per saldo is het kasbudget voor schadevergoedingen op het gebied van verkeersveiligheid in 2023 met € 19,7 miljoen toegenomen en in 2024 met € 20 miljoen. Dit betreft de schadevergoeding voor het gebruik van de Stint om gehoor te geven aan de uitspraak van de Raad van State (d.d. 22 december 2021). De regeling (€ 20 miljoen in 2023 en € 20 miljoen in 2024) bestaat uit een compensatie voor alle typen Stints, zowel 800W als 1200W Stints.
3 Slimme en duurzame mobiliteit
Opdrachten
Per saldo is het kasbudget voor opdrachten op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit in 2023 met € 96,7 miljoen verlaagd en cumulatief in de periode 2024 t/m 2027 met € 64,8 miljoen. Dit komt met name door de onderstaande mutaties:
2023:
– Overboekingen vanuit het opdrachtenbudget naar bijdragen aan agentschappen (- € 14,5 miljoen) ten behoeve van afgesproken werkzaamheden van de RVO voor duurzame mobiliteit (waaronder de uitvoering van de subsidieregelingen SEPP, SEBA, SSEB en Topsector Logistiek (TSL)) en voor de agentschapsbijdrage aan RWS ten behoeve van de offerte Beleidsondersteuning en Advies (BOA) waarmee medewerkers van Rijkswaterstaat worden ingehuurd voor beleidswerkzaamheden.
– Een overboeking (€ 13,0 miljoen) van Klimaatakkoordmiddelen vanuit de Aanvullende Post (AP) van het Ministerie van FIN naar de reservering Klimaatakkoordmiddelen op het opdrachtenbudget in het kader van Slimme Laadinfra, waarvan € 1,5 miljoen bestemd is voor uitvoeringskosten. De middelen worden op een later moment overgeboekt naar het juiste financiële instrument.
– Een overboeking (€ 11,3 miljoen) in 2023 vanuit het subsidiebudget 14.03 Slimme en duurzame mobiliteit naar het opdrachtenbudget om het subsidieplafond voor de subsidieregelingen AanZET en SSEB over de jaren heen gelijk te trekken, zoals beschreven bij de toelichting op het opdrachtenbudget 14.01 Netwerk.
2023 t/m 2025:
– Een overboeking (- € 2,3 miljoen) in 2023 (cumulatief € 5,1 miljoen over 2024 en 2025) vanuit de Klimaatakkoordmiddelen die gereserveerd stonden op het opdrachtenbudget naar het Mobiliteitsfonds ten behoeve van het project Living Lab Heavy Duty Laadpleinen.
2023 t/m 2026:
– Een overboeking (- € 104,5 miljoen) in 2023 (cumulatief € 134,0 miljoen over de periode 2024 t/m 2026) van de Klimaatakkoordmiddelen die gereserveerd stonden op het opdrachtenbudget naar subsidies binnen artikel 14.03 ten behoeve van het aangaan de subsidies SEPP en SEBA (Subsidie voor Elektrische auto's en Bestelauto's/Particulieren) en de subsidie AanZET.
2023 en verder:
– Vanuit het Nationaal Groeifonds zijn middelen ontvangen voor het NGF-project Dutch Metropolitan Innovations met als doel het realiseren van een digitale infrastructuur voor het delen en gebruiken van data. Hiervoor wordt in totaal € 85,0 miljoen vrijgemaakt over de periode 2023 t/m 2028. Dit betreft het aandeel dat op opdrachtenbudget is geboekt (cumulatief € 69,3 miljoen over de periode 2023 t/m 2027).
– Het budget is verlaagd door het inpassen van de rijksbrede taakstelling (waarvan cumulatief € 19,6 miljoen in 2023 t/m 2027).
2024 en verder:
– Een overboeking in 2024 t/m 2027 van cumulatief € 22,0 miljoen vanuit het Mobiliteitsfonds voor opdrachten die het Rijk centraal aangaat ten behoeve van de regio-overstijgende uitgaven in het kader van Veilig Slim Duurzaam (VSD).
Subsidies
Per saldo is het kasbudget voor subsidies op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit in 2023 met € 87,3 miljoen verhoogd en cumulatief in de periode 2024 t/m 2027 met € 136,3 miljoen. Dit komt met name door de onderstaande mutaties:
2023:
– Overboekingen (- € 20,9 miljoen) in 2023 vanuit subsidies naar het opdrachtenbudget binnen artikel 14 en naar artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor (€ 1,8 miljoen) om het subsidieplafond voor de subsidieregelingen AanZET en SSEB over de jaren heen gelijk te trekken, zoals beschreven bij de toelichting op het opdrachtenbudget 14.01 Netwerk.
– De Klimaatakkoordmiddelen laten een voordelig saldo zien in 2022 dat veroorzaakt is door autonome vertragingen en oplopende levertijden van auto's en bestelauto's. Deze middelen, waarvan € 3,0 miljoen voor de subsidieregeling SEPP en € 6,0 miljoen voor de subsidieregeling SEBA, worden daarom meegenomen naar 2023.
– Een overboeking (- € 5,2 miljoen) in 2023 vanuit het subsidiebudget naar schadevergoedingen ten behoeve van de compensatieregeling voor de Stint.
2023 t/m 2026:
– Een overboeking (€ 104,5 miljoen) in 2023 (cumulatief € 134,0 miljoen over de periode 2024 t/m 2026) die is beschreven bij de toelichting op het opdrachtenbudget. Het gaat hierbij om middelen uit het Klimaatakkoord ten behoeve van subsidies voor elektrisch vervoer (SEPP, SEBA en AanZET).
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel zijn de subsidieverplichtingen voor 2023 en verder opgenomen. De uitgaven hebben betrekking op de mogelijke verlening van subsidies:
– De jaarlijkse subsidie aan de Vereniging Fietsersbond voor de belangenbehartiging voor fietsen wordt in de periode 2023 t/m 2026 met € 195.000 verhoogd naar maximaal € 807.000.
– De jaarlijkse subsidie aan de Stichting Dutch Cycling Embassy voor de internationale profilering van Nederland als fietsland wordt in de periode 2023 t/m 2026 met € 191.000 verhoogd naar maximaal € 441.000.
– De jaarlijkse subsidie aan Stichting Wandelnet voor de coördinatie en monitoring van het landelijk wandelroutenetwerk en de belangenbehartiging voor wandelen en lopen wordt in de periode 2023 t/m 2026 met € 125.000 verhoogd naar maximaal € 375.000.
Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Bijdragen aan agentschappen
Per saldo is het kasbudget voor bijdragen aan agentschappen op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit in 2023 met € 17,1 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de onderstaande mutaties:
2023:
– Een herschikking vanuit opdrachten en subsidies van € 13,7 miljoen ten behoeve van afgesproken werkzaamheden van de RVO voor het jaar 2023 voor duurzame mobiliteit (waaronder de uitvoering van de subsidieregelingen SEPP, SEBA, SSEB en TSL).
– Een overboeking van € 2,5 miljoen die is beschreven bij de toelichting op het opdrachtenbudget. Het betreft de agentschapsbijdrage aan RWS ten behoeve van de offerte BOA.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2023 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).