Inleiding
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) is de autoriteit en regisseur van het veilig en betrouwbaar gebruik van identiteitsgegevens en is de uitvoeringsorganisatie op het gebied van persoonsgegevens en reisdocumenten voor het Koninkrijk der Nederlanden. In een constant veranderende samenleving is de veiligheid en betrouwbaarheid van identiteitsgegevens van groot belang.
RvIG is verantwoordelijk voor de volgende diensten:
– de Basisregistratie Persoonsgegevens (BRP);
– de beheervoorziening burgerservicenummer (BV-BSN);
– het systeem van aanvraag, productie en distributie van reisdocumenten;
– de persoonsinformatievoorziening van het Caribisch gebied (PIVA);
– het beheren van voorzieningen ten behoeve van het eIDAS-stelsel;
– het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI);
– de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA);
– het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
Ontwikkelingen
RvIG vervult een rol in de strategische Digitale agenda Rijkdienst. Hierbij wordt samengewerkt met publieke-, private- en wetenschappelijke partijen. De maatschappelijke en technologische ontwikkelingen vragen ook om nieuwe technologieën voor in het digitale domein. In 2023 (en verder) zullen deze nader worden uitgewerkt en beproeft. Het gaat dan onder andere om ontwikkelingen ten aanzien van de Digitale Identiteit.
Ook de impact van diverse onderzoeken, zoals Werk aan Uitvoering (WAU) en de aanbevelingen door de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) en Tijdelijke Commissie Uitvoeringsorganisaties (TCU) hebben invloed op de organisatie RvIG. De Rijksbrede doelstellingen zoals BZK-transparant en de BZK I-strategie zijn de kapstok voor daaruit voortvloeiende activiteiten.
Voor de BRP wordt gewerkt aan een plan van aanpak met als doel om op beheersbare wijze de komende jaren stapsgewijze verbeteringen door te voeren.
Voor het BSN lopen er ontwikkelingen die kunnen leiden tot een breder gebruik. Daarnaast wordt de implementatie van het BSN binnen Caribisch Nederland voorbereid in opmaat naar de overgang naar de Nederlandse Identiteitsinfrastructuur.
Bij het CMI en MFO blijft het aantal meldingen over identiteitsfraude toenemen en zal extra aandacht worden besteed aan bewustwording. Verder wordt er op het gebied van de aanvraag, personalisatie en uitgifte van reis- en identiteitsdocumenten gewerkt aan verschillende verbeteringen om ID fraude tegen te gaan en de dienstverlening te verbeteren. De projecten Verbeteren Reisdocumenten Stelsel (VRS) en live enrolment dragen hieraan bij.
Basis Registratie Personen (BRP)
Op basis van de Wet BRP voert RvIG het beheer over de registratie van ingezetenen, de Basis Registratie Personen (BRP) en de Registratie niet-ingezetenen (RNI). Deze registraties hebben als doel om alle overheidsorganisaties te kunnen voorzien van dezelfde persoonsgegevens van de inwoners van ons land. Hierdoor hoeven andere overheden die informatie niet steeds weer bij de burger uit te vragen. Dit zorgt voor een efficiënte dienstverlening en voor minder administratieve lasten voor de burger.
Burgerservicenummer (BSN)
RvIG is verantwoordelijk voor de beheervoorziening BSN. Hieronder valt het beheer van de voorziening voor het genereren, distribueren, toekennen en beheren van Burgerservicenummers. Daarnaast beheert RvIG het foutenmeldpunt voor het melden van vermoedens over BSN-nummerfouten en worden mogelijk dubbelinschrijvingen gecontroleerd via de voorziening permanente monitoring dubbelinschrijvingen.
Reisdocumenten
RvIG ziet in haar verantwoordelijkheid voor het reisdocumentenstelsel toe op de productie van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (eNIK) en het aanvraag- en uitgifte proces bij uitgevende instanties. Daarnaast beheert RvIG de registers ‘Register Paspoortsignalering’ (RPS), Basisregister 'Reisdocumenten’ (BRR) en ‘Verificatieregister Reisdocumenten’ (VR).
In 2023 gaat RvIG verder met de verbetering van het reisdocumentenstelsel. Hierbij wordt onder andere het aanvraag- en uitgifteproces onder handen genomen. Op dit moment vereisen deze kennisintensieve processen nog veel handmatige handelingen. Een simpeler en minder mens-afhankelijk proces zal worden ingericht met als doel o.a. onterechte verstrekking van reisdocumenten en onterecht vervallen van reisdocumenten te voorkomen en zo het betrouwbare imago van het Nederlandse reisdocument hoog te houden.
Caribisch gebied
RvIG is verantwoordelijk voor de centrale voorzieningen en het stelsel van berichtuitwisseling ten behoeve van het bijhouden van de basisadministraties van de openbare lichamen, de verstrekkingenvoorziening en de systematische verstrekking van gegevens. Daarnaast beheert RvIG de apparatuur, software en voorraden ten behoeve van de lokaal geproduceerde ID-kaart BES.
Electronic Identification Authentication and Trust Services (eIDAS)
RvIG voert het stelselbeheer over diverse voorzieningen binnen eIDAS. Deze voorzieningen zorgen ervoor dat op basis van de uit Europa meegegeven set aan gegevens, via een bevraging in de beheervoorziening BSN, een BSN van de betreffende persoon wordt gezocht. Een dienstverlener kan op basis van het BSN zijn diensten aan de burger verlenen. Daarnaast is RvIG in het kader van eIDAS verantwoordelijk voor de toetsing op het gebruik van BSN’s door eIDAS uitvoerende instanties.
Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI)
RvIG begeleidt naast slachtoffers van identiteitsfraude ook burgers met fouten met betrekking tot hun persoonsgegevens. RvIG fungeert als ketenregisseur en schakelt indien nodig ketenpartners zoals Politie, Belastingdienst, RDW, IND en Logius in.
Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA)
De LAA kan gezien worden als de samenwerking van de toekomst. Rijksoverheid en uitvoeringsorganisaties werken nauw samen met gemeenten om op basis van risicosignalen risicoadressen te onderzoeken, waarbij ook een huisbezoek wordt afgelegd. Deze intensieve manier van samenwerken over alle lagen van de overheid heen is van grote meerwaarde voor de kwaliteit van de BRP, helpt in het oplossen van maatschappelijke problemen en is tegelijkertijd een effectieve werkwijze in het kader van adres gerelateerde fraude.
Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO)
Het MFO is een meldpunt voor fouten in basisregistraties waar burgers en geregistreerden zich tot kunnen wenden als zij vastlopen binnen de overheid. De fouten op het terrein van Identiteit kunnen daarin worden meegenomen.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 123.076 | 106.234 | 112.388 | 180.326 | 198.943 | 214.476 | 220.605 |
waarvan omzet moederdepartement | 56.458 | 42.368 | 45.302 | 45.416 | 45.557 | 49.498 | 51.386 |
waarvan omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan omzet derden | 66.618 | 63.866 | 67.086 | 134.910 | 153.386 | 164.978 | 169.219 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 44.159 | 19.918 | 26.905 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 167.235 | 126.152 | 139.293 | 180.326 | 198.943 | 214.476 | 220.605 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 128.811 | 125.185 | 138.149 | 171.569 | 184.600 | 182.788 | 187.888 |
- Personele kosten | 32.715 | 27.990 | 34.913 | 35.369 | 34.499 | 35.001 | 35.511 |
waarvan eigen personeel | 22.648 | 23.641 | 27.612 | 29.674 | 30.119 | 30.571 | 31.030 |
waarvan inhuur externen | 9.667 | 4.349 | 6.268 | 4.662 | 3.347 | 3.397 | 3.448 |
waarvan overige personele kosten | 400 | 0 | 1.033 | 1.033 | 1.033 | 1.033 | 1.033 |
- Materiële kosten | 96.096 | 97.195 | 103.236 | 136.200 | 150.101 | 147.787 | 152.377 |
waarvan apparaat ICT | 632 | 958 | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 179 | 275 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
waarvan overige materiële kosten | 95.285 | 95.962 | 102.661 | 135.625 | 149.526 | 147.212 | 151.802 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 4.307 | 7.566 | 9.936 | 11.440 | 11.590 | 12.290 | 12.290 |
- Materieel | 3.497 | 4.566 | 7.996 | 8.960 | 8.960 | 9.660 | 9.660 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 50 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 3.497 | 4.516 | 7.896 | 8.860 | 8.860 | 9.560 | 9.560 |
- Immaterieel | 810 | 3.000 | 1.940 | 2.480 | 2.630 | 2.630 | 2.630 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 6.415 | 12.162 | 22.219 | 20.427 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 6.415 | 12.162 | 22.219 | 20.427 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 133.118 | 132.751 | 148.085 | 189.424 | 208.352 | 217.297 | 220.605 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 34.117 | ‒ 6.599 | ‒ 8.792 | ‒ 9.098 | ‒ 9.409 | ‒ 2.821 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 34.117 | ‒ 6.599 | ‒ 8.792 | ‒ 9.098 | ‒ 9.409 | ‒ 2.821 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet
De omzet van RvIG is als volgt over de diverse opdrachten begroot:
Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal | |
---|---|---|---|---|
BRP | 20.467 | 0 | 16.508 | 36.975 |
BSN | 5.692 | 0 | 0 | 5.692 |
Reisdocumenten | 0 | 0 | 50.558 | 50.558 |
Caribisch Gebied | 1.835 | 0 | 20 | 1.855 |
eIDAS | 4.883 | 0 | 0 | 4.883 |
CMI | 1.600 | 0 | 0 | 1.600 |
LAA | 9.807 | 0 | 0 | 9.807 |
MFO | 1.018 | 0 | 0 | 1.018 |
Totaal | 45.302 | 0 | 67.086 | 112.388 |
Waarvan omzet derden
Als gevolg van de invoering van de tienjarige geldigheid voor reisdocumenten worden er in de jaren 2019 tot en met 2023 structureel minder reisdocumenten uitgegeven dan in de jaren 2024 tot en met 2028. Hierdoor is de in 2023 begrote omzet derden lager dan in de jaren daarna.
Vrijval voorzieningen
Om te voorkomen dat er grote fluctuaties in de kostprijs van reisdocumenten ontstaan als gevolg van de invoering van de tienjarige geldigheid, heeft RvIG een egalisatiereserve opgebouwd. Deze egalisatiereserve wordt in de dipperiode (2019-2023) aangewend, zodat tarieven in de dipperiode niet hoeven te worden verhoogd als gevolg van de invoering van de 10-jarige geldigheid. Dit maakt realisatie van kostendekkendheid over 10 jaar mogelijk. Vanaf 2019 valt per jaar een deel van het opgebouwde bedrag op de egalisatiereserve vrij om de kostprijs gelijk te houden. In 2023 is dat bedrag € 40,7 mln.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele lasten bedragen € 34,9 mln. De verhoging van de personele kosten heeft onder andere te maken met de voorgenomen personele uitbreiding ter vermindering van de werkdruk en verdere uitbreiding van taken binnen RvIG.
Materiële kosten
Het grootste gedeelte van de lasten betreft de kosten die worden gemaakt voor de productie en distributie van de reisdocumenten, het in stand houden van het BRP-netwerk, het beheer van de centrale verstrekkingvoorziening van de BRP (GBA-V en RNI) en de beheervoorziening BSN, CMI, PIVA-V en Sédula. Voor de uitvoering van de taken maakt RvIG gebruik van geautomatiseerde systemen.
Afschrijvingskosten
Op de materiële activa wordt in 2023 € 8,0 mln. afgeschreven. Dit betreft de afschrijving op de investering van de vernieuwde RvIG-infrastructuur en de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten. Daarnaast is sprake van afschrijvingen ad € 1,9 mln. op immateriële vaste activa, zijnde de ontwikkelde (IT-)verbeteringen binnen VRS.
Saldo van baten en lasten
De kosten voor het beheren van de BRP worden doorberekend aan de gebruikers met een kostendekkend tarief in de vorm van een abonnementsprijs. Deze doorberekening vindt deels via het Ministerie van BZK en deels rechtstreeks aan derden plaats. De kosten voor het beheren van de reisdocumentenketen, innovatie, investering en de kosten van de productie en distributie worden in de huidige systematiek gedekt uit het tarief dat RvIG in rekening brengt bij de uitgevende instanties. De overige opdrachten worden betaald door de opdrachtgever, namelijk het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van RvIG is een kostendekkende exploitatie.
Schuld aan gebruikers BRP
Het exploitatieresultaat over eerdere boekjaren met betrekking tot de BRP wordt met de gebruikers van de BRP vereffend door de staffelprijs van de BRP in 2022 en latere jaren te laten dalen ten opzichte van de staffelprijs in 2021. Hierdoor zijn de tarieven in 2023 niet volledig kostendekkend en ontstaat een begroot negatief saldo van baten en lasten. Dit negatieve saldo ad € 8,8 mln. wordt met de openstaande schuld aan gebruikers BRP verrekend. Ultimo 2021 bedraagt de openstaande schuld € 30,1 mln.
Kasstroomoverzicht
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 85.049 | 54.689 | 43.275 | 89 | 929 | 11.732 | 39.880 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 72.480 | 106.234 | 112.388 | 180.326 | 198.943 | 214.476 | 220.605 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 70.301 | ‒ 125.185 | ‒ 138.149 | ‒ 171.569 | ‒ 184.600 | ‒ 182.788 | ‒ 187.888 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.179 | ‒ 18.951 | ‒ 25.761 | 8.757 | 14.343 | 31.688 | 32.717 |
-/- totaal investeringen | ‒ 14.748 | ‒ 10.254 | ‒ 32.625 | ‒ 4.877 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 14.748 | ‒ 10.254 | ‒ 32.625 | ‒ 4.877 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | ‒ 3.040 | ‒ 3.040 | ‒ 3.040 | ‒ 3.040 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 15.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 15.200 | ‒ 3.040 | ‒ 3.040 | ‒ 3.040 | ‒ 3.040 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 72.480 | 25.484 | 89 | 929 | 11.732 | 39.880 | 69.057 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In 2023 vertoont de operationele kasstroom een negatief saldo. Dit wordt met name veroorzaakt doordat vanaf 2019 het aantal aangevraagde 10-jarige reisdocumenten terugloopt, waardoor de kasontvangsten teruglopen.
Investeringskasstroom
Voor 2023 wordt de omvang van de investeringen geraamd op € 32,6 mln. Dit betreft investeringen ten behoeve van het programma VRS en de vervanging van de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten.
Financieringskasstroom
In 2023 wordt naar verwachting een beroep op de leenfaciliteit gedaan ad € 15,2 mln. ter gedeeltelijke financiering van de vervanging van de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 252 | 280 | 324 | 324 | 324 | 324 | 324 |
Saldo van baten en lasten (%) | 25,6% | ‒ 5,0% | ‒ 5,4% | ‒ 4,8% | ‒ 4,5% | ‒ 4,5% | ‒ 4,6% |
Klanttevredenheid | n.v.t. | 7,7% | n.v.t. | 7,8% | n.v.t. | 8,0% | n.v.t. |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (in €) | |||||||
Abonnementsstructuur (B) | 2.430 | 2.000 | 970 | 970 | 970 | 970 | 970 |
Reisdocumenten: Paspoort 5 jaar | 23,68 | 23,98 | 24,39 | 24,80 | 25,22 | 25,65 | 26,09 |
Reisdocumenten: Paspoort 10 jaar | 41,90 | 42,45 | 43,17 | 43,90 | 44,65 | 45,41 | 46,18 |
Identiteitskaart 5 jaar | 7,52 | 6,06 | 6,16 | 6,26 | 6,37 | 6,48 | 6,59 |
Identiteitskaart 10 jaar | 38,64 | 34,59 | 35,18 | 35,78 | 36,39 | 37,01 | 37,64 |
Beschikbaarheid | |||||||
Beschikbaarheid GBA netwerk | 100% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
Beschikbaarheid GBA-V | 100% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Responsetijd GBA-V | <3 sec | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec |
Beschikbaarheid basisregister | 100% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarheid verificatieregister | 100% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarheid BSN | 100% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Doorlichting uitgevoerd c.q. gepland in | 2023 |
Toelichting
Generiek Deel
Fte-totaal
Het aantal FTE neemt in 2023 verder toe als gevolg van de voorgenomen personele uitbreiding ter vermindering van de werkdruk en verdere uitbreiding van taken binnen RvIG.
Klanttevredenheid
Tweejaarlijks vindt er een klanttevredenheidsonderzoek plaats. Het eerstvolgende klanttevredenheidsonderzoek zal plaatsvinden in 2024.
Specifiek Deel
Kostprijzen per product
RvIG streeft ernaar om de kostprijzen per product zo constant mogelijk te houden.
De hoogte van de leges die RvIG in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals de gemeenten, de buitenlandse posten en de Caribische gemeenten (Bonaire, Eustatius en Saba), is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen.
Beschikbaarheid
De doelstelling in 2023 met betrekking tot de beschikbaarheid van de diverse ICT-voorzieningen is het halen van de gestelde normen, als opgenomen onder de kwaliteitsindicatoren in bovenstaande tabel.