Inleiding
Logius is de dienst digitale overheid en onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Logius beheert en ontwikkelt producten en diensten voor de overheid en organisaties met een publieke taak, zodat burgers en bedrijven met hen digitaal hun zaken kunnen regelen. Dankzij producten en diensten zoals DigiD, MijnOverheid en Digipoort kunnen burgers onder andere digitaal belastingaangifte doen, digitale post ontvangen en veilig privacygevoelige data delen met onder andere de overheid en zorgverzekeraars. Logius zorgt voor een veilige toegang tot en gegevensuitwisseling binnen de digitale overheid. Daar waar er reeds succesvolle oplossingen beschikbaar zijn wordt het gebruik van (open) standaarden gestimuleerd door Logius en organiseert zij dat dergelijke oplossingen eenvoudig en eenduidig met elkaar samenwerken in stelsels zoals bijvoorbeeld Diginetwerk en PKIoverheid. Er wordt hiervoor nauw samengewerkt met andere overheden en organisaties met een publieke taak waar de behoefte van eindgebruikers, burgers en bedrijven, centraal worden gezet. De werkwijze is dan ook gericht op het flexibel en wendbaar kunnen inspelen op deze behoeften om onze dienstverlening continue te verbeteren.
Ten opzichte van voorgaande jaren vindt vanaf 2023 een verandering in de financieringssystematiek plaats. Dit betekent dat financiering voor de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) centraal plaatsvindt via het moederdepartement met als doel de administratieve lasten bij Logius te verminderen. Daarnaast blijft Logius ook financiering vanuit overige departementen en derden ontvangen voor de overige dienstverlening.
Als gevolg van de ontvlechting van de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) is Kennis- en Exploitatiecentrum Officiele Overheidspublicaties (KOOP) vanaf 2023 opgehangen onder Logius. KOOP is de drijvende kracht achter de grootste portalen met overheidsinformatie op internet: overheid.nl, wetten.nl en officiëlebekendmakingen.nl.
Dienstverlening
Logius biedt dienstverlening op de volgende gebieden:
Toegang
Logius biedt inlogmethodes waardoor mensen en organisaties veilig toegang krijgen tot de digitale overheid.
Interactie
Mogelijkheid voor burgers en ondernemers om op een veilige en toegankelijke manier te worden geattendeerd op belangrijke zaken met een digitaal bericht. Regie over deze persoonsgegevens, ligt bij de burgers en ondernemers.
Gegevensuitwisseling
Logius biedt oplossingen voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheden en hun ketenpartners. Dit maakt het ontsluiten en beschikbaar stellen van gegevens mogelijk én hierdoor wordt informatie maar één keer aangeleverd.
Standaarden en stelsels
Via standaarden en stelsels zorgt Logius voor eenduidigheid, herbruikbaarheid en generieke oplossingen binnen de digitale overheid.
Logius investeert naast het borgen van continuïteit en veiligheid van haar dienstverlening, ook in het fundament voor een veilige, flexibele en wendbare digitale overheid. De volgende vier elementen vormen tezamen de kapstok voor ons werk in de komende jaren.
Continuïteit en veiligheid dienstverlening
De continuïteit en veiligheid van onze dienstverlening staat centraal bij ons. Dit doet Logius door alles wat het in beheer heeft te onderhouden en hierop kleine doorontwikkeling door te voeren. Dat betekent dat Logius ook in 2023 zal investeren in een betrouwbare dienstverlening dat op een solide infrastructuur draait, waar blijvend aandacht is voor beveiligingsaspecten. Daarom staat in 2023 naast continuïteit en veiligheid ook incident- en crisismangement hoog in het vaandel bij Logius.
Vernieuwen van het fundament
Logius zet belangrijke stappen om het fundament voor de digitale overheid te vernieuwen, waardoor dit toekomstbestendig wordt, beter schaalbaar is en flexibel ingezet kan worden. Denk daarbij aan een nieuwe infrastructuur conform cloud-principes en zogeheten microservices. Met deze microservices wordt het mogelijk om bepaalde functionaliteiten generiek te ontwikkelen, zodat hergebruik mogelijk is. Hiermee wil Logius op termijn afstappen van ‘grote’, op zichzelf staande, voorzieningen.
Wet- en regelgeving
Logius geeft invulling aan de implementatie van wet- en regelgeving. Denk daarbij aan de wet Digitale Overheid of de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst. Hiervoor moeten bestaande producten en diensten aangepast worden of moet Logius de dienstverlening richting andere overheidsdienstverleners ontsluiten.
Nieuwe ontwikkelingen
Logius levert, met nieuwe ontwikkelingen (elektronische identiteitskaart, digitalisering 'aanpak levensgebeurtenissen') en doorontwikkeling (begrijpelijkere toegang) ook een bijdrage aan de dienstverlening bij de invulling van de NL Digibeter agenda. Om verder invulling te geven aan de NL Digibeter agenda moet Logius investeren in de ontwikkeling van nieuwe dienstverlening (denk aan de routeringsvoorziening of nieuwe machtigingsoplossingen) en bestaande voorzieningen doorontwikkelen (bijvoorbeeld DigiD Substantieel en Hoog). Hierbij zet Logius ook in op het inrichten van afsprakenstelsels en verdere standaardisatie van de generieke digitale infrastructuur (GDI).
Staat van Baten en Lasten
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 239.148 | 249.392 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 |
waarvan omzet moederdepartement | 71.958 | 82.367 | 300.787 | 300.787 | 300.787 | 300.787 | 300.787 |
waarvan omzet overige departementen | 141.232 | 139.276 | 39.840 | 39.840 | 39.840 | 39.840 | 39.840 |
waarvan omzet derden | 25.958 | 27.749 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 760 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 239.908 | 249.392 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 241.491 | 249.392 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 |
- Personele kosten | 80.056 | 77.513 | 109.971 | 109.971 | 109.971 | 109.971 | 109.971 |
waarvan eigen personeel | 37.215 | 48.116 | 69.153 | 69.153 | 69.153 | 69.153 | 69.153 |
waarvan inhuur externen | 41.176 | 25.942 | 36.021 | 36.021 | 36.021 | 36.021 | 36.021 |
waarvan overige personele kosten | 1.665 | 3.455 | 4.797 | 4.797 | 4.797 | 4.797 | 4.797 |
- Materiële kosten | 161.435 | 171.879 | 238.655 | 238.655 | 238.655 | 238.655 | 238.655 |
waarvan apparaat ICT | 5.301 | 6.704 | 9.309 | 9.309 | 9.309 | 9.309 | 9.309 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 848 | 902 | 1.252 | 1.252 | 1.252 | 1.252 | 1.252 |
waarvan overige materiële kosten | 155.286 | 164.273 | 228.094 | 228.094 | 228.094 | 228.094 | 228.094 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 241.910 | 249.392 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 2.002 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 2.002 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal | |
---|---|---|---|---|
DigiD | 55.665 | 0 | 0 | 55.665 |
DigiD Machtigen | 26.000 | 0 | 0 | 26.000 |
MijnOverheid Gegevens | 21.997 | 0 | 0 | 21.997 |
MijnOverheid Berichtenbox | 33.541 | 0 | 0 | 33.541 |
Digipoort (SBR, e-Factureren, FS, Sociaal) | 61.126 | 0 | 0 | 61.126 |
Stelseldiensten | 17.862 | 0 | 0 | 17.862 |
eHerkenning | 5.020 | 0 | 0 | 5.020 |
PKIOverheid | 2.036 | 0 | 0 | 2.036 |
Samenwerkende Catalogi | 311 | 0 | 0 | 311 |
Diginetwerk | 1.310 | 0 | 0 | 1.310 |
EIDAS | 1.392 | 0 | 0 | 1.392 |
Digitoegankelijk | 2169,590281 | 0 | 0 | 2.170 |
0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Beheer & Exploitatie (GDI) | 228.430 | 0 | 0 | 228.430 |
Centraal Aansluitpunt (CA) | 0 | 2.272 | 0 | 2.272 |
Standaard Platform (SP) | 0 | 0 | 7.823 | 7.823 |
Haagse Ring & Netwerkdiensten | 0,0 | 14.901,7 | 0 | 14.902 |
DigiInkoop | 3.254 | 360 | 0 | 3.614 |
Bekendmakingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
ROAP | 0 | 0 | 0 | 0 |
Peppol Autoriteit | 0 | 0 | 0 | 0 |
Samenwerkende/Centrale catalogi | 0,0 | 600 | 0 | 600 |
Bureau Forum Standaardisatie (BFS) | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal Beheer & Exploitatie (Overig) | 3.254 | 18.134 | 7.823 | 29.210 |
Totaal Beheer & Exploitatie | 231.684 | 18.134 | 7.823 | 257.640 |
Doorontwikkeling | 30.059 | 21.706 | 177 | 0 |
Totaal Doorontwikkeling | 30.059 | 21.706 | 177 | 51.942 |
KOOP | 36.700 | 0 | 0 | 36.700 |
Overig | 2.344 | 0 | 0 | 2.344 |
Totaal Overig | 39.044 | 0 | 0 | 39.044 |
Totaal | 300.787 | 39.840 | 8.000 | 348.626 |
Toelichting
Baten
Omzet
De totale omzet ten opzichte van 2022 neemt toe tot € 348,6 mln. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de omhanging van KOOP per 1 januari 2023. Het betreft een budgettair neutrale verschuiving van UBR naar Logius. In totaal gaat het om € 36,7 mln. Daarnaast stijgt de bijdrage voor doorontwikkeling met € 12,5 mln. tot € 51,9 mln. De voorziene omzet voor de exploitatie van de voorzieningen stijgen met circa € 47,6 mln. Dit betreft zowel de GDI als niet-GDI dienstverlening. Belangrijkste onderdelen zijn o.a. Digipoort (€ 19,0 mln.), MijnOverheid (€ 13,3 mln.) en DigiD Machtigen (€ 10,0 mln.). Voorts zijn er ook een aantal nieuwe opdrachten toegevoegd aan het portfolio.
Omzet moederdepartement
Omzet moederdepartement bestaat uit de centrale financiering voor de GDI-dienstverlening, overige dienstverlening gefinancierd door BZK en de bijdrage voor doorontwikkeling. Deze omzet zal ten opzichte van 2022 toenemen van € 84,7 mln. naar € 300,8 mln. in 2023.
Omzet overige departementen
De omzet voor niet-GDI dienstverlening komt naast het moederdepartement ook vanuit andere departementen, die vooralsnog wel apart in de omzet vermeld worden. Dit geldt ook voor een aantal opdrachten uit de doorontwikkeling. De omzet andere departementen uit niet-GDI en doorontwikkeling bedraagt in 2023 ongeveer € 40 mln.
Omzet derden
Omzet derden bedraagt in 2023 € 8,0 mln. en bestaat uit omzet voor het Centraal aansluitpunt en een aantal kleine posten voor dienstverlening wat niet onder GDI valt, zoals diensten voor de waterschappen.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
In de personeelslasten is rekening gehouden met de nieuwe CAO voor 2023. De stijging van personele kosten zijn het gevolg van de omhanging van KOOP, uitbreiding van de dienstverlening, vertraging in migraties en de krapte op de arbeidsmarkt. De personeelskosten stijgen hierdoor tot € 30 mln. in 2023. Het merendeel wordt geïnvesteerd in eigen personeel. Een belangrijk speerpunt is de verdere verambtelijking van haar organisatie. Logius investeert hier in en voorziet een stijging van het aantal ambtenaren in vaste dienst met circa 25 FTE. Dit maakt een daling in de externe inhuurkosten mogelijk. Externe inhuur wordt geprognosticeerd op € 10 mln. Het gaat hier vooral om personeelskosten voor beheer en verdere ontwikkeling van de regiefunctie.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor het grootste deel uit contractkosten voor de dienstverlening van Logius, zoals deze zijn opgenomen bij de omzet. Deze kosten vallen onder overig materieel en bestaan uit kosten voor leveranciers die zorgen voor o.a. applicatiebeheer, infrastructuurbeheer en hosting van de producten. Daarnaast vallen hier de contractkosten onder voor bedrijfsvoering. Een klein deel van de materiële kosten, de kantoorautomatisering en huisvesting, valt onder apparaat ICT en bijdrage SSO’s. De bijdrage aan SSO’s (Shared Service Organisaties) stijgen jaarlijks met gelijke tred. Denk hierbij aan UBR en P-direct. De apparaat ICT, huur laptops, software licenties en mobiele telefonie stijgen naar verwachting harder. Deze is gekoppeld aan de uitbreiding van de dienstverlening.
Overige materiele kosten stijgen in 2023 met ruim € 40 mln. tot € 228,1 mln.
De uitbreiding van de dienstverlening zorgt ook voor een kostenstijging voor generieke Infrastructuur, mede als gevolg van de vertraging in migraties en een te lage kostenschatting 2022. Voor 2023 zijn de kosten naar boven bijgesteld (€ 16,4 mln.). Voorts zien we extra migratiekosten als gevolg van de omhang van KOOP, Standaard Platform en Logius Private Cloud.
Kasstroomoverzicht
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 67.239 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 261.164 | 249.392 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | 348.626 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 240.038 | ‒ 249.392 | ‒ 348.626 | ‒ 348.626 | ‒ 348.626 | ‒ 348.626 | ‒ 348.626 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 21.126 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 88.365 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In alle jaren is uitgegaan van exploitatieresultaat dat nihil is. Er wordt afgerekend op basis van werkelijke kosten.
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Verloop kostprijs MijnOverheid-Berichtenbox | € 0,49 | € 0,32 | € 0,39 | € 0,40 | € 0,40 | € 0,41 | € 0,42 |
Verloop kostprijs DigiD | € 0,11 | € 0,13 | € 0,11 | € 0,10 | € 0,10 | € 0,09 | € 0,09 |
Verloop kostprijs DigiD Machtigen | € 1,22 | € 0,88 | € 1,86 | € 0,89 | € 0,46 | € 0,44 | € 0,42 |
Verloop uurtarief | 90,97 | 81,58 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Totale omzet Logius | € 239 mln. | € 249 mln. | 349 | 349 | 349 | 349 | 349 |
Fte overhead | 20,0% | 23,0% | 22,2% | 22,2% | 22,2% | 22,2% | 22,2% |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 394 | 548 | 701 | 701 | 701 | 701 | 701 |
Saldo van baten en lasten (%) | 5,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Klanttevredenheid (KTO) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) | 7,1 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Benchmark | uitgevoerd | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
DigiD | |||||||
* Aantal DigiD authenticaties | 557 mln. | 474 mln. | 517 mln. | 558 mln. | 603 mln. | 651 mln. | 703 mln. |
DigiD Machtigen | |||||||
* Aantal DigiD Machtigen authenticaties | ‒ | ‒ | 14 mln. | 30 mln. | 60 mln. | 65 mln. | 70 mln. |
MijnOverheid | |||||||
* Aantal berichten | 81 mln. | 85 mln. | 86 mln. | 87 mln. | 88 mln. | 89 mln. | 90 mln. |
Digipoort | |||||||
* Aantal berichten via Digipoort | 67 mln. | 40 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. |
Beschikbaarheid Dienstverlening | |||||||
DigiD | 99,78% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% |
DigiD Machtigen | 99,98% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% | 99,5% |
MijnOverheid | 99,99% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% |
PKIoverheid | 100,00% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% | 99,0% |
Diginetwerk | 100,00% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Stelseldiensten (Digimelding, Digilevering, OIN-register, Stelselcatalogus) | 99,83% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Digipoort; Procesinfrastructuur (SBR) | |||||||
- Operational Excellence | 99,75% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% |
- Baseline | 100,00% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
- B2 | 100,00% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% | 99,7% |
BSN Koppelregister | 100,00% | 99,2% | 99,2% | 99,2% | 99,2% | 99,2% | 99,2% |
Beschikbaarheid eerstelijns burgerondersteuning | |||||||
Aanname % Calls ‒ 1e lijns klantcontactcenter | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 70,90% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% |
- MijnOverheid | 97,50% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% | 97,0% |
ServiceLevel Calls 80/20 ‒ 1e lijns klantcontactcenter | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 32,70% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
- MijnOverheid | 64,40% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
Doorlichting gepland c.q. uitgevoerd | 2022 |
Toelichting
Voor alle doelmatigheidsindicatoren geldt dat Logius afhankelijk is van externe opdrachtgevers (bijvoorbeeld belastingdienst) als het gaat om de volumes.
Generiek deel
Verloop kostprijs MijnOverheid-Berichtenbox
De kostprijs van MijnOverheid-Berichtenbox is gebaseerd op de kosten MijnOverheid-Berichten gedeeld door het aantal berichten. Door de vele ontwikkelingen is het moeilijk om meerjarige tarieven af te geven. Vooralsnog gaat Logius ervan uit dat toekomstige kostenstijgingen gecompenseerd worden door toename van gebruik.
De inschatting van toekomstige volumes voor de prognoses, is een inschatting die Logius zelf moet maken. De stijging van het tarief is vooralsnog het gevolg van een conservatieve inschatting van de aantallen.
Verloop kostprijs MijnOverheid-Gegevens
De kostprijs van MijnOverheid-Gegevens is gebaseerd op de kosten MijnOverheid-Gegevens (buiten de btw).
Verloop kostprijs DigiD
De kostprijs van DigiD is gebaseerd op de kosten DigiD (buiten de btw) gedeeld door het aantal authenticaties (netto). Door de vele ontwikklingen is het moeilijk om meerjarige tarieven af te geven. Vooralsnog gaat Logius ervan uit dat toekomstige kostenstijgingen gecompenseerd worden door toename van gebruik.
Verloop kostprijs DigiD Machtigen
De kostprijs van DigiD Machtigen is gebaseerd op de kosten DigiD (buiten de btw) gedeeld door het aantal gebruikte machtigingen (netto). Door de vele ontwikkelingen is het moeilijk om meerjarige tarieven af te geven. Vooralsnog gaat Logius ervan uit dat toekomstige kostenstijgingen gecompenseerd gaan worden door toename van gebruik. De stijging van het tarief is vooralsnog het gevolg van een zeer conservatieve inschatting van de aantallen.
Specifiek deel
Aantal DigiD authenticaties
De fluctuatie in de DigiD aantallen werden eerder vooral veroorzaakt door incidentele aantallen als gevolg van COVID-19 (testen- en vaccinatie). Onze verwachting is dat die aantallen voor 2023 zullen dalen. Echter het gebruik in algemene zin zal toenemen. Door het meer vertrouwd raken met DigiD door de burger (na COVID-19), maar ook de uitbreiding van het portfolio en de bredere dienstverlening.