(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) | (2) Mutaties suppletoire begroting Prinsjesdag | Stand suppletoire begroting Prinsjesdag (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 363.492 | 8.526 | 372.018 | |
Uitgaven | 361.260 | 11.022 | 372.282 | |
5.01 | Apparaat | 269.688 | 12.004 | 281.692 |
5.01.01 | Staf Deltacommissaris | 1.801 | 102 | 1.903 |
5.01.02 | Apparaatskosten RWS | 267.887 | 11.902 | 279.789 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 267.887 | 11.902 | 279.789 | |
5.02 | Overige uitgaven | 95.846 | ‒ 9.931 | 85.915 |
5.02.01 | Overige netwerkgebonden uitgaven | 94.200 | ‒ 10.118 | 84.082 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 94.200 | ‒ 10.118 | 84.082 | |
5.02.02 | Programma-uitgaven DC | 1.646 | 187 | 1.833 |
5.03 | Investeringsruimte | ‒ 4.274 | 8.949 | 4.675 |
5.03.01 | Programmaruimte | ‒ 4.274 | 8.949 | 4.675 |
5.03.02 | Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 |
5.04 | Reserveringen | 0 | 0 | 0 |
5.04.01 | Reserveringen | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 231.527 | 0 | 231.527 | |
05.10 | Saldo afgesloten rekeningen | 231.527 | 0 | 231.527 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel investeringen waterveiligheid voor 2023 wordt met € 8,5 miljoen verhoogd.
De aanpassing van het verplichtingenbudget is nagenoeg geheel 1op1 gerelateerd aan de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Artikel 5.01 Apparaat
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 12,0 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 15,4 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
SCM capaciteit (€ -3,5 miljoen)
De capaciteit RWS is structureel gedekt op een niveau van 9.341 fte en t/m 2030 op een niveau van 9.572 fte. Hiermee kan de maakbare opgave op instandhouding opgevangen worden binnen RWS.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,1miljoen.
Artikel 5.02 Overige uitgaven
De verlaging van dit artikelonderdeel met € -9,9 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4,7 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
CA-middelen instandhouding (€ -13,7 miljoen)
In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. Bij Voorjaarsnota 2023 zijn deze middelen van de aanvullende post overgeboekt naar het Deltafonds voor de jaren 2026-structureel (artikel 5.04 Reserveringen). Met deze mutaties worden de beschikbaar gestelde middelen overgeboekt naar de artikelen waar ze worden ingezet voor de instandhouding van onze dijken, duinen en dammen. Naast de overboekingen is er ook sprake van kasschuiven om de bedragen in lijn te brengen met de programmering. Voor nadere toelichting zie bijlage 4 Instandhouding.
XII: Maatwerk KNMI-RWS (€ -1,0 miljoen)
Door Rijkswaterstaat wordt budget beschikbaar gesteld voor de verstrekte maatwerkopdracht die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,1 miljoen.
Artikel 5.03 Investeringsruimte
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 8,9 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
Loon- en prijsbijstelling 2023 (€ -8,8 miljoen)
Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2023 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII wordt overgeheveld naar de investeringsruimte van het Deltafonds. Vanuit de investeringsruimte worden de artikelonderdelen verhoogd met de loon- en prijsbijstelling.
Kasschuif binnen Deltafonds (€ 16,1 miljoen)
Om binnen het Deltafonds tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren noodzakelijk. Door middel van een kasschuif via artikel 01.02 Ontwikkeling waterveiligheid worden de bedragen in de juiste jaren geplaatst.
Natuurcompensatie Perkpolder (€ -1,7 miljoen)
Bij de aanleg van de nieuwe primaire waterkeringen bij het project Natuur Compensatie Perkpolder is Thermisch Gereinigde Grond in de kern van de kering toegepast. Vanwege de toepassing van de TGG is het risico van bodemverontreiniging ontstaan. Op 30 juni 2022 heeft de Minister ingestemd met een aanvullende beheersmaatregel. die is opgenomen in het Plan van Aanpak dat aan de 4 bevoegde gezagen is aangeboden. Conform het zorgplichtartikel 13 van de Wet Bodembescherming is Rijkwaterstaat als toepasser verantwoordelijk voor de TGG en zal Rijkswaterstaat uitvoering moeten geven aan de zorgplicht. Voor de financiering van dee kosten wordt € 1,7 miljoen vanuit artikel 5.03 Investeringsruimte overgeboekt naar artikel 7.02 Ontwikkeling waterkwaliteit.
SCM capaciteit (€ 3,5 miljoen)
De capaciteit RWS is structureel gedekt op een niveau van 9.341 fte en t/m 2030 op een niveau van 9.572 fte. Hiermee kan de maakbare opgave op instandhouding opgevangen worden binnen RWS.
Tot slot tellen enkele kleine aanpassingen op tot een bedrag van € 0,2 miljoen.