Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 64.597 | ‒ 25.673 | 38.924 |
Uitgaven | 65.443 | ‒ 3.205 | 62.238 | |
97.1 | Algemeen departement | 62.440 | ‒ 3.205 | 59.235 |
Opdrachten | 47.146 | ‒ 3.230 | 43.916 | |
van A naar Beter | 1.783 | ‒ 450 | 1.333 | |
Externe juridische advisering | 2.188 | 1.100 | 3.288 | |
Onderzoeken PBL | 6.915 | ‒ 911 | 6.004 | |
Onderzoeken ANVS | 3.480 | ‒ 800 | 2.680 | |
DCC | 10.408 | ‒ 1.150 | 9.258 | |
Regeringsvliegtuig | 17.223 | 0 | 17.223 | |
Overige opdrachten | 5.149 | ‒ 1.019 | 4.130 | |
Subsidies (regelingen) | 29 | 25 | 54 | |
Overige subsidies | 29 | 25 | 54 | |
Bijdrage aan agentschappen | 14.449 | 0 | 14.449 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 3.343 | 0 | 3.343 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 246 | 0 | 246 | |
Overige bijdragen | 10.860 | 0 | 10.860 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 816 | 0 | 816 | |
Overige bijdragen | 816 | 0 | 816 | |
97.3 | Testen reizigers | 3.003 | 0 | 3.003 |
Opdrachten | 3.003 | 0 | 3.003 | |
Testen COVID-19 | 3.003 | 0 | 3.003 | |
Ontvangsten | 2.101 | 700 | 2.801 | |
Toelichting
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument, de verplichtingen en de ontvangsten een toelichting gegeven op de mutaties ten opzichte van de september suppletoire begroting 2024. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Algemeen Kerndepartement voor 2024 wordt met € 25,7 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door:
– De afboeking van een verplichting voor de meerjarige opdracht aan het RIVM van ‒ € 17,4 miljoen. Deze is op verzoek van de ADR in 2023 en niet in 2024 aangegaan. Hierdoor was dit deel van het verplichtingenbudget in 2024 niet meer benodigd.
– Een overschot op de verplichtingenruimte op artikel 97 voor het regeringsvliegtuig (doordat in eerdere jaren al een meerjarige verplichting was vastgelegd), ingezet ter reservering van salarisboekingen in december op artikel 98 van ‒ € 6,3 miljoen.
– De hieronder toegelicht uitgavenmutaties van ‒ € 2,0 miljoen.
Uitgaven
1 Algemeen departement
Opdrachten
De verlaging van de het opdrachtebudget met ‒ € 3,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende uitgavenmutaties:
– Externe juridische advisering: Er heeft een herschikking plaatsgevonden van € 1,1 miljoen vanuit Overige opdrachten ten behoeve van de inzet van extra externe juridische advisering.
– Bijdragen aan onderzoeken PBL: Betreft voornamelijk bijdragen aan EZ van per saldo ‒ € 0,9 miljoen voor werkzaamheden ten behoeve van de onderzoeksprogramma’s KEV, Klimaatadaptie en Circulaire Economie.
– Overschot onderzoeken ANVS: Dit betreft een overschot van ‒ € 0,8 miljoen doordat er geen materiële kosten zijn doorbelast vanuit centrale ICT voor werknemers die in 2024 bij de ANVS in dienst zijn gekomen en daarnaast kon extra informatiebeveiliging dienstverlening niet worden geleverd. Deze middelen zijn herschikt voor het opvangen van diverse tegenvallers op HXII. Zie hiervoor een verdere toelichting 2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties.
– Overschot DCC: De middelen voor vernieuwing en vervanging van AV-installaties in crisisruimten zijn in 2025 benodigd. Hiervan valt ‒ € 0,9 miljoen vrij ten behoeve van het IenW brede beeld (zie voor een verdere toelichting 2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties). Daarnaast wordt ‒ € 0,3 miljoen ingezet voor de organisatie van de NAVO top.
– Overige opdrachten: Het budget wordt verlaagd met € 1,0 miljoen. Dit betreft met name:
• een herschikking van de onderzoeken KIM en ASA. Door vertragingen van onderzoeken bij Algemene Strategische Advies en het Kennis Instituut Mobiliteit heeft een herschikking van ‒ € 1,1 miljoen plaatsgevonden ter dekking van extra noodzakelijke externe juridische advisering.
• een vertraging van werkzaamheden voor de ANVS voor de nieuwe kerncentales van € 0,4 miljoen op het Klimaatfonds. De huidige planning voor nieuwe kerncentrales vanuit KGG leidt tot een latere piek in werkzaamheden voor de ANVS dan oorspronkelijk gedacht. Daarnaast zijn er nog geen private initiatieven voor Kleine Modulaire Reactors (SMR's) voor concreet vooroverleg met ANVS. Hierdoor komen deze middelen van ‒ € 0,4 miljoen niet tot betaling in 2024.
– De resterende € 0,1 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
3 Testen reizigers
De uitgavenmutaties zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.