Base description which applies to whole site

4.2 Artikel 10 Apparaat Kerndepartement

Apparaatsuitgaven departement Budgettaire gevolgen

Tabel 16 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1000)
 

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

644.892

‒ 2740

642.152

    

Uitgaven

659.608

‒ 6.955

652.653

Personele uitgaven

536.919

‒ 5.595

531.324

Waarvan eigen personeel

431.277

‒ 31.960

399.317

Waarvan externe inhuur

101.420

22.233

123.653

Waarvan overige personele uitgaven

4.222

4.132

8.354

Materiële uitgaven

122.689

‒ 1.360

121.329

Waarvan ICT

24.009

2.788

26.797

Waarvan bijdrage aan SSO's

69.133

‒ 4.523

64.610

Waarvan overige materiële uitgaven

29.547

375

29.922

    

Ontvangsten

11.865

0

11.865

Tabel 17 Nadere uitsplitsing apparaatsuitgaven (Bedragen x € 1000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

644.892

‒ 2.740

642.152

     
 

Uitgaven

659.608

‒ 6.955

652.653

     

10.30

Kerndepartement

487.948

‒ 5.014

482.934

 

Personele uitgaven

398.451

‒ 4.018

394.433

 

Eigen personeel

297.161

‒ 29.883

267.278

 

Externe inhuur

97.408

21.733

119.141

 

Overige

3.882

4.132

8.014

 

Materiële uitgaven

89.497

‒ 996

88.501

 

ICT

10.408

3.021

13.429

 

Bijdrage SSO's

64.718

‒ 4.464

60.254

 

Overige

14.371

447

14.818

10.40

Inspecties

127.910

‒ 873

127.037

 

Personele uitgaven

103.056

‒ 873

102.183

 

Eigen personeel

101.266

‒ 873

100.393

 

Externe inhuur

1.450

0

1.450

 

Overige

340

0

340

 

Materiële uitgaven

24.854

0

24.854

 

ICT

10.492

0

10.492

 

Bijdrage SSO's

3.950

0

3.950

 

Overige

10.412

0

10.412

10.50

SCP en Raden

43.750

‒ 1.068

42.682

 

Personele uitgaven

35.412

‒ 704

34.708

 

Eigen personeel

32.850

‒ 1204

31.646

 

Externe inhuur

2.562

500

3.062

 

Materiële uitgaven

8.338

‒ 364

7.974

 

ICT

3.109

‒ 233

2.876

 

Bijdrage SSO's

465

‒ 59

406

 

Overige

4.764

‒ 72

4.692

     
 

Ontvangsten

11.865

0

11.865

     

Verplichtingen

De verplichtingenstand volgt grotendeels de bijbehorende verlaging van de uitgavenbudgetten. Daarnaast is er sprake van € 4,2 miljoen aan verplichtingenruimtemutaties. Dit met als doel om nog in 2024 verplichtingen te kunnen aangaan, die voornamelijk betrekking hebben op uitgaven aan inhuur van externen in 2025.

Toelichting apparaatsuitgaven

De uitgaven op dit artikel worden met € 7 miljoen verlaagd, dit is het gevolg van € 5 miljoen lagere uitgaven voor onderdelen die onder het kerndepartement vallen, een budgetverlaging van € 0,9 miljoen voor inspecties en lagere uitgaven voor SCP en Raden (€ 1,1 miljoen).

Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement

Personele uitgaven kerndepartement

De personele uitgaven van het kerndepartement worden met deze suppletoire begroting met per saldo € 4,0 miljoen verlaagd. Tegenover een verlaging van het budget voor eigen personeel met € 29,9 miljoen, staat een hogere uitputting op externe inhuur (€ 21,7 miljoen). En ook het budget voor de overige personele uitgaven stijgt met € 4,1 miljoen.

Eigen personeel

Er heeft een (technische) herschikking binnen artikel 10 plaatsgevonden. Per saldo heeft dit geleid tot een verlaging van het budget van eigen personeel met € 3,5 miljoen. Oorzaken hierbij zijn onder meer vertraging in het opstarten of uitvoeren van activiteiten en de moeilijke arbeidsmarkt bij het vervullen van vacatures.

Het overhevelen van door DUS-I ontvangen uitvoeringsbudget, van het budget van eigen personeel naar het artikelonderdeel waar de uitgaven verantwoord worden (inhuur externen) zorgt voor een verlaging van het budget met € 13,5 miljoen. Ten behoeve van digitalisering wordt voor € 6,8 miljoen aan middelen overgeheveld naar het budget voor externe inhuur.

In verband met diverse interdepartementale verplichtingen en terugbetaling van uitvoeringskosten door DUS-I vindt een overheveling naar andere departementen plaats van € 1 miljoen. Daarnaast heeft de interne doorbelasting van de kosten met betrekking tot de Banenafspraken een budgetverlaging van € 1 miljoen tot gevolg.

De overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 4,1 miljoen.

Externe inhuur

Het budget voor externe inhuur wordt per saldo verhoogd met € 21,7 miljoen. Enerzijds is sprake van een verlaging met per saldo € 9,7 miljoen in verband met vertraging in de uitvoering. Daarnaast wordt van in totaal € 31,4 miljoen gezorgd dat het budget landt op de plek waar ook de uitgaven worden gedaan. Dit betreft vaak een verschuiving van het budget voor eigen personeel naar het budget voor externe inhuur, maar ook een verschuiving van opdrachten naar externe inhuur komt voor, dit betreft € 9,4 miljoen.

Ten behoeve van digitalisering wordt voor € 6,8 miljoen aan middelen overgeheveld vanuit het budget voor eigen personeel.

Overige personele uitgaven

De budgetbijstelling op dit onderdeel houdt voor € 2,9 miljoen verband met een technische correctie en voor € 1,2 miljoen met een budgetverschuiving binnen het apparaatsartikel.

Materiële uitgaven kerndepartement

De materiële uitgaven van het kerndepartement nemen per saldo met € 1 miljoen af. Tegenover hogere uitgaven voor ICT van € 3 miljoen, staan lagere bijdragen aan SSO's van € 4,5 miljoen. De overige materiële uitgaven stijgen met € 0,5 miljoen.

ICT

Het hogere budget voor ICT is het gevolg van overhevelingen vanuit andere artikelonderdelen (€ 3,7 miljoen). Op deze wijze kunnen de uitgaven op het juiste onderdeel worden verantwoord.

Bijdrage aan SSO's

Ten behoeve van dekking van interdepartementale uitgaven die door het ministerie van BZK aan de departementen worden doorbelast vindt een departementale overheveling plaats van € 6,6 miljoen. Bij een aantal bedrijfsvoeringsactiviteiten is sprake van een lagere realisatie. Dit leidt tot een bijstelling van € 2,6 miljoen. De interne doorbelasting en overheveling van onder meer het budget voor de Banenafspraak leidt tot een toename van het budget met € 2,7 miljoen.

Licence