Apparaatsuitgaven departement Budgettaire gevolgen
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 644.892 | ‒ 2740 | 642.152 |
Uitgaven | 659.608 | ‒ 6.955 | 652.653 |
Personele uitgaven | 536.919 | ‒ 5.595 | 531.324 |
Waarvan eigen personeel | 431.277 | ‒ 31.960 | 399.317 |
Waarvan externe inhuur | 101.420 | 22.233 | 123.653 |
Waarvan overige personele uitgaven | 4.222 | 4.132 | 8.354 |
Materiële uitgaven | 122.689 | ‒ 1.360 | 121.329 |
Waarvan ICT | 24.009 | 2.788 | 26.797 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 69.133 | ‒ 4.523 | 64.610 |
Waarvan overige materiële uitgaven | 29.547 | 375 | 29.922 |
Ontvangsten | 11.865 | 0 | 11.865 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 644.892 | ‒ 2.740 | 642.152 |
Uitgaven | 659.608 | ‒ 6.955 | 652.653 | |
10.30 | Kerndepartement | 487.948 | ‒ 5.014 | 482.934 |
Personele uitgaven | 398.451 | ‒ 4.018 | 394.433 | |
Eigen personeel | 297.161 | ‒ 29.883 | 267.278 | |
Externe inhuur | 97.408 | 21.733 | 119.141 | |
Overige | 3.882 | 4.132 | 8.014 | |
Materiële uitgaven | 89.497 | ‒ 996 | 88.501 | |
ICT | 10.408 | 3.021 | 13.429 | |
Bijdrage SSO's | 64.718 | ‒ 4.464 | 60.254 | |
Overige | 14.371 | 447 | 14.818 | |
10.40 | Inspecties | 127.910 | ‒ 873 | 127.037 |
Personele uitgaven | 103.056 | ‒ 873 | 102.183 | |
Eigen personeel | 101.266 | ‒ 873 | 100.393 | |
Externe inhuur | 1.450 | 0 | 1.450 | |
Overige | 340 | 0 | 340 | |
Materiële uitgaven | 24.854 | 0 | 24.854 | |
ICT | 10.492 | 0 | 10.492 | |
Bijdrage SSO's | 3.950 | 0 | 3.950 | |
Overige | 10.412 | 0 | 10.412 | |
10.50 | SCP en Raden | 43.750 | ‒ 1.068 | 42.682 |
Personele uitgaven | 35.412 | ‒ 704 | 34.708 | |
Eigen personeel | 32.850 | ‒ 1204 | 31.646 | |
Externe inhuur | 2.562 | 500 | 3.062 | |
Materiële uitgaven | 8.338 | ‒ 364 | 7.974 | |
ICT | 3.109 | ‒ 233 | 2.876 | |
Bijdrage SSO's | 465 | ‒ 59 | 406 | |
Overige | 4.764 | ‒ 72 | 4.692 | |
Ontvangsten | 11.865 | 0 | 11.865 | |
Verplichtingen
De verplichtingenstand volgt grotendeels de bijbehorende verlaging van de uitgavenbudgetten. Daarnaast is er sprake van € 4,2 miljoen aan verplichtingenruimtemutaties. Dit met als doel om nog in 2024 verplichtingen te kunnen aangaan, die voornamelijk betrekking hebben op uitgaven aan inhuur van externen in 2025.
Toelichting apparaatsuitgaven
De uitgaven op dit artikel worden met € 7 miljoen verlaagd, dit is het gevolg van € 5 miljoen lagere uitgaven voor onderdelen die onder het kerndepartement vallen, een budgetverlaging van € 0,9 miljoen voor inspecties en lagere uitgaven voor SCP en Raden (€ 1,1 miljoen).
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
De personele uitgaven van het kerndepartement worden met deze suppletoire begroting met per saldo € 4,0 miljoen verlaagd. Tegenover een verlaging van het budget voor eigen personeel met € 29,9 miljoen, staat een hogere uitputting op externe inhuur (€ 21,7 miljoen). En ook het budget voor de overige personele uitgaven stijgt met € 4,1 miljoen.
Eigen personeel
Er heeft een (technische) herschikking binnen artikel 10 plaatsgevonden. Per saldo heeft dit geleid tot een verlaging van het budget van eigen personeel met € 3,5 miljoen. Oorzaken hierbij zijn onder meer vertraging in het opstarten of uitvoeren van activiteiten en de moeilijke arbeidsmarkt bij het vervullen van vacatures.
Het overhevelen van door DUS-I ontvangen uitvoeringsbudget, van het budget van eigen personeel naar het artikelonderdeel waar de uitgaven verantwoord worden (inhuur externen) zorgt voor een verlaging van het budget met € 13,5 miljoen. Ten behoeve van digitalisering wordt voor € 6,8 miljoen aan middelen overgeheveld naar het budget voor externe inhuur.
In verband met diverse interdepartementale verplichtingen en terugbetaling van uitvoeringskosten door DUS-I vindt een overheveling naar andere departementen plaats van € 1 miljoen. Daarnaast heeft de interne doorbelasting van de kosten met betrekking tot de Banenafspraken een budgetverlaging van € 1 miljoen tot gevolg.
De overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 4,1 miljoen.
Externe inhuur
Het budget voor externe inhuur wordt per saldo verhoogd met € 21,7 miljoen. Enerzijds is sprake van een verlaging met per saldo € 9,7 miljoen in verband met vertraging in de uitvoering. Daarnaast wordt van in totaal € 31,4 miljoen gezorgd dat het budget landt op de plek waar ook de uitgaven worden gedaan. Dit betreft vaak een verschuiving van het budget voor eigen personeel naar het budget voor externe inhuur, maar ook een verschuiving van opdrachten naar externe inhuur komt voor, dit betreft € 9,4 miljoen.
Ten behoeve van digitalisering wordt voor € 6,8 miljoen aan middelen overgeheveld vanuit het budget voor eigen personeel.
Overige personele uitgaven
De budgetbijstelling op dit onderdeel houdt voor € 2,9 miljoen verband met een technische correctie en voor € 1,2 miljoen met een budgetverschuiving binnen het apparaatsartikel.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven van het kerndepartement nemen per saldo met € 1 miljoen af. Tegenover hogere uitgaven voor ICT van € 3 miljoen, staan lagere bijdragen aan SSO's van € 4,5 miljoen. De overige materiële uitgaven stijgen met € 0,5 miljoen.
ICT
Het hogere budget voor ICT is het gevolg van overhevelingen vanuit andere artikelonderdelen (€ 3,7 miljoen). Op deze wijze kunnen de uitgaven op het juiste onderdeel worden verantwoord.
Bijdrage aan SSO's
Ten behoeve van dekking van interdepartementale uitgaven die door het ministerie van BZK aan de departementen worden doorbelast vindt een departementale overheveling plaats van € 6,6 miljoen. Bij een aantal bedrijfsvoeringsactiviteiten is sprake van een lagere realisatie. Dit leidt tot een bijstelling van € 2,6 miljoen. De interne doorbelasting en overheveling van onder meer het budget voor de Banenafspraak leidt tot een toename van het budget met € 2,7 miljoen.