Het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO) ondersteunt de krijgsmacht in haar taken. Het DOSCO doet dit door te zorgen voor personele diensten, zoals werving en opleidingen, maar ook huisvesting, vastgoed, catering, beveiliging, bewaking, facilitaire zaken, gezondheidszorg, logistiek en transport. Het DOSCO voorziet zelf in die ondersteuning en koopt een deel van de producten en diensten in bij organisaties buiten het ministerie van Defensie.
De Minister is verantwoordelijk voor een doeltreffende en doelmatige ondersteuning van de krijgsmacht. Het DOSCO krijgt, net als de operationele commando’s, een generieke gereedstellingsopdracht. Vooralsnog ontvangt DOSCO een gereedstellingsopdracht voor specialistische medische zorg en strategisch transport.
Capaciteit | Inzetbare eenheid | Omschrijving |
---|---|---|
SPECIALISTISCHE MEDISCHE ZORG | Chirurgisch team voor Role 2 Medical Treatment Facility | Levert een chirurgisch team ten behoeve van een chirurgisch hospitaal. |
Bloedbank | Levert personele capaciteit om te voorzien in een operationele bloedbank. | |
STRATEGISCH TRANSPORT | Movement Control-teams (teams van het National Movement Coordination Centre (NMCC) en verplaatsingssondersteuning van CLAS) | Ondersteunen verplaatsingsoperaties zowel nationaal als internationaal van andere inzetbare eenheden. |
De groei van Defensie heeft gevolgen voor de defensiebrede ondersteuning die het DOSCO levert. De uitwerking en implementatie van de plannen en mogelijke verdere intensiveringen in Defensie hebben de komende jaren invloed op deze ondersteuning. Het DOSCO ontwikkelt zich naar een wendbare en schaalbare ondersteuner die altijd en overal ondersteuning levert. Het ondersteuningscommando zet in op effectieve dienstverlening door processen te optimaliseren en datagedreven werken mogelijk te maken. Door haar vakmensen de ruimte en het vertrouwen te geven om hun werk goed en veilig te kunnen doen, komt DOSCO tot een nog betere ondersteuning.
Door extra te investeren in met name vastgoed, strategisch transport, geneeskundige ondersteuning en capaciteit voor bewaken en beveiligen worden grote defensiebrede achterstanden ingelopen. De transitie naar een versterkte en snel inzetbare krijgsmacht heeft ook effect op de ondersteuning die het ondersteuningscommando levert. Het DOSCO haakt daarbij vroegtijdig aan zodat de (financiële) gevolgen voor de ondersteuning goed ingeschat kunnen worden en de ondersteuning tijdig en adequaat georganiseerd wordt.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.331.844 | 1.508.034 | 1.476.122 | 1.507.665 | 1.533.184 | 1.517.967 | 1.487.289 |
Uitgaven | 1.290.733 | 1.520.533 | 1.494.930 | 1.528.888 | 1.557.041 | 1.531.129 | 1.501.180 |
Programmauitgaven | |||||||
Opdrachten | 184 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gereedstelling | 184 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Schade)vergoeding | 93.141 | 140.950 | 127.260 | 136.138 | 146.551 | 120.675 | 89.612 |
Schadevergoeding overig | 10.547 | 9.000 | 8.775 | 8.883 | 8.931 | 8.968 | 9.000 |
Nationaal Fonds Ereschuld | 82.193 | 130.000 | 114.407 | 123.177 | 133.542 | 107.629 | 76.534 |
Reservering schadevergoeding Chroom 6 | 401 | 1.950 | 4.078 | 4.078 | 4.078 | 4.078 | 4.078 |
Apparaatsuitgaven | |||||||
Personele uitgaven | 866.280 | 937.948 | 1.018.535 | 1.024.936 | 1.035.812 | 1.034.933 | 1.037.293 |
Eigen personeel | 661.840 | 688.296 | 777.048 | 798.900 | 806.866 | 807.823 | 811.549 |
Externe inhuur | 23.509 | 31.210 | 3.910 | 3.911 | 3.911 | 3.875 | 3.875 |
Overige personele exploitatie | 166.778 | 200.192 | 219.127 | 203.675 | 206.585 | 204.785 | 203.419 |
Attaches | 14.153 | 18.250 | 18.450 | 18.450 | 18.450 | 18.450 | 18.450 |
Materiële uitgaven | 331.128 | 441.635 | 349.135 | 367.814 | 374.678 | 375.521 | 374.275 |
Overige materiële exploitatie | 325.172 | 434.616 | 343.773 | 362.428 | 369.350 | 370.193 | 368.947 |
Attaches | 5.956 | 7.019 | 5.362 | 5.386 | 5.328 | 5.328 | 5.328 |
Ontvangsten | 74.696 | 68.995 | 68.995 | 68.995 | 68.995 | 68.995 | 68.995 |
2024 | |
juridisch verplicht | 59,0% |
bestuurlijk gebonden | 7,9% |
beleidsmatig gereserveerd | 33,1% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
Budgetflexibiliteit
Het aandeel «juridisch verplicht» heeft betrekking op de leveringen van goederen en/of diensten, waarvan overeenkomsten zijn aangegaan voor de financiële instrumenten «opdrachten, personele en materiële uitgaven». Bij de personele uitgaven wordt ervan uitgegaan dat het budget voor salarissen, gebaseerd op de organieke sterkte, voor 2024 volledig verplicht is. Daarnaast worden de reeds aangegane verplichtingen voor externe inhuur ook als juridisch verplicht gezien. Voor de personele exploitatie betreft het met name de opleidingen en lopende contracten voor werven personeel en juridische dienstverlening. Onder de materiële uitgaven betreft dit voornamelijk uitgaven voor het zelfstandig aanschaffen van bedrijfsmiddelen, de defensiebrede facilitaire ondersteuning en catering.
Voor 2024 is 59,0 % juridisch verplicht ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Het percentage bestuurlijk gebonden verplichtingen betreft de volledige regelingen voor schadevergoedingen, het Nationaal Fonds Ereschuld en de Reservering schadevergoedingen Chroom 6.
Voor 2024 is 7,9 % bestuurlijk gebonden ten opzichte van het totaal beschikbare budget.
Schadevergoeding
De uitgaven voor het Nationaal Fonds Ereschuld worden bij het DOSCO verantwoord onder het financieel instrument schadevergoeding. Dit fonds is ingesteld voor militairen die een handicap, trauma of andere aandoening hebben opgelopen tijdens missies naar het buitenland. Hierin zijn de budgetten voor schadevergoedingen en regelingen voor schadevergoedingen voor veteranen ondergebracht. De uitgaven hiervoor kennen een fluctuerend verloop en meer (jonge) veteranen doen een beroep op compensatie. Om deze reden zijn de budgetten tot en met 2027 eerder al aanzienlijk verhoogd. Daarnaast worden geraamde uitgaven voor uitkeringen in verband met Chroom 6 en overige schadevergoedingen onder het instrument schadevergoeding verantwoord.
Personele uitgaven
Personele uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit salarissen, sociale lasten en uitgaven voor toelagen, woon-werkverkeer en inhuur van het personeel. De overige personele exploitatie bestaat uit opleidingen, werving, dienstreizen, internationale verhuizingen en overige personeelsgebonden uitgaven. De salarissen van het attaché personeel worden afzonderlijk gepresenteerd, omdat deze uitgaven onder het Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) attachébudget vallen.
De budgetten voor het eigen personeel stijgen de komende jaren als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord 2021-2023 en met name door extra budget dat vanuit de Defensienota is toegekend. De budgetten voor 2024 en volgende jaren zijn hoger dan het budget dat voor 2023 geraamd is. Dit budget is onder andere door krapte op de arbeidsmarkt verlaagd, waarbij er ingevuld is met externe inhuur.
Materiële uitgaven
Onder materiële uitgaven worden de geraamde uitgaven voor overige materiële exploitatie en de attachés weergegeven. De uitgaven voor de overige materiële exploitatie bestaan onder andere uit catering, facilitaire dienstverlening, mediadienstverlening, gezondheidszorg, beveiliging, energie en water, schoonmaak en wereldwijd transport van personen en goederen.
De budgetten voor de overige materiële exploitatie voor 2024 en volgende jaren zijn lager dan het budget dat voor 2023 geraamd is. Dit verschil wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er in 2023 extra budget van € 88 miljoen voor energie is toegekend vanwege de gestegen prijzen en € 39 miljoen voor transport als gevolg van de toegenomen vraag hiernaar.