Base description which applies to whole site

2.6 Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

17

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

822.711

221.144

1.043.855

Uitgaven

367.721

180.041

547.762

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

525

525

17.07 ERTMS

65.136

134.716

199.852

17.07.01 Aanleg ERTMS

64.453

134.905

199.358

17.07.02 Planning en studies ERTMS

683

‒ 189

494

17.08 Zuidasdok

166.972

14.288

181.260

17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

135.088

31.037

166.125

17.10.01 Aanleg PHS

63.855

93.034

156.889

17.10.02 Planning en studies PHS

71.233

‒ 61.997

9.236

Ontvangsten

60.080

893

60.973

17.09 Ontvangsten

60.080

893

60.973

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer voor 2024 wordt met € 221,1 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Dekkingsopgave MF 2024: Seinenproblematiek (€ 31,4 miljoen)

Voor twee projecten (emplacement Den haag Centraal en PHS Tilburg) in realisatie is in het spoorontwerp rekening gehouden met seinen Nieuwe Generatie. ProRail heeft echter deze seinen niet veilig verklaard. Daardoor moeten voor deze projecten de ontwerpen worden herzien en moet er een beroep worden gedaan op de leverancier van de oude seinen. Om de uitvoering van de projecten in realisatie niet stil te laten vallen wordt het verplichtingenbudget opgehoogd met € 31,4 miljoen en overgeheveld naar PHS.

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 98,4 miljoen)

Het verplichtingenbudget wordt in 2024 verhoogd met € 98,4 miljoen als gevolg van de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024.

Overboeking van artikel 11: Prijsstijgingen (€ 6 miljoen)

Dit betreft een verplichtingenophoging voor deelprojecten binnen PHS in 2024, die te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen worden in meerdere tranches uitgekeerd. De middelen worden overboekt van artikelonderdeel 11.04.

Meerjaring vast onderhoud voor West Nederland Noord (€ 8 miljoen)

Op verzoek beheerder wordt het meerjarig onderhoud toegevoegd aan de scope van Zuidasdok. Het betreft hier de uitvoeringskosten.

Stallingen Oostelijke Sporen Fietsparkeren naar PHS Amsterdam (€ 44,1 miljoen)

Dit betreft een verhoging van de verplichtingen in 2024 met € 44,1 miljoen. Een verdere toelichting is te vinden onder Uitgaven (17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer).

Overboeking PHS Eindhoven (€ 17 miljoen)

Dit betreft een verplichtingenverhoging van € 17 miljoen voor maatregelen bij het emplacement Eindhoven (deelproject Eindhoven Oost Wisselverbinding) wat onderdeel is van het project Eindhoven - Düsseldorf (Grensoverschrijdend Spoorvervoer). In verband met de raakvlakken met PHS en om de productstap Breda-Eindhoven tijdig mogelijkte maken, wordt deze scope en het bijbhorende budget overgeheveld naar PHS.

Verplichtingenschuif subsidie PHS (€ 15 miljoen)

Dit betreft een verplichtingenschuif ter hoogte van € 15 miljoen van 2025 naar 2024 om de subsidieaanvraag voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) tussen Alkmaar en Amsterdam vast te kunnen leggen.

Diverse kleinere mutaties (€ 1,2 miljoen).

Uitgaven

De uitgaven van het artikel Megaprojecten Verkeer en Vervoer voor 2024 worden met € 180 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

17.07 ERTMS

De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 134,7 miljoen wordt veroorzaakt door de kaderruilen 2024. Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

17.08 Zuidasdok

De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 14,3 miljoen wordt veroorzaakt door:

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 5 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Meerjaring vast onderhoud voor West Nederland Noord (€ 8 miljoen)

Op verzoek beheerder wordt het meerjarig onderhoud toegevoegd aan de scope van Zuidasdok. Het betreft hier de uitvoeringskosten.

Diverse kleinere aanpassingen met betrekking tot projectorganisatie Zuidasdok (€ 1,3 miljoen)

17.10 Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

De uitgaven verhoging van dit artikelonderdeel met € 31 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kaderruilen 2024 (€ 16,7 miljoen)

Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderverhoging van € 16,7 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

Stallingen Oostelijke Sporen Fietsparkeren naar PHS Amsterdam (€ 6,3 miljoen)

IenW heeft in overleg met ProRail besloten om een deel van de scope Amsterdam CS, de stallingen onder de oostelijke sporen (SOOS) binnen het programma ‘Fietsparkeren bij Stations’ over te hevelen naar het PHS project ‘Amsterdam Centraal waardoor de werkzaamheden efficienterefficienterefficienterkunnen worden uitgevoerd.

Diverse kleinere aanpassingen (€ 8 miljoen)

De uitgaven worden opgehoogd met € 8 miljoen als gevolg van diverse kleinere mutaties met betrekking tot de projectorganisatie Programma Hoogfrequent Spoorvervoer.

Ontvangsten

De ontvangsten worden opgehoogd met € 0,9 miljoen als gevolg van diverse kleinere mutaties.

Licence