Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Vastgestelde begroting(incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 81.827 | 2.515.394 | 2.597.221 |
Uitgaven | 520.648 | 0 | 520.648 |
Garanties | 17.794 | 0 | 17.794 |
EIB pan-Europees garantiefonds | 17.794 | 0 | 17.794 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 500.685 | 0 | 500.685 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 1.519 | 0 | 1.519 |
Rentecompensatie ESM | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 364.730 | 0 | 364.730 |
EBRD | 100.000 | 0 | 100.000 |
Kapitaalinleg ESM | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne | 34.436 | 0 | 34.436 |
Leningen | 0 | 0 | 0 |
Teruggave winsten | 0 | 0 | 0 |
Lening aan Oekraïne | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 2.169 | 0 | 2.169 |
Technische assistentie | 2.069 | 0 | 2.069 |
Overige opdrachten | 100 | 0 | 100 |
Ontvangsten | 113.854 | 6.855 | 120.709 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 20.942 | 0 | 20.942 |
Ontvangsten IFI's | 20.942 | 0 | 20.942 |
Ontvangsten ESM Kapitaal | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 92.912 | 6.855 | 99.767 |
Aflossing lening Griekenland | 0 | 0 | 0 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 92.912 | 6.855 | 99.767 |
Aflossing lening Oekraïne | 0 | 0 | 0 |
Renteontvangsten lening Oekraïne | 0 | 0 | 0 |
Vastgestelde begroting(incl. suppletoire begrotingen, NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 81.827 | 2.515.394 | 2.597.221 |
waarvan garantieverplichtingen | ‒ 81.856 | 2.515.394 | 2.433.538 |
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 0 | 94.089 | 94.089 |
Garantie aan DNB inzake IMF | ‒ 2.141.800 | 2.034.859 | ‒ 106.941 |
ESM | 0 | 0 | 0 |
EFSM | 0 | 254.899 | 254.899 |
AIIB | 13.877 | 0 | 13.877 |
Wereldbank | 99.067 | 0 | 99.067 |
SURE | 0 | ‒ 159.636 | ‒ 159.636 |
EIB - pan-Europees garantiefonds | 0 | ‒ 320.323 | ‒ 320.323 |
NGEU | 0 | 584.260 | 584.260 |
MFB | 0 | 0 | 0 |
MFB Headroomgarantie | 0 | 27.246 | 27.246 |
Oekraïne faciliteit | 1.947.000 | 0 | 1.947.000 |
waarvan overige verplichtingen | 163.683 | 0 | 163.683 |
Multilaterale ontwikkelingsbanken en fondsen | 1 | 0 | 1 |
Rentecompensatie ESM | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 68.513 | 0 | 68.513 |
EBRD | 100.000 | 0 | 100.000 |
Kapitaalinleg ESM | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage EU voor rente Oekraïne | ‒ 7.000 | 0 | ‒ 7.000 |
Teruggave winsten SMP/ANFA | 0 | 0 | 0 |
Lening aan Oekraïne | 0 | 0 | 0 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 2.069 | 0 | 2.069 |
Overige betalingsverplichtingen | 100 | 0 | 100 |
Toelichting
Verplichtingen
Garantieverplichtingen
Kredieten EU-betalingsbalanssteun (BoP-faciliteit)
De BoP-faciliteit is bedoeld voor niet-eurolanden met feitelijke of ernstig dreigende moeilijkheden in de betalingsbalans. De mutatie is het gevolg van verbeteringen in het ramingsmodel ten aanzien van het bni-aandeel evenals de actualisatie van het bni-aandeel.
Garantie aan DNB inzake IMF
Tijdens de voorjaarsvergadering van het IMF is een ophoging van SDR-onlending (Special Drawing Rights) van maximaal SDR 1,7 mld. (ongeveer € 2,1 mld.) aan de RST (Resilience and Sustainability Trust) van het IMF toegezegd, onder voorbehoud van parlementaire goedkeuring. De uiteindelijke ophoging komt o.b.v. de wisselkoers van 1 maart 2024 uit op SDR 1,66 mld. (€ 2,03 mld.).2
Actualisatie garantie EFSM
Nederland staat voor haar aandeel in het EU-bni inclusief het Verenigd Koninkrijk garant voor de uitstaande leningen van het EFSM inclusief de bijbehorende renteverplichting. De garantie wordt bijgesteld op basis van cijfers van de Europese Commissie. Daarnaast zijn enkele verbeteringen doorgevoerd in het ramingsmodel. In het bni-aandeel is nu het aandeel van het VK beter doorgerekend en zijn de bni-cijfers preciezer en meerjarig opgenomen.
Actualisatie garantie SURE
Nederland staat voor haar aandeel in het EU-bni garant voor de uitstaande leningen van SURE inclusief de bijbehorende renteverplichting. De mutatie is het gevolg van verbeteringen in het ramingsmodel ten aanzien van het bni-aandeel evenals de actualisatie van het bni-aandeel.
EIB - pan-Europees garantiefonds
De EIB heeft in 2020 het pan-Europees garantiefonds (EGF) opgericht om de negatieve economische gevolgen van de coronacrisis te beperken. Nu de allocatieperiode voor de producten in het fonds is afgelopen, zullen er geen nieuwe producten meer uitgegeven worden, waardoor de EIB het maximum van de garantieomvang kan vaststellen. De maximale garantstelling van Nederland ten opzichte van het Europees Garantiefonds (EGF) is verlaagd met € 320 mln.
NGEU
De mutatie is het gevolg een actualisatie van de data over uitgegeven bonds en verstrekte leningen aan lidstaten onder NGEU. Daarnaast zijn de rentecijfers geactualiseerd. Ook zijn diverse verbeteringen in de ramingssystematiek doorgevoerd, waardoor een preciezere inschatting gemaakt kan worden van de rentekosten.
Actualisatie MFB headroomgarantie
Via de macro-financiële bijstand (MFB) leent de Europese Commissie namens de Europese Unie middelen bij financiële instellingen en op de kapitaalmarkt en leent deze middelen door aan Oekraïne. Nederland staat voor haar aandeel in het EU-bni garant voor de MFB. De mutatie is het gevolg van verbeteringen in het ramingsmodel ten aanzien van het bni-aandeel, evenals de actualisatie van het bni-aandeel.
Ontvangsten
Leningen
De renteontvangsten voor de Greek Loan Facility (GLF) worden naar boven bijgesteld op basis van de renterealisaties ontvangen van de Europese Commissie.