Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties Suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.337.004 | 155.524 | 1.492.528 |
Uitgaven | 1.391.004 | 120.524 | 1.511.528 | |
Apparaatsuitgaven | 791.067 | 79.472 | 870.539 | |
33.1 | Apparaat Openbaar Ministerie | 791.067 | 79.472 | 870.539 |
Personele uitgaven | 641.396 | 62.101 | 703.497 | |
Eigen personeel | 583.603 | 50.855 | 634.458 | |
Externe inhuur | 56.186 | 11.203 | 67.389 | |
Overig personeel | 1.607 | 43 | 1.650 | |
Materiële uitgaven | 149.671 | 17.371 | 167.042 | |
ICT | 28.569 | 7.089 | 35.658 | |
SSO's | 50.196 | 1.070 | 51.266 | |
Overig materieel | 70.906 | 9.212 | 80.118 | |
Programmauitgaven | 599.937 | 41.052 | 640.989 | |
33.2 | Bestuur, informatie en technologie | 60.123 | 2.800 | 62.923 |
Bijdrage aan medeoverheden | 33.156 | 1.790 | 34.946 | |
Regionale Informatie en Expertise Centra | 29.928 | 2.135 | 32.063 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 3.228 | ‒ 345 | 2.883 | |
Subsidies (regelingen) | 18.558 | 851 | 19.409 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 4.275 | 194 | 4.469 | |
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB) | 588 | ‒ 588 | 0 | |
Overige Subsidies | 13.695 | 1.245 | 14.940 | |
Opdrachten | 8.409 | 159 | 8.568 | |
Overige Opdrachten | 8.409 | 159 | 8.568 | |
33.3 | Opsporing en vervolging | 535.714 | 38.113 | 573.827 |
Bijdrage aan agentschappen | 163.147 | 13.426 | 176.573 | |
NFI | 107.822 | 5.464 | 113.286 | |
Justid | 27.605 | 6.178 | 33.783 | |
Justis | 27.720 | 1.784 | 29.504 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 7.002 | 640 | 7.642 | |
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) | 7.002 | 640 | 7.642 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 199.229 | 16.065 | 215.294 | |
FIU.Nederland | 7.647 | 568 | 8.215 | |
Aanpak ondermijning | 184.105 | 18.820 | 202.925 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 7.477 | ‒ 3.323 | 4.154 | |
Subsidies (regelingen) | 6.681 | 1.694 | 8.375 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 0 | 34 | 34 | |
Overige Subsidies | 6.681 | 1.660 | 8.341 | |
Opdrachten | 157.512 | 6.177 | 163.689 | |
Schadeloosstellingen | 22.577 | 658 | 23.235 | |
Onrechtmatige Detentie | 6.971 | 203 | 7.174 | |
Gerechtskosten | 39.581 | 2.093 | 41.674 | |
Verkeershandhaving OM | 35.893 | 1.651 | 37.544 | |
Afpakken | 651 | 7 | 658 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 13.740 | 431 | 14.171 | |
Overige Opdrachten | 38.099 | 1.134 | 39.233 | |
Garanties | 2.143 | 111 | 2.254 | |
Faillissementscuratoren | 2.143 | 111 | 2.254 | |
33.4 | Vervolging en berechting MH17-verdachten | 4.100 | 139 | 4.239 |
Opdrachten | 4.100 | 139 | 4.239 | |
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 4.100 | 139 | 4.239 | |
Ontvangsten | 1.201.987 | ‒ 249.500 | 952.487 |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
De mutaties op dit artikelonderdeel worden voornamelijk verklaard door de navolgende mutaties:
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029 waarvan € 56 mln. in 2024 aan het OM.
– Om het budget Informatievoorziening in hetzelfde ritme als de verwachte uitgaven te zetten wordt een kasschuif van € 20 mln. toegepast door de middelen uit de jaren 2025 tot en met 2027 naar 2024 te schuiven. Het gaat hier om de systeemvernieuwing bij het Openbaar Ministerie (vervanging GPS). Deze kosten zullen hoog zijn in de eerste jaren (implementatie) en daarna zakt het terug tot reguliere beheerlasten. De dekking van deze kosten waren (2 jaar geleden) voorlopig evenredig verdeeld over de implementatiejaren, omdat het werkelijk kasritme toen nog niet bekend was.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
33.2 Bestuur, informatie en technologie
De mutatie op dit artikelonderdeel omvat een aantal kleinere mutaties waaronder de toekenning loon- en prijsbijstelling voor € 3,8 mln.
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage aan agentschappen De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029 waarvan 12,6 mln. voor bijdrage aan agentschappen
Aanpak ondermijningDeze post wordt grotendeels verklaard door onderstaande mutaties:
– De toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029 voor € 15,3 mln. in 2024.
– Vanuit het artikel ondermijning wordt € 8,4 mln. overgeheveld naar politie ter dekking van de onvermijdelijke kosten door het verbod op lachgas per 1 januari 2023. Zie ook artikel 31.
– Een overboeking van € 6,9 mln. naar overige opdrachten voor de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling (PMID).
– De politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende crimi naliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar
het departement.
Opdrachten
– Toekenning loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029 waarvan € 10,1 mln. voor opdrachten opsporing en vervolging
– € 6,9 mln. voor de uitvoeringskosten Programma Modernisering Identiteitsvaststelling.
Mutaties OntvangstenDe ontvangsten op afpakken vallen € 249,5 mln. lager uit dan geraamd. De lagere afpakopbrengsten worden verklaard doordat op dit moment geen grote schikkingen zijn voorzien.
Mutaties VerplichtingenIn 2023 is op het onderdeel ondermijning een onderbesteding ontstaan die werd veroorzaakt doordat de middelen voor de mainports 2024-2026 eerst in 2023 verplicht zouden worden. Dit proces heeft echter vertraging opgelopen waardoor de verplichting in 2024 plaats vindt. Het verplichtingenbudget wordt in 2024 opgehoogd met € 35 mln.