Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven en instandhouden van de IT van Defensie. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. Ook vallen over-/ onderprogrammering en de ontvangsten van IT onder dit artikel.
De minister is verantwoordelijk voor de aanschaf en instandhouding van IT materieel binnen Defensie en de afstoting van overtollig IT-materieel.
Het belang van Informatiegestuurd Optreden neemt toe. Het programma Foxtrot realiseert samen met de programma’s Grensverleggend IT (GrIT) en Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) een moderne en gesloten informatieketen om dit mogelijk te maken. Het programma Foxtrot omvat de modernisering en vervanging van de tactische IT-infrastructuur- middelen (waaronder militaire radio’s, interne voertuignetwerken en intercom-systemen, command & control applicaties).
In kader van Foxtrot is in 2023 een DMP A-brief verstuurd waarin het programma Foxtrot in brede zin is toegelicht. In 2025 verwacht Defensie nog twee D-brieven te versturen om de laatste verwervingstrajecten aan te gaan. De stand van zaken van dit programma en lopende IT-projecten binnen dit artikel zijn terug te vinden in het meest recente DPO (Kamerstuk II 27830, nr. 435) en diens afwijkingsrapportage.
Het programma Grensverleggende IT (GrIT) valt onder de Regeling Grote Projecten (RGP). Defensie verstuurt hiervoor jaarlijkse voortgangsrapportages waar uitgebreid wordt stilgestaan bij ontwikkelingen binnen het programma. Zoals beschreven in de brief van 5 maart 2024 (Kamerstuk II 35728, nr. 13) is de realisatie- en implementatiestrategie van het programma herijkt. Door de herijking wordt de prioriteit binnen het programma gelegd bij de operationele behoeften van de krijgsmacht. De gevolgen van de herijking en prioritering voor de planning en de business case GrIT worden in de tweede helft van 2024 uitgewerkt. Defensie zal de Tweede Kamer hierover separaat of via de voortgangsrapportages informeren.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.019.047 | 1.559.608 | 1.359.574 | 2.028.336 | 1.773.115 | 1.717.102 | 1.859.994 |
Uitgaven | 872.600 | 1.111.706 | 1.228.302 | 1.662.942 | 1.717.101 | 1.662.788 | 1.806.187 | |
6.11 | Verwerving | 424.725 | 734.697 | 1.206.087 | 1.634.330 | 1.475.965 | 1.178.690 | 1.288.151 |
Opdrachten | 424.725 | 734.697 | 1.206.087 | 1.634.330 | 1.475.965 | 1.178.690 | 1.288.151 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 78.414 | 176.397 | 779.412 | 736.987 | 855.419 | 1.023.733 | |
Verwerving: realisatie | 424.725 | 656.283 | 1.029.690 | 854.918 | 738.978 | 323.271 | 264.418 | |
6.12 | Instandhouding | 447.875 | 579.857 | 544.167 | 568.465 | 566.045 | 576.244 | 572.798 |
Opdrachten | 447.875 | 579.857 | 544.167 | 568.465 | 566.045 | 576.244 | 572.798 | |
Instandhouding IT | 447.875 | 579.857 | 544.167 | 568.465 | 566.045 | 576.244 | 572.798 | |
6.16 | Over-/ onderprogrammering | 0 | ‒ 202.848 | ‒ 521.952 | ‒ 539.853 | ‒ 324.909 | ‒ 92.146 | ‒ 54.762 |
Fonds | 0 | ‒ 202.848 | ‒ 521.952 | ‒ 539.853 | ‒ 324.909 | ‒ 92.146 | ‒ 54.762 | |
Fonds | 0 | ‒ 202.848 | ‒ 521.952 | ‒ 539.853 | ‒ 324.909 | ‒ 92.146 | ‒ 54.762 | |
Ontvangsten | 16.572 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | |
2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | 2039 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.638.141 | 1.480.590 | 1.399.098 | 1.353.452 | 1.316.443 | 1.178.684 | 1.199.779 | 1.188.068 | 1.266.720 | 1.462.366 |
Uitgaven | 1.597.666 | 1.461.308 | 1.556.871 | 1.893.515 | 1.874.576 | 1.415.566 | 1.367.091 | 1.374.159 | 1.377.573 | 1.308.777 | |
6.11 | Verwerving | 1.065.958 | 911.360 | 831.834 | 786.852 | 743.368 | 612.678 | 634.145 | 623.769 | 699.354 | 896.081 |
Opdrachten | 1.065.958 | 911.360 | 831.834 | 786.852 | 743.368 | 612.678 | 634.145 | 623.769 | 699.354 | 896.081 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 865.613 | 667.674 | 678.938 | 636.165 | 594.684 | 465.262 | 487.728 | 477.220 | 557.764 | 747.650 | |
Verwerving: realisatie | 200.345 | 243.686 | 152.896 | 150.687 | 148.684 | 147.416 | 146.417 | 146.549 | 141.590 | 148.431 | |
6.12 | Instandhouding | 573.138 | 570.035 | 568.069 | 567.405 | 573.880 | 566.811 | 566.439 | 565.104 | 568.161 | 566.191 |
Opdrachten | 573.138 | 570.035 | 568.069 | 567.405 | 573.880 | 566.811 | 566.439 | 565.104 | 568.161 | 566.191 | |
Instandhouding IT | 573.138 | 570.035 | 568.069 | 567.405 | 573.880 | 566.811 | 566.439 | 565.104 | 568.161 | 566.191 | |
6.16 | Over-/ onderprogrammering | ‒ 41.430 | ‒ 20.087 | 156.968 | 539.258 | 557.328 | 236.077 | 166.507 | 185.286 | 110.058 | ‒ 153.495 |
Fonds | ‒ 41.430 | ‒ 20.087 | 156.968 | 539.258 | 557.328 | 236.077 | 166.507 | 185.286 | 110.058 | ‒ 153.495 | |
Fonds | ‒ 41.430 | ‒ 20.087 | 156.968 | 539.258 | 557.328 | 236.077 | 166.507 | 185.286 | 110.058 | ‒ 153.495 | |
Ontvangsten | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.621 | 16.621 |
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 25,8% |
bestuurlijk gebonden | 0,0% |
beleidsmatig gereserveerd | 74,2% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
Verplichtingen
De geraamde verplichtingen op artikel 6 betreffen verplichtingen voor alle instrumenten met uitzondering van de ontvangsten. De raming van de verplichtingen is gebaseerd op het verwachte moment dat in het kader van een DMF-gerelateerde activiteit een overeenkomst wordt getekend. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend of als een juridisch bindende overeenkomst wordt aangegaan, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan bij de begroting is voorzien.
Uitgaven
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasuitgaven. Voor 2025 gaat het naar verwachting om 25,8% van het uitgavenbudget. Het resterende deel 74,2% van dit artikel is beleidsmatig gereserveerd voor verwerving en instandhouding, waarvan het aangaan van de juridische verplichting wordt voorbereid.
Verwerving IT
Dit instrument heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de verwerving en afstoting van IT. Projecten boven de mandateringsgrens van € 250 miljoen volgen het DMP-proces. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt waarna een A-brief volgt. Hierna wordt gerelateerd projectbudget overgeheveld naar de (vervolg)onderzoeksfase of realisatiefase.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de IT-projecten boven de € 50 miljoen die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, tenzij dit commercieel vertrouwelijke informatie is.
Figuur 7
De toelichtingen over de reeds bestaande projecten zijn te lezen in het DPO dat op Verantwoordingsdag met uw Kamer is gedeeld (Kamerstuk II 27830, nr. 435).
Instandhouding IT
De geraamde uitgaven dienen voor instandhouding van de IT van Defensie. Informatie sneller en slimmer verkrijgen, verwerken en verspreiden, om zo gericht te sturen en succesvol te kunnen zijn in moderne conflicten en crises vormt de kern van informatiegestuurd optreden. Voorts wordt met de Defensienota een aantal gerichte maatregelen moderne IT toegepast om op arbeidsextensieve wijze bij te dragen aan hogere materiële gereedheid, compliance en veiligheid en inzicht voor snellere en betere besluitvorming. Vanuit de Instandhouding IT wordt een bijdrage geleverd aan voornoemde activiteiten.
Over-/en onderprogrammering IT
In het DMF wordt gewerkt met het instrument overprogrammering. Op de begroting kan zich dit uiten in negatieve standen op het artikelonderdeelniveau. Er vindt geen realisatie plaats op dit instrument. Gedurende het jaar zullen onstane vertragingen/versnellingen op individuele projecten worden verwerkt op dit instrument.
In de materieelagenda wordt inhoudelijk ingegaan op de over-/onderprogrammering in het DMF.
Ontvangsten
Dit zijn de ontvangsten die rechtstreeks gerelateerd zijn aan IT, bijvoorbeeld als het Joint Informatievoorziening Commando (JIVC) van Defensie diensten levert aan derden.