Base description which applies to whole site

3.6 Artikel 6: IT

Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven en instandhouden van de IT van Defensie. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. Ook vallen over-/ onderprogrammering en de ontvangsten van IT onder dit artikel.

De minister is verantwoordelijk voor de aanschaf en instandhouding van IT materieel binnen Defensie en de afstoting van overtollig IT-materieel.

Het belang van Informatiegestuurd Optreden neemt toe. Het programma Foxtrot realiseert samen met de programma’s Grensverleggend IT (GrIT) en Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) een moderne en gesloten informatieketen om dit mogelijk te maken. Het programma Foxtrot omvat de modernisering en vervanging van de tactische IT-infrastructuur- middelen (waaronder militaire radio’s, interne voertuignetwerken en intercom-systemen, command & control applicaties).

In kader van Foxtrot is in 2023 een DMP A-brief verstuurd waarin het programma Foxtrot in brede zin is toegelicht. In 2025 verwacht Defensie nog twee D-brieven te versturen om de laatste verwervingstrajecten aan te gaan. De stand van zaken van dit programma en lopende IT-projecten binnen dit artikel zijn terug te vinden in het meest recente DPO (Kamerstuk II 27830, nr. 435) en diens afwijkingsrapportage.

Het programma Grensverleggende IT (GrIT) valt onder de Regeling Grote Projecten (RGP). Defensie verstuurt hiervoor jaarlijkse voortgangsrapportages waar uitgebreid wordt stilgestaan bij ontwikkelingen binnen het programma. Zoals beschreven in de brief van 5 maart 2024 (Kamerstuk II 35728, nr. 13) is de realisatie- en implementatiestrategie van het programma herijkt. Door de herijking wordt de prioriteit binnen het programma gelegd bij de operationele behoeften van de krijgsmacht. De gevolgen van de herijking en prioritering voor de planning en de business case GrIT worden in de tweede helft van 2024 uitgewerkt. Defensie zal de Tweede Kamer hierover separaat of via de voortgangsrapportages informeren.

Artikel 6 IT (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

1.019.047

1.559.608

1.359.574

2.028.336

1.773.115

1.717.102

1.859.994

         
 

Uitgaven

872.600

1.111.706

1.228.302

1.662.942

1.717.101

1.662.788

1.806.187

         

6.11

Verwerving

424.725

734.697

1.206.087

1.634.330

1.475.965

1.178.690

1.288.151

 

Opdrachten

424.725

734.697

1.206.087

1.634.330

1.475.965

1.178.690

1.288.151

 

Verwerving: voorbereidingsfase

0

78.414

176.397

779.412

736.987

855.419

1.023.733

 

Verwerving: realisatie

424.725

656.283

1.029.690

854.918

738.978

323.271

264.418

6.12

Instandhouding

447.875

579.857

544.167

568.465

566.045

576.244

572.798

 

Opdrachten

447.875

579.857

544.167

568.465

566.045

576.244

572.798

 

Instandhouding IT

447.875

579.857

544.167

568.465

566.045

576.244

572.798

6.16

Over-/ onderprogrammering

0

‒ 202.848

‒ 521.952

‒ 539.853

‒ 324.909

‒ 92.146

‒ 54.762

 

Fonds

0

‒ 202.848

‒ 521.952

‒ 539.853

‒ 324.909

‒ 92.146

‒ 54.762

 

Fonds

0

‒ 202.848

‒ 521.952

‒ 539.853

‒ 324.909

‒ 92.146

‒ 54.762

         
 

Ontvangsten

16.572

16.769

16.769

16.769

16.769

16.769

16.769

         
Artikel 6 IT (bedragen x € 1.000)
  

2030

2031

2032

2033

2034

2035

2036

2037

2038

2039

Art.

Verplichtingen

1.638.141

1.480.590

1.399.098

1.353.452

1.316.443

1.178.684

1.199.779

1.188.068

1.266.720

1.462.366

            
 

Uitgaven

1.597.666

1.461.308

1.556.871

1.893.515

1.874.576

1.415.566

1.367.091

1.374.159

1.377.573

1.308.777

            

6.11

Verwerving

1.065.958

911.360

831.834

786.852

743.368

612.678

634.145

623.769

699.354

896.081

 

Opdrachten

1.065.958

911.360

831.834

786.852

743.368

612.678

634.145

623.769

699.354

896.081

 

Verwerving: voorbereidingsfase

865.613

667.674

678.938

636.165

594.684

465.262

487.728

477.220

557.764

747.650

 

Verwerving: realisatie

200.345

243.686

152.896

150.687

148.684

147.416

146.417

146.549

141.590

148.431

6.12

Instandhouding

573.138

570.035

568.069

567.405

573.880

566.811

566.439

565.104

568.161

566.191

 

Opdrachten

573.138

570.035

568.069

567.405

573.880

566.811

566.439

565.104

568.161

566.191

 

Instandhouding IT

573.138

570.035

568.069

567.405

573.880

566.811

566.439

565.104

568.161

566.191

6.16

Over-/ onderprogrammering

‒ 41.430

‒ 20.087

156.968

539.258

557.328

236.077

166.507

185.286

110.058

‒ 153.495

 

Fonds

‒ 41.430

‒ 20.087

156.968

539.258

557.328

236.077

166.507

185.286

110.058

‒ 153.495

 

Fonds

‒ 41.430

‒ 20.087

156.968

539.258

557.328

236.077

166.507

185.286

110.058

‒ 153.495

            
 

Ontvangsten

16.769

16.769

16.769

16.769

16.769

16.769

16.769

16.769

16.621

16.621

Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2025

juridisch verplicht

25,8%

bestuurlijk gebonden

0,0%

beleidsmatig gereserveerd

74,2%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0,0%

Verplichtingen

De geraamde verplichtingen op artikel 6 betreffen verplichtingen voor alle instrumenten met uitzondering van de ontvangsten. De raming van de verplichtingen is gebaseerd op het verwachte moment dat in het kader van een DMF-gerelateerde activiteit een overeenkomst wordt getekend. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend of als een juridisch bindende overeenkomst wordt aangegaan, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan bij de begroting is voorzien.

Uitgaven

Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasuitgaven. Voor 2025 gaat het naar verwachting om 25,8% van het uitgavenbudget. Het resterende deel 74,2% van dit artikel is beleidsmatig gereserveerd voor verwerving en instandhouding, waarvan het aangaan van de juridische verplichting wordt voorbereid.

Verwerving IT

Dit instrument heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de verwerving en afstoting van IT. Projecten boven de mandateringsgrens van € 250 miljoen volgen het DMP-proces. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt waarna een A-brief volgt. Hierna wordt gerelateerd projectbudget overgeheveld naar de (vervolg)onderzoeksfase of realisatiefase.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de IT-projecten boven de € 50 miljoen die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, tenzij dit commercieel vertrouwelijke informatie is.

Figuur 7

De toelichtingen over de reeds bestaande projecten zijn te lezen in het DPO dat op Verantwoordingsdag met uw Kamer is gedeeld (Kamerstuk II 27830, nr. 435).

Instandhouding IT

De geraamde uitgaven dienen voor instandhouding van de IT van Defensie. Informatie sneller en slimmer verkrijgen, verwerken en verspreiden, om zo gericht te sturen en succesvol te kunnen zijn in moderne conflicten en crises vormt de kern van informatiegestuurd optreden. Voorts wordt met de Defensienota een aantal gerichte maatregelen moderne IT toegepast om op arbeidsextensieve wijze bij te dragen aan hogere materiële gereedheid, compliance en veiligheid en inzicht voor snellere en betere besluitvorming. Vanuit de Instandhouding IT wordt een bijdrage geleverd aan voornoemde activiteiten.

Over-/en onderprogrammering IT

In het DMF wordt gewerkt met het instrument overprogrammering. Op de begroting kan zich dit uiten in negatieve standen op het artikelonderdeelniveau. Er vindt geen realisatie plaats op dit instrument. Gedurende het jaar zullen onstane vertragingen/versnellingen op individuele projecten worden verwerkt op dit instrument.

In de materieelagenda wordt inhoudelijk ingegaan op de over-/onderprogrammering in het DMF.

Ontvangsten

Dit zijn de ontvangsten die rechtstreeks gerelateerd zijn aan IT, bijvoorbeeld als het Joint Informatievoorziening Commando (JIVC) van Defensie diensten levert aan derden.

Licence