Het verlenen van goede consulaire diensten aan Nederlanders in nood in het buitenland, evenals het verstrekken van reisdocumenten aan Nederlanders in het buitenland, het verstrekken van publieksinformatie over consulaire en andere diensten van de Rijksoverheid aan Nederlanders in het buitenland en niet-Nederlanders die gebruik willen maken van de diensten van de Nederlandse overheid, consulaire crisisbeheersing en paraatheid. Daarnaast levert het kabinet een bijdrage aan een gereguleerd personenverkeer door de Nederlandse inbreng in het Europese visumbeleid en is het verantwoordelijk voor de verlening van visa kort verblijf (kvv) en de afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (mvv).
Het versterken van de Nederlandse cultuursector door internationale uitwisseling en presentatie; verbindingen leggen met economische diplomatie en andere prioriteiten van geïntegreerd buitenlandbeleid, zoals het mensenrechtenbeleid en veiligheidsbeleid.De strategische inzet van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ heeft als doel begrip en draagvlak te vergroten voor het geïntegreerde buitenlandbeleid (HGIS) en het eenduidig versterken van de beeldvorming over Nederland bij buitenlandse doelgroepen via de publieke band. De aanpak verstevigt het netwerk van beleidsbeïnvloeders die kunnen sturen op de besluitvorming op voor Nederland relevante beleidsterreinen.
De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor:
Consulaire dienstverlening
Uitvoeren
– Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden;
– Afgifte van machtigingen voorlopig verblijf (mvv’s) op de posten;
– Afname van inburgeringsexamens buitenland;
– Orange Carpet-beleid, ter bevordering van het Nederlandse bedrijfsleven;
– Bijstand aan Nederlanders in nood in het buitenland;
– Begeleiding van Nederlanders die in het buitenland gedetineerd zijn;
– Verstrekken van publieksinformatie over consulaire en andere diensten van de Rijksoverheid aan Nederlanders in het buitenland en niet-Nederlanders die gebruik willen maken van de diensten van de Nederlandse overheid;
– Uitbrengen van reisadviezen;
– Consulaire crisisbeheersing en -paraatheid;
– Afgifte van Nederlandse reisdocumenten in het buitenland en van diplomatieke en dienstpaspoorten;
– Afgifte van consulaire verklaringen en legalisaties.
Indicator als uitvoeringsverantwoordelijke: Visumbeleid kort verblijf van het Koninkrijk der Nederlanden
Doorlooptijden visumaanvragen: percentage visumaanvragen kort verblijf dat binnen 15 dagen wordt afgehandeld. De streefwaarde hiervoor is 85%.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|
Aantal aanvragen | 168.808 | 134.772 | 404.706 | 661.066 |
Realisatie | 92% | 92% | 88% | 70% |
Bron: Ministerie van Buitenlandse Zaken
De norm voor de doorlooptijd van visumaanvragen (Schengen) bedraagt 15 dagen conform de EU Visumcode (in werking getreden per 2-2-2020). Deze periode kan in bijzondere gevallen worden verlengd tot 45 dagen.
Groeiende aantallen visumaanvragen brengen uitdagingen met zich mee, o.a. in de vorm van oplopende wacht- en behandeltijden voor een visumaanvraag. Het Ministerie monitort de wachttijden nauwgezet en zet zich in om deze binnen de norm te houden. In 2023 is de streefwaarde niet gehaald vanwege een grote storing in de systemen aan het eind van het eerste kwartaal. Dat heeft het hele jaar negatief doorgewerkt.
NB: De doorlooptijd is het aantal dagen vanaf de ontvankelijkheidsverklaring van de ingediende visumaanvraag tot aan het moment van bekendmaken of uitreiken van de beslissing op de aanvraag.
Regisseren
– Europees visum- en migratiebeleid en Caraïbisch visumbeleid;
– Bilaterale dimensie van visum- en migratiebeleid.
Nederlandse cultuur
De uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid (ICB) is een gedeelde verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken (bij wie ook de coördinatie ligt), de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp. Het beleidskader voor het ICB wordt steeds voor een periode van vier jaar vastgesteld (beleidskader Internationaal Cultuurbeleid 2025–2028).
Stimuleren
– Promotie van Nederlandse kunst en cultuur in het buitenland en identificatie van internationale kansen en ontwikkelingen voor de Nederlandse culturele sector en creatieve industrie;
– Behoud, beheer en ontsluiting van gedeeld cultureel erfgoed.
Regisseren
– Beleidsvorming en uitvoering van het Internationaal Cultuurbeleid;
– Afstemming met culturele fondsen en ondersteunende instellingen over internationale activiteiten;
– Ondersteuning van het buitenlandpolitieke en economische beleid door cultuur in te zetten, bijvoorbeeld als instrument in de dialoog over mensenrechten.
Financieren
– Ondersteuning van culturele fondsen, instellingen en activiteiten binnen het beleidskader Internationaal Cultuurbeleid (2025–2028);
– Nederlands-Vlaamse samenwerking (via ondersteuning van Huis DeBuren in Brussel);
– Bezoekersprogramma’s;
– Subsidieregeling voor programma’s gericht op jeugd en sociale innovatie in de ring van landen grenzend aan de EU.
Publieksdiplomatie
De inzet op het gebied van publieksdiplomatie valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van Buitenlandse Zaken.
Stimuleren
– Het inzetten van publieksdiplomatie door het postennetwerk en de communicatieafdeling in Den Haag om de beeldvorming over Nederland in het buitenland eenduidig te versterken en het netwerk van beïnvloeders te verstevigen;
– Inkomende en uitgaande buitenlandse bezoekersprogramma’s.
Regisseren
– Ondersteuning van het buitenlandpolitieke en economische beleid door strategische inzet publieksdiplomatie, bijvoorbeeld tijdige inzet van een instrument ter bevordering van de dialoog over persvrijheid of gendergelijkheid;
– Ondersteuning communicatie tijdens belanghebbenden conferenties en inzet tijdens crises;
– Ondersteuning programma’s gericht op agendering en bevordering van de Sustainable Development Goals (SDGs).
Financieren
– Gedelegeerde activiteiten publieksdiplomatie door Nederlandse posten.
De verwerking van de ombuigingen uit het Hoofdlijnenakkoord leidt tot een verlaging van de budgetten op dit artikel in 2025 met EUR 3,1 miljoen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 68.928 | 76.562 | 54.559 | 55.219 | 46.682 | 53.285 | 43.610 |
Uitgaven | 72.838 | 72.290 | 57.336 | 57.406 | 49.370 | 45.381 | 46.030 | |
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 16.113 | 16.561 | 14.681 | 14.705 | 14.712 | 14.723 | 14.723 |
Subsidies (regelingen) | 1.204 | 2.825 | 1.550 | 1.560 | 1.560 | 1.560 | 1.560 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 1.204 | 2.825 | 1.550 | 1.560 | 1.560 | 1.560 | 1.560 | |
Inkomensoverdrachten | 344 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | |
Gedetineerdenbegeleiding | 344 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | |
Opdrachten | 14.565 | 13.196 | 12.591 | 12.605 | 12.612 | 12.623 | 12.623 | |
Consulaire bijstand | 2.428 | 384 | 409 | 409 | 409 | 409 | 409 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 2.650 | 5.048 | 5.318 | 5.332 | 5.339 | 5.350 | 5.350 | |
Consulaire opleidingen | 8 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Consulaire informatiesystemen | 7.307 | 7.364 | 6.464 | 6.464 | 6.464 | 6.464 | 6.464 | |
Loket buitenland | 2.172 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.2 | Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren | 22.310 | 22.018 | 16.792 | 16.792 | 17.464 | 17.464 | 17.464 |
Opdrachten | 21.209 | 20.990 | 15.764 | 15.764 | 16.436 | 16.436 | 16.436 | |
Ambtsberichtenonderzoek | 41 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | |
Visumverlening | 1.773 | 2.058 | 2.858 | 2.858 | 2.858 | 2.858 | 2.858 | |
Legalisatie en verificatie | 47 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | |
Consulaire informatiesystemen | 19.348 | 18.702 | 12.676 | 12.676 | 13.348 | 13.348 | 13.348 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.101 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | |
Bijdragen asiel en migratie | 1.101 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | 1.028 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 8.306 | 8.433 | 6.069 | 6.785 | 4.550 | 3.028 | 3.681 |
Subsidies (regelingen) | 4.376 | 4.597 | 6.069 | 6.785 | 4.550 | 3.028 | 3.681 | |
Internationaal cultuurbeleid | 4.376 | 4.597 | 6.069 | 6.785 | 4.550 | 3.028 | 3.681 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 3.930 | 3.836 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Internationaal cultuurbeleid | 3.930 | 3.836 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 26.109 | 25.278 | 19.794 | 19.124 | 12.644 | 10.166 | 10.162 |
Subsidies (regelingen) | 8.694 | 10.072 | 7.272 | 7.561 | 4.516 | 3.204 | 3.252 | |
Instituut Clingendael | 791 | 2.050 | 1.500 | 1.603 | 1.114 | 778 | 830 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 5.265 | 5.058 | 2.958 | 2.970 | 1.677 | 1.182 | 1.257 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 41 | 321 | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 | |
Publieksdiplomatie | 2.040 | 2.043 | 2.434 | 2.537 | 1.390 | 1.017 | 994 | |
Onderzoeksprogramma | 352 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Academische Leerstoel Anton de Kom | 205 | 200 | 209 | 280 | 164 | 56 | 0 | |
Opvolging excuses Slavernijverleden | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 12.287 | 10.161 | 10.681 | 9.722 | 6.287 | 5.354 | 5.302 | |
Adviesraad Internationale Vraagstukken | 497 | 746 | 671 | 671 | 671 | 671 | 671 | |
Instituut Clingendael | 3.519 | 1.450 | 1.000 | 1.000 | 554 | 394 | 419 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 770 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 554 | 394 | 419 | |
Algemene voorlichting | 1.335 | 1.390 | 2.790 | 2.790 | 1.547 | 1.100 | 1.169 | |
Koninklijk Huis ¿ inkomende en uitgaande bezoeken, officiële ontvangsten | 2.657 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | |
China-strategie | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoeksprogramma | 1.765 | 3.075 | 2.720 | 1.761 | 461 | 295 | 124 | |
Conferenties uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 1.715 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 2.485 | 1.400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Algemene voorlichting | 2.143 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkeersnotificaties | 342 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 2.643 | 3.645 | 1.441 | 1.441 | 1.441 | 1.208 | 1.208 | |
Europese bewustwording | 0 | 1.063 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Publieksdiplomatie | 2.643 | 2.582 | 1.191 | 1.191 | 1.191 | 958 | 958 | |
Ontvangsten | 77.969 | 78.684 | 87.739 | 87.288 | 86.932 | 83.240 | 82.446 | |
Budgetflexibiliteit
Geschatte budgetflexibiliteit | 2025 |
Juridisch verplicht | 62% |
Bestuurlijk gebonden | 21% |
Beleidsmatig gereserveerd | 17% |
Nog niet ingevuld / vrij te besteden | 0% |
Binnen het artikelonderdeel «Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland» is 91% juridisch verplicht. De subsidies voor gedetineerdenbegeleiding, de opdracht voor reisdocumenten en verkiezingen, en de opdracht voor consulaire informatiesystemen zijn volledig juridisch verplicht. De inkoop van de te verstrekken reisdocumenten en de geplande uitgaven voor het samen met (keten-)partners reguleren van het personenverkeer zijn voor het merendeel juridisch verplicht en worden aan de hand van de afgifte van paspoorten en visa bepaald. Hiervoor worden gedurende het begrotingsjaar verplichtingen aangegaan.
Voor het artikelonderdeel internationaal cultuurbeleid zijn de uitgaven voor de specifieke landenprogramma’s en de cultuurmanifestaties voor 24% juridisch verplicht.
Binnen het artikelonderdeel «Uitdragen Nederlandse waarden en belangen» is 21% juridisch verplicht. De budgetten voor Clingendael zijn volledig bestuurlijk gebonden.
De budgetten voor publieksdiplomatie worden ingezet voor activiteiten op het gebied van de positionering van Nederland in het buitenland, landenprogramma’s ter ondersteuning van de beleidsdoelstellingen, bezoeken van beïnvloeders en journalisten en uitgaven voor programma’s met in Nederland gevestigde partners zoals internationale organisaties. Deze zijn volledig beleidsmatig gereserveerd, evenals de bijdragen aan internationale organisaties voor Europese bewustwording.
De uitgaven voor algemene voorlichting zijn voornamelijk beleidsmatig gereserveerd.
De uitgaven aan de academische leerstoelgroep Anton de Kom zijn volledig juridisch verplicht.
De uitgaven voor Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid zijn voor 24% juridisch verplicht en richten zich op lange termijn beleidsdoelstellingen en activiteiten gerelateerd aan actuele ontwikkelingen, met als doel om bepaalde landenrelaties te intensiveren in het kader van versterkt engagement.
De subsidie voor de onderzoeksprogramma's zijn volledig juridisch vastgelegd. Dat betreffen subsidies voor Progress en opdrachten voor het China Kennisnetwerk en het Oost-Europa/Rusland Kennisplatform.
Ook de verkeersnotificaties zijn 100% juridisch verplicht.
De uitgaven ten behoeve van het gastlandschap van Nederland, waaronder die van het Koninklijk Huis, VIP bezoeken en het corps diplomatique zijn volledig bestuurlijk gebonden en worden in de loop van 2025 ingevuld.
Artikelonderdeel 4.1: Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland
– Verlenen van consulaire bijstand aan Nederlanders in nood.
– (Stille) diplomatie met oog op eerlijke rechtsgang voor Nederlandse gedetineerden.
– Verstrekken van reisadviezen.
– Bijstaan van Nederlanders in geval van crises; en als dat noodzakelijk en mogelijk is, repatriëringen/evacuaties organiseren, al dan niet in samenwerking met andere partijen.
– Verstrekken van reisdocumenten en opmaken van consulaire akten en verklaringen.
– Adviseren en ondersteunen van Nederlandse gedetineerden door gedifferentieerde bezoekfrequentie, in bepaalde landen maandelijkse giften aan gedetineerden, en subsidies ten behoeve van resocialisatie, extra zorg en juridisch advies.
– Consulaire informatiesystemen om de primaire consulaire processen te kunnen afhandelen.
– Organiseren van opleidingen gericht op optimalisatie van consulaire werkprocessen.
– Informeren van Nederlanders in het buitenland en mensen die Nederland willen bezoeken via Nederland WereldWijd.
Artikelonderdeel 4.2: Samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren
– Behandelen van aanvragen voor visa kort verblijf en het beleid op dit terrein.
– Inname van aanvragen voor machtiging tot voorlopig verblijf (MVV).
– Afnemen van inburgeringsexamens.
– Verrichten van legalisaties en uitvoeren van verificatieonderzoeken.
– Consulaire informatiesystemen om de primaire consulaire processen te kunnen afhandelen.
– Op verzoek van het Ministerie van Asiel en Migratie worden algemene en individuele ambtsberichten opgesteld, waarop zij het toelatings- en terugkeerbeleid baseren.
– Diplomatie voor het bemiddelen bij terugkeer van vreemdelingen zonder rechtmatig verblijf.
– Samenwerking met instanties in en buiten Nederland, de EU en internationale organisaties.
– In het kader van versterkte Europese samenwerking maken van afspraken over wederzijdse visumvertegenwoordiging.
– Voor het beschermen van de mensenrechten van migranten, het voorkomen van irreguliere migratie, het tegengaan van mensensmokkel en -handel en het bevorderen van terugkeer en herintegratie is Nederland actief in onder meer de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM).
Artikelonderdeel 4.3: Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur
– Subsidieverlening via de posten aan Nederlandse cultuurmakers.
– Subsidieverlening aan (Nederlandse) culturele instellingen ten behoeve van activiteiten en (bezoekers)programma’s.
Artikelonderdeel 4.4: Uitdragen Nederlandse waarden en belangen
– Via publieksdiplomatie werkt Buitenlandse Zaken aan versterking van de reputatie van Nederland in het buitenland. Bovendien verstevigt BZ met publieksdiplomatie het netwerk van actoren/stakeholders die de besluitvorming in andere landen op voor Nederland relevante beleidsterreinen kunnen beïnvloeden.
– Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de media, het maatschappelijk middenveld en persoonlijke contacten via bijeenkomsten en andere activiteiten. Daarbij worden online kanalen ingezet voor engagement, zoals de website Netherlands and You, het NL platform, Facebook, X en Instagram.
– Strategische inzet van publieksdiplomatie door het postennetwerk en BZ versterkt de politieke en economische positie van Nederland in het buitenland. Zo waarborgen we Nederlandse belangen en kunnen we ons waardenstelsel uitdragen.
– Bovendien kan met de strategische inzet van publieksdiplomatie het Nederlandse verhaal op belangrijke onderwerpen stevig worden uitgedragen. Dat draagt bovendien bij aan het tegengaan van de ontvankelijkheid voor desinformatie op deze thema’s bij buitenlandse doelgroepen.
– Subsidie ten behoeve van Instituut Clingendael voor trilateraal onderzoeksprogramma met Defensie en Justitie en Veiligheid. Daarnaast ook een opdracht ter ondersteuning van het China Kennisnetwerk en het Oost-Europa/Rusland Kennisplatform.
– Vanuit het Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB) worden activiteiten gefinancierd die aansluiten bij de doelstellingen van het Nederlands buitenlandbeleid met het oog op het verbeteren van bilaterale relaties in de veranderende geopolitieke context. Het gaat om activiteiten die katalyserend zijn; dit kan variëren van kleinschalige projecten gericht op het creëren van goodwill in scharnierlanden tot inzet op onderwerpen die thematisch prioritair zijn voor Nederland.
– Voor bezoeken, ontvangsten en overige uitgaven hoogwaardigheidsbekleders, Corps Diplomatique en internationale organisaties wordt EUR 1 miljoen geraamd.
– Voor uitgaven ten behoeve van staatsbezoeken, officiële bezoeken en werkbezoeken van het Koninklijk Huis wordt EUR 2,5 miljoen geraamd.
– Opdrachtverlening aan CJIB voor verkeersnotificaties (vrijwillige bijdrage) na overtredingen buitenlandse diplomaten in Nederland.
– De Adviesraad Internationale Vraagstukken adviseert gevraagd en ongevraagd over internationale vraagstukken. Dit betreft met name: Europese samenwerking, mensenrechten, buitenlandse handel en ontwikkelingshulp en veiligheidsbeleid.
– De leerstoel Anton de Kom is ingesteld bij de Vrije Universiteit Amsterdam. De leerstoel is gericht op de historische verwerking van het Nederlandse koloniale en slavernijverleden, en hoe dit doorwerkt in het heden, in lijn met het gedachtengoed van Anton de Kom.
– Het kabinet zet in op kennis en bewustwording, erkenning en herdenken en de doorwerking en verwerking van het slavernijverleden. In dialoog met nazaten en betrokken gemeenschappen in Suriname, het Caribisch deel van het Koninkrijk en Nederland zullen de beschikbaar gestelde middelen worden ingezet.
Ontvangsten
– De ontvangsten onder dit artikel bestaan hoofdzakelijk uit leges voor de afgifte van reisdocumenten, visa en de legalisatie van documenten. Een deel van de consulaire ontvangsten wordt ingezet om een bijdrage te leveren aan de kosten van het consulaire werkproces.
– Ontvangsten voor verkeersnotificaties, vrijwillige bijdragen van buitenlandse diplomaten in Nederland.