Inleiding
Logius is de dienst digitale overheid en onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Logius beheert en ontwikkelt producten en diensten voor de overheid en organisaties met een publieke taak. Daarmee kunnen burgers en bedrijven digitaal hun zaken met hen regelen. Ook geven wij laagdrempelig toegang tot betrouwbare overheidsinformatie. Burgers kunnen onder andere digitaal belastingaangifte doen, digitale post ontvangen en veilig privacygevoelige data delen met onder andere de overheid en zorgverzekeraars. Dit dankzij producten en diensten zoals DigiD, MijnOverheid en Digipoort. Logius zorgt ervoor dat zij veilig toegang krijgen tot de digitale overheid en dat hun gegevens daar veilig worden uitgewisseld. Daarnaast zorgt zij voor betrouwbare informatie van en over de overheid. Daar waar al succesvolle oplossingen beschikbaar zijn, stimuleert Logius het gebruik van (open) standaarden. Zij organiseert dat zulke oplossingen eenvoudig en eenduidig met elkaar samenwerken in stelsels zoals Diginetwerk en PKIoverheid. Logius werkt hiervoor nauw samen met andere overheden en organisaties met een publieke taak, waar de behoefte van eindgebruikers, burgers en bedrijven centraal wordt gezet.
Dienstverlening
Logius biedt dienstverlening op de volgende gebieden:
Domein Toegang
Met diensten en producten van Logius kan veilig en makkelijk toegang worden gegeven tot online dienstverlening. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook daarbuiten. Vaak gaat het om privacygevoelige gegevens. Logius biedt de zekerheid dat gegevens met de juiste persoon of het juiste bedrijf worden gedeeld.
Regie op Stelsels en Standaarden
De digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven is veilig, herkenbaar en makkelijk door het gebruik van uniforme standaarden en stelsels. Daarvoor maken organisaties met een publieke taak sectoroverschrijdende afspraken. Logius heeft de regie op het maken, vastleggen en actualiseren van die afspraken en organiseert daarvoor publiek- private samenwerking.
Domein Gegevensuitwisseling
Logius biedt oplossingen voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheden en hun ketenpartners. Dit maakt het ontsluiten en beschikbaar stellen van gegevens mogelijk én hierdoor wordt informatie maar één keer aangeleverd.
Domein Interactie
Dankzij de dienstverlening van Logius kunnen gegevens veilig, betrouwbaar en gestandaardiseerd tussen overheden, burgers en bedrijven worden uitgewisseld. Logius maakt dit mogelijk als ketenpartner voor de digitale overheid. De dienstverlening van Logius biedt eveneens oplossingen om de gegevens in de basisregistraties op orde te houden en uit te wisselen.
Domein Infrastructuur
Digitale diensten kunnen snel en schaalbaar worden opgebouwd met het IT-fundament van Logius. Daarmee wordt altijd voldaan aan de laatste veiligheidseisen, standaarden en regelgeving. Ook zorgt Logius voor betrouwbare verbindingen voor het transport van uw data naar burgers, bedrijven en overheden.
Domein Publicatie
Iedereen laagdrempelig toegang geven tot betrouwbare overheidsinformatie. Daarbij ondersteunt Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP) alle overheidsorganisaties als uitgever van de overheid, zodat zij voldoen aan de wettelijke taken op het gebied van publicatie. Ook ondersteunt KOOP bij het verbeteren van het wet- en regelgevingsproces en het actief openbaar maken van overheidsinformatie.
Logius voorziet dat naast het borgen van continuïteit en veiligheid van dienstverlening, investeren in het fundament van belang is voor het garanderen van een veilige, flexibele en wendbare digitale overheid. De volgende drie elementen vormen tezamen de kapstok voor ons werk in de komende jaren.
Continuïteit en veiligheid dienstverlening
De continuïteit en veiligheid van onze dienstverlening staat centraal bij ons. Dit doet Logius door alles wat het in beheer heeft te onderhouden en hierop kleine doorontwikkeling door te voeren. Dat betekent dat de dienstverlening niet alleen op een solide infrastructuur moet draaien, maar daarnaast ook blijvend aandacht moet zijn voor beveiligingsaspecten. Daarom staat naast continuïteit en veiligheid ook incident- en crisismanagement hoog in het vaandel bij Logius.
Vernieuwen van het fundament
Logius zet belangrijke stappen om het fundament voor de digitale overheid te vernieuwen, waardoor dit toekomstbestendig wordt, beter schaalbaar is en flexibel ingezet kan worden.
Wet- en regelgeving
Logius geeft invulling aan de implementatie van wet- en regelgeving. Hier kan gedacht worden aan de wet Digitale Overheid of de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst. Hiervoor moeten bestaande producten en diensten aangepast worden of moet Logius de dienstverlening richting andere overheidsdienstverleners ontsluiten.
Staat van Baten en Lasten
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 325.187 | 345.770 | 380.145 | 380.145 | 380.145 | 380.145 | 380.145 |
waarvan omzet moederdepartement | 296.618 | 312.338 | 342.277 | 342.277 | 342.277 | 342.277 | 342.277 |
waarvan omzet overige departementen | 21.456 | 17.109 | 19.490 | 19.490 | 19.490 | 19.490 | 19.490 |
waarvan omzet derden | 7.113 | 16.323 | 18.378 | 18.378 | 18.378 | 18.378 | 18.378 |
Rentebaten | 1.474 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 4.872 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 331.533 | 345.770 | 380.145 | 380.145 | 380.145 | 380.145 | 380.145 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 325.657 | 345.735 | 380.095 | 380.095 | 380.095 | 380.095 | 380.095 |
- Personele kosten | 126.162 | 124.759 | 144.135 | 144.135 | 144.135 | 144.135 | 144.135 |
waarvan eigen personeel | 56.253 | 68.739 | 78.416 | 78.416 | 78.416 | 78.416 | 78.416 |
waarvan inhuur externen | 66.027 | 51.566 | 60.697 | 60.697 | 60.697 | 60.697 | 60.697 |
waarvan overige personele kosten | 3.882 | 4.454 | 5.022 | 5.022 | 5.022 | 5.022 | 5.022 |
- Materiële kosten | 199.495 | 220.976 | 235.960 | 235.960 | 235.960 | 235.960 | 235.960 |
waarvan apparaat ICT | 10.753 | 8.009 | 8.303 | 8.303 | 8.303 | 8.303 | 8.303 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 831 | 3.646 | 4.520 | 4.520 | 4.520 | 4.520 | 4.520 |
waarvan overige materiële kosten | 187.910 | 209.321 | 223.137 | 223.137 | 223.137 | 223.137 | 223.137 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 12 | 35 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
- Materieel | 0 | 25 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 25 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
- Immaterieel | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 325.669 | 345.770 | 380.145 | 380.145 | 380.145 | 380.145 | 380.145 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 5.864 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 5.864 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Totaal
Totaal 2024 | Moeder-departement | Overige departementen | Derden | Totaal 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Beheer & Exploitatie (GDI) - Centrale Financiering | 223.804 | 244.387 | 0 | 0 | 244.387 |
Notificatieservice (GDI) | 3.052 | 3.052 | 0 | 0 | 3.052 |
Centraal Aansluitpunt (CA) | 1.698 | 0 | 729 | 0 | 729 |
Standaard Platform (SP) | 9.587 | 0 | 0 | 10.237 | 10.237 |
Haagse Ring & Netwerkdiensten | 12.322 | 0 | 13.077 | 0 | 13.077 |
eID-Bsnk | 10.643 | 7.872 | 0 | 0 | 7.872 |
Stelsel Toegang (incl. Vertegenw.) | 0 | 7.373 | 0 | 0 | 7.373 |
SIEM/SOC voor de Kiesraad | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal Beheer & Exploitatie (Niet GDI) | 34.450 | 15.245 | 13.806 | 10.237 | 39.288 |
Totaal Beheer & Exploitatie | 261.306 | 262.684 | 13.806 | 10.237 | 286.727 |
- Stelsel Toegang (in 2025 incl. Vertegenw.) | 14.773 | 4.075 | 0 | 0 | 4.075 |
- Federatief Berichten Stelsel (FBS) | 10.824 | 11.618 | 0 | 0 | 11.618 |
- Herbouw Digipoort | 7.991 | 8.570 | 0 | 0 | 8.570 |
- Vertegenwoordigen (in 2025 naar Stelsel Toeg.) | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Doorontwikkeling Mijn Overheid | 3.329 | 4.728 | 0 | 0 | 4.728 |
- Federatief Datastelsel | 1.500 | 1.606 | 0 | 0 | 1.606 |
- Diginetwerk | 300 | 320 | 0 | 0 | 320 |
- Programma's Domein Toegang (incl. Wallet) | 0 | 5.119 | 0 | 0 | 5.119 |
- Doorontwikkeling DigiToegankelijk | 0 | 2.782 | 0 | 0 | 2.782 |
- BZK transparant | 0 | 815 | 0 | 0 | 815 |
Ntb | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Totaal Doorontwikkeling | 41.218 | 39.632 | 0 | 0 | 39.632 |
Totaal KOOP | 45.104 | 39.962 | 5.684 | 8.141 | 53.787 |
Totaal | 347.628 | 342.278 | 19.490 | 18.378 | 380.146 |
Omzet moederdepartement
Omzet moederdepartement bestaat uit de centrale financiering voor de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI), overige dienstverlening gefinancierd door BZK en de bijdrage voor doorontwikkeling.
Voor de omzet B&E GDI geldt in het kader van de centrale financiering jaarlijks één opdracht B&E-GDI. De toename van € 223,8 mln. met € 20,6 mln. naar € 244,4 mln. wordt veroorzaakt door loon- en prijsontwikkelingen en gewijzigde contractuele prijsafspraken zoals toegelicht onder de lasten.
De toename van de omzet B&E niet GDI van € 34,5 mln. naar € 39,3 mln. wordt veroorzaakt door de in beheer name van de programma’s van Stelsel Toegang (inclusief Vertegenwoordigen).
Ten aanzien van de doorontwikkeling moet de besluitvorming over de vernieuwingsvoorstellen in de Programmeringsraad Generieke Digitale Infrastructuur nog plaatsvinden. Hier staat het aandeel van de door Logius ingediende plannen opgesomd.
Omzet overige departementen
De omzet voor niet GDI-dienstverlening en ook KOOP komt naast het moederdepartement ook vanuit andere departementen, die vooralsnog wel apart in de omzet vermeld worden.
De hogere omzet KOOP (domein Publicatie) wordt veroorzaakt door de ambitieverhoging bij het project Wet Open Overheid (WOO, voorheen PLOOI) ad € 4,2 mln. en in opdracht van 12 uitvoeringsorganisaties de vernieuwing van het Platform Uitvoeringscontent waarmee ook aan de WOO voldaan gaat worden (PUC Next) ad € 1,6 mln. De overige toename wordt verklaard door de toenemende eisen op gebied van compliance en toegenomen hosting kosten.
Omzet derden
Omzet derden bestaat uit omzet voor het Standaard Platform, een gedeelte van de omzet KOOP en een aantal kleinere posten voor dienstverlening die niet onder onder GDI valt, zoals diensten voor waterschappen.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
Eigen personeel
De personeelskosten eigen personeel stijgen in 2025 met circa € 9,7 mln. tot € 78,4 mln. Dit wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door de ingegane salarisverhogingen per 1 juli 2024 als gevolg van het CAO-akkoord 2024-2025.
Inhuur externen
De personeelskosten inhuur externen zijn geraamd op € 60,7 mln. Ten opzichte van de realisatie 2023 (slotwet) ad € 66,0 mln is er sprake van een daling van € 5,3 mln. De afname van externe inhuur wordt veroorzaakt door het feit dat Logius in 2024 gestart is met het op orde brengen van de formatie en bezetting, wat leidt tot een verwachte toename van het aantal (interne) fte’s en een verwachte afname van het aantal externe inhuurkrachten.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor het grootste deel uit contractkosten voor de dienstverlening van Logius, zoals deze zijn opgenomen bij de omzet. Deze kosten vallen onder overig materieel en bestaan uit kosten voor leveranciers die zorgen voor onder andere applicatiebeheer, infrastructuurbeheer en hosting van de producten. Daarnaast vallen hier de contractkosten onder voor de bedrijfsvoering.
Een klein deel van de materiële kosten, de kantoorautomatisering en huisvesting, valt onder apparaat ICT en bijdrage SSO's. De bijdrage aan SSO's worden jaarlijks opnieuw bepaald. Als gevolg van indexaties, zijn deze kosten aanzienlijk hoger. Deze kosten worden in rekening gebracht (doorbelast) binnen het Rijk en niet beïnvloedbaar.
De overige materiële kosten stijgen in 2025 met circa € 13,8 mln. tot € 223,1 mln. De belangrijkste verklaring voor deze toename zijn prijsontwikkelingen/indexeringen op contracten. Daarnaast nemen ook de kosten van KOOP toe. Uitkomst van lopende contractonderhandelingen kunnen leiden tot hogere kosten en worden in de suppletoire begroting verwerkt.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 49.156 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 370.921 | 345.770 | 380.145 | 380.145 | 380.145 | 380.145 | 380.145 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 332.663 | ‒ 345.770 | ‒ 380.145 | ‒ 380.145 | ‒ 380.145 | ‒ 380.145 | ‒ 380.145 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 38.258 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- totaal investeringen | ‒ 63 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 63 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 564 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 564 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 87.915 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In alle jaren is uitgegaan van een exploitatieresultaat dat nihil is.
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Totale omzet | € 325 mln. | € 346 mln. | € 380 mln. | € 380 mln. | € 380 mln. | € 380 mln. | € 380 mln. |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,89% | 0,00% | 0,00% | 0 | 0 | 0 | 0 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 559 | 701 | 701 | 701 | 701 | 701 | 701 |
Fte overhead | 22,0% | 22,2% | 22,2% | 22,2% | 22,2% | 22,2% | 22,2% |
Klanttevredenheid (KTO) | niet uitgevoerd | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland |
Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) | uitgevoerd | n.v.t. | gepland | n.v.t. | gepland | n.v.t. | gepland |
Benchmark | uitgevoerd | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
DigiD | |||||||
* Aantal DigiD authenticaties | 480 mln. | 558 mln. | 500 mln | 500 mln | 500 mln | 500 mln | 500 mln |
*DigiD Machtigen | 13 mln. | 30 mln. | 16,4 mln | 16,5 mln | 16,6 mln | 16,7 mln | 16,8 mln |
MijnOverheid | |||||||
* Aantal berichten | 86 mln. | 80 mln. | 85 mln. | 86 mln. | 87 mln. | 88 mln. | 89 mln. |
Digipoort | |||||||
* Aantal berichten via Digipoort | 68 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. | 67 mln. |
Beschikbaarheid Dienstverlening | |||||||
DigiD | 99,79% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% |
DigiD Machtigen | 99,59% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% |
MijnOverheid | 99,96% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% |
Pkloverheid | 100,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% |
Diginetwerk | 100,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% |
Stelsteldiensten (Digimelding, Digilevering, OIN-register, Stelselcatalogus) | 99,93% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Digipoort; Procesinfrastructuur (SBR) | 100,00% | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
- Operational Excellence | 100,00% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
- Baseline | 100,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% |
- B2 | 100,00% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
- portalen (SBR en inzien & intrekken Machtingen) | ‒ | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% |
BSN Koppelregister | 99,77% | 99,20% | 99,20% | 99,20% | 99,20% | 99,20% | 99,20% |
Beschikbaarheid eerstelijns burgeronderzoek | |||||||
Aanname % Calls ‒ 1e lijns klantcontactor | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 87,50% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% |
- MijnOverheid | 88,40% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% |
ServiceLevel Calls 80/20 ‒ 1e lijns klantcontactcenter | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 49,20% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% |
- MijnOverheid | 50,20% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% |
Beschikbaarheid eerstelijns burger en bedrijven ondersteuning | |||||||
- SBR | ‒ | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
Toelichting
Algemeen
Voor de meeste doelmatigheidsindicatoren geldt dat Logius afhankelijk is van externe opdrachtgevers (bijvoorbeeld de Belastingdienst als het gaat om volumes).
Generiek deel
– Totale omzet. Dit is het totaal van de baten (= omzet), die gelijk zijn aan de lasten (= apparaatskosten).
– Saldo van baten en lasten. Begrotingtechnisch is dit altijd nul.
– Fte totaal (excl. externe inhuur). Dit is de formatie in fte van eigen personeel.
– Klanttevredenheid. Logius organiseert jaarlijks een onderzoek naar de bevindingen van de dienstverlening bij de afnemers.
– Medewerkerstevredenheid. Logius organiseert tweejaarlijks een onderzoek naar de werkomstandigheden van werknemers.
Specifiek deel
– DigiD aantal authenticaties. Dit is het aantal keer dat men zich door middel van DigiD identificeert.
– DigiD aantal machtigen. Dit is het aantal keer dat men zich laat machtigen door middel van DigiD.
– Mijn Overheid aantal berichten. Dit is het aantal berichten dat via Mijn Overheid wordt verstuurd.
– Digipoort aantal berichten. Dit is het aantal berichten dat via Digipoort wordt verstuurd.
– Beschikbaarheid eerstelijnsburgerondersteuning. Aanname % Calls betreft aantal keren dat er contact was nadat men heeft gebeld; Service Level Calls 80/20 betreft het aantal afgehandelde vragen.