Base description which applies to whole site

5.2 Logius

Inleiding

Logius is de dienst digitale overheid en onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Logius beheert en ontwikkelt producten en diensten voor de overheid en organisaties met een publieke taak. Daarmee kunnen burgers en bedrijven digitaal hun zaken met hen regelen. Ook geven wij laagdrempelig toegang tot betrouwbare overheidsinformatie. Burgers kunnen onder andere digitaal belastingaangifte doen, digitale post ontvangen en veilig privacygevoelige data delen met onder andere de overheid en zorgverzekeraars. Dit dankzij producten en diensten zoals DigiD, MijnOverheid en Digipoort. Logius zorgt ervoor dat zij veilig toegang krijgen tot de digitale overheid en dat hun gegevens daar veilig worden uitgewisseld. Daarnaast zorgt zij voor betrouwbare informatie van en over de overheid. Daar waar al succesvolle oplossingen beschikbaar zijn, stimuleert Logius het gebruik van (open) standaarden. Zij organiseert dat zulke oplossingen eenvoudig en eenduidig met elkaar samenwerken in stelsels zoals Diginetwerk en PKIoverheid. Logius werkt hiervoor nauw samen met andere overheden en organisaties met een publieke taak, waar de behoefte van eindgebruikers, burgers en bedrijven centraal wordt gezet.

Dienstverlening

Logius biedt dienstverlening op de volgende gebieden:

Domein Toegang

Met diensten en producten van Logius kan veilig en makkelijk toegang worden gegeven tot online dienstverlening. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook daarbuiten. Vaak gaat het om privacygevoelige gegevens. Logius biedt de zekerheid dat gegevens met de juiste persoon of het juiste bedrijf worden gedeeld.

Regie op Stelsels en Standaarden

De digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven is veilig, herkenbaar en makkelijk door het gebruik van uniforme standaarden en stelsels. Daarvoor maken organisaties met een publieke taak sectoroverschrijdende afspraken. Logius heeft de regie op het maken, vastleggen en actualiseren van die afspraken en organiseert daarvoor publiek- private samenwerking. 

Domein Gegevensuitwisseling

Logius biedt oplossingen voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheden en hun ketenpartners. Dit maakt het ontsluiten en beschikbaar stellen van gegevens mogelijk én hierdoor wordt informatie maar één keer aangeleverd.

Domein Interactie

Dankzij de dienstverlening van Logius kunnen gegevens veilig, betrouwbaar en gestandaardiseerd tussen overheden, burgers en bedrijven worden uitgewisseld. Logius maakt dit mogelijk als ketenpartner voor de digitale overheid. De dienstverlening van Logius biedt eveneens oplossingen om de gegevens in de basisregistraties op orde te houden en uit te wisselen.

Domein Infrastructuur

Digitale diensten kunnen snel en schaalbaar worden opgebouwd met het IT-fundament van Logius. Daarmee wordt altijd voldaan aan de laatste veiligheidseisen, standaarden en regelgeving. Ook zorgt Logius voor betrouwbare verbindingen voor het transport van uw data naar burgers, bedrijven en overheden.

Domein Publicatie

Iedereen laagdrempelig toegang geven tot betrouwbare overheidsinformatie. Daarbij ondersteunt Kennis- en Exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP) alle overheidsorganisaties als uitgever van de overheid, zodat zij voldoen aan de wettelijke taken op het gebied van publicatie. Ook ondersteunt KOOP bij het verbeteren van het wet- en regelgevingsproces en het actief openbaar maken van overheidsinformatie.

Logius voorziet dat naast het borgen van continuïteit en veiligheid van dienstverlening, investeren in het fundament van belang is voor het garanderen van een veilige, flexibele en wendbare digitale overheid. De volgende drie elementen vormen tezamen de kapstok voor ons werk in de komende jaren.

Continuïteit en veiligheid dienstverlening

De continuïteit en veiligheid van onze dienstverlening staat centraal bij ons. Dit doet Logius door alles wat het in beheer heeft te onderhouden en hierop kleine doorontwikkeling door te voeren. Dat betekent dat de dienstverlening niet alleen op een solide infrastructuur moet draaien, maar daarnaast ook blijvend aandacht moet zijn voor beveiligingsaspecten. Daarom staat naast continuïteit en veiligheid ook incident- en crisismanagement hoog in het vaandel bij Logius.

Vernieuwen van het fundament

Logius zet belangrijke stappen om het fundament voor de digitale overheid te vernieuwen, waardoor dit toekomstbestendig wordt, beter schaalbaar is en flexibel ingezet kan worden.

Wet- en regelgeving

Logius geeft invulling aan de implementatie van wet- en regelgeving. Hier kan gedacht worden aan de wet Digitale Overheid of de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst. Hiervoor moeten bestaande producten en diensten aangepast worden of moet Logius de dienstverlening richting andere overheidsdienstverleners ontsluiten.

Staat van Baten en Lasten

Tabel 38 Begroting van baten-lastenagentschap Logius voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

- Omzet

325.187

345.770

380.145

380.145

380.145

380.145

380.145

waarvan omzet moederdepartement

296.618

312.338

342.277

342.277

342.277

342.277

342.277

waarvan omzet overige departementen

21.456

17.109

19.490

19.490

19.490

19.490

19.490

waarvan omzet derden

7.113

16.323

18.378

18.378

18.378

18.378

18.378

Rentebaten

1.474

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

4.872

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

331.533

345.770

380.145

380.145

380.145

380.145

380.145

        

Lasten

       

Apparaatskosten

325.657

345.735

380.095

380.095

380.095

380.095

380.095

- Personele kosten

126.162

124.759

144.135

144.135

144.135

144.135

144.135

waarvan eigen personeel

56.253

68.739

78.416

78.416

78.416

78.416

78.416

waarvan inhuur externen

66.027

51.566

60.697

60.697

60.697

60.697

60.697

waarvan overige personele kosten

3.882

4.454

5.022

5.022

5.022

5.022

5.022

- Materiële kosten

199.495

220.976

235.960

235.960

235.960

235.960

235.960

waarvan apparaat ICT

10.753

8.009

8.303

8.303

8.303

8.303

8.303

waarvan bijdrage aan SSO's

831

3.646

4.520

4.520

4.520

4.520

4.520

waarvan overige materiële kosten

187.910

209.321

223.137

223.137

223.137

223.137

223.137

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

12

35

50

50

50

50

50

- Materieel

0

25

50

50

50

50

50

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

25

50

50

50

50

50

- Immaterieel

0

10

0

0

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

325.669

345.770

380.145

380.145

380.145

380.145

380.145

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

5.864

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

5.864

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Totaal

Tabel 39 Omzetverdeling OW2025
 

Totaal 2024

Moeder-departement

Overige departementen

Derden

Totaal 2025

Beheer & Exploitatie (GDI) - Centrale Financiering

223.804

244.387

0

0

244.387

      

Notificatieservice (GDI)

3.052

3.052

0

0

3.052

      

Centraal Aansluitpunt (CA)

1.698

0

729

0

729

Standaard Platform (SP)

9.587

0

0

10.237

10.237

Haagse Ring & Netwerkdiensten

12.322

0

13.077

0

13.077

eID-Bsnk

10.643

7.872

0

0

7.872

Stelsel Toegang (incl. Vertegenw.)

0

7.373

0

0

7.373

SIEM/SOC voor de Kiesraad

200

0

0

0

0

      

Subtotaal Beheer & Exploitatie (Niet GDI)

34.450

15.245

13.806

10.237

39.288

      

Totaal Beheer & Exploitatie

261.306

262.684

13.806

10.237

286.727

      

- Stelsel Toegang (in 2025 incl. Vertegenw.)

14.773

4.075

0

0

4.075

- Federatief Berichten Stelsel (FBS)

10.824

11.618

0

0

11.618

- Herbouw Digipoort

7.991

8.570

0

0

8.570

- Vertegenwoordigen (in 2025 naar Stelsel Toeg.)

2.500

0

0

0

0

- Doorontwikkeling Mijn Overheid

3.329

4.728

0

0

4.728

- Federatief Datastelsel

1.500

1.606

0

0

1.606

- Diginetwerk

300

320

0

0

320

- Programma's Domein Toegang (incl. Wallet)

0

5.119

0

0

5.119

- Doorontwikkeling DigiToegankelijk

0

2.782

0

0

2.782

- BZK transparant

0

815

0

0

815

Ntb

0

0

0

0

Totaal Doorontwikkeling

41.218

39.632

0

0

39.632

      

Totaal KOOP

45.104

39.962

5.684

8.141

53.787

      

Totaal

347.628

342.278

19.490

18.378

380.146

Omzet moederdepartement

Omzet moederdepartement bestaat uit de centrale financiering voor de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI), overige dienstverlening gefinancierd door BZK en de bijdrage voor doorontwikkeling.

Voor de omzet B&E GDI geldt in het kader van de centrale financiering jaarlijks één opdracht B&E-GDI. De toename van € 223,8 mln. met € 20,6 mln. naar € 244,4 mln. wordt veroorzaakt door loon- en prijsontwikkelingen en gewijzigde contractuele prijsafspraken zoals toegelicht onder de lasten.

De toename van de omzet B&E niet GDI van € 34,5 mln. naar € 39,3 mln. wordt veroorzaakt door de in beheer name van de programma’s van Stelsel Toegang (inclusief Vertegenwoordigen).

Ten aanzien van de doorontwikkeling moet de besluitvorming over de vernieuwingsvoorstellen in de Programmeringsraad Generieke Digitale Infrastructuur nog plaatsvinden. Hier staat het aandeel van de door Logius ingediende plannen opgesomd.

Omzet overige departementen

De omzet voor niet GDI-dienstverlening en ook KOOP komt naast het moederdepartement ook vanuit andere departementen, die vooralsnog wel apart in de omzet vermeld worden.

De hogere omzet KOOP (domein Publicatie) wordt veroorzaakt door de ambitieverhoging bij het project Wet Open Overheid (WOO, voorheen PLOOI) ad € 4,2 mln. en in opdracht van 12 uitvoeringsorganisaties de vernieuwing van het Platform Uitvoeringscontent waarmee ook aan de WOO voldaan gaat worden (PUC Next) ad € 1,6 mln. De overige toename wordt verklaard door de toenemende eisen op gebied van compliance en toegenomen hosting­ kosten.

Omzet derden

Omzet derden bestaat uit omzet voor het Standaard Platform, een gedeelte van de omzet KOOP en een aantal kleinere posten voor dienstverlening die niet onder onder GDI valt, zoals diensten voor waterschappen.

Lasten

Apparaatskosten

Personele kosten

Eigen personeel

De personeelskosten eigen personeel stijgen in 2025 met circa € 9,7 mln. tot € 78,4 mln. Dit wordt voor het grootste gedeelte veroorzaakt door de ingegane salarisverhogingen per 1 juli 2024 als gevolg van het CAO-akkoord 2024-2025.

Inhuur externen

De personeelskosten inhuur externen zijn geraamd op € 60,7 mln. Ten opzichte van de realisatie 2023 (slotwet) ad € 66,0 mln  is er sprake van een daling van € 5,3 mln. De afname van externe inhuur wordt veroorzaakt door het feit dat Logius in 2024 gestart is met het op orde brengen van de formatie en bezetting, wat leidt tot een verwachte toename van het aantal (interne) fte’s en een verwachte afname van het aantal externe inhuurkrachten.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan voor het grootste deel uit contractkosten voor de dienstverlening van Logius, zoals deze zijn opgenomen bij de omzet. Deze kosten vallen onder overig materieel en bestaan uit kosten voor leveranciers die zorgen voor onder andere applicatiebeheer, infrastructuurbeheer en hosting van de producten. Daarnaast vallen hier de contractkosten onder voor de bedrijfsvoering.

Een klein deel van de materiële kosten, de kantoorautomatisering en huisvesting, valt onder apparaat ICT en bijdrage SSO's. De bijdrage aan SSO's worden jaarlijks opnieuw bepaald. Als gevolg van indexaties, zijn deze kosten aanzienlijk hoger. Deze kosten worden in rekening gebracht (doorbelast) binnen het Rijk en niet beïnvloedbaar.

De overige materiële kosten stijgen in 2025 met circa € 13,8 mln. tot € 223,1 mln. De belangrijkste verklaring voor deze toename zijn prijsontwikkelingen/indexeringen op contracten. Daarnaast nemen ook de kosten van KOOP toe. Uitkomst van lopende contractonderhandelingen kunnen leiden tot hogere kosten en worden in de suppletoire begroting verwerkt.

Kasstroomoverzicht

Tabel 40 Kasstroomoverzicht van baten-lastenagentschap Logius over het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)
  

Stand slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

49.156

72.404

72.404

72.404

72.404

72.404

72.404

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

370.921

345.770

380.145

380.145

380.145

380.145

380.145

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 332.663

‒ 345.770

‒ 380.145

‒ 380.145

‒ 380.145

‒ 380.145

‒ 380.145

2.

Totaal operationele kasstroom

38.258

0

0

0

0

0

0

 

-/- totaal investeringen

‒ 63

0

0

0

0

0

0

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 63

0

0

0

0

0

0

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

564

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

564

0

0

0

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

87.915

72.404

72.404

72.404

72.404

72.404

72.404

Toelichting

Operationele kasstroom

In alle jaren is uitgegaan van een exploitatieresultaat dat nihil is.

Tabel 41 Overzicht doelmatigheidsindicatoren Logius
 

Stand slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Omschrijving Generiek Deel

       

Totale omzet

€ 325 mln.

€ 346 mln.

€ 380 mln.

€ 380 mln.

€ 380 mln.

€ 380 mln.

€ 380 mln.

Saldo van baten en lasten (%)

0,89%

0,00%

0,00%

0

0

0

0

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

559

701

701

701

701

701

701

Fte overhead

22,0%

22,2%

22,2%

22,2%

22,2%

22,2%

22,2%

Klanttevredenheid (KTO)

niet uitgevoerd

gepland

gepland

gepland

gepland

gepland

gepland

Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)

uitgevoerd

n.v.t.

gepland

n.v.t.

gepland

n.v.t.

gepland

Benchmark

uitgevoerd

gepland

gepland

gepland

gepland

gepland

gepland

        

Omschrijving Specifiek Deel

       

DigiD

       

* Aantal DigiD authenticaties

480 mln.

558 mln.

500 mln

500 mln

500 mln

500 mln

500 mln

*DigiD Machtigen

13 mln.

30 mln.

16,4 mln

16,5 mln

16,6 mln

16,7 mln

16,8 mln

MijnOverheid

       

* Aantal berichten

86 mln.

80 mln.

85 mln.

86 mln.

87 mln.

88 mln.

89 mln.

Digipoort

       

* Aantal berichten via Digipoort

68 mln.

67 mln.

67 mln.

67 mln.

67 mln.

67 mln.

67 mln.

        

Beschikbaarheid Dienstverlening

       

DigiD

99,79%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

DigiD Machtigen

99,59%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

99,50%

MijnOverheid

99,96%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

Pkloverheid

100,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

Diginetwerk

100,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

99,00%

Stelsteldiensten (Digimelding, Digilevering, OIN-register, Stelselcatalogus)

99,93%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

Digipoort; Procesinfrastructuur (SBR)

100,00%

- Operational Excellence

100,00%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

- Baseline

100,00%

95,00%

95,00%

95,00%

95,00%

95,00%

95,00%

- B2

100,00%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

99,70%

- portalen (SBR en inzien & intrekken Machtingen)

95,00%

95,00%

95,00%

95,00%

95,00%

95,00%

BSN Koppelregister

99,77%

99,20%

99,20%

99,20%

99,20%

99,20%

99,20%

        

Beschikbaarheid eerstelijns burgeronderzoek

       

Aanname % Calls ‒ 1e lijns klantcontactor

       

- DigiD en DigiD Machtigen

87,50%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

- MijnOverheid

88,40%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

97,00%

ServiceLevel Calls 80/20 ‒ 1e lijns klantcontactcenter

       

- DigiD en DigiD Machtigen

49,20%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

- MijnOverheid

50,20%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

80,00%

Beschikbaarheid eerstelijns burger en bedrijven ondersteuning

       

- SBR

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

Toelichting

Algemeen

Voor de meeste doelmatigheidsindicatoren geldt dat Logius afhankelijk is van externe opdrachtgevers (bijvoorbeeld de Belastingdienst als het gaat om volumes).

Generiek deel

  • Totale omzet. Dit is het totaal van de baten (= omzet), die gelijk zijn aan de lasten (= apparaatskosten).

  • Saldo van baten en lasten. Begrotingtechnisch is dit altijd nul.

  • Fte totaal (excl. externe inhuur). Dit is de formatie in fte van eigen personeel.

  • Klanttevredenheid. Logius organiseert jaarlijks een onderzoek naar de bevindingen van de dienstverlening bij de afnemers.

  • Medewerkerstevredenheid. Logius organiseert tweejaarlijks een onderzoek naar de werkomstandigheden van werknemers.

Specifiek deel

  • DigiD aantal authenticaties. Dit is het aantal keer dat men zich door middel van DigiD identificeert.

  • DigiD aantal machtigen. Dit is het aantal keer dat men zich laat machtigen door middel van DigiD.

  • Mijn Overheid aantal berichten. Dit is het aantal berichten dat via Mijn Overheid wordt verstuurd.

  • Digipoort aantal berichten. Dit is het aantal berichten dat via Digipoort wordt verstuurd.

  • Beschikbaarheid eerstelijnsburgerondersteuning. Aanname % Calls betreft aantal keren dat er contact was nadat men heeft gebeld; Service Level Calls 80/20 betreft het aantal afgehandelde vragen.

Licence