Base description which applies to whole site

5.3 Organisatie & Personeel Rijk (O&P Rijk)

Inleiding

Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) staat voor een Rijksoverheid waar iedereen gelijkwaardige kansen krijgt en duurzaam, passend en zinvol werk verricht. O&P Rijk is er voor medewerkers, managers en organisaties.

O&P Rijk wil aansluiten bij de rijksbrede opgaves en de prioriteiten van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR), de Interdepartementale Commissie Organisatie en Personeelsbeleid (ICOP) en de Directie Ambtenaar en Organisatie (DGDOO), in plaats van individuele producten te leveren. Dankzij deze verbeterde multidisciplinaire samenwerking is O&P Rijk beter gepositioneerd om integraal aan de behoeften van de klant te voldoen.

O&P Rijk levert de volgende diensten:

Binnenwerk zet zich in voor het realiseren van de Banenafspraak; de creatie van uiteindelijk 1.500 extra banen in teamverband voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in 2025. Daarmee wordt bijgedragen aan een inclusievere en meer diverse Rijksoverheid;

P-Direkt standaardiseert en uniformeert ondersteunende HR- en organisatie-dienstverlening, zoals een goede en tijdige salaris- en HR-administratie, duidelijke HR-informatievoorziening en een helder ingericht personeelsdossier voor ongeveer 160.000 werknemers;

Organisatieadvies levert advies, onderzoek, implementatie en begeleiding bij alle aspecten voor de inrichting van een moderne Rijksdienst. Zowel bij organisatieinrichting, organisatieonderzoek, instrumentontwikkeling, flexibele organisaties, evaluatie als kennisdeling;

Advocaten en Adviseurs Arbeidsrecht geeft management en P&O-professionals juridisch advies en bijstand en adviseert over beleidsvorming;

Diversiteit & Inclusie ondersteunt het Rijk bij het bevorderen van divers en inclusief denken en handelen op de werkvloer. Inclusiviteit geeft advies, trainingen en colleges, werft, bemiddelt en begeleidt;

Arbeidsmarkt zorgt voor een aantrekkelijke arbeidsmarktcommunicatie en een soepel lopend werving- en selectieproces voor zowel vast als tijdelijk. Het doel is de juiste kandidaat, op de juiste plek op het juiste moment;

Loopbaan- en Talentontwikkeling versterkt management en medewerkers bij talentontwikkeling en het vormgeven van de loopbaan en ontwikkelt tools die regie op de loopbaan mogelijk maken. De implementatie van de rijksbrede werving- en selectietool zal in 2025 worden gecontinueerd;

Bedrijfszorg adviseert over gezonde organisaties en gezond werken binnen het Rijk en zet zich in om de duurzame inzetbaarheid en het werkplezier van medewerkers binnen het Rijk te vergroten;

De ontwikkeling van de dienstverlening gebeurt naar aanleiding van de behoefte, in overleg met en in opdracht van de opdrachtgevers en de afnemers. Dit wordt vastgelegd in de Bestuurlijke Overleggen. De hoofdpunten voor 2025 zijn hieronder samengevat.

Integratie van organisatieonderdelen tot één

2025 zal voor een belangrijk deel in het teken staan van de volledige integratie van de samengevoegde onderdelen: de shared service organisatie P-Direkt en de onderdelen Personeel en Binnenwerk van de voormalig shared service organisatie UBR.

Het verbeteren van de huidige dienstverlening

De technologische ontwikkeling gaat snel. Dit opent mogelijkheden om onze bestaande diensten te verbeteren. In 2025 wordt verder gegaan met (de voorbereiding van) de transitie van de on-premises-applicaties met een rijksbreed karakter naar applicaties in de cloud: met veel aandacht voor de veiligheid. Voordelen daarvan zijn onder andere flexibele opslag en rekencapaciteit en makkelijke bereikbaarheid voor medewerkers en afnemers.

Staat van baten en lasten

Tabel 42 Begroting van baten-lastenagentschap O&P Rijk voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

- Omzet

260.521

314.174

362.210

362.210

362.210

362.210

362.210

waarvan omzet moederdepartement

144.819

159.783

168.237

168.237

168.237

168.237

168.237

waarvan omzet overige departementen

113.663

146.207

191.922

191.922

191.922

191.922

191.922

waarvan omzet derden

2.039

8.184

2.051

2.051

2.051

2.051

2.051

Rentebaten

1.347

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

750

0

175

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

262.618

314.174

362.385

362.210

362.210

362.210

362.210

        

Lasten

       

Apparaatskosten

247.069

311.946

360.332

360.157

360.157

360.157

360.157

- Personele kosten

154.047

207.786

210.159

210.159

210.159

210.159

210.159

waarvan eigen personeel

124.694

178.256

181.289

181.289

181.289

181.289

181.289

waarvan inhuur externen

27.026

20.952

23.776

23.776

23.776

23.776

23.776

waarvan overige personele kosten

2.327

8.578

5.094

5.094

5.094

5.094

5.094

- Materiële kosten

93.022

104.160

150.173

149.998

149.998

149.998

149.998

waarvan apparaat ICT

14.041

13.107

13.694

13.694

13.694

13.694

13.694

waarvan bijdrage aan SSO's

42.236

51.160

47.792

47.792

47.792

47.792

47.792

waarvan overige materiële kosten

36.745

39.893

88.687

88.512

88.512

88.512

88.512

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

1.715

2.228

2.053

2.053

2.053

2.053

2.053

- Materieel

104

159

102

102

102

102

102

waarvan apparaat ICT

98

159

102

102

102

102

102

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

6

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

1.611

2.069

1.951

1.951

1.951

1.951

1.951

Overige lasten

102

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

102

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

248.886

314.174

362.385

362.210

362.210

362.210

362.210

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

13.732

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

13.732

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Tabel 43 Begrootte omzetverdeling O&P Rijk

Onderverdeling naar (x € 1.000)

Moederdepartement

Overige departementen

Derden

Totaal

Generieke Dienst

159.411

135.594

542

295.547

Specifiek/Maatwerk

8.826

56.328

1.509

66.663

Projecten

0

0

0

0

Overige Ontvangsten / bijdragen

0

0

0

0

Totaal

168.237

191.922

2.051

362.210

Omzet

Omzet moederdepartement

De omzet stijgt in 2025 ten opzichte van 2024 voornamelijk als gevolg van de prijs- en productieafspraken voor het jaar 2025. Zo stijgt het aantallen medewerkers bij de het moederdepartement met bijna 1.000 individuele arbeidsrelaties (IAR).

Omzet overige departementen

De omzet stijgt in 2025 ten opzichte van 2024 voornamelijk als gevolg van de toevoeging van de dienst Regie uitvoering Ontslaguitkeringen Rijk en mutaties als gevolg van de prijs- en productieafspraken voor het jaar 2025. Zo stijgen de aantallen medewerkers bij de departementen met bijna 9.000 individuele arbeidsrelaties (IAR) en is de prognose 2025 voor de Rijksbrede afspraak voor arbeidsparticipatie 1.285 banen gemiddeld.

Omzet derden

O&P Rijk levert naast de basis dienstverlening aan een aantal ZBO’s met eigen rechtspersoonlijkheid, de rijksbrede ICT-voorziening Rijkspas aan de Nationale Politie en Arbeidsmarktcommunicatiediensten aan de gemeenten.

Lasten

Apparaatskosten

Personele kosten

De stijging van de kosten van eigen personeel is beperkt, ondanks het feit dat het opbouwen van de ondersteunende business units Informatievoorziening, Bedrijfsvoering en Strategie en Beleid extra capaciteit vergt. Het verdisconteren van de geprognosticeerde prijsstijging en benodigde aanvullende capaciteit om het extra werkaanbod, door de stijging van het aantal departementale werknemers en de hogere gerealiseerde banen voor arbeidsparticipanten, heeft een beperkt effect als gevolg van behaalde efficiency in de productie.

O&P Rijk zet in op verlaging van de kosten van extern personeel maar voor sommige rijksbrede programma’s en samenwerking blijft de inhuur van specialistische expertise vaak noodzakelijk omdat die oftewel uniek is en niet te internaliseren dan wel niet structureel noodzakelijk en daarom niet efficiënt om in dienst te nemen.

Materiële kosten

Bijdrage aan SSO’s

Dit betreft voornamelijk de kosten van kantoorautomatisering, ICT-applicatiebeheer en de huisvestingskosten. De daling van deze kosten is voornamelijk het gevolg van het in eigen beheer nemen van voorheen bij andere overheidsorganisaties inbestede dienstverlening en eliminatie van intercompany dienstverlening van de onderdelen.

Ook betreft het inbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de Rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, het Rijks Identity Management (RIdM) en het beheer van het rijks identificerend nummer (BvRIN) en het Identity Management beheer (IDM-beheer) voor het ministerie van BZK.

Apparaat ICT

Dit betreft de kosten van systeemlicenties en uitbestede systeemontwikkeling- en beheer. Ook betreft het de uitbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de Rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, RIdM en BvRIN en het IDM-beheer voor het ministerie van BZK.

Overige materiele kosten

Dit betreft voornamelijk de uitbesteding van werkzaamheden en inkoop van diensten in het kader van de arbodienstverlening, arbeidsrechtelijke diensten en arbeidsmarktcommunicatie. O&P Rijk zet in op verlaging van deze kosten door verambtelijking maar voor sommige diensten en producten blijft uitbesteding aan de markt vooralsnog de leidende factor omdat het functiegebouw Rijk onvoldoende aansluit op de marktsituatie.

Met ingang van medio 2024 wordt de dienst Regie uitvoering Ontslaguitkeringen Rijk door O&P Rijk gecoördineerd en dat is de oorzaak van de forse kostenstijging. De uitvoering is belegd bij een marktpartij.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in de immateriële en materiële vaste activa.

Kasstroomoverzicht

Tabel 44 Kasstroomoverzicht van baten-lastenagentschap O&P Rijk over het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
  

Stand slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

23.947

18.692

37.909

21.559

21.384

21.209

21.034

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

240.272

314.174

362.210

362.210

362.210

362.210

362.210

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 210.379

‒ 316.946

‒ 376.507

‒ 360.332

‒ 360.332

‒ 360.332

‒ 360.332

2.

Totaal operationele kasstroom

29.894

‒ 2.772

‒ 14.297

1.878

1.878

1.878

1.878

 

-/- totaal investeringen

‒ 40

‒ 2.558

‒ 2.053

‒ 2.053

‒ 2.053

‒ 2.053

‒ 2.053

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

‒ 104

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 144

‒ 2.558

‒ 2.053

‒ 2.053

‒ 2.053

‒ 2.053

‒ 2.053

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

‒ 2.792

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

2.994

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 780

‒ 780

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 578

‒ 780

0

0

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

53.119

12.582

21.559

21.384

21.209

21.034

20.859

Toelichting

Operationele kasstroom

In 2025 verwacht O&P Rijk een lagere operationele kasstroom door een afloop van de kortlopende schuldposten op de balans.

Investeringskasstroom

In 2025 gaat O&P Rijk door met de realisatie van de investeringsagenda; de vervanging van software die aan het eind van de levensduur is, de verbetering van de efficiency en klantinteractie, het klantvolgsysteem InBeeld, app-ontwikkeling en datagedreven werken. Een grootschalige systeemvervanging voor de P-Direkt dienstverlening wordt momenteel voorbereid maar dat zal voor 2025 nog geen grote impact hebben.

Financieringsstroom 

Voor 2025 en volgende jaren wordt geen beroep gedaan op de leenfaciliteit voor de financiering van de systeeminvesteringen. De investeringsomvang is de laatste jaren van zodanige omvang dat O&P Rijk voldoende eigen vermogen heeft om de investeringen voor te financieren.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren

O&P Rijk werkt met een Producten- en dienstengids (PDG) inclusief servicelevels. In de PDG zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries kunnen verwachten.

Tabel 45 Overzicht doelmatigheidsindicatoren O&P Rijk
 

Stand slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Omschrijving Generiek Deel

       

Totale omzet basisdienstverlening (x 1.000)

102.355

299.730

302.937

302.937

302.937

302.937

302.937

Totale omzet overige + projecten (x 1.000)

20.253

15.582

59.273

59.273

59.273

59.273

59.273

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

748,5

2419,0

2637,0

2637,0

2637,0

2637,0

2637,0

Saldo van baten en lasten (%)

0,16%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Medewerkerstevredenheid

6,9

7

0

0

0

0

0

        

Omschrijving Specifiek Deel diensten Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit & Inclusie, Loopbaan- en Talentontwikkeling en Bedrijfszorg

Omzet per Fte

200.853

200.853

200.853

200.853

200.853

200.853

Declarabiliteit ambtelijk personeel

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

70,0%

Declarabiliteit externe inhuur

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

        

Omschrijving Specifiek Deel dienst Binnenwerk

       

Kostprijzen per product (groep)

57.430

55.112

55.112

55.112

55.112

55.112

Aantal Binnenwerkbanen

1.500

1.285

1.285

1.285

1.285

1.285

Percentage medewerkers in of met afgerond leer-/ ontwikkeltraject

50,0%

50,0%

50,0%

50,0%

50,0%

50,0%

        

Omschrijving Specifiek Deel dienst P-Direkt

       

Kostprijzen per product (groep)

667,1

732,20

746,63

746,63

746,63

746,63

746,63

Verloop tarieven/uur (basisjaar 2015 = 713)

93,6

102,7

104,7

104,7

104,7

104,7

104,7

Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR)

159.209

159.209

168.949

168.949

168.949

168.949

168.949

        

Gebruikerstevredenheid

       

De mate waarin medewerkers en managers tevreden zijn over de dienstverlening van P-Direkt

7,8

>7

>7

>7

>7

>7

>7

        

Tijdige afhandeling vragen, klachten, wijzigingen en documenten

       

O&P Rijk beantwoordt vragen en klachten binnen 5 werkdagen.

94,1%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

O&P Rijk verwerkt wijzigingen binnen 5 werkdagen.

84,2%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

O&P Rijk archiveert documenten binnen 10 werkdagen.

23,9%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

De gemiddelde wachttijd per dag aan de telefoon is maximaal 45 seconden.

81 sec

45 sec

45 sec

45 sec

45 sec

45 sec

45 sec

        

Beschikbaarheid systeem

       

Het O&P Rijkportaal is zeven dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. Op werkdagen geldt een beschikbaarheidsnorm tussen 8.00 uur tot 17.00 uur.

99,9%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

        

Bereikbaarheid

       

Het contactcenter is bereikbaar van 8.00 uur tot 22.00 uur

99,90%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

        

Betrouwbaarheid

       

O&P Rijk zorgt voor volledige en tijdige dataleveringen via interfaces.

100,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

O&P Rijk verwerkt wijzigingen op een juiste manier.

98,2%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

Toelichting

Generiek deel

Fte-Totaal

O&P Rijk is ontstaan uit de onderdelen P-Direkt, UBR-Personeel en UBR-Binnenwerk. De organisatie is in 2024 getransformeerd naar een organisatie waaruit vanuit 5 dienstverlenende business units diensten worden aangeboden: Binnenwerk, Bedrijfszorg, Diversiteit arbeidsmarkt loopbaan en talentontwikkeling, Organisatie- en arbeidsrechtadvies en P-Direkt dienstverlening.

Kostprijs

O&P Rijk realiseert in opdracht van de eigenaar jaarlijks goedkopere basisdienstverlening. Voor het jaar 2025 zal O&P Rijk de prijsstijging op de productiekosten niet volledig verdisconteren in de tarieven, waarmee minimaal 1% wordt bespaard op de totale kosten van de uitvoering. O&P Rijk verantwoordt zich naar de eigenaar en de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen.

De behaalde resultaten worden drie keer per jaar in de bestuurlijke overleggen (BO) besproken. De BO’s kennen naast de directeur O&P Rijk (de opdrachtnemer) de volgende deelnemers: de gedelegeerd eigenaar, de centraal opdrachtgever (CO) of een vertegenwoordiging van de opdrachtgevers, de financieel deskundige en een vertegenwoordiging van de afnemers.

Specifiek deel / Diensten

Merk Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit en Inclusie, Loopbaan en Talentontwikkeling en Bedrijfszorg - Omzet en Declarabiliteit

De omzet is het beoogde minimum om de omzetbegroting te halen. Daaraan ten grondslag liggen minimale declarabiliteitsnormen voor de interne en externe medewerkers in het primaire proces.

Merk Binnenwerk - Aantal banen en Kostprijs

Binnenwerk realiseert in 2025 gemiddeld 1.285 banen in 9 categorieën (o.a. Bosbeheer, archiefbewerking, logistiek) met een gemiddelde kostprijs van € 55.112.

Merk P-Direkt - ICT diensten

P-Direkt verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening, beschikbaarheid en bereikbaarheid. De servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen.

Licence