Inleiding
Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) staat voor een Rijksoverheid waar iedereen gelijkwaardige kansen krijgt en duurzaam, passend en zinvol werk verricht. O&P Rijk is er voor medewerkers, managers en organisaties.
O&P Rijk wil aansluiten bij de rijksbrede opgaves en de prioriteiten van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR), de Interdepartementale Commissie Organisatie en Personeelsbeleid (ICOP) en de Directie Ambtenaar en Organisatie (DGDOO), in plaats van individuele producten te leveren. Dankzij deze verbeterde multidisciplinaire samenwerking is O&P Rijk beter gepositioneerd om integraal aan de behoeften van de klant te voldoen.
O&P Rijk levert de volgende diensten:
Binnenwerk zet zich in voor het realiseren van de Banenafspraak; de creatie van uiteindelijk 1.500 extra banen in teamverband voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in 2025. Daarmee wordt bijgedragen aan een inclusievere en meer diverse Rijksoverheid;
P-Direkt standaardiseert en uniformeert ondersteunende HR- en organisatie-dienstverlening, zoals een goede en tijdige salaris- en HR-administratie, duidelijke HR-informatievoorziening en een helder ingericht personeelsdossier voor ongeveer 160.000 werknemers;
Organisatieadvies levert advies, onderzoek, implementatie en begeleiding bij alle aspecten voor de inrichting van een moderne Rijksdienst. Zowel bij organisatieinrichting, organisatieonderzoek, instrumentontwikkeling, flexibele organisaties, evaluatie als kennisdeling;
Advocaten en Adviseurs Arbeidsrecht geeft management en P&O-professionals juridisch advies en bijstand en adviseert over beleidsvorming;
Diversiteit & Inclusie ondersteunt het Rijk bij het bevorderen van divers en inclusief denken en handelen op de werkvloer. Inclusiviteit geeft advies, trainingen en colleges, werft, bemiddelt en begeleidt;
Arbeidsmarkt zorgt voor een aantrekkelijke arbeidsmarktcommunicatie en een soepel lopend werving- en selectieproces voor zowel vast als tijdelijk. Het doel is de juiste kandidaat, op de juiste plek op het juiste moment;
Loopbaan- en Talentontwikkeling versterkt management en medewerkers bij talentontwikkeling en het vormgeven van de loopbaan en ontwikkelt tools die regie op de loopbaan mogelijk maken. De implementatie van de rijksbrede werving- en selectietool zal in 2025 worden gecontinueerd;
Bedrijfszorg adviseert over gezonde organisaties en gezond werken binnen het Rijk en zet zich in om de duurzame inzetbaarheid en het werkplezier van medewerkers binnen het Rijk te vergroten;
De ontwikkeling van de dienstverlening gebeurt naar aanleiding van de behoefte, in overleg met en in opdracht van de opdrachtgevers en de afnemers. Dit wordt vastgelegd in de Bestuurlijke Overleggen. De hoofdpunten voor 2025 zijn hieronder samengevat.
Integratie van organisatieonderdelen tot één
2025 zal voor een belangrijk deel in het teken staan van de volledige integratie van de samengevoegde onderdelen: de shared service organisatie P-Direkt en de onderdelen Personeel en Binnenwerk van de voormalig shared service organisatie UBR.
Het verbeteren van de huidige dienstverlening
De technologische ontwikkeling gaat snel. Dit opent mogelijkheden om onze bestaande diensten te verbeteren. In 2025 wordt verder gegaan met (de voorbereiding van) de transitie van de on-premises-applicaties met een rijksbreed karakter naar applicaties in de cloud: met veel aandacht voor de veiligheid. Voordelen daarvan zijn onder andere flexibele opslag en rekencapaciteit en makkelijke bereikbaarheid voor medewerkers en afnemers.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 260.521 | 314.174 | 362.210 | 362.210 | 362.210 | 362.210 | 362.210 |
waarvan omzet moederdepartement | 144.819 | 159.783 | 168.237 | 168.237 | 168.237 | 168.237 | 168.237 |
waarvan omzet overige departementen | 113.663 | 146.207 | 191.922 | 191.922 | 191.922 | 191.922 | 191.922 |
waarvan omzet derden | 2.039 | 8.184 | 2.051 | 2.051 | 2.051 | 2.051 | 2.051 |
Rentebaten | 1.347 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 750 | 0 | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 262.618 | 314.174 | 362.385 | 362.210 | 362.210 | 362.210 | 362.210 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 247.069 | 311.946 | 360.332 | 360.157 | 360.157 | 360.157 | 360.157 |
- Personele kosten | 154.047 | 207.786 | 210.159 | 210.159 | 210.159 | 210.159 | 210.159 |
waarvan eigen personeel | 124.694 | 178.256 | 181.289 | 181.289 | 181.289 | 181.289 | 181.289 |
waarvan inhuur externen | 27.026 | 20.952 | 23.776 | 23.776 | 23.776 | 23.776 | 23.776 |
waarvan overige personele kosten | 2.327 | 8.578 | 5.094 | 5.094 | 5.094 | 5.094 | 5.094 |
- Materiële kosten | 93.022 | 104.160 | 150.173 | 149.998 | 149.998 | 149.998 | 149.998 |
waarvan apparaat ICT | 14.041 | 13.107 | 13.694 | 13.694 | 13.694 | 13.694 | 13.694 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 42.236 | 51.160 | 47.792 | 47.792 | 47.792 | 47.792 | 47.792 |
waarvan overige materiële kosten | 36.745 | 39.893 | 88.687 | 88.512 | 88.512 | 88.512 | 88.512 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 1.715 | 2.228 | 2.053 | 2.053 | 2.053 | 2.053 | 2.053 |
- Materieel | 104 | 159 | 102 | 102 | 102 | 102 | 102 |
waarvan apparaat ICT | 98 | 159 | 102 | 102 | 102 | 102 | 102 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 1.611 | 2.069 | 1.951 | 1.951 | 1.951 | 1.951 | 1.951 |
Overige lasten | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 248.886 | 314.174 | 362.385 | 362.210 | 362.210 | 362.210 | 362.210 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 13.732 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 13.732 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Onderverdeling naar (x € 1.000) | Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal |
---|---|---|---|---|
Generieke Dienst | 159.411 | 135.594 | 542 | 295.547 |
Specifiek/Maatwerk | 8.826 | 56.328 | 1.509 | 66.663 |
Projecten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige Ontvangsten / bijdragen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 168.237 | 191.922 | 2.051 | 362.210 |
Omzet
Omzet moederdepartement
De omzet stijgt in 2025 ten opzichte van 2024 voornamelijk als gevolg van de prijs- en productieafspraken voor het jaar 2025. Zo stijgt het aantallen medewerkers bij de het moederdepartement met bijna 1.000 individuele arbeidsrelaties (IAR).
Omzet overige departementen
De omzet stijgt in 2025 ten opzichte van 2024 voornamelijk als gevolg van de toevoeging van de dienst Regie uitvoering Ontslaguitkeringen Rijk en mutaties als gevolg van de prijs- en productieafspraken voor het jaar 2025. Zo stijgen de aantallen medewerkers bij de departementen met bijna 9.000 individuele arbeidsrelaties (IAR) en is de prognose 2025 voor de Rijksbrede afspraak voor arbeidsparticipatie 1.285 banen gemiddeld.
Omzet derden
O&P Rijk levert naast de basis dienstverlening aan een aantal ZBO’s met eigen rechtspersoonlijkheid, de rijksbrede ICT-voorziening Rijkspas aan de Nationale Politie en Arbeidsmarktcommunicatiediensten aan de gemeenten.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De stijging van de kosten van eigen personeel is beperkt, ondanks het feit dat het opbouwen van de ondersteunende business units Informatievoorziening, Bedrijfsvoering en Strategie en Beleid extra capaciteit vergt. Het verdisconteren van de geprognosticeerde prijsstijging en benodigde aanvullende capaciteit om het extra werkaanbod, door de stijging van het aantal departementale werknemers en de hogere gerealiseerde banen voor arbeidsparticipanten, heeft een beperkt effect als gevolg van behaalde efficiency in de productie.
O&P Rijk zet in op verlaging van de kosten van extern personeel maar voor sommige rijksbrede programma’s en samenwerking blijft de inhuur van specialistische expertise vaak noodzakelijk omdat die oftewel uniek is en niet te internaliseren dan wel niet structureel noodzakelijk en daarom niet efficiënt om in dienst te nemen.
Materiële kosten
Bijdrage aan SSO’s
Dit betreft voornamelijk de kosten van kantoorautomatisering, ICT-applicatiebeheer en de huisvestingskosten. De daling van deze kosten is voornamelijk het gevolg van het in eigen beheer nemen van voorheen bij andere overheidsorganisaties inbestede dienstverlening en eliminatie van intercompany dienstverlening van de onderdelen.
Ook betreft het inbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de Rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, het Rijks Identity Management (RIdM) en het beheer van het rijks identificerend nummer (BvRIN) en het Identity Management beheer (IDM-beheer) voor het ministerie van BZK.
Apparaat ICT
Dit betreft de kosten van systeemlicenties en uitbestede systeemontwikkeling- en beheer. Ook betreft het de uitbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de Rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, RIdM en BvRIN en het IDM-beheer voor het ministerie van BZK.
Overige materiele kosten
Dit betreft voornamelijk de uitbesteding van werkzaamheden en inkoop van diensten in het kader van de arbodienstverlening, arbeidsrechtelijke diensten en arbeidsmarktcommunicatie. O&P Rijk zet in op verlaging van deze kosten door verambtelijking maar voor sommige diensten en producten blijft uitbesteding aan de markt vooralsnog de leidende factor omdat het functiegebouw Rijk onvoldoende aansluit op de marktsituatie.
Met ingang van medio 2024 wordt de dienst Regie uitvoering Ontslaguitkeringen Rijk door O&P Rijk gecoördineerd en dat is de oorzaak van de forse kostenstijging. De uitvoering is belegd bij een marktpartij.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in de immateriële en materiële vaste activa.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 23.947 | 18.692 | 37.909 | 21.559 | 21.384 | 21.209 | 21.034 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 240.272 | 314.174 | 362.210 | 362.210 | 362.210 | 362.210 | 362.210 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 210.379 | ‒ 316.946 | ‒ 376.507 | ‒ 360.332 | ‒ 360.332 | ‒ 360.332 | ‒ 360.332 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 29.894 | ‒ 2.772 | ‒ 14.297 | 1.878 | 1.878 | 1.878 | 1.878 |
-/- totaal investeringen | ‒ 40 | ‒ 2.558 | ‒ 2.053 | ‒ 2.053 | ‒ 2.053 | ‒ 2.053 | ‒ 2.053 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | ‒ 104 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 144 | ‒ 2.558 | ‒ 2.053 | ‒ 2.053 | ‒ 2.053 | ‒ 2.053 | ‒ 2.053 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 2.792 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 2.994 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 780 | ‒ 780 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 578 | ‒ 780 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 53.119 | 12.582 | 21.559 | 21.384 | 21.209 | 21.034 | 20.859 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In 2025 verwacht O&P Rijk een lagere operationele kasstroom door een afloop van de kortlopende schuldposten op de balans.
Investeringskasstroom
In 2025 gaat O&P Rijk door met de realisatie van de investeringsagenda; de vervanging van software die aan het eind van de levensduur is, de verbetering van de efficiency en klantinteractie, het klantvolgsysteem InBeeld, app-ontwikkeling en datagedreven werken. Een grootschalige systeemvervanging voor de P-Direkt dienstverlening wordt momenteel voorbereid maar dat zal voor 2025 nog geen grote impact hebben.
Financieringsstroom
Voor 2025 en volgende jaren wordt geen beroep gedaan op de leenfaciliteit voor de financiering van de systeeminvesteringen. De investeringsomvang is de laatste jaren van zodanige omvang dat O&P Rijk voldoende eigen vermogen heeft om de investeringen voor te financieren.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
O&P Rijk werkt met een Producten- en dienstengids (PDG) inclusief servicelevels. In de PDG zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries kunnen verwachten.
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Totale omzet basisdienstverlening (x 1.000) | 102.355 | 299.730 | 302.937 | 302.937 | 302.937 | 302.937 | 302.937 |
Totale omzet overige + projecten (x 1.000) | 20.253 | 15.582 | 59.273 | 59.273 | 59.273 | 59.273 | 59.273 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 748,5 | 2419,0 | 2637,0 | 2637,0 | 2637,0 | 2637,0 | 2637,0 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,16% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Medewerkerstevredenheid | 6,9 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving Specifiek Deel diensten Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit & Inclusie, Loopbaan- en Talentontwikkeling en Bedrijfszorg | |||||||
Omzet per Fte | ‒ | 200.853 | 200.853 | 200.853 | 200.853 | 200.853 | 200.853 |
Declarabiliteit ambtelijk personeel | ‒ | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% |
Declarabiliteit externe inhuur | ‒ | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
Omschrijving Specifiek Deel dienst Binnenwerk | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | ‒ | 57.430 | 55.112 | 55.112 | 55.112 | 55.112 | 55.112 |
Aantal Binnenwerkbanen | ‒ | 1.500 | 1.285 | 1.285 | 1.285 | 1.285 | 1.285 |
Percentage medewerkers in of met afgerond leer-/ ontwikkeltraject | ‒ | 50,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% |
Omschrijving Specifiek Deel dienst P-Direkt | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | 667,1 | 732,20 | 746,63 | 746,63 | 746,63 | 746,63 | 746,63 |
Verloop tarieven/uur (basisjaar 2015 = 713) | 93,6 | 102,7 | 104,7 | 104,7 | 104,7 | 104,7 | 104,7 |
Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR) | 159.209 | 159.209 | 168.949 | 168.949 | 168.949 | 168.949 | 168.949 |
Gebruikerstevredenheid | |||||||
De mate waarin medewerkers en managers tevreden zijn over de dienstverlening van P-Direkt | 7,8 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Tijdige afhandeling vragen, klachten, wijzigingen en documenten | |||||||
O&P Rijk beantwoordt vragen en klachten binnen 5 werkdagen. | 94,1% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
O&P Rijk verwerkt wijzigingen binnen 5 werkdagen. | 84,2% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
O&P Rijk archiveert documenten binnen 10 werkdagen. | 23,9% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
De gemiddelde wachttijd per dag aan de telefoon is maximaal 45 seconden. | 81 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec |
Beschikbaarheid systeem | |||||||
Het O&P Rijkportaal is zeven dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. Op werkdagen geldt een beschikbaarheidsnorm tussen 8.00 uur tot 17.00 uur. | 99,9% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Bereikbaarheid | |||||||
Het contactcenter is bereikbaar van 8.00 uur tot 22.00 uur | 99,90% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Betrouwbaarheid | |||||||
O&P Rijk zorgt voor volledige en tijdige dataleveringen via interfaces. | 100,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
O&P Rijk verwerkt wijzigingen op een juiste manier. | 98,2% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Toelichting
Generiek deel
Fte-Totaal
O&P Rijk is ontstaan uit de onderdelen P-Direkt, UBR-Personeel en UBR-Binnenwerk. De organisatie is in 2024 getransformeerd naar een organisatie waaruit vanuit 5 dienstverlenende business units diensten worden aangeboden: Binnenwerk, Bedrijfszorg, Diversiteit arbeidsmarkt loopbaan en talentontwikkeling, Organisatie- en arbeidsrechtadvies en P-Direkt dienstverlening.
Kostprijs
O&P Rijk realiseert in opdracht van de eigenaar jaarlijks goedkopere basisdienstverlening. Voor het jaar 2025 zal O&P Rijk de prijsstijging op de productiekosten niet volledig verdisconteren in de tarieven, waarmee minimaal 1% wordt bespaard op de totale kosten van de uitvoering. O&P Rijk verantwoordt zich naar de eigenaar en de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen.
De behaalde resultaten worden drie keer per jaar in de bestuurlijke overleggen (BO) besproken. De BO’s kennen naast de directeur O&P Rijk (de opdrachtnemer) de volgende deelnemers: de gedelegeerd eigenaar, de centraal opdrachtgever (CO) of een vertegenwoordiging van de opdrachtgevers, de financieel deskundige en een vertegenwoordiging van de afnemers.
Specifiek deel / Diensten
Merk Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit en Inclusie, Loopbaan en Talentontwikkeling en Bedrijfszorg - Omzet en Declarabiliteit
De omzet is het beoogde minimum om de omzetbegroting te halen. Daaraan ten grondslag liggen minimale declarabiliteitsnormen voor de interne en externe medewerkers in het primaire proces.
Merk Binnenwerk - Aantal banen en Kostprijs
Binnenwerk realiseert in 2025 gemiddeld 1.285 banen in 9 categorieën (o.a. Bosbeheer, archiefbewerking, logistiek) met een gemiddelde kostprijs van € 55.112.
Merk P-Direkt - ICT diensten
P-Direkt verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening, beschikbaarheid en bereikbaarheid. De servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen.