Inleiding
De Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (Rijksorganisatie ODI) is op 1 januari 2023 gestart als zelfstandig agentschap binnen het directoraat-generaal Vastgoed & Bedrijfsvoering Rijk (DGVBR) van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Het jaar 2025 staat voornamelijk in het teken van het definitief vormen van Rijksorganisatie ODI en het afronden van de transitieactiviteiten.
Met actuele kennis van informatisering, organisatievraagstukken, innovatie en met een sterk netwerk, helpen we de opgaven en ambities van de Rijksoverheid te realiseren.
De toegenomen complexiteit van maatschappelijke opgaven zorgt ervoor dat de vraag verandert van opdrachten naar multidisciplinaire opgaves, waarbij een gebundelde innovatie- en executiekracht nodig is om opgaves succesvol uit te voeren. Om samenwerking tussen beleid en uitvoering beter te kunnen organiseren is van belang dat de units en merken van Rijksorganisatie ODI zelf goed samenwerken en investeren in innovatie en kennismanagement.
De krachtige denkers en doeners van Rijksorganisatie ODI willen samen met onze opdrachtgevers bouwen aan een goed functionerende overheid voor de toekomstige generaties. Als Rijkscollega’s pakken we graag complexe vraagstukken aan op het gebied van organisatieontwikkeling, digitalisering en innovatie. Hierbij maken we gebruik van onze realisatiekracht, kennis en netwerk, gebaseerd op actuele inzichten uit de overheid, het onderwijs en de markt.
Met de bundeling van verschillende expertises is het mogelijk om een verschil te maken die aansluit bij de ambities van de Rijksoverheid. Net als in 2024 wordt er in 2025 aan de volgende doorontwikkelingen gewerkt:
– om partner te worden in realisatiekracht en strategisch advies;
– om een kennisintensieve partner te worden;
– een fijne plek te worden om je competenties te verrijken; en
– om een innovatieve organisatie te worden;
– om de huidige dienstverlening als betrouwbare overheidspartner te borgen.
We bouwen hiermee voort op het goede werk dat de afgelopen jaren binnen de verschillende merken is verricht en gedurende de transitie in gang is gezet. Hiermee leggen we de basis voor de daadwerkelijke wording en definitieve vorming van de Rijksorganisatie ODI zoals we die vanaf het begin van deze transitie voor ogen hebben gehad.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 88.730 | 101.708 | 115.015 | 117.775 | 120.602 | 123.496 | 126.460 |
waarvan omzet moederdepartement | 34.541 | 41.905 | 48.560 | 49.725 | 50.919 | 52.141 | 53.392 |
waarvan omzet overige departementen | 52.428 | 57.406 | 63.808 | 65.339 | 66.907 | 68.513 | 70.157 |
waarvan omzet derden | 1.761 | 2.397 | 2.647 | 2.711 | 2.776 | 2.842 | 2.911 |
Rentebaten | 116 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 88.846 | 101.708 | 115.015 | 117.775 | 120.602 | 123.496 | 126.460 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 90.338 | 101.708 | 115.015 | 117.775 | 120.602 | 123.496 | 126.460 |
- Personele kosten | 76.341 | 82.227 | 92.534 | 94.755 | 97.029 | 99.358 | 101.742 |
waarvan eigen personeel | 65.598 | 73.802 | 83.907 | 85.920 | 87.983 | 90.094 | 92.256 |
waarvan inhuur externen | 6.626 | 2.728 | 3.127 | 3.202 | 3.279 | 3.358 | 3.438 |
waarvan overige personele kosten | 4.117 | 5.697 | 5.500 | 5.632 | 5.767 | 5.906 | 6.047 |
- Materiële kosten | 13.997 | 19.481 | 22.481 | 23.020 | 23.573 | 24.139 | 24.718 |
waarvan apparaat ICT | 398 | 136 | 433 | 444 | 455 | 465 | 477 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 9.666 | 11.033 | 11.728 | 12.010 | 12.298 | 12.593 | 12.895 |
waarvan overige materiële kosten | 3.933 | 8.312 | 10.319 | 10.567 | 10.821 | 11.080 | 11.346 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 90.338 | 101.708 | 115.015 | 117.775 | 120.602 | 123.496 | 126.460 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 1.492 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 1.492 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Bij het opstellen van de begroting 2025 is uitgegaan van de 2024 tarieven geïndexeerd met een gewogen gemiddelde loon- en prijsbijstelling van 6,42%. Uitgangspunt voor deze indexatie zijn de CAO Rijk 2024-2025 en CPB-raming voor 2025 inzake de index materiele overheidsconsumptie (IMOC) met 2,2%
Omzet
De OW2024 omzet van € 101,7 mln. is bijgesteld in OW2025 naar €115,0 mln. De toename van € 13,3 mln. (verschil tussen OW2024 en OW2025) wordt verklaard door:
– In OW2024 is rekening gehouden met een tariefstijging van 4,92%. Echter als gevolg van de inflatie en de loonkostenstijging in 2024 door CAO Rijk 2024-2025 is de verwachte tariefstijging in 2024 8,34%. De hogere tariefstijging in 2024 van 3,42% is € 3,5 mln.
– In 2024 worden extra activiteiten verwacht die niet zijn verwerkt in de OW2024, zoals de uitbreiding bij Rijks-ICT Gilde (RIG) (de vraag naar de dienstverlening van RIG neemt toe), extra verkoop van coaching trajecten en het programma Mindful Rijk. Effect van deze extra activiteiten is € 2,9 mln.
– Tariefstijging in 2025 van 6,42% gebaseerd op afgesloten CAO Rijk (1 juli 2024 t/m 31 dec 2025) en CPB-ramingen voor 2025 inzake prijsontwikkeling materiele overheidsconsumptie (IMOC). Dat leidt tot een omzet toename van € 6,9 mln.
In onderstaande tabel zijn de begrote omzetcijfers 2025 per organisatieonderdeel weergegeven:
Baten-lastenagentschap RODI | |
---|---|
Digitalisering | 39.120 |
Innovatie | 41.681 |
Organisatie | 20.907 |
Totale omzet | 101.708 |
De bekostigingssystematiek van Rijksorganisatie ODI is P * Q. Rijksorganisatie ODI hanteert kostprijzen/tarieven per product/per uur die in rekening worden gebracht per weggezet product/medewerker bij de opdrachtgevers.
Lasten
Apparaatskosten
De totale lasten in de OW2025 nemen toe met € 13,3 mln., namelijk van € 101,7 mln. in OW2024 naar € 115 mln. (OW2025). Als gevolg van de hogere verwachte omzet ad € 13,3 mln. zijn ook de apparaatskosten in evenredigheid toegenomen.
Personele kosten
Waarvan eigen personeel
De kosten voor eigen personeel in de begroting 2025 zijn € 10,1 mln. hoger. Dit is gerelateerd aan de effecten van de CAO Rijk 2024-2025 van € 5,7 mln. en van de uitbreiding van het aantal formatieplaatsen (totaalbedrag € 4,4 mln.).
Waarvan externe inhuur
De begrote externe inhuur 2024 is € 0,4 mln. hoger en is volledig toe te wijzen aan verwachte prijsstijging volgens IMOC-raming over 2025. Externe inhuur wordt ingezet bij de programma’s HR-ICT en Informatiehuishouding (IHH).
Waarvan overige personele kosten
De geringe afname van de begrote overige personele kosten 2025 met € 0,2 mln. is te verklaren door lagere begrote opleidingskosten bij het onderdeel Rijks-I Traineeship (RITP). Dit komt door efficiëntere inkoop en aangepast opleidingsplan bij RITP.
Materiële kosten
De begrote materiële kosten in 2025 komen € 3,0 mln. hoger uit. Dit wordt enerzijds verklaard door de programma’s Informatiehuishouding (IHH) en Werk aan Uitvoering (WaU) waardoor een aantal activiteiten zoals I-arbeidsmarktcommunicatie, ontwikkeling van IHH multidisciplinaire teams en IHH-onderzoek en innovatie activiteiten worden uitbesteed (€ 2,3 mln.) en anderzijds door stijgende bedrijfsvoeringskosten (€ 0,7 mln.).
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 41.139 | 4.100 | 3.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 121.579 | 101.708 | 115.015 | 117.775 | 120.602 | 123.496 | 126.460 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 120.287 | ‒ 102.708 | ‒ 116.015 | ‒ 117.775 | ‒ 120.602 | ‒ 123.496 | ‒ 126.460 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 1.292 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 39.754 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 2.738 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 37.016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 5.415 | 3.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 |
Toelichting
Het verwachte rekeningcourantsaldo van Rijksorganisatie ODI per 1 januari 2025 is € 3,1 mln.
Operationele kasstroom
De mutatie in de operationele kasstroom in 2025 is het gevolg van uitgaven in verband met de transitie- en veranderactiviteiten zoals inrichting van centrale bedrijfsvoering unit, accountmanagement en recruitment activiteiten. Deze uitgaven zijn gericht op kwaliteitsverbetering van de dienstverlening en het doorvoeren van efficiency in de bedrijfsvoering. Uitgangspunt is dat de transitie- en veranderactiviteiten in 2025 worden afgerond met een mogelijke uitloop en nazorg in 2026.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel-RODI | |||||||
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 1,7% | 0,0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 555 | 573 | 622 | 622 | 622 | 622 | 622 |
Kwaliteitsindicator 1 - MTO | 7,1 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Omschrijving Specifiek Deel-RODI | |||||||
RODI - Rijksconsultants | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 114 | 130 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 117 | 130 | 142 | 142 | 142 | 142 | 142 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 149 | 165 | 181 | 181 | 181 | 181 | 181 |
Tevredenheid dienstverlening | 8,5 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - IIR | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 126 | 136 | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 126 | 136 | 151 | 151 | 151 | 151 | 151 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 160 | 174 | 192 | 192 | 192 | 192 | 192 |
Tevredenheid dienstverlening | 8,0 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - RIG | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 109 | 115 | 128 | 128 | 128 | 128 | 128 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 115 | 115 | 128 | 128 | 128 | 128 | 128 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 147 | 147 | 164 | 164 | 164 | 164 | 164 |
Tevredenheid dienstverlening | geen | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - RIT | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 73 | 79 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 74 | 79 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 94 | 101 | 109 | 109 | 109 | 109 | 109 |
Tevredenheid dienstverlening | 8,4 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - Peerreview | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 102 | 105 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 72 | 105 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 92 | 134 | 153 | 153 | 153 | 153 | 153 |
Tevredenheid dienstverlening | 8 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - Intercoach | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 111 | 122 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 113 | 122 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 144 | 156 | 168 | 168 | 168 | 168 | 168 |
Tevredenheid dienstverlening | 8,3 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Toelichting
In de tabel zijn de indicatoren van Rijksorganisatie ODI opgenomen (Slotwet 2023 en vastgestelde begroting 2024) zoals die vorig jaar zijn vastgesteld.
FTE’s
Het aantal begrote FTE’S voor 2025 laat in vergelijking met de vastgestelde begroting 2024 een stijging zien van 49 FTE’S. Dit wordt verklaard door groei bij RIG (12,4 FTE’S), verambtelijking van 19,8 FTE’S bij het programma I-Vakmanschap en uitbreiding van 3,9 FTE’S bij Intercoach. De resterende uitbreiding van 12,9 FTE’S wordt verwacht bij de merken I-Interim Rijk (IIR), Rijks-I Traineeship (RITP), Learning en Ontwikkelcentrum (LOC) en Mindful als gevolg van de toenemende vraag naar hun dienstverlening.
MTO, werkplezier en werkdruk
Het medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) wordt bij Rijksorganisatie ODI om de twee jaar uitgevoerd. Rijksorganisatie ODI heeft als doelstelling een medewerkerstevredenheid score hoger dan 7.
Kostprijzen per product en tarieven per uur
Integraal geldt dat de kostprijzen per product en de tarieven per uur zijn geïndexeerd met 6,42% in 2025. De kostprijzen van producten en de tarieven per uur zijn bepaald op basis van de Rijksproductiviteitsnorm van 1275 uren op jaarbasis.
Omzet per FTE’s
Het gevolg van de toenemende omzet per FTE bij alle organisatieonderdelen van Rijksorganisatie ODI is volledig te verklaren door de loon- en prijsbijstelling indexatie in 2024 en 2025.
Klanttevredenheid
Als belangrijke graadmeter voor de kwaliteit hanteert Rijksorganisatie ODI de indicator klanttevredenheid over de dienstverlening per merk. Rijksorganisatie ODI streeft ernaar minimaal hoger dan een 7 te scoren.
In de tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren per merk (Rijksconsultants, I-Interim Rijk, Rijks ICT Gilde, Rijks I-Traineeship, Peerreview en Intercoach) weergegeven voor de reguliere diensten van Rijksorganisatie ODI. Bij alle merken van Rijksorganisatie ODI die reguliere diensten leveren is de begrote omzet per FTE 2025 gemiddeld met 10% gestegen.