Inleiding
FMHaaglanden zorgt voor een comfortabele en veilige werkomgeving voor rijksambtenaren, met aandacht voor mens en aarde. Bij ons werken vakmensen met hart voor de klant waardoor de klant focus kan houden op de eigen dagelijkse werkzaamheden.
Samen met onze Rijkspartners en leveranciers zorgen wij, in een veranderende wereld, voor de best passende werkomgeving voor onze klant. Wij werken vanuit onze kernwaarden samen, herkenbaar, eigenaarschap en enthousiasme. Dit vertaalt zich in herkenbare en gastvrije dienstverlening.
We nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid door het leveren van duurzame dienstverlening en dragen daarmee bij aan een circulaire economie. Vanuit goed werkgeverschap bevordert FMHaaglanden duurzame inzetbaarheid door het stimuleren van vitaliteit en persoonlijke ontwikkeling.
Wij leveren facilitaire producten en diensten (o.a. beveiliging, kunst, vergaderservice, catering, post en reprografische diensten, vervoer, gebouwbeheer, schoonmaak en werkomgeving) voor vrijwel alle departementen. Uitstekende service staat bij ons hoog in het vaandel.
Als een van de grootste facilitaire dienstverleners kan FMH met zijn dienstverlening echt impact maken. De ambitie is om in 2030 als organisatie te transformeren naar een volledig circulaire facilitaire dienstverlener met een neutrale CO₂-impact. Om dit te kunnen realiseren moeten de komende jaren alle producten en diensten worden herijkt. Elektrificatie van het wagenpark en het vervoer, het verminderen van restafval, het verduurzamen van de catering en groenvoorziening en het hanteren van de principes van circulariteit zijn belangrijke speerpunten.
De masterplannen Rijkskantoorhuisvesting zijn in belangrijke mate richtinggevend voor de ontwikkelingen binnen ons verzorgingsgebied. De komende jaren wordt uitvoering gegeven aan deze masterplannen waarbij grenzeloos samenwerken en hybride werken belangrijke thema’s zijn. FMH zal op basis van deze ontwikkelingen de dienstverlening hierop aanpassen en blijven zorgdragen voor een comfortabele en inspirerende werkomgeving.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 168.234 | 179.928 | 205.900 | 206.072 | 206.173 | 206.264 | 206.361 |
waarvan omzet moederdepartement | 139.197 | 149.474 | 171.523 | 171.695 | 171.796 | 171.887 | 171.984 |
waarvan omzet overige departementen | 25.174 | 26.566 | 30.161 | 30.161 | 30.161 | 30.161 | 30.161 |
waarvan omzet derden | 3.863 | 3.888 | 4.216 | 4.216 | 4.216 | 4.216 | 4.216 |
Rentebaten | 1.688 | 484 | 586 | 618 | 649 | 667 | 660 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 169.922 | 180.412 | 206.486 | 206.690 | 206.822 | 206.931 | 207.021 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 165.773 | 175.010 | 199.748 | 199.748 | 199.748 | 199.748 | 199.748 |
- Personele kosten | 53.378 | 62.356 | 66.717 | 66.717 | 66.717 | 66.717 | 66.717 |
waarvan eigen personeel | 50.108 | 53.917 | 61.771 | 61.771 | 61.771 | 61.771 | 61.771 |
waarvan inhuur externen | 3.270 | 8.439 | 4.946 | 4.946 | 4.946 | 4.946 | 4.946 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materiële kosten | 112.395 | 112.654 | 133.031 | 133.031 | 133.031 | 133.031 | 133.031 |
waarvan apparaat ICT | 91 | 156 | 102 | 102 | 102 | 102 | 102 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 80.549 | 79.842 | 91.751 | 91.751 | 91.751 | 91.751 | 91.751 |
waarvan overige materiële kosten | 31.755 | 32.656 | 41.178 | 41.178 | 41.178 | 41.178 | 41.178 |
Rentelasten | 154 | 353 | 571 | 775 | 907 | 1.016 | 1.106 |
Afschrijvingskosten | 4.522 | 5.049 | 6.167 | 6.167 | 6.167 | 6.167 | 6.167 |
- Materieel | 4.522 | 5.049 | 6.167 | 6.167 | 6.167 | 6.167 | 6.167 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 4.522 | 5.049 | 6.167 | 6.167 | 6.167 | 6.167 | 6.167 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 170.449 | 180.412 | 206.486 | 206.690 | 206.822 | 206.931 | 207.021 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 527 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 527 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement heeft met name betrekking op de generieke facilitaire dienstverlening binnen het verzorgingsgebied. De budgetten van de departementen voor de facilitaire dienstverlening (het generieke pakket) zijn overgeheveld naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De toename van de omzet is met name het gevolg van uitbreiding van het verzorgingsgebied. Daarnaast neemt de omzet toe door de implementatie van het hybride werken in de kantoorgebouwen.
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen heeft betrekking op de generieke dienstverlening van de nog niet centraal bekostigde departementen/organisatieonderdelen en de specifieke dienstverlening die geleverd wordt aan de overige departementen. De toename bij de overige departementen is het gevolg van uitbreiding van het verzorgingsgebied en een hogere omzet voor catering en evenementen. De hogere omzet voor catering is onder andere het gevolg van een toename van de bezetting op de panden waardoor meer gebruik wordt gemaakt van deze dienstverlening. Bij evenementen betreft dit de implementatie van deze dienstverlening in het volledige verzorgingsgebied van FMH.
Omzet derden
De omzet derden betreft de facilitaire dienstverlening die geleverd wordt aan het Centraal Orgaan opvang asielzoekers en Autoriteit Persoonsgegevens.
Rentebaten
De rentebaten hebben betrekking op de rentevergoeding over het rekening-courantsaldo.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele kosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst, gedetacheerde ambtenaren en kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen. De toename van de personele kosten is, naast de effecten van het CAO akkoord 2024-2025, het gevolg van uitbreiding van het verzorgingsgebied. De daling van de externe inhuur is het gevolg van maximale inzet op werving van eigen personeel.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit directe inkoopkosten van de dienstverlening (circa 90% van de materiële kosten). De inkoopkosten zijn opgenomen onder de posten bijdrage Shared Service Organisaties (SSO's) en overige materiële kosten. De toename is, naast hogere prijsstijgingen bij de leveranciers, het gevolg van uitbreiding van het verzorgingsgebied en grotere afname van de diensten catering en evenementen.
In de bijdrage aan SSO’s hebben de kosten van de Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek (RBL) en de Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) een groot aandeel (62%). Daarnaast zijn de kosten voor onder andere Rijnstraat 8 door het consortium DBFMO (Design Build Finance Maintain Operate) hier opgenomen, aangezien deze kosten via het Rijksvastgoedbedrijf bij FMH in rekening worden gebracht.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten hebben betrekking op investeringen in meubilair en overige materiële vaste activa. De toename in de afschrijvingskosten is het gevolg van investeringen in het hybride werken.
Rentelasten
Onder deze post zijn alle rentelasten opgenomen die verband houden met de financiering van materiële vaste activa vanuit het ministerie van Financiën. De hogere rentelasten zijn het gevolg van relatief hogere rentepercentages voor de nieuwe leningen ten opzichte van de bestaande leningen waar het rentepercentage bijna nihil is.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 47.894 | 14.655 | 14.519 | 15.497 | 16.411 | 16.944 | 16.830 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 164.302 | 180.412 | 206.486 | 206.690 | 206.822 | 206.931 | 207.021 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 171.120 | ‒ 175.363 | ‒ 200.319 | ‒ 200.523 | ‒ 200.655 | ‒ 200.764 | ‒ 200.854 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 6.818 | 5.049 | 6.167 | 6.167 | 6.167 | 6.167 | 6.167 |
-/- totaal investeringen | ‒ 5.457 | ‒ 3.110 | ‒ 10.200 | ‒ 8.320 | ‒ 8.370 | ‒ 8.200 | ‒ 8.370 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 5.457 | ‒ 3.110 | ‒ 10.200 | ‒ 8.320 | ‒ 8.370 | ‒ 8.200 | ‒ 8.370 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 4.063 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 4.864 | ‒ 5.185 | ‒ 5.189 | ‒ 5.253 | ‒ 5.634 | ‒ 6.281 | ‒ 6.667 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 5.748 | 3.110 | 10.200 | 8.320 | 8.370 | 8.200 | 8.370 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 3.179 | ‒ 2.075 | 5.011 | 3.067 | 2.736 | 1.919 | 1.703 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 32.440 | 14.519 | 15.497 | 16.411 | 16.944 | 16.830 | 16.330 |
Toelichting
Investeringskasstroom
FMH investeert voornamelijk in meubilair. De investeringen zijn met name het gevolg van hybride werken. Een hybride werkomgeving stelt andere eisen aan de werkomgeving en inrichting van een gebouw.
Financieringskasstroom
De aflossing heeft betrekking op lopende en toekomstige leningen. Het beroep op de leenfaciliteit komt overeen met de investeringsstroom.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Omzet per productgroep (PxQ) | 168.234 | 180.412 | 205.900 | 206.072 | 206.173 | 206.264 | 206.361 |
Generiek | 144.422 | 157.771 | 178.518 | 178.690 | 178.791 | 178.882 | 178.979 |
Specifiek | 23.657 | 22.157 | 27.206 | 27.206 | 27.206 | 27.206 | 27.206 |
Overig | 155 | 484 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 598 | 612 | 662 | 662 | 662 | 662 | 662 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 0,3% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Verhouding generiek vs specifieke dienstverlening | 87:13 | 90:10 | 87:13 | 87:13 | 87:13 | 87:13 | 87:13 |
Personele kosten als % van totale kosten | 31,3% | 34,6% | 32,3% | 32,3% | 32,3% | 32,2% | 32,2% |
Materiële kosten als % van totale kosten | 68,7% | 65,4% | 67,7% | 67,7% | 67,7% | 67,8% | 67,8% |
Apparaatskosten (in €) | 65.233 | 73.621 | 81.350 | 81.350 | 81.350 | 81.350 | 81.350 |
Tarieven | |||||||
Regiotarief (facilitair) | 218 | 228 | 248 | 248 | 248 | 248 | 248 |
Tevredenheid | |||||||
Klanttevredenheid | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden | Tevreden |
Tevredenheid specifieke dienstverlening | 7,5 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Medewerkerstevredenheid | Tevreden | n.v.t. | Tevreden | n.v.t. | Tevreden | n.v.t. | Tevreden |
Doorlichting gepland c.q. |
Toelichting
Generiek deel
Omzet per productgroep
De productgroep Generiek is een afgesproken pakket producten en diensten dat wordt afgenomen waarvoor een vaste prijs per vaste verrekeneenheid wordt betaald. De prijs (p) en hoeveelheid (q) staan in principe gedurende het jaar vast.
De productgroep Specifiek heeft betrekking op producten en diensten waarvoor de opdrachtgever afhankelijk van de afgenomen hoeveelheid een prijs per product/dienst betaalt (zoals catering, extra beveiliging, overig vervoer) en/of producten en diensten waarover tussen opdrachtgever en opdrachtnemer aparte afspraken worden gemaakt (zoals uitvoering van maatwerkprojecten).
Fte-totaal (excl. Externe inhuur)
Dit betreft de bezetting van ambtelijk personeel. De toename wordt enerzijds verklaard door een verschuiving van externe inhuur naar eigen personeel en anderzijds door een uitbreiding in de dienstverlening.
Saldo van baten en lasten (%)
Het saldo baten en lasten van 0% geeft een sluitende begroting weer.
Specifiek deel
Verhouding generiek versus specifieke dienstverlening
Dit is het aandeel van de omzet van de generieke dienstverlening op de totale omzet versus het aandeel van de omzet van de specifieke dienstverlening in de totale omzet.
Personele- en materiële kosten als % van de totale kosten
Dit betreft de procentuele verhouding van de respectievelijk de personele en materiële kosten in de totale lasten.
Apparaatskosten
De apparaatskosten hebben betrekking op de personele kosten en de materiële kosten exclusief de inkoopkosten voor de dienstverlening. De toename is, naast de indexatie, het gevolg van hogere kosten voor de bedrijfsvoering.
Regiotarief (facilitair)
De verrekeningsystematiek voor de generieke dienstverlening is een tarief per m2 bruto vloeroppervlak. Het regiotarief geldt voor de kantoorpanden in het verzorgingsgebied van FMH. Specialty panden en panden waar FMH beperkte dienstverlening levert zijn uitgesloten.
Het vastgestelde tarief voor 2024 bedraagt € 234 per m2 BVO. De stijging ten opzichte van het vastgestelde tarief bedraagt 6%. Het tarief voor 2024 is geïndexeerd met een gewogen loon- en prijsbijstelling van circa 3,6%. Uitgangspunt voor deze indexatie zijn de CPB-ramingen voor 2025 inzake loonvoet sector overheid (4,4%) en prijsontwikkeling materiële overheidsconsumptie (IMOC) met 2,2%. De resterende stijging van 2,4% is het gevolg van CAO akkoord 2024-2025 en de implementatie van het hybride werken.
Klanttevredenheid
FMH optimaliseert de dienstverlening door structureel en frequent de klantbeleving te meten. Zo krijgen we sneller en beter inzicht in de veranderende klantbehoefte en kunnen we hier tijdig op inspelen.
Tevredenheid specifieke dienstverlening
Om de tevredenheid over de uitvoering van projecten te meten wordt na ieder project een evaluatieformulier toegestuurd. De streefwaarde is minimaal een 7.
Medewerkerstevredenheid
FMH wil een organisatie zijn (en blijven), waarin plezier, betrokkenheid en ontwikkeling van de medewerkers voorop staan. Het medewerkeronderzoek (MO) laat zien hoe medewerkers over het werk en de organisatie denken. Eens in de twee jaar vindt dit onderzoek plaats.