Base description which applies to whole site

5.6 Shared Service Centrum ICT (SSC-ICT)

Inleiding

SSC-ICT is partner van en voor het Rijk. Samen met zeven ministeries werkt SSC-ICT aan een eigentijdse en compacte Rijksdienst. Naast de werkplekautomatisering wordt gewerkt aan het beheer van applicaties, housing en hosting, en ICT-infrastructuren voor rijksgebouwen en tijdens evenementen. Ruim 50.000 ambtenaren werken via de ICT-omgeving van SSC-ICT. Ambtenaren werken steeds vaker hybride, waarbij ze zowel in rijksgebouwen als vanuit huis werken. SSC-ICT beheert verder ruim 2.000 applicaties en ondersteunt internationale missies.

In 2025 continueert SSC-ICT de in 2022 in gang gezette transformatie in relatie tot de I-strategienota Rijk 2021-2025. SSC-ICT werkt in dat kader verder aan belangrijke speerpunten voor de komende jaren. Dit betreft het verhogen van de klantgerichtheid en het verbeteren van de digitale weerbaarheid. Maar ook het moderniseren van de dienstverlening zoals het ondersteunen van het hybride werken en het incorporeren van het Cloud-beleid Rijk alsmede het (door)ontwikkelen van de organisatie(cultuur) en talent. Ook na 2025 zal SSC-ICT aandacht blijven schenken aan de speerpunten die uit de transformatie zijn voortgekomen. Vanuit de jaarplancyclus zal jaarlijks de stand van zaken worden geëvalueerd.

Staat van baten en lasten

Tabel 53 Begroting van baten-lastenagentschap SSC-ICT voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting, ontwerpbegroting of in voorkomende gevallen de 1e suppletoire begroting t-1

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

- Omzet

370.959

372.174

432.478

450.807

466.112

480.275

494.906

waarvan omzet moederdepartement

111.482

102.939

119.618

122.011

124.451

126.940

129.479

waarvan omzet overige departementen

258.479

268.202

311.659

317.892

324.250

330.735

337.350

waarvan omzet derden

998

1.033

1.200

1.224

1.249

1.274

1.299

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

2.328

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

373.287

372.174

432.478

450.807

466.112

480.275

494.906

        

Lasten

       

Apparaatskosten

321.367

324.426

387.883

399.610

413.789

426.800

440.255

- Personele kosten

164.320

169.000

199.607

207.192

217.137

225.822

234.855

waarvan eigen personeel

100.858

108.565

114.572

118.926

124.634

129.620

134.804

waarvan inhuur externen

58.581

55.069

77.166

80.098

83.943

87.301

90.793

waarvan overige personele kosten

4.881

5.366

7.869

8.168

8.560

8.902

9.258

- Materiële kosten

157.047

155.426

188.276

192.418

196.652

200.978

205.399

waarvan apparaat ICT

133.195

126.322

149.676

152.969

156.335

159.774

163.289

waarvan bijdrage aan SSO's

19.399

21.864

27.887

28.501

29.128

29.769

30.423

waarvan overige materiële kosten

4.453

7.240

10.713

10.948

11.189

11.435

11.687

Rentelasten

1.321

799

799

817

835

853

872

Afschrijvingskosten

50.045

47.109

49.295

50.380

51.488

52.621

53.779

- Materieel

42.894

39.276

41.758

42.677

43.616

44.575

45.556

waarvan apparaat ICT

42.894

39.276

41.758

42.677

43.616

44.575

45.556

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

7.151

7.833

7.537

7.703

7.873

8.046

8.223

Overige lasten

3.151

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

2.461

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

690

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

375.884

372.334

437.978

450.807

466.112

480.275

494.906

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 2.597

‒ 160

‒ 5.500

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

‒ 1

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 2.596

‒ 160

‒ 5.500

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Voor de Ontwerpbegroting 2025 is uitgegaan van de Jaarrekening 2023, de begroting 2024, het CAO akkoord 2024-2025 en de ontwikkelingen binnen het dienstverleningspakket die effect hebben op de meerjarenbegroting van SSC-ICT. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsstijgingen, maar heeft ook te maken met de afname van meer dienstverlening (aantallen). Ook is de prognose dat de groei qua intern personeel verder zal toenemen in 2025.

Lasten

Personele kosten

De personele kosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst, gedetacheerde ambtenaren, kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen. De stijging in de loonkosten ambtelijk personeel is, naast de effecten van het CAO akkoord 2024-2025, het gevolg van de verdere invulling van de personele bezetting in 2025 en inflatie. Met deze invulling, zowel op kwantitatief als op kwalitatief niveau, wil SSC-ICT de continuïteit van de dienstverlening waarborgen. In het meerjarenperspectief staat het aandeel externen in verhouding met de verwachte stijging bij het eigen personeel. De trend op de ontwikkelingen van het interne personeel van 2024 zal zich in 2025 verder door zetten is de verwachting. Dit zal ook effect hebben op het externe personeel, mogelijk ook als gevolg van de nieuwe CAO 2024 en de wet DBA. Als gevolg van de blijvende vraag naar specialistische ICT kennis, mede als gevolg van het dalende aanbod van ICT personeel op de arbeidsmarkt, zal externe expertise blijvend noodzakelijk zijn.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit de directe inkoopkosten van de dienstverlening, zoals kosten voor de (reguliere) ICT-werkplek en hosting van applicaties. Daarnaast vallen de kosten voor huisvesting en de servicekosten BZK onder deze post. Voor 2025 wordt een verdere groei verwacht in de levering van producten en diensten binnen het verzorgingsgebied. Daarnaast is de verwachting dat als gevolg van de hoge inflatie en soms langere levertijden door tekorten aan onderdelen de marktprijzen de komende jaren zullen stijgen. In 2025 verwachten we rentelasten als gevolg van rekening-courantrente.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten hebben betrekking op investeringen in hard- en software en overige materiële vaste activa. De voor de generieke en gemeenschappelijke basis- en basisplusdienstverlening benodigde activa zijn in eigendom bij SSC-ICT. Als gevolg van de verwachte groei binnen het verzorgingsgebied wordt een stijging van het aantal investeringen verwacht. Dit resulteert in hogere afschrijvingskosten.

Saldo van baten en lastenHet resultaat van € -5,5 mln. heeft betrekking op de kosten voor het transformatieprogramma. Deze zijn opgenomen onder de kosten voor externe inhuur. De dekking hiervoor zal plaatsvinden via een vermogensbijdrage door de Eigenaar.

Kasstroomoverzicht

Tabel 54 Kasstroomoverzicht van baten-lastenagentschap SSC-ICT over het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
  

Stand slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

12.302

17.412

30.082

41.054

47.251

54.574

63.048

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

388.685

372.174

432.478

450.807

466.112

480.275

494.906

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 337.162

‒ 324.425

‒ 387.883

‒ 399.610

‒ 413.789

‒ 426.800

‒ 440.255

2.

Totaal operationele kasstroom

51.523

47.748

44.595

51.197

52.323

53.474

54.651

 

-/- totaal investeringen

‒ 64.977

‒ 76.602

‒ 106.602

‒ 106.602

‒ 106.602

‒ 106.602

‒ 106.602

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

690

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 64.287

‒ 76.602

‒ 106.602

‒ 106.602

‒ 106.602

‒ 106.602

‒ 106.602

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

‒ 11.480

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

11.550

0

5.500

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 38.005

‒ 35.078

‒ 39.123

‒ 45.000

‒ 45.000

‒ 45.000

‒ 45.000

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

46.560

76.602

106.602

106.602

106.602

106.602

106.602

4.

Totaal financieringskasstroom

8.625

41.524

72.979

61.602

61.602

61.602

61.602

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

8.163

30.082

41.054

47.251

54.574

63.048

72.699

Toelichting

De belangrijkste ontwikkeling qua kaseffect, zijn de verwachte investeringen in hard- en software. Het gaat hierbij om periodieke vervanging persoonlijke mobiele apparatuur, netwerkapparatuur in het Overheid Data Centrum Rijswijk, servers en licenties. Tevens betreft het de vervanging van technische verouderde systemen.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 55 Overzicht doelmatigheidsindicatoren SSC-ICT
 

Stand slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Omschrijving Generiek Deel

       
 

1.040,1

1.114

1.129

1.155

1.155

1.155

1.155

Aantal externe fte's in % van totale fte's

22,7%

23,4%

21,9%

22,5%

22,5%

22,5%

22,5%

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 0,7%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Klanttevredenheid (KTO)

n.b.

7

7

7

7

7

7

Gebruikerstevredenheid beleving (GTO)

7,5

7

7

7

7

7

7

Medewerkertevredenheid (MTO)

6,8

 

7

nvt

7

nvt

7

        

Kostprijs

       

Digitale werkomgeving basis

1.245

955

1.435

1.467

1.499

1.532

1.566

Digitale werkomgeving on-line

535

681

596

609

623

636

650

Digitale werkomgeving light

255

351

283

289

296

302

309

Basisinrichting kantoorpand

63

71

74

76

77

79

81

Fat client DWR special

975

914

1.081

1.105

1.129

1.154

1.179

Kiosk PC incl. monitor

730

780

719

735

751

768

784

        

Omzet per productgroep (PxQ) (bedragen x € 1.000)

       

Generiek

9.930

11.344

12.855

13.524

13.983

14.408

14.847

Gemeenschappelijk

326.143

325.182

368.521

387.694

400.856

413.036

425.619

Klantspecifiek

34.886

41.593

47.136

49.589

51.272

52.830

54.440

        

Totaal

370.959

378.119

428.513

450.807

466.112

480.275

494.906

        

Omschrijving Specifiek Deel

       

Beschikbaarheid kernsystemen

99,9%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

98,00%

Grote incidenten

58

45

75

75

75

75

75

Geleverd binnen gestelde termijn

84,0%

90,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

95,0%

Server hardware onder suppport

90,0%

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

80,0%

Software onder support

60,6%

80,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

90,0%

Doorlichting uitgevoerd cq gepland

 

2024

     

Toelichting

Generiek deel

FTE

Fte totaal betreft de maximale bezetting van ambtelijk personeel welke benodigd is voor continuering van de dienstverlening. Hierbij is 1,0 fte gelijk aan een aanstelling van 36,0 uur per week.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten dient minimaal nihil te zijn. Dit betreft het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van SSC-ICT, voor zover afkomstig uit reguliere financiële activiteiten, zoals inkomsten op basis van standaard leveringsafspraken met afnemers, maatwerkopdrachten en personele- en materiele uitgaven.

Klanttevredenheid

SSC-ICT streeft naar een volwassen opdrachtgevers-opdrachtnemers relatie. Om de tevredenheid van de belanghebbenden van SSC-ICT in beeld te krijgen worden periodiek metingen verricht. Dit betreft de tevredenheid van de belanghebbenden/opdrachtgevers en klanten in de klantcontacten met SSC-ICT. Dit staat los van de tevredenheid die gemeten wordt bij gebruikers. Deze belanghebbenden/opdrachtgevers en klanten hebben contact met SSC-ICT medewerkers op verschillende strategische/tactische lagen in de organisatie. De norm voor 2025 voor dit onderzoek is minimaal een 7.

Gebruikerstevredenheid

SSC-ICT streeft naar een actueel beeld van de tevredenheid van de eindgebruikers over de kwaliteit van de geleverde dienstverlening. Dit betreft de beoordeling door de eindgebruikers van de gehele dienstverlening van SSC-ICT, in de context waar Shared Service Organisaties voor in het leven zijn geroepen. Tien keer per jaar wordt één tiende deel van de eindgebruikers bevraagd middels een enquête waarin deze vraag is opgenomen. In de maanden augustus en december vindt er geen gebruikers tevredenheidsonderzoek plaats vanwege de vakanties in die maanden en de daarbij gepaard gaande lage respons. De norm voor dit onderzoek is een 7.

Medewerkerstevredenheid

SSC-ICT wil een goede werkgever zijn, waarin plezier, betrokkenheid en ontwikkeling van haar medewerkers voorop staan. In periodieke metingen wordt dat beeld binnen de organisatie opgehaald. Dit betreft een tweejaarlijks onderzoek. In 2025 zal er weer een medewerkerstevredenheidsonderzoek worden uitgevoerd.

Kostprijs

De gepresenteerde tarieven zijn voorlopig en gebaseerd op de tarieven zoals deze zijn opgenomen in de Producten- en dienstencatalogus (PDC) SSC-ICT 2024, inclusief een prijsstijging, welke varieert per product. De tarieven voor 2025 zijn op het moment van verschijnen van deze begroting nog niet definitief vastgesteld.

De persoonlijke digitale werkomgeving rijk (DWR) wordt hier weergegeven in drie aparte voorzieningen, namelijk: Basis, Online en Light. Basis betreft de volledige Windowsomgeving met basisfunctionaliteiten en  applicaties. Online betreft de digitale werkplek op Cloudbook, Kiosk PC of een eigen apparaat in combinatie met een geheime toegangscode. Light betreft de digitale werkomgeving met beperkte functionaliteiten, voornamelijk voor tablets en mobiele telefoons.

De inrichting Kantoorpanden Basisdiensten, conform de Rijks Producten- en Diensten catalogus Pand-gebonden ICT-diensten in het Rijkskantoor wordt verrekend per m². Iedere rijksambtenaar van elke Rijksoverheidsorganisatie kan gebruik maken van deze pand-gebonden ICT-voorzieningen. Dit betreft o.a. werkplek- en afdrukdiensten, LAN- en wifiverbinding, telefonie en video vergader- en presentatiefaciliteiten.

De Fat Client Digitale Werkomgeving Rijk DWR Basis welke is geïnstalleerd op een desktop computer. Het komt voor dat bepaalde applicaties niet aangeboden kunnen worden op de Digitale Werkomgeving Online (Citrix). Ook komt het voor dat er speciale randapparatuur nodig is voor een specifiek informatiesysteem. Voor deze gevallen is er een Fat Client beschikbaar.

Omzet

De totale omzet betreft de geraamde kostendekkende opbrengsten welke grotendeels worden gerealiseerd op basis van financiële afspraken met de klanten. Deze worden per afnemer binnen het verzorgingsgebied van SSC-ICT vastgelegd in het Dossier Financiële Afspraken (DFA). De verwachte totale omzet per product/dienst 2025 betreft de begroting gebaseerd op de jaarrekening 2023, begroting 2024 en de ontwikkelingen in de dienstverlening die effect hebben de (meerjaren) begroting van SSC-ICT.

Specifiek deel

Beschikbaarheid kernsystemen

SSC-ICT streeft naar een hoge beschikbaarheid van haar dienstverlening. Om de basis dienstverlening te kunnen garanderen zijn twintig kernsystemen en kerndiensten gedefinieerd waarvoor een hoge beschikbaarheid gewenst is. Deze kernsystemen zijn voorwaardelijk voor de werkzaamheden van 55.000 Rijksambtenaren. De twintig kernsystemen/diensten zijn gegroepeerd over vier categorieën. Over deze categorieën wordt de beschikbaarheid gerapporteerd. Met andere woorden, als een van de kernsystemen uit een van deze vier categorieën uitvalt, gaat de beschikbaarheid van die specifieke categorie naar beneden. Voor alle kernsystemen geldt een beschikbaarheidsnorm van 98,0%.

Grote incidenten

SSC-ICT streeft naar een minimaal aantal grote incidenten (storingen) om de beschikbaarheid van de dienstverlening zo optimaal mogelijk te houden. Dit betreft het totaal aantal grote incidenten vanaf het begin van het kalenderjaar. Een groot incident wordt als zodanig gedefinieerd als de urgentie (intolerantie van uitstel), de impact (hoeveel gebruikers zijn geraakt) en het escalatierisico (verspreiding) hoog zijn. De norm is sinds 2021 maximaal 75 grote incidenten per jaar.

Levertijd standaard diensten

SSC-ICT levert standaard diensten conform afgesproken niveaus van dienstverlening. Dit betreft de doorlooptijd van aanvragen voor voorzieningen die in de PDC van SSC-ICT genoemd staan onder «Servicegroep Rijkswerkomgeving» met een afgesproken maximale levertijd. De norm is dat 95% van de aanvragen binnen de streeftijd is geleverd.

Hardware in support

SSC-ICT wil veroudering van infrastructuur componenten voorkomen. De norm voor 2025 is dat 80% van de gedefinieerde en geregistreerde hardware in support is. Meting vindt plaats op de servers.

Software in support

SSC-ICT zorgt voor een veilige werkomgeving. Dit betreft het percentage softwarecomponenten waarvoor de leverancier security updates (support) levert. Per applicatielandschap is gedefinieerd welke servers daar aan gekoppeld zijn. Per server is inzichtelijk welke software componenten daar op draaien en tot wanneer zij in support zijn. De norm voor 2025 is 90%.

Licence