Inleiding
Rijks Beveiligings Organisatie (RBO)
Rijksbeveiliging vervult een onmisbare functie binnen de Rijksoverheid. Ze beveiligt met zo’n 1.250 beveiligingsprofessionals meer dan 450 (rijks)locaties voor ruim 30 afnemers. Er zijn ongeveer 700 fte’s in vaste dienst. Verder werkt de Rijksbeveiliging met particuliere beveiligingsorganisaties (PBO’s). Bij die samenwerking houdt de Rijksbeveiliging toezicht op voorwaarden en werkwijze. Er is een afspraak met de branche en bonden gemaakt om op bedrijfskritische locaties 100% ambtelijke bezetting te creëren. De rijkslocaties en afnemers zijn ministeries en uitvoeringsorganisaties, maar ook belangrijke waterkeringen. Naast de (rijks)locaties beveiligt de Rijksbeveiliging ook zo’n 120 (inter)nationale rijksevenementen.
Interdepartementale Post- en Koeriersdienst (IPKD)
De Rijkslogistiek verzorgt transport- en koeriersdiensten voor ministeries en agentschappen. De dienst richt zich vooral op vertrouwelijke en gerubriceerde zendingen. Als wettelijke taak heeft de dienst het bezorgen van gerechtelijke brieven voor het Openbaar Ministerie. De Rijkslogistiek werkt met een vaste bezetting van 144 medewerkers, waarbij er ook gebruik wordt gemaakt van een flexibele schil in de vorm van uitzendkrachten en een onderaannemer. Daarnaast werkt de dienst via aanbestedingscontracten met onderaannemers. Jaarlijks bezoekt Rijkslogistiek ongeveer één miljoen adressen.
Staat van baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 129.915 | 148.964 | 161.690 | 163.200 | 164.565 | 166.138 | 167.503 |
waarvan omzet moederdepartement | 34.962 | 43.545 | 40.205 | 40.592 | 40.961 | 41.355 | 41.724 |
waarvan omzet overige departementen | 94.295 | 105.322 | 121.381 | 122.504 | 123.498 | 124.677 | 125.671 |
waarvan omzet derden | 658 | 97 | 104 | 105 | 106 | 107 | 108 |
Rentebaten | 38 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 129.953 | 148.964 | 161.690 | 163.200 | 164.565 | 166.138 | 167.503 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 129.206 | 148.630 | 161.261 | 162.772 | 164.136 | 165.710 | 167.074 |
- Personele kosten | 54.216 | 53.136 | 79.552 | 81.780 | 81.780 | 81.780 | 81.780 |
waarvan eigen personeel | 50.409 | 51.021 | 76.236 | 78.357 | 78.357 | 78.357 | 78.357 |
waarvan inhuur externen | 2.177 | 219 | 217 | 217 | 217 | 217 | 217 |
waarvan overige personele kosten | 1.630 | 1.896 | 3.099 | 3.206 | 3.206 | 3.206 | 3.206 |
- Materiële kosten | 74.990 | 95.494 | 81.709 | 80.992 | 82.356 | 83.930 | 85.294 |
waarvan apparaat ICT | 1.011 | 1.080 | 1.105 | 1.105 | 1.105 | 1.105 | 1.105 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 11.331 | 10.764 | 12.900 | 12.900 | 12.900 | 13.100 | 13.100 |
waarvan overige materiële kosten | 62.648 | 83.650 | 67.703 | 66.987 | 68.351 | 69.724 | 71.089 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 198 | 334 | 429 | 429 | 429 | 429 | 429 |
- Materieel | 99 | 59 | 189 | 189 | 189 | 189 | 189 |
waarvan apparaat ICT | 46 | 10 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 53 | 49 | 170 | 170 | 170 | 170 | 170 |
- Immaterieel | 99 | 275 | 240 | 240 | 240 | 240 | 240 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 129.404 | 148.964 | 161.690 | 163.201 | 164.565 | 166.138 | 167.503 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 549 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 549 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Bij het opstellen van de begroting 2025 is uitgegaan van de tarieven 2024 geïndexeerd met een gewogen loon- en prijsbijstelling van 5,2%. Voor de begrotingscijfers van 2026 tot en met 2029 wordt het prijspeil van 2025 gehanteerd. Uitgangspunt voor deze indexatie zijn de CAO Rijk 2024-2025 (personele kosten 5,0%), CPB-raming voor 2025 inzake prijsontwikkeling materiële overheidsconsumptie (IMOC 2,2%), specifieke indexaties op de uitbestedingscontracten beveiligingsdiensten 5,9% en uitbestedingscontract logistieke diensten 10,0%. Deze specifieke indexatiepercentages zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van de tariefontwikkelingen.
Hieronder worden de mutaties t.o.v. de vastgestelde begroting 2024 toegelicht.
Baten
Omzet
Uit de OW2024 is de omzet van RBL van € 149,0 mln. bijgesteld naar € 161,7 mln. in 2025. De toename van € 12,7 mln. wordt verklaard door:
– tariefstijging RBL 2024 (13,8%) als gevolg van o.a. inflatie, de implementatie van het organisatie en formatie plan RBL en de elektrificatie van het wagenpark bij Rijkslogistiek. Ten opzichte van waar in de OW 2024 rekening mee is gehouden (7,6%) is het effect €8,6 mln.
– tariefstijging 2025 als gevolg van de verwachte inflatie van 5,2%. Effect van deze afwijking is € 7,2 mln.
– bij Rijksbeveiliging is sprake van een tekort aan beveiligers door de krapte op de arbeidsmarkt. Als gevolg hiervan kan Rijksbeveiliging niet voldoen aan alle vraag. Hierdoor is de omzetverwachting in 2025 naar beneden bijgesteld met € 2,5 mln.
– overige omzetdaling à € 0,6 mln.
In onderstaande tabel zijn de begrote omzetcijfers 2025 per organisatieonderdeel (x € 1 mln.) weergegeven:
Baten-lastenagentschap RBL | |
---|---|
RBO | 128,6 |
IPKD | 20,4 |
Totaal | 149,0 |
Lasten
Apparaatskosten
Uit de OW2024 zijn de lasten van RBL van € 148,6 mln. bijgesteld naar € 161,3 mln. in 2025. Als gevolg van de hogere verwachte omzet ad € 12,6 mln. zijn ook de apparaatskosten in evenredigheid toegenomen.
Eigen personeel
De kosten voor eigen personeel in de begroting 2025 zijn € 25,2 mln. hoger dan de vastgestelde begroting 2024. Deze toename is het gevolg van:
– het verschil tussen de indexaties OW 2024, de indexatie jaarplan 2024 en de indexatie voor 2025 (€ 3,5 mln.).
– een forse stijging van eigen personeel van circa 250 fte. Deze stijging wordt grotendeels veroorzaakt door bestuurlijke afspraken m.b.t. Het Nieuwe Evenwicht (HNE), waarbij Rijksbeveiliging bedrijfskritische locaties volledig gaat bezetten met eigen Rijksbeveiligers in plaats van (deels) Private beveiligingsorganisaties (PBO). De kosten verbonden aan de groei van het eigen personeel in 2025 als gevolg van verwachte verambtelijking bedragen € 17,2 mln.
– de beschikbaarheid van ambtelijke beveiligers die als achtervang dienen op de bedrijfskritische locaties. Omdat de PBO’s deze panden niet meer zullen beveiligen is het noodzakelijk om een eigen flexibele schil te creëren. Dit heeft een kostenverhogend effect van € 2,1 mln.
– de implementatie van het Organisatie en Formatie plan RBL à € 2,9 mln.
– de wijzigingen in de CAO die per 1-1 2024 van kracht zijn en invloed heeft op o.a. toeslagen en overwerk. Het verwachte financiële effect bedraagt € 2,0 mln.
– het elektrificeren van het wagenpark bij Rijkslogistiek. Dit heeft o.a. een financieel effect op de efficiency m.b.t inzet van personeel van € 0,6 mln.
Externe inhuur
De begrote externe inhuur 2025 is in lijn met de OW 2024.
Overige personele kosten
De toename van de begrote overige personele kosten 2025 met € 1,2 mln. ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 is te herleiden naar de indexatie en de stijging van het personeelsbestand RBL.
Materiële kosten
De begrote materiële kosten 2025 komen € 13,8 mln. lager uit dan de vastgestelde begroting 2024. Dit wordt verklaard door:
– indexaties 2024 (de afwijking tussen OW 2024 en jaarplan 2024) en 2025 van totaal € 4,9 mln.
– lagere kosten op uitbesteding beveiliging (€ 20,1 mln.). Deze daling wordt veroorzaakt door de forse stijging van de bezetting van Rijksbeveiligers en de lichte daling van de omzet in 2025.
– een verlaging van de kosten van € 0,9 mln. m.b.t. Binnenwerk vanwege bestuurlijke afspraken om 25 fte extra Binnenwerk banen te creëren. De kosten van de extra banen die worden gecreëerd zijn niet in de begroting van RBL opgenomen maar in de begrotingen van de betreffende afnemers.
– een stijging van de leasekosten bij Rijkslogistiek m.b.t. elektrificeren van het wagenpark van € 1,2 mln.
– een stijging van de bedrijfsvoeringskosten. Dit betreft kosten van dienstverlening die RBL afneemt van andere (veelal) BZK organisaties van € 1,1 mln.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten stijgen met € 0,1 mln. in verband met de aanschaf van een vrachtwagen bij Rijkslogistiek.
Kasstroomoverzicht
(bedragen x € 1.000) | Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | ‒ 4.343 | 200 | 96 | 375 | 803 | 1.232 | 1.661 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 143.310 | 148.964 | 161.690 | 163.200 | 164.565 | 166.138 | 167.503 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 117.746 | ‒ 148.618 | ‒ 161.261 | ‒ 162.772 | ‒ 164.136 | ‒ 165.710 | ‒ 167.074 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 25.564 | 346 | 429 | 428 | 429 | 429 | 429 |
-/- totaal investeringen | ‒ 534 | ‒ 450 | ‒ 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 532 | ‒ 450 | ‒ 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 20.689 | 96 | 375 | 803 | 1.232 | 1.661 | 2.090 |
Toelichting
De ontwikkeling in de operationele kasstroom in de jaren 2025 t/m 2029 is het gevolg van uitgaven en ontvangsten in verband met de reguliere baten en lasten zoals gepresenteerd in de staat van baten en lasten.
De investeringskasstroom bestaat uit investeringen in het wagenpark van Rijkslogistiek.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksbeveiliging | |||||||
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Omzet per uur | 64,32 | € 72,33 | € 78,15 | € 78,14 | € 78,14 | € 78,14 | € 78,14 |
Kostprijs per uur | 64,25 | € 72,33 | € 78,15 | € 78,14 | € 78,14 | € 78,14 | € 78,14 |
Omzet per productgroep (PxQ) bedragen x € 1.000 | |||||||
Structurele Dienstverlening | 102.959 | € 122.420 | € 131.344 | € 132.709 | € 134.073 | € 135.437 | € 136.802 |
Extra Dienstverlening | 4.352 | € 4.733 | € 5.291 | € 5.291 | € 5.291 | € 5.291 | € 5.291 |
Overige omzet | 2.370 | € 370 | € 1.548 | € 1.548 | € 1.548 | € 1.548 | € 1.548 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 544,67 | 675 | 783 | 809 | 809 | 809 | 809 |
Saldo van baten en lasten (%) | 1,1% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Kwaliteitsindicator 1 - MTO | NVT | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Rijkslogistiek | |||||||
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Omzet per fte | 136.446 | € 136.792 | € 162.384 | € 163.393 | € 163.393 | € 164.841 | € 164.841 |
Kostprijs per fte | 140.734 | € 136.809 | € 162.381 | € 163.392 | € 163.392 | € 164.843 | € 164.843 |
Omzet per productgroep (PxQ) bedragen x € 1.000 | |||||||
Koerier | 3.260 | € 4.026 | € 4.296 | € 4.323 | € 4.323 | € 4.361 | € 4.361 |
Transport | 7.295 | € 8.298 | € 8.856 | € 8.911 | € 8.911 | € 8.990 | € 8.990 |
Zelftesten | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksdocumenten | 8.797 | € 9.702 | € 10.355 | € 10.419 | € 10.419 | € 10.511 | € 10.511 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 145 | 145 | 145 | 145 | 145 | 145 | 145 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 3,3% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Kwaliteitsindicator 1 - MTO | NVT | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Toelichting
Omzet per uur/fte en kostprijs per uur/fte
De omzet per uur/fte en de kostprijzen per uur/fte zijn geïndexeerd met 5,2% (Rijksbeveiliging) en 4,8% (Rijkslogistiek) in 2025.
De omzet en kostprijs per uur blijft bij Rijksbeveiliging na 2025 stabiel. De omzet en kostprijs per fte bij Rijkslogistiek stijgt licht. Dit heeft te maken met het elektrificeren van dienstverlening, waaronder ook de uitbestede diensten.
Omzet per productgroep
Bij Rijksbeveiliging is er tot 2029 sprake van een lichte stijging van de structurele dienstverlening. Dit heeft te maken met het feit dat de verwachting is dat de leveringszekerheid de komende jaren zal verbeteren door maatregelen die Rijksbeveiliging neemt in het kader van de krapte op de arbeidsmarkt. De verwachting is dat de omzet van Rijkslogistiek stabiel blijft na 2025.
FTE’s
De stijging in aantallen fte’s wordt gerealiseerd bij Rijksbeveiliging en is grotendeels het gevolg van het convenant Het Nieuwe Evenwicht. Hierdoor verwacht de Rijksbeveiliging aan de vraag naar de dienstverlening te kunnen voldoen.
MTO, werkplezier en werkdruk
Het medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) wordt bij Rijksorganisatie RBL om de twee jaar uitgevoerd. RBL heeft als doelstelling een medewerkerstevredenheid score > 7.