De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) streeft naar een overheid die betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig is en haar maatschappelijke taken optimaal uitvoert.
De minister draagt hieraan bij door randvoorwaarden te creëren voor het optimaal en duurzaam functioneren van overheidsorganisaties om voor het algemeen belang in dienst van de samenleving maatschappelijke resultaten te boeken.
De minister van BZK heeft bij het streven naar een goed functionerende (Rijks)overheid vooral een regisserende rol. Dit houdt in dat de minister zorgt voor kennis over het functioneren van de overheid en met het oog op het optimaal functioneren kaders vaststelt en deze monitort en evalueert. Daarnaast heeft de minister coördinerende bevoegdheden waar het gaat om de organisatie en bedrijfsvoering van het Rijk.
De rol en verantwoordelijkheid die de minister van BZK heeft, verschilt per onderwerp. Dit geldt ook voor de reikwijdte: de gehele publieke sector of de gehele overheid, de gehele Rijksoverheid of de Rijksdienst/ministeries. Voor een aantal onderwerpen heeft de minister een bredere scope. Dit geldt bijvoorbeeld voor deze onderwerpen:
– de rechtspositie en arbeidsvoorwaarden van ambtenaren (overheidsbreed);
– de overheidspensioenen (publieke sector);
– een adequaat overlegstelsel en kennispositie van overheidswerkgevers en werknemers over arbeidsvoorwaarden (overheidsbreed);
– de normering en openbaarmaking van topinkomens (gehele publieke en semi-publieke sector).
– De bescherming van klokkenluiders (alle werkgevers in Nederland).
Stimuleren
– De minister van BZK stimuleert onder andere met subsidies diverse doelen ter bevordering van professioneel werkgeverschap zoals bijvoorbeeld het vergroten van de aantrekkingskracht van het werken bij de overheid bij jongeren en het bevorderen van de kwaliteit van overheidsmanagers.
– De minister van BZK stimuleert kennisontwikkeling door bij te dragen aan onderzoek, bijvoorbeeld op het vlak van het functioneren van de overheid.
– De minister van BZK stimuleert het creëren van baankansen voor arbeidsbeperkten, onder meer door in te zetten op partnerschappen tussen overheidswerkgevers en leveranciers (social return).
– De minister van BZK stimuleert de mogelijkheden voor duurzaam samenwerken. Dit draagt bij aan het imago van de overheid als aantrekkelijke werkgever.
– De minister van BZK stimuleert kennisdeling over het verminderen van agressief gedrag tegen publieke werkers. Dit draagt bij aan aantrekkelijk werkgeverschap.
Financieren
– Een goede samenwerking tussen werknemers, werkgevers en kabinet draagt bij aan de kwaliteit van de publieke sector. Om die reden ondersteunt de minister waar nodig deelnemende partijen met kennis en subsidies om de aanpak van gezamenlijke inhoudelijke opgaven mogelijk te maken. Een voorbeeld hiervan is het subsidiëren van samenwerking en overleg tussen overheidswerkgevers en met werknemersorganisaties rondom pensioenen, de ambtelijke rechtspositie en banen voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit draagt bij aan het bevorderen van de aantrekkelijkheid van de overheid als werkgever.
Regisseren
– De minister van BZK heeft kaderstellende en coördinerende bevoegdheden met betrekking tot de organisatie en inrichting van de Rijksoverheid.
– De minister van BZK heeft coördinerende bevoegdheden met betrekking tot de bedrijfsvoering van het Rijk en is verantwoordelijk voor de werking van het stelsel.
– De minister van BZK heeft een regisserende rol voor het stelsel waarin (organisaties van) werkgevers en werknemers in verschillende overheidssectoren afspraken maken over de collectieve arbeidsvoorwaarden.
– De minister van BZK heeft rijksbreed een regisserende rol bij het personeelsbeleid van de rijksdienst en bij de realisatie van de banenafspraak binnen de rijksdienst. Als het gaat om de integriteit van medewerkers, de rechtspositie van ambtenaren, het ambtelijk vakmanschap, arbeidsvoorwaarden en pensioenen, dan heeft deze rol betrekking op de gehele overheid.
– Op het gebied van rijksbrede huisvesting, inkoop en faciliteiten stelt de minister van BZK kaders op voor een efficiënte, effectieve en duurzame bedrijfsvoering. Bij het vervullen van deze kaderstellende rol is er aandacht voor maatschappelijke verantwoordelijkheid en de voorbeeldrol van de Rijksoverheid richting partners. Het gaat daarbij om het benutten van inkoopkracht voor het realiseren van maatschappelijk effect (de duurzame, sociale en innovatieve transitie van Nederland) en in de masterplannen voor de rijkskantoorhuisvesting wordt rekening gehouden met kabinetsbrede ambities op het terrein van duurzaamheid.
– De minister van BZK kan op het gebied van informatievoorziening en ICT, na overleg met andere ministeries, kaders vaststellen ter bevordering van de eenheid, de kwaliteit of de efficiëntie van informatiesystemen binnen de Rijksdienst. Daarbij kan zij werkzaamheden en voorzieningen aanwijzen die door alle of een daarbij aangegeven deel van de ministeries zullen worden uitgevoerd. Ook kan de minister van BZK kaders vaststellen voor de wijze waarop gegevens over informatiesystemen worden verstrekt.
– De minister van BZK werkt samen met rijksorganisaties en stelselpartijen aan een rijksbrede, duurzaam toegankelijke informatiehuishouding via het programma Open Overheid. Met dit programma regisseert de minister van BZK de verbeteropgave en ondersteunt dit met het ontwikkelen en aanbieden van rijksbrede voorzieningen op het gebied van capaciteit, kennis en kunde bij medewerkers, werkprocessen, ICT en monitoring.
– Tenslotte houdt de minister van BZK toezicht op de integrale beveiliging en veiligheid van de Rijksdienst.
Uitvoeren
– De minister van BZK zorgt ervoor dat het Rijk zich in de arbeidsmarktcommunicatie als één werkgever profileert en als één werkgever werft.
– De minister van BZK zorgt in samenwerking met de andere ministeries voor het realiseren van een hoogwaardig leidinggevend kader in de rijksdienst. Dit gebeurt door middel van professionele en transparante werving, loopbaanbegeleiding en een gericht leer- en ontwikkelaanbod.
– De minister van BZK ondersteunt de departementen bij de doelstelling om een diverse en inclusieve Rijksdienst te zijn en zet daarbij in op een verdere stijging van het percentage vrouwen en bevordering van culturele diversiteit in topfuncties.
– De minister van BZK voorziet via shared service organisaties de Rijksdienst van generieke voorzieningen voor bijvoorbeeld faciliteiten, huisvesting, personeelszaken en ICT. Deze dienstverlening zal conform het klimaatakkoord en de inkoopstrategie van het Rijk zoveel mogelijk duurzaam aangeboden worden.
– De minister van BZK voorziet in een aantal generieke ICT-voorzieningen voor de Rijksdienst, ter bevordering van eenheid, veiligheid, kwaliteit en efficiëntie van de bedrijfsvoering en van samenwerking tussen rijksambtenaren. Daarnaast werkt zij aan versterking van de kennis en kunde over digitalisering bij het Rijk.
– De minister van BZK stuurt door middel van de Masterplannen op de samenstelling en kwaliteit van de Rijkskantoren.
– De minister van BZK draagt zorg voor de toepassing van het kader Functionele Werkomgeving Rijk (FWR) in Masterplanprojecten. De FWR maakt het mogelijk dat ambtenaren op een veilige en comfortabele manier, flexibel kunnen werken.
– De minister van BZK draagt zorg voor de samenwerking op het gebied van integrale beveiliging en veiligheid over departementale grenzen heen.
– De minister van BZK is verantwoordelijk voor de uitvoering van pensioenregelingen van Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen en hun nagelaten betrekkingen.
Er zijn geen beleidswijzigingen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 88.908 | 85.392 | 85.544 | 93.106 | 97.663 | 96.308 | 95.434 |
Uitgaven | 84.756 | 79.710 | 89.639 | 92.767 | 100.892 | 96.452 | 95.434 | |
7.1 | Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid | 78.747 | 74.072 | 84.901 | 88.529 | 97.154 | 93.114 | 92.296 |
Subsidies (regelingen) | 6.598 | 8.838 | 8.436 | 7.933 | 6.983 | 6.415 | 6.114 | |
Diverse subsidies | 689 | 1.943 | 1.430 | 1.233 | 962 | 749 | 707 | |
Overlegstelsel | 1.099 | 1.415 | 1.758 | 1.721 | 1.651 | 1.651 | 1.651 | |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 40 | 67 | 67 | 66 | 0 | 0 | 0 | |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 570 | 524 | 229 | 215 | 201 | 185 | 181 | |
POK - Leiderschap, diversiteit en inclusie | 48 | 98 | 101 | 105 | 24 | 24 | 24 | |
Ondersteuning koepels implementatie Woo | 863 | 863 | 863 | 863 | 415 | 0 | 0 | |
Kwaliteit management rijksdienst | 20 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Compensatie Waterschappen Woo (structureel) | 3.047 | 3.356 | 3.776 | 3.586 | 3.586 | 3.662 | 3.551 | |
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat | 222 | 552 | 212 | 144 | 144 | 144 | 0 | |
Opdrachten | 16.195 | 20.291 | 35.952 | 45.469 | 76.383 | 76.012 | 76.248 | |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 2.914 | 3.693 | 12.587 | 18.944 | 21.936 | 21.646 | 21.666 | |
Kwaliteit management rijksdienst | 3.827 | 5.281 | 4.537 | 4.530 | 4.466 | 4.462 | 4.465 | |
Werkgeversbeleid | 869 | 1.457 | 1.646 | 1.764 | 1.748 | 1.710 | 1.725 | |
Informatiehuishouding | 240 | 3.764 | 11.156 | 15.131 | 46.554 | 46.517 | 46.569 | |
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 627 | 1.479 | 1.480 | 1.082 | 1.080 | 1.079 | 1.080 | |
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie | 178 | 551 | 600 | 188 | 269 | 269 | 269 | |
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat | 112 | 214 | 605 | 705 | 321 | 320 | 465 | |
POK - Ondersteuning van melders van misstanden | 0 | 624 | 1.041 | 1.925 | 9 | 9 | 9 | |
Open Overheid | 418 | 1.755 | 1.200 | 1.200 | 0 | 0 | 0 | |
Adviescollege ICT | 10 | 200 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Personele inzet crisisopvang | 6.933 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Algemene beveiligingseisen Rijksoverheid | 0 | 1.273 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 8.068 | 9.575 | 15.008 | 14.979 | 4.974 | 4.958 | 4.958 | |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 14 | 36 | 36 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 1.890 | 1.097 | 401 | 400 | 397 | 381 | 381 | |
Werkgeversbeleid | 1.626 | 2.451 | 2.451 | 2.451 | 2.451 | 2.451 | 2.451 | |
POK - Staat van de Uitvoering | 2.197 | 2.228 | 2.120 | 2.120 | 2.118 | 2.118 | 2.118 | |
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 2.334 | 3.704 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | |
Digitalisering RijksInkoop | 0 | 59 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.084 | 1.084 | 1.931 | 1.084 | 0 | 0 | 0 | |
Compensatie Waterschappen Woo (incidenteel) | 1.084 | 1.084 | 1.931 | 1.084 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 26 | 82 | 55 | 53 | 53 | 53 | 53 | |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 26 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Werkgeversbeleid | 0 | 55 | 55 | 53 | 53 | 53 | 53 | |
Bijdrage aan agentschappen | 46.776 | 34.003 | 23.275 | 18.767 | 8.517 | 5.432 | 4.679 | |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 1.118 | 319 | 319 | 17 | 17 | 17 | 17 | |
O&P Rijk (Arbeidsmarktcommunicatie) | 9.801 | 2.655 | 2.641 | 2.923 | 7.023 | 3.938 | 4.138 | |
I-Functie Rijk | 1.112 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
POK - Staat van de Uitvoering | 0 | 197 | 1.160 | 968 | 953 | 953 | 0 | |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 3.815 | 2.026 | 394 | 383 | 383 | 383 | 383 | |
Werkgeversbeleid | 3.662 | 157 | 149 | 108 | 108 | 108 | 108 | |
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening | 10.910 | 3.247 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
POK- Leiderschap, diversiteit en inclusie | 199 | 139 | 140 | 33 | 33 | 33 | 33 | |
Diverse bijdragen | 6.549 | 16.776 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | |
KOOP | 5.981 | 4.735 | 7.637 | 3.500 | 0 | 0 | 0 | |
Logius | 3.629 | 1.730 | 835 | 835 | 0 | 0 | 0 | |
Algemene beveiligingseisen Rijksoverheid | 0 | 640 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Digitalisering RijksInkoop | 0 | 882 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 199 | 244 | 244 | 244 | 244 | 244 | |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 0 | 199 | 244 | 244 | 244 | 244 | 244 | |
7.2 | Pensioenen en uitkeringen | 6.009 | 5.638 | 4.738 | 4.238 | 3.738 | 3.338 | 3.138 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 6.009 | 5.638 | 4.738 | 4.238 | 3.738 | 3.338 | 3.138 | |
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen | 6.009 | 5.638 | 4.738 | 4.238 | 3.738 | 3.338 | 3.138 | |
Ontvangsten | 2.546 | 93 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | |
Geschatte budgetflexibiliteit
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 25% |
bestuurlijk gebonden | 46% |
beleidsmatig gereserveerd | 21% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 8% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 7 is 25% juridisch verplicht en dit betreft met name de volgende instrumenten:
Bijdrage aan ZBO/RWT's
Het budget is voor 38% juridisch verplicht. Het betreft bijdrage aan ICTU voor het programma Kennis van de overheid en een bijdrage aan Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP).
Subsidies
Het budget is voor 78% juridisch verplicht. Het betreft onder andere subsidies die samenhangen met de POK, de subsidie voor Compensatie Waterschappen Woo en voor de subsidie Overlegstelsel.
7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Subsidies (regelingen)
Diverse subsidies - werkgeversbeleid
Diverse subsidies worden verstrekt voor kennisontwikkeling, onder andere aan de Vereniging voor Overheidsmanagement (VOM) en het European Institute of Public Administration (EIPA).
Overlegstelsel
De minister van BZK draagt bij aan het in stand houden van een adequaat overleg tussen overheidswerkgevers en vakcentrales over arbeidsvoorwaarden, arbeidsmarktbeleid en andere relevante thema’s. Dit doet de minister onder andere door subsidies te verstrekken aan koepels van overheidswerkgevers en –werknemers. De Stichting Centrum voor Arbeidsverhoudingen Overheidspersoneel (CAOP) ontvangt een subsidie met als doel bij te dragen aan aantrekkelijk werkgeverschap en de kwaliteit en wendbaarheid van overheidsorganisaties.
POK Ambtelijk Vakmanschap
De Stichting VUmc ontvangt een meerjarige subsidie voor onderzoek naar de werkende mechanismen bij het ontwikkelen van een betere gesprekscultuur.
Diverse subsidies bedrijfsvoeringsbeleid
In 2021 is een doorlopende meerjarige subsidie toegekend aan de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, die partijen in de schoonmaak-, catering-, beveiligings- en verhuisbranche oproept om aandacht te hebben voor werkdruk, kwaliteit van het werk, bejegening van werknemers en de verharding van marktverhoudingen. De minister van BZK verstrekt jaarlijks een subsidie aan het kennisinstituut Center for People and Buildings voor de Fysieke Werkomgeving Rijk (FWR). De FWR is een concept voor een werkomgeving voor Rijksambtenaren dat flexibel, tijd- en plaatsonafhankelijk (samen)werken mogelijk maakt. De subsidie heeft tot doel de generieke ontwikkeling van toepasbare kennis in het domein van de kantoorhuisvesting. Daarbij gaat het om het opbouwen van kennis over kwalitatieve en kwantitatieve aspecten van de FWR voor kantoorgebouwen van het Rijk. De FWR wordt gebruikt bij de herinrichting van de fysieke werkomgeving.
Ondersteuning koepels implementatie Woo
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO) en het Waterschapshuis ontvangen over de periode 2022-2026 een subsidie voor het ondersteunen van respectievelijk gemeenten, provincies en waterschappen bij de implementatie en uitvoering van de Wet open overheid (Woo). Deze middelen zijn vrijgemaakt bij de kabinetsreactie op het rapport ‘Ongekend onrecht’ van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK).
Compensatie Waterschappen Woo (structureel)
De structurele middelen voor de implementatie en uitvoering van de Wet open overheid bij de waterschappen worden aan de waterschappen verstrekt middels een subsidie. Deze middelen zijn vrijgemaakt bij de kabinetsreactie op het rapport ‘Ongekend onrecht’ van de POK.
POK Bevorderen veilig werk- en meldklimaat
Aan de Universiteit van Amsterdam wordt een subsidie verstrekt voor onderzoek naar de mate waarin de Wet Bescherming klokkenluiders daadwerkelijk bescherming kan bieden aan klokkenluiders.
Opdrachten
Bedrijfsvoeringsbeleid
I-strategie Rijk 2021-2025
Rijksbrede ambitie is het aanpakken van problematische legacy, zodat het IV-landschap (de InformatieVoorziening) betrouwbaarder en wendbaarder wordt. Een start is gemaakt om de sturing op het I-domein binnen de Rijksoverheid te versterken met een herziening van het besluit CIO Stelsel. In 2025 wordt deze versterking geïmplementeerd. Daarnaast wordt gewerkt aan digitale weerbaarheid. Tevens wordt gewerkt aan het duurzaam toegankelijk bewaren van berichtenverkeer door uitvoering van de richtlijnen voor chat- en e-mailarchivering. Daarnaast is er een structurele borging nationale Cryptostrategie van € 5,1mln.
Duurzaam bedrijfsvoeringsbeleid
Het rijksbreed programma Denk Doe Duurzaam bevordert en faciliteert de verduurzaming van de Rijksbedrijfsvoering. Het kabinet heeft daartoe opdracht gegeven in onder meer in het Klimaatakkoord (hoofdstuk voorbeeldrol Rijk), het rijksbreed programma Nederland Circulair in 2050, de Banenafspraken en de inkoopstrategie Inkopen met Impact. Het programma bevordert de bestuurlijke inrichting, communiceert, vergroot kennis, zorgt dat er ondersteunend instrumentarium is en jaagt innovatie aan.
Duurzaam en strategisch inkopen
Een duurzame en strategische inkoop van goederen en diensten draagt bij aan het realiseren van de maatschappelijke doelen waar het rijk voor staat. In vervolg op dat wat in 2024 is gestart, wordt dit in 2025 gerealiseerd via een drietal speerpunten.
Allereerst door met impact in te kopen via MVOI. Daarvoor zal de rijksbrede inkoopstrategie worden geëvalueerd en geactualiseerd, zullen de MVOI doelen, waar noodzakelijk en haalbaar worden geconcretiseerd en wordt de toepassing van MVOI gestimuleerd.
Het identificeren en waar mogelijk verminderen van bureaucratie en regeldruk in het inkoopdomein is een derde speerpunt voor 2025. Dit omvat ook het bevorderen van meer openheid en het verhogen van transparantie. Dit realiseert het rijk via www.zakendoenmethetrijk.nl
Datagedreven bedrijfsvoeringbeleid
Hieronder vallen diverse opdrachten om de ontwikkeling naar meer datagedreven bedrijfsvoeringbeleid te faciliteren. De centrale datavoorziening (datawarehouse) wordt verder doorontwikkeld, waarbij steeds meer databronnen worden ontsloten. Hierbij verdient informatiebeveiliging belangrijke aandacht.
Daarnaast worden stappen gezet op automatisering en standaardisatie van onze systemen en interne werkwijze. Hiervoor worden in de keten met dataleveranciers zoveel mogelijk afspraken vastgelegd rondom datakwaliteit en worden voorwaarden gesteld aan de dataleveringen.
Kwaliteit management Rijksdienst
Het Directoraat-generaal Algemene Bestuursdienst (DGABD) draagt bij aan sterk publiek leiderschap en betrouwbaar bestuur. Het beleid van DGABD is nu en zal ook in 2025 gericht zijn op de ontwikkeling van het ABD-stelsel door het versterken van de deskundigheid van topambtenaren, het versterken van verbinding van topambtenaren met de samenleving, meer grip krijgen op de kwaliteit van leiderschap in de Rijksdienst en op het versterken van de samenwerking met relevante partners. Hiermee zet het aantoonbaar in op vakmanschap, kennis, uitvoering en burgerperspectief bij de ABD.
Informatiehuishouding
Naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport ‘Ongekend onrecht’ van de POK zijn middelen vrijgemaakt voor het op orde brengen van de informatiehuishouding en actieve openbaarmaking bij het Rijk. Deze middelen zijn bestemd voor rijksbrede projecten en de uitvoering door departementen, uitvoeringsorganisaties en ZBO's. Het ministerie van BZK heeft een coördinerende rol in de verdeling van de middelen en monitoring van de voortgang.
In 2023 is het Meerjarenplan Openbaarheid en Informatiehuishouding Rijksoverheid vastgesteld (Kamerstukken II 2023/24, 29362, nr. 344). Hierin staat waar de Rijksoverheid naartoe werkt als het gaat om openbaarheid en informatiehuishouding. Rijksorganisaties werken hier stapsgewijs naartoe, met ondersteuning van rijksbrede projecten. De verandering die nodig is voor het verbeteren en toekomstbestendig maken van de informatiehuishouding en openbaarmaking kost tijd, kennis en middelen. De rijksbrede verbeteroperatie loopt daarom tot en met 2026, waarbij we ook na 2026 de gerealiseerde verbeteringen moeten borgen.
POK - Ambtelijk Vakmanschap
Het ambtelijk vakmanschap wordt versterkt, mede ingegeven door de Kabinetsreactie op het verslag van de POK. Om deze versterking aan te jagen wordt ingezet op bewustwording van de impact die iedere Rijksambtenaar heeft op mens en maatschappij. Er worden opdrachten verstrekt voor een praktische uitwerking van nieuwe werkwijzen en de opleiding en training van ambtenaren. Ook het voeren van het gesprek over de ethiek achter het werk maakt daar onderdeel van uit. Daarmee wordt onder andere bijgedragen aan een overheid die grenzeloos samenwerkt aan maatschappelijke opgaven, opgavegericht werkt waarbij de bedoeling van het beleid centraal staat en waar de menselijke maat voorop staat. Aan deze transitie wordt gewerkt via een programma Grenzeloos Samenwerken.
POK - Leiderschap, diversiteit en inclusie
Het ministerie van BZK zet zich in om binnen de Rijksdienst de werkcultuur te verbeteren, diversiteit en inclusie te bevorderen en racisme en discriminatie op de werkvloer te voorkomen en tegen te gaan.
Hiertoe worden verschillende maatregelen genomen, waaronder een duurzaam interdepartementaal netwerk om gezamenlijk bij te dragen aan een diverse en inclusieve Rijksdienst. Dit is een permanente maatregel en geldt ook voor 2025. Verder wordt het instrumentarium verbeterd om op basis van onderzoek de voortgang van het bereiken van doelstellingen te monitoren, waaronder inclusie-onderzoek.
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat
Dit betreft onder andere een opdracht voor de campagne die als doel heeft werkgevers te stimuleren en te ondersteunen bij het vormgeven van een veilig werk- en meldklimaat. Met de campagne wordt beoogd dat werkgevers ervoor zorgdragen dat mogelijke misstanden sneller en beter bespreekbaar zijn binnen organisaties en opgelost worden en dat medewerkers vertrouwen kunnen hebben in een goede afwikkeling van uitgesproken signalen en de gedane melding(en). Ook betreft dit een opdracht voor onderzoek naar psychologische processen die een veilig werk- en meldklimaat kunnen bevorderen.
POK - Ondersteuning van melders van misstanden
Dit betreft opdrachten voor juridische en psychosociale ondersteuning voor klokkenluiders in heel Nederland. Klokkenluiders kunnen van deze juridische of psychosociale ondersteuning gebruikmaken na doorverwijzing door het Huis voor klokkenluiders.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bedrijfsvoeringsbeleid
Aan de stichting ICTU wordt een bijdrage verstrekt voor het doorontwikkelen en vernieuwen van het Rijks ICT-dashboard. De doorontwikkeling en vernieuwen wordt naast beheer- en onderhoudsactiviteiten opgenomen in de KostenVerdeelNotitie (KVN 2025).
Werkgeversbeleid
Ter ondersteuning van beleidsmakers binnen het openbaar bestuur wordt Human Resources (HR) en organisatiebeleid periodiek gemonitord in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarmee wordt onder andere inzicht gegeven in de ontwikkeling van de tevredenheid en betrokkenheid van personeel, vertrekmotieven, organisatiecultuur en door medewerkers ervaren integriteits- en sociale veiligheidsproblemen. Het CBS ontvangt tevens een jaarlijkse bijdrage voor het onderhouden van het Wet Normering Topinkomens register.
Individuele organisaties binnen het openbaar bestuur kunnen gebruik maken van diverse voor hen ontwikkelde benchmarktools (zoals InternetSpiegel medewerkersonderzoek) en participeren in bestaande leergroepen (zoals Vensters voor Bedrijfsvoering) om zicht te krijgen op verbetermogelijkheden in hun bedrijfsvoering. De stichting ICTU ontvangt voor deze activiteiten, die in opdracht van het ministerie van BZK worden uitgevoerd, een jaarlijkse bijdrage.
Het Instituut voor Publieke Sector Efficiency Studies (IPSE) is een instituut dat onderzoek doet naar de productiviteitsontwikkeling en doelmatigheid binnen de publieke sector. Om de kennisontwikkeling op dit vlak te ondersteunen ten behoeve van het management van overheidsorganisaties en de beleidsontwikkeling ontvangt de Stichting ICTU daartoe een bijdrage van het ministerie van BZK ter subsidiëring van een onderzoeksprogramma dat door IPSE-Studies uitgevoerd wordt.
POK - Staat van de Uitvoering
Het ministerie van BZK faciliteert met het verzamelen en analyseren van gegevens over de daadwerkelijke uitvoering van overheidstaken de totstandkoming van een jaarlijkse Staat van de Uitvoering. Deze Staat van de Uitvoering vloeit voort uit het traject Werk aan Uitvoering en is aangekondigd in de Kabinetsreactie op het rapport «Ongekend onrecht». Doel van de Staat van de Uitvoering is het bieden van handreikingen om de uitvoeringspraktijk in de meest brede zin te verbeteren. De stichting ICTU ontvangt voor deze activiteiten, die in opdracht van het ministerie van BZK worden uitgevoerd, een jaarlijkse bijdrage.
Diverse bijdragen
Naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend onrecht» van de POK zijn middelen vrijgemaakt voor het op orde brengen van de informatiehuishouding en actieve openbaarmaking bij het Rijk. Deze middelen zijn bestemd voor rijksbrede projecten en de uitvoering door departementen, uitvoeringsorganisaties en ZBO's. Er zijn informatiehuishouding middelen beschikbaar om toekomstige infomatiehuishouding projecten te kunnen financieren die worden uitgevoerd door de verschillende ZBO's/RWT's.
Bijdrage aan medeoverheden
Compensatie Waterschappen Woo
Dit betreft de incidentele bijdrage aan waterschappen voor de implementatie en uitvoering van de Wet open overheid. Deze middelen zijn vrijgemaakt bij de kabinetsreactie op het rapport ‘Ongekend onrecht’ van de POK.
Bijdrage aan agentschappen
POK – Ambtelijk vakmanschap
Net als vorig jaar wordt een bijdrage verstrekt aan Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (RODI) voor de inzet van rijksconsulltants ten behoeve van het programma Grenzeloos Samenwerken.
Gezamenlijke WaU-middelen (Schaarste)De Rijksorganisatie ODI ontvangt middelen ter bevordering van de brede samenwerking tussen de verschillende lagen van de overheid bij het aantrekken en behouden van capaciteit en kennis, terugdringen van de externe inhuur, en delen van innovatieve werkwijzen en expertise. In eerste instantie richt het project zich op het gebied van IT/IV.
Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) (arbeidsmarkt communicatie)
Om beleidsambities mogelijk te maken is voldoende deskundig personeel noodzakelijk. Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is het aantrekken van ICT-personeel een uitdaging. In 2025 wordt ingezet op het verhogen van de instroom en het behoud van ICT-personeel en het verlagen van de afhankelijkheid van externe inhuur. Vanuit het thema I vakmanschap (I strategie 2021-2025) is aan Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (RODI) een bijdrage verstrekt om specifieke HR-ICT trajecten inhoud te geven.
Bedrijfsvoeringsbeleid
Via het programma Werken aan Uitvoering (WAU) wordt bij agentschappen geïnvesteerd in de kennis van verschillende processen van de bedrijfsvoering. Het programma RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO) ontvangt een bijdrage voor het ontwikkelen van opleidingen en lesmateriaal (onder andere voor e-learnings, webinars, en ontwikkelen serious games) waarmee ambtenaren hun kennisniveau op het gebied van ICT kunnen verhogen.
Diverse bijdragen
Naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend onrecht» van de POK zijn middelen vrijgemaakt voor het op orde brengen van de informatiehuishouding en actieve openbaarmaking bij het Rijk. Deze middelen zijn bestemd voor rijksbrede projecten en de uitvoering door departementen, uitvoeringsorganisaties en ZBO's. Er zijn informatiehuishouding middelen beschikbaar om toekomstige informatiehuishouding projecten te kunnen financieren die worden uitgevoerd door de agentschappen.
KOOP
Dit betreft een bijdrage voor het beheer door Logius van de Woo-index en voor de ontwikkeling van aanvullende Woo-voorzieningen.
7.2 Pensioenen en uitkeringen
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP)
Dit betreft de bijdrage aan de SAIP, die verantwoordelijk is voor de uitkering van pensioenen voor gewezen overheidspersoneel in de voormalige overzeese gebiedsdelen en hun nagelaten betrekkingen. De rijksbijdrage bestaat uit middelen om de pensioenen en toeslagen uit te keren (inkomens) en middelen om de regeling uit te voeren (uitvoeringskosten).