Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) werkt aan een slagvaardig en betrouwbaar openbaar bestuur waarop inwoners kunnen vertrouwen en wat oog heeft voor de menselijke maat. Een openbaar bestuur dat samen met de samenleving in staat is de maatschappelijke opgaven op te lossen. Veranderingen in onze maatschappij beïnvloeden hoe ons bestuur en onze democratie werkt. Om waarden als legitieme besluitvorming, slagkrachtig openbaar bestuur en transparantie daarbij te behouden en democratische waarden en vrijheden te borgen en versterken, is continue aandacht nodig voor de werking en inrichting van democratie en bestuur.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft de zorg voor het goed functioneren van het openbaar bestuur van ons land.
Inwoners verlangen in toenemende mate maatwerk van de overheid. Dat vraagt om een overheid die in kan spelen op hun individuele behoeften en om kan gaan met uiteenlopende maatschappelijke opgaven op verschillende schaalniveaus. Daarnaast zijn er grote maatschappelijke opgaven die we als overheden alleen samen met de samenleving kunnen oplossen. Om hier goed op in te kunnen spelen organiseren we de overheid zo dicht mogelijk bij de burger en met betrokkenheid van de burger.
Met het oog op de doelen binnen dit beleidsartikel is een gezamenlijke inzet van gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk nodig.
De slagvaardigheid en legitimatie van het openbaar bestuur vraagt om een zo helder mogelijke taakverdeling tussen de overheden, financiering die daarbij aansluit, draagkracht in de uitvoering, onderlinge afstemming en samenwerking, betrokkenheid van burgers, ruimte voor maatwerk en zorg voor en toerusting van de mensen werkzaam in het openbaar bestuur.
De minister is hoeder van de Grondwet (GW).
De minister is verantwoordelijk voor:
Stimuleren
– Om de slagvaardigheid van het openbaar bestuur te versterken stimuleert de minister de samenwerking tussen overheden en het werken als één overheid, onder meer via de Agenda stad, City Deals en Regio's aan de grens.
– Ter versterking van het democratisch bestel werkt de minister aan een sterkere verbinding van inwoner en overheid, aan betere toerusting en ondersteuning van politieke ambtsdragers en aan een weerbaarder bestuur. De minister stimuleert en faciliteert betrokken partijen en draagt zorg voor kennisontwikkeling en –verspreiding. Concrete voorbeelden zijn Netwerk Weerbaar bestuur en Kennispunt Lokale Politieke Partijen.
– De minister stimuleert, vanuit haar verantwoordelijkheid voor de Grondwet, het mensenrechtenbeleid in Nederland.
– De minister heeft een stimulerende rol voor een betrouwbare overheid door medeondertekening van de Algemene wet bestuursrecht. Deze wet is kaderstellend voor een behoorlijk bestuur.
– De minister draagt (mede in reactie op het rapport Ongekend onrecht) zorg voor een betere dienstverlening aan de burger vanuit alle onderdelen van de overheid (Kamerstukken II 2020/21, 35510, nr. 4).
– Medeoverheden worden gecompenseerd voor de uitgaven en derving van inkomsten als gevolg van het kwijtschelden van publieke schulden aan gedupeerden van de toeslagenaffaire (Stcrt. 2021, 47680).
Financieren
– Op basis van de Financiële-verhoudingswet (Fvw) is de minister - samen met de Staatssecretaris van Financiën (de fondsbeheerders) - verantwoordelijk voor het beheer van het gemeente- en provinciefonds. De middelen voor beide fondsen kennen een eigen begroting (gemeentefonds en provinciefonds) maar het beheer kan niet los gezien worden van de rest van het stelsel. Op basis van de Gemw en PW is de minister verantwoordelijk voor het stelsel van decentrale belastingen.
– Tevens financiert de minister de rechtspositionele regelingen van (voormalige) politieke ambtsdragers.
Regisseren
– Op basis van artikel 2 van de Fvw wordt van beleidsvoornemens van het Rijk, die leiden tot een wijziging van de uitoefening van taken of activiteiten door provincies of gemeenten, aangegeven wat de financiële gevolgen zijn van deze wijziging voor provincies of gemeenten. Hiernaast dient te worden aangegeven via welke bekostigingswijze de financiële gevolgen voor de provincies of gemeenten kunnen worden opgevangen. Hierover vindt overleg plaats met de minister van BZK en de minister van Financiën.
– Op basis van de Gemeentewet (Gemw) en Provinciewet (PW) is de minister daarnaast verantwoordelijk voor de interbestuurlijke verhoudingen en het Rijksbeleid dat de medeoverheden raakt. De minister coördineert hierbij het overleg tussen het Rijk en de medeoverheden. Door de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) waarvoor de minister verantwoordelijk is, kunnen gemeenten, provincies en waterschappen samenwerken in publiekrechtelijke constructies.
– Betrouwbare en transparante verkiezingen zijn essentieel voor het vertrouwen in de democratie. De minister is verantwoordelijk voor de Kieswet (KW), die de verkiezingen voor de leden van de Eerste Kamer en Tweede Kamer der Staten-Generaal, het Europees Parlement, Provinciale Staten, algemene besturen van waterschappen, eilandsraden en gemeenteraden regelt.
– De minister is verantwoordelijk voor de aanpak van discriminatie en de daarbij behorende wetgeving, zoals de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen. De minister heeft een coördinerende rol in de aanpak van discriminatie.
Uitvoeren
– Politieke partijen vervullen een cruciale rol in de democratie. De minister voert de Wet financiering politieke partijen(Wfpp) uit en financiert deze ook.
– De minister geeft uitvoering aan het Nederlandse decoratiestelsel en aan de ontslag- en benoemingsprocedures van burgemeesters, commissarissen van de Koning en leden van de Hoge Colleges van Staat.
– Om het stelsel van het openbaar bestuur te ondersteunen voert de minister onderzoek uit en ontwikkelt zij kennisproducten, zoals de Staat van het Bestuur en de website www.findo.nl.
Wet op de politieke partijen
Het kabinet heeft in 2024 het voorstel voor de (Wpp) ingediend bij de afdeling advisering van de Raad van State. Het wetsvoorstel bevat regels over de transparantie van de interne organisatie, transparantie over politieke advertenties, financiering en subsidiëring van decentrale partijen en een specifieke regeling voor het verbieden van politieke partijen. Ter voorbereiding op de (mogelijke) inwerkingtreding van Wpp zullen in 2025 voorbereidende activiteiten worden ondernomen ter voorbereiding van de oprichting van de Nederlandse Autoriteit politieke partijen. In het wetsvoorstel wordt een grondslag gecreëerd voor een subsidieregeling voor decentrale politieke partijen. De totstandkoming en ingangsdatum van deze subsidieregeling is afhankelijk van de inwerkingtreding van de Wpp.
Oog voor sterk bestuur, regio en medeoverheden
Middelen worden ingezet voor de uitvoering van de actieagenda sterk bestuur; o.a. het versterken van de feedbackloop tussen beleid en uitvoering, dienstverlening en burgerperspectief. Het bestuur, rechtsstaat en integriteit in Caribisch Nederland worden versterkt. Daarnaast wordt ingezet op een structurele samenwerking tussen Rijk en regio, Elke regio telt!.
De constitutionele toetsing ex ante wordt versterkt en een dialoog tussen staatsmachten wordt gefinancierd. Ook worden middelen besteed aan het daadkrachtig optreden tegen o.a. discriminatie, racisme, antisemitisme en moslimhaat. Het Vergisrecht wordt geïmplementeerd.
Versterken democratische instituties en weerbaar bestuur
Middelen komen beschikbaar voor het uitbreiden van het mandaat van de Kiesraad tot een Kiesautoriteit. Er wordt ingezet op de vernieuwing van het kiesstelsel, het vergroten van de toegankelijkheid en uitvoerbaarheid van verkiezingen, democratisch burgerschap en versterking ondersteuning van de Tweede Kamer en (decentrale) politieke partijen. Daarnaast komen middelen beschikbaar voor de structurele kosten van een referendum. Ook komen middelen beschikbaar voor de weerbaarheid tegen desinformatie, een integer en weerbaar bestuur met o.a. implementatie aanbevelingen GRECO op integriteit.
Overheveling Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid en de Regiodeals naar Minister VRO
De middelen voor Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid en de Regiodeals gaan over van de begroting van het ministerie van BZK naar de begroting van het ministerie van VRO. De minister van VRO is verantwoordelijk voor Regio Deals en Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid.
Beleidsdoorlichting
In 2024 is de beleidsdoorlichting over H.7 art.1 Openbaar Bestuur en Democratie afgerond (aangekondigd in Kamerstukken II 2022/23, 30985, nr. 60; aanboden in Kamerstukken II 2024/25 30985, nr. 65). De belangrijkste conclusie van de beleidsdoorlichting is dat er in beperkte mate zicht is op de doeltreffendheid en doelmatigheid van veel van de beleidsinspanningen door de huidige focus op bestaand evaluatieonderzoek, de dynamische politiek-bestuurlijke context en het ontbreken van personele uitgaven in het doorgelichte begrotingsartikel. De onderzoekers hebben diverse aanbevelingen gedaan om de mogelijkheid tot verantwoording en beleidsevaluatie te versterken. De aanbevelingen om een helder overzicht te maken van samenhangende beleidsdoelen en daarop ingezette instrumenten, beleidstheorieën te expliciteren, beleid evalueerbaar te maken en te evalueren, ook zachtere instrumenten te toetsen en voor structurele problemen structureel beleid te formuleren worden door het ministerie van BZK nader uitgewerkt.
Art. | Omschrijving | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 95.9422 | 117.031 | 164.462 | 179.452 | 213.432 | 157.509 | 160.072 | |
Uitgaven | 94.460 | 119.189 | 164.462 | 179.452 | 213.432 | 157.509 | 160.072 | |
1.1 | Bestuur en regio | 33.236 | 44.968 | 52.573 | 57.618 | 73.182 | 44.632 | 44.111 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
POK - Multiproblematiek | 983 | 1.510 | 1.518 | 1.517 | 1.515 | 1.514 | 1.514 | |
POK - Antidiscriminatie | 611 | 509 | 135 | 100 | 68 | 31 | 18 | |
Oorlogsgravenstichting | 4.003 | 4.088 | 4.066 | 4.061 | 4.046 | 4.043 | 4.046 | |
Bestuur en regio | 3.454 | 3.987 | 2.486 | 2.035 | 1.732 | 1.054 | 1.026 | |
POK - Basisinfrastructuur | 3.496 | 11.780 | 840 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Werk aan Uitvoering | 831 | 1.769 | 1.686 | 1.662 | 2.564 | 1.244 | 3.023 | |
Diverse subsidies | 5 | 0 | 3.300 | 8.500 | 10.500 | 5.600 | 5.600 | |
Opdrachten | ||||||||
POK - Multiproblematiek | 9 | 528 | 393 | 665 | 665 | 665 | 665 | |
Bestuur en regio | 1.193 | 3.095 | 11.452 | 13.103 | 19.790 | 8.038 | 5.868 | |
POK - Antidiscriminatie | 143 | 383 | 381 | 890 | 888 | 936 | 936 | |
Diverse opdrachten | 148 | 341 | 6.830 | 7.030 | 13.030 | 3.130 | 3.030 | |
Antidiscriminatie | 25 | 969 | 3.694 | 3.240 | 3.585 | 3.584 | 3.584 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||
Diverse bijdragen | 0 | 141 | 279 | 279 | 278 | 278 | 278 | |
POK - Antidiscriminatie | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||
Groeiopgave Almere | 9.774 | 10.006 | 9.974 | 8.997 | 8.982 | 8.977 | 8.985 | |
Diverse bijdragen | 0 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
Evides | 1.250 | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Gemeenten | 6.297 | 3.362 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme | 0 | 8 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Bijdragen internationaal | 59 | 80 | 39 | 39 | 39 | 38 | 38 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
RWS | 908 | 962 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse bijdragen | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||
POK - Multiproblematiek | 0 | 100 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
1.2 | Democratie | 61.224 | 74.221 | 111.889 | 121.834 | 140.250 | 112.877 | 115.961 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||
Politieke partijen | 29.458 | 32.340 | 32.910 | 31.145 | 32.768 | 28.412 | 27.291 | |
Comité 4/5 mei | 130 | 133 | 133 | 133 | 126 | 120 | 115 | |
ProDemos | 8.979 | 9.779 | 9.581 | 9.581 | 9.113 | 8.707 | 8.296 | |
Verbinding inwoner en overheid | 2.326 | 504 | 2.989 | 2.085 | 1.947 | 1.850 | 2.039 | |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers | 3.334 | 3.143 | 2.655 | 3.001 | 2.830 | 2.734 | 2.637 | |
Weerbaar bestuur | 1.063 | 1.927 | 3.492 | 3.492 | 3.434 | 3.386 | 3.336 | |
St Thorbeckeleerstoel | 0 | 480 | 0 | 186 | 0 | 0 | 114 | |
Decentrale politieke partijen | 0 | 200 | 8.382 | 8.367 | 7.852 | 0 | 8.150 | |
Opdrachten | ||||||||
Verbinding inwoner en overheid | 1.841 | 11.549 | 33.031 | 45.219 | 59.838 | 47.328 | 44.285 | |
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers | 406 | 558 | 556 | 540 | 539 | 407 | 846 | |
Weerbaar bestuur | 2.191 | 4.472 | 8.680 | 8.637 | 12.407 | 10.529 | 9.436 | |
Inkomensoverdrachten | ||||||||
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers | 6.783 | 7.413 | 7.356 | 7.335 | 7.301 | 7.289 | 7.297 | |
Vergoeding rouwvervoer | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||
Diverse bijdragen | 2.519 | 1.085 | 1.034 | 1.026 | 1.011 | 1.007 | 1.010 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||
Diverse bijdragen | 92 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||
Dienst Publiek en Communicatie | 2.101 | 638 | 1.090 | 1.087 | 1.084 | 1.083 | 1.084 | |
RVO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25 | 25 | |
Ontvangsten | 16.233 | 14.765 | 14.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 |
In verband met de overheveling van de Regio Deals en het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid naar de begroting van VRO worden de standen over 2023 en 2024 van deze beleidsthema's weergegeven onder artikel 1 en 3 van de VRO begroting 2025. De verantwoording over deze jaren geschiedt onder artikel 1 van het nog te publiceren jaarverslag BZK 2024 omdat de verantwoordelijkheid over die jaren bij de minister van BZK ligt.
De verplichting en uitgaven voor jaren 2023 en 2024 zijn gecorrigeerd voor de overheveling van Regio Deals en Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid naar begroting van VRO. De totalen in deze tabel wijken daarom af van de gerapporteerde standen in jaarverslag 2023 van BZK en Suppletoire begroting september 2024.
Geschatte budgetflexibiliteit
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 22% |
bestuurlijk gebonden | 73% |
beleidsmatig gereserveerd | 3% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 2% |
Juridisch verplicht
Van het totale uitgavenbudget op artikel 1 is 22% juridisch verplicht en dit betreft met name de volgende instrumenten:
Subsidies (regelingen)
Het budget is voor 24% juridisch verplicht. Het betreft onder andere subsidies aan de politieke partijen, de Oorlogsgravenstichting (OGS), ProDemos en Multiproblematiek en Basisinfrastructuur als gevolg van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag.
Opdrachten
Het budget is voor 16% juridisch verplicht. Het betreft onder andere de opdracht voor Bestuur en regio, Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers en Verbinding inwoner en overheid.
1.1 Bestuur en regio
Subsidies
POK multiproblematiek
Zoals beoogd in de Kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) zet het ministerie van BZK zich in om de dienstverlening van de overheid te verbeteren. Zo verstrekt BZK een subsidie voor het inrichten van een lerend stelsel binnen de gemeentelijke uitvoering waarbij de aanpak van multiproblematiek centraal staat. Het doel is om vanuit de uitvoeringspraktijk te leren wat goed gaat en wat beter kan, en wat door de uitvoering zelf kan worden opgepakt en waar een beleids- of stelselwijziging voor nodig is. Dit lerend stelsel wordt in 2025 verder uitgebouwd en loopt door tot 2026.
Daarnaast zal het ministerie van BZK subsidies verstrekken voor activiteiten ter vergroting van de uitvoeringskracht bij gemeenten en voor het meer structureel inrichten van de feedbackloop vanuit de praktijk.
POK - Antidiscriminatie
De minister van het ministerie van BZK is verantwoordelijk voor de aanpak van discriminatie en de bijbehorende wetgeving, zoals de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen en heeft een coördinerende rol in de aanpak van discriminatie. Er worden subsidies verstrekt om aan deze taak te kunnen voldoen.
Oorlogsgravenstichting
Namens de Nederlandse overheid onderhoudt de Oorlogsgravenstichting (OGS) wereldwijd ongeveer 50.000 graven van Nederlandse oorlogsslachtoffers. Deze graven liggen in meer dan vijftig landen, verspreid over vijf continenten. Het zwaartepunt ligt daarbij in Indonesië. Tevens verzorgt de stichting ruim 10.000 graven van militairen van de geallieerde strijdkrachten in Nederland. De OGS ontvangt een subsidie voor de uitvoering hiervan op basis van de Subsidieregeling Oorlogsgravenstichting.
Bestuur en regio
Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) ontvangt een subsidie voor het onderzoek naar een laagdrempelige informatievoorziening over economische en financiële aspecten van medeoverheden. De subsidieregeling COELO is per 1 januari 2022 verlengd (na het uitvoeren van een evaluatie) tot 31 december 2026. Het Kenniscentrum Europa Decentraal (KED) ontvangt een subsidie. Dit is een gezamenlijk initiatief van het ministerie van BZK, het Interprovinciaal Overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Unie van Waterschappen (UvW), dat zich richt op toepassing en verspreiding van kennis en expertise over Europees recht bij de medeoverheden.
Voor het programma Agenda Stad (City Deals) ontvangt onder andere Stichting Platform31 een subsidie voor de ondersteuning en doorontwikkeling van het Programma Agenda Stad en voor de coördinatie van de Dag van de Stad. Steden worden in de gelegenheid gesteld een uitgebreid voorstel in te dienen om gaststad van de Dag van de Stad te worden.
Daarnaast zijn er middelen beschikbaar voor de uitvoering van de actieagenda sterk bestuur. Onder andere voor het versterken van de feedbackloop tussen beleid en uitvoering, de dienstverlening en burgerperspectief.
Versterken rechtsstaat
De instituties van de rechtsstaat worden versterkt. Er worden subsidies verstrekt om dit doel te bereiken.
Opdrachten
Bestuur en regio
Het programma Elke regio Telt bestaat uit de gebiedsgerichte aanpak voor de 10 regio’s aan de randen van het land (doorontwikkeling van het Programma regio’s aan de grens) en de agenda voor de herijking van de beleids- en investeringslogica. Voor het programma worden opdrachten verstrekt voor onder andere onderzoek en kennisontwikkeling, organisatie van (kennis)bijeenkomsten met en voor de regio’s aan de randen van het land, departementen, maatschappelijke partijen en andere regionale partners, de totstandkoming van langjarige agenda’s met de 10 regio’s, de organisatie van de grenslandconferentie, monitoring en evaluatie van de grenseffecten toets, en de algehele monitoring en evaluatie van het programma.
Voor de uitvoering van de actieagenda sterk bestuur worden opdrachten verstrekt voor onder andere onderzoek en het verbeteren van de kennisinfrastructuur.
POK - Antidiscriminatie
De minister van BZK is verantwoordelijk voor de aanpak van discriminatie en de bijbehorende wetgeving, zoals deAlgemene wet gelijke behandeling en de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen en heeft een coördinerende rol in de aanpak van discriminatie. Er worden opdrachten verstrekt om aan deze taak te kunnen voldoen.
Versterken rechtsstaat
De instituties van de rechtsstaat worden versterkt. Zo wordt gewerkt aan de oprichting van een Constitutioneel hof en het verzelfstandigen van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. De constitutionele toetsing ex ante wordt versterkt.
Antidiscriminatie
De minister van het ministerie van BZK is verantwoordelijk voor de aanpak van discriminatie en de bijbehorende wetgeving, zoals de Algemene wet gelijke behandeling en de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen en heeft een coördinerende rol in de aanpak van discriminatie. Er worden opdrachten uitgezet die het daadkrachtig optreden tegen onder andere discriminatie, racisme, antisemitisme en moslimhaat stimuleren.
Bijdrage aan medeoverheden
Groeiopgave Almere
De gemeente Almere ontvangt sinds 2021 jaarlijks, een specifieke uitkering voor de Groeiopgave Almere. Het doel van de uitkering is om de gemeente Almere in staat te stellen zijn bijdrage aan de gemaakte groeiafspraken te leveren. Deze uitkering loopt door tot uiterlijk 2036 en wordt elke vijf jaar geëvalueerd. De middelen voor deze uitkering zijn overgeheveld vanuit de algemene uitkering van het gemeentefonds. Bij beëindiging van deze uitkering (per 2037 of tussentijds) vloeien de middelen voor de daarop volgende jaren weer terug in de algemene uitkering van het gemeentefonds.
Diverse bijdragen
Deze middelen zijn beschikbaar om met diverse regio’s toe te werken naar een strategische investeringsagenda, waarbij nadrukkelijk de samenwerking tussen departementen en tussen Rijk en regio centraal staat.
1.2 Democratie
Subsidies (regelingen)
Politieke partijen
Politieke partijen ontvangen subsidie op grond van de Wet financiering politieke partijen (Wfpp). Het doel van de subsidie is het leveren van een bijdrage aan de instandhouding en versterking van de schakelfunctie van landelijke politieke partijen in het democratische staatsbestel. Een politieke partij komt voor subsidie in aanmerking als zij voldoet aan de in deze wet genoemde voorwaarden.
Als gevolg van de motie Jetten c.s. (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IIA, nr. 8) is het beschikbare budget met ingang van 2020 verhoogd. Tot en met 2024 betreft de verhoging jaarlijks € 8,7 mln. en met ingang van 2025 structureel € 5 mln. De motie Grinwis (Kamerstukken II 2023/24, 36410 VII, nr. 68) heeft het kabinet verzocht om ten behoeve van de kabinetsformatie en in aanloop naar de begroting voor 2025 uit te werken hoe in de continuering van de Jetten-gelden kan worden voorzien. In navolging van de motie is het budget per eerste suppletoire begroting 2024 incidenteel verhoogd met een bedrag van € 3,7 mln in 2025.
Partij | waarde 20211 | waarde 2022 | waarde 20232 | waarde 20243 |
---|---|---|---|---|
VVD | 4.891.608 | 5.162.692 | 4.945.669 | 4.281.730 |
D66 | 3.518.199 | 3.955.101 | 3.741.576 | 2.650.954 |
CDA | 2.986.550 | 2.624.283 | 2.492.421 | 1.860.479 |
SP | 2.179.816 | 1.912.224 | 1.809.656 | 1.621.623 |
PvdA | 2.131.113 | 2.098.530 | 2.022.866 | 2.035.683 |
GL | 2.276.835 | 1.941.820 | 1.839.416 | 1.989.936 |
PvdD | 1.395.700 | 1.534.500 | 1.507.893 | 1.289.684 |
FvD | 1.605.203 | 1.726.068 | 1.724.149 | 1.607.437 |
CU | 1.449.147 | 1.454.584 | 1.377.500 | 1.267.712 |
SGP | 1.274.806 | 1.269.859 | 1.224.121 | 1.242.321 |
DENK | 815.572 | 823.976 | 894.725 | 910.193 |
50PLUS | 710.910 | 576.136 | 743.419 | 591.504 |
OPNL | 577.727 | 582.663 | 587.296 | 612.946 |
BIJ1 | 414.115 | 485.548 | 655.315 | 261.102 |
JA21 | 711.624 | 860.156 | 841.127 | 767.835 |
Volt | 704.536 | 861.842 | 852.318 | 875.197 |
BVNL | 0 | 536.972 | 622.030 | 377.767 |
BBB | 0 | 466.328 | 511.383 | 1.126.883 |
NSC | 0 | 0 | 636.260 | 2.951.996 |
Totaal | 27.643.461 | 28.873.283 | 29.029.141 | 28.322.982 |
Het budget voor de Wfpp is in de periode 2020-2024 opgehoogd omwille van motie Jetten met een bedrag van € 8.650.000.
De bedragen over 2023 en 2024 zijn voorlopige bedragen, waarvan 80% inmiddels is uitgekeerd. Uiterlijk 1 juli van het kalenderjaar volgend op het subsidiejaar moeten politieke partijen een definitieve aanvraag tot vaststelling van de subsidie indienen. Als bij de beoordeling daarvan blijkt dat de partijen hebben voldaan aan de voorwaarden, wordt de resterende 20% uitgekeerd. De jaarlijkse loon- en prijsbijstelling wordt nog in deze bedragen verwerkt. De reeks loopt nu van 2021 tot en met 2024. De Minister van BZK beslist voor 1 november 2024 over de aanvragen tot vaststelling over 2023, die de politieke partijen uiterlijk 1 juli 2024 moesten aanleveren.
Voor 1 november 2023 hebben politieke partijen een aanvraag tot verlening van de subsidie voor het jaar 2024 ingediend. De Minister van BZK heeft partijen op basis van de op 1 november 2023 bekende informatie een beschikking toegestuurd. Op basis van de uitslag van de Tweede Kamerverkiezing van 22 november 2023 is het zetelaantal van een aantal politieke partijen gewijzigd. Aangezien de hoogte van de subsidie afhankelijk is van het zetelaantal op de peildatum van 1 januari 2024, heeft dit gevolgen voor de te ontvangen subsidiebedragen. In het voorjaar van 2024 is de subsidie voor het jaar 2024 daarom aangepast en zijn politieke partijen hierover geïnformeerd.
ProDemos
ProDemos, Huis voor Democratie en Rechtsstaat, ontvangt een subsidie voor activiteiten gericht op het vergroten van de betrokkenheid en kennis van de democratische rechtsstaat, zoals het verzorgen van bezoeken van scholieren aan het parlement met de daarbij behorende educatieve programma’s.
Verbinding inwoner en overheid
Subsidies worden verstrekt om de weerbaarheid van burgers rondom de verspreiding van (online) desinformatie te vergroten en burgerbetrokkenheid te stimuleren.
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
In het kader van goed bestuur wordt subsidie verstrekt aan de beroepsgroepen van politieke ambtsdragers, griffie en rekenkamer. Met een subsidie aan Stichting Kennispunt Lokale Politieke Partijen worden fysieke en online trainingen aan lokale politieke partijen in 2025 voortgezet.
Weerbaar bestuur
Subsidies worden verstrekt ter verhoging van de weerbaarheid van het bestuur tegen ondermijning en ter verhoging van de veiligheid van decentrale politieke ambtsdragers, ambtenaren en hun organisaties.
Decentrale politieke partijen
In het wetsvoorstel voor de Wpp is de grondslag gecreëerd voor een subsidieregeling voor decentrale politieke partijen. Hiervoor is in de jaren 2025-2027 € 8,3 mln. jaarlijks gereserveerd. De totstandkoming en ingangsdatum van deze subsidieregeling is afhankelijk van de inwerkingtreding van de Wpp.
Opdrachten
Verbinding inwoner en overheid
Het ministerie van BZK zet zich als coördinerend ministerie in voor de aanpak van desinformatie en het vergroten van de weerbaarheid van de samenleving tegen de invloed van desinformatie.
Op het gebied van verkiezingen wordt doorgewerkt aan het verder mogelijk maken van hulp in het stemhokje voor elke kiezer die daarom vraagt en aan het verbeteren van de kandidaatstellingsprocedure. De Kiesraad ontvangt een bijdrage voor de transitie van de Kiesraad.
Er worden opdrachten verstrekt om democratische innovatie te onderzoeken en bevorderen en te monitoren hoe invulling wordt gegeven aan de versterking van participatie bij maatschappelijke opgaven.
Weerbaar bestuur
Er wordt doorgewerkt aan het verhogen van de weerbaarheid van decentrale politieke ambtsdragers, ambtenaren en hun organisaties tegen agressie, intimidatie, bedreiging en ondermijning. Decentrale bestuurders worden ondersteund in het omgaan met maatschappelijk ongenoegen en anti-institutionele sentimenten.
Inkomensoverdrachten
Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers
Het ministerie van BZK financiert de rechtspositionele regelingen van (voormalige) politieke ambtsdragers. Het betreft pensioenen en uitkeringen aan voormalige ministers en staatssecretarissen en uitkeringen aan voormalige herindelingsburgemeesters en waarnemend burgemeesters.
Ontvangsten
De ontvangsten betreffen grotendeels de bijdragen van de waterschappen aan de uitvoeringskosten van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). De gemeenten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de wet en de kosten worden gezamenlijk gedragen door het Rijk, gemeenten en waterschappen. De waterschappen betalen jaarlijks hun aandeel in de uitvoeringskosten via het Rijk aan de gemeenten. Zij gaan voor de periode van 2022-2025 jaarlijks € 10 mln. minder bijdragen. In 2025 vindt een evaluatie plaats van de WOZ, die als basis kan dienen voor de bijdragen in 2026 en verder.
Het ministerie van BZK ontvangt jaarlijks budget van de waterschappen in het kader van de organisatie van de Waterschapsverkiezingen. De kosten, die de gemeenten voor de organisatie van de Waterschapsverkiezingen maken, worden vergoed door de waterschappen. Sinds 2020 gebeurt dat via een structurele toevoeging aan de algemene uitkering van het gemeentefonds. Dit bedrag is reeds overgeboekt vanuit de begroting van BZK (VII). Daartegenover incasseert het ministerie van BZK jaarlijks eenzelfde bedrag bij de waterschappen.
Extracomptabele fiscale regelingen
Naast de in dit begrotingsartikel genoemde instrumenten, zijn er fiscale regelingen die betrekking hebben op dit beleidsterrein. De Minister van Financiën is hoofdverantwoordelijk voor de wetgeving en uitvoering van deze regelingen en voor de budgettaire middelen. Van de volgende fiscale regelingen is geen budgettair belang opgenomen. Wel hebben deze regelingen betrekking op dit beleidsartikel. Deze fiscale regelingen zijn:
– Koningshuisregeling in de schenk- en erfbelasting
– Koningshuisregeling in inkomstenbelasting
Voor een beschrijving van de regeling, de doelstelling, verwijzing naar de wettekst, verwijzing naar de laatst uitgevoerde evaluatie en de ramingsgrond wordt verwezen naar de bijlage bij de Miljoenennota ‘Toelichting op de fiscale regelingen’.