Base description which applies to whole site

2.7 Budgettaire verwerking van het hoofdlijnenakkoord

Hoofdlijnenakkoord

Op 16 mei 2024 is het hoofdlijnenakkoord van het kabinet-Schoof gepubliceerd. Uit de budgettaire bijlage volgt dat aan de begrotingen van IenW geen middelen zijn toegevoegd. Wel staat er in totaal € 2,5 miljard gereserveerd op de Aanvullende Post voor de infrastructurele ontsluiting van nieuwe woningbouw.

In het hoofdlijnenakkoord zijn vijf taakstellingen opgenomen die IenW direct raken: een taakstelling op het ambtenarenapparaat, een subsidietaakstelling, een taakstelling op de specifieke uitkeringen (SPUK’s), een taakstelling op het non-Official Development Assistance (ODA) budget van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS), en een taakstelling op de Klimaatfondsmiddelen voor waterstof en batterijen. In onderstaande tabel is de budgettaire verwerking inzichtelijk gemaakt op artikelniveau. Een verdere specificatie op deze mutaties is opgenomen in Bijlage 3. De taakstellingen zijn zo technisch en beleidsarm mogelijk verwerkt in deze begroting en kunnen in de 1e suppletoire begroting 2025 nog herschikt worden, zodra de verdere uitwerking van het regeerprogramma afgerond is.

Tabel 7 Budgettaire verwerking van de taakstellingen uit het hoofdlijnenakkoord (bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

      

Totale taakstelling

‒ 51.184

‒ 228.887

‒ 234.746

‒ 249.255

‒ 246.394

      

1. Apparaat

‒ 22.764

‒ 44.167

‒ 62.417

‒ 81.424

‒ 90.335

HXII artikel 23 - KNMI

‒ 944

‒ 944

‒ 944

‒ 944

‒ 944

HXII artikel 24 - ILT

‒ 2.296

‒ 2.296

‒ 2.296

‒ 2.296

‒ 2.296

HXII artikel 98 - kerndepartement

‒ 3.934

‒ 3.934

‒ 3.934

‒ 3.934

‒ 3.934

HXII artikel 98 - opgave 2026-2029

0

‒ 21.367

‒ 39.617

‒ 58.624

‒ 67.535

MF artikel 12 & 15 - RWS

‒ 12.501

‒ 12.501

‒ 12.501

‒ 12.501

‒ 12.501

DF artikel 5 - RWS

‒ 3.125

‒ 3.125

‒ 3.125

‒ 3.125

‒ 3.125

      

2. Subsidies

‒ 18.592

‒ 30.321

‒ 31.740

‒ 24.826

‒ 21.084

HXII artikel 11

‒ 68

‒ 152

‒ 202

‒ 29

‒ 26

HXII artikel 13

‒ 1.150

‒ 2.766

‒ 4.301

‒ 4.131

‒ 4.659

HXII artikel 14

‒ 11.370

‒ 12.778

‒ 11.923

‒ 9.606

‒ 9.277

HXII artikel 16

‒ 1.369

‒ 1.491

‒ 2.283

‒ 3.183

‒ 3.589

HXII artikel 17

‒ 220

‒ 185

‒ 97

‒ 156

‒ 177

HXII artikel 18

‒ 3.171

‒ 10.961

‒ 9.769

‒ 4.613

‒ 517

HXII artikel 19

‒ 15

0

0

0

0

HXII artikel 20

0

0

0

0

0

HXII artikel 21

‒ 907

‒ 1.671

‒ 2.675

‒ 1.831

‒ 2.064

HXII artikel 22

‒ 322

‒ 317

‒ 490

‒ 1.277

‒ 775

      

3. SPUK's

0

‒ 143.499

‒ 128.318

‒ 130.776

‒ 125.908

HXII artikel 11

0

‒ 573

‒ 394

‒ 260

‒ 200

HXII artikel 13

0

‒ 9.309

‒ 9.307

‒ 10.200

‒ 9.700

HXII artikel 14

0

‒ 1.660

‒ 1.480

‒ 80

0

HXII artikel 20

0

‒ 2.841

‒ 2.839

‒ 2.838

‒ 2.839

HXII artikel 25

0

‒ 109.988

‒ 109.988

‒ 109.988

‒ 109.988

MF artikel 12

0

‒ 5.290

‒ 1.279

‒ 5.800

0

MF artikel 14

0

‒ 13.618

‒ 2.911

‒ 1.590

‒ 3.181

MF artikel 15

0

‒ 220

‒ 120

‒ 20

0

      

4. HGIS

‒ 4.828

‒ 2.900

‒ 5.271

‒ 5.229

‒ 5.067

HXII artikel 11

‒ 4.388

‒ 2.495

‒ 4.535

‒ 4.202

‒ 4.072

HXII artikel 19

‒ 440

‒ 405

‒ 736

‒ 1.027

‒ 995

      

5. KF waterstof en batterijen

‒ 5.000

‒ 8.000

‒ 7.000

‒ 7.000

‒ 4.000

HXII artikel 14

‒ 5.000

‒ 8.000

‒ 7.000

‒ 7.000

‒ 4.000

Toelichting

  • 1. Apparaat: het doel van het kabinet-Schoof is om de apparaatsuitgaven structureel met 22% te verminderen. Voor IenW betekent dit een opgave van € 22,8 miljoen in 2025 oplopend tot structureel € 90,3 miljoen vanaf 2029. Van de toegewezen taakstelling is de opgave van 2025 meerjarig verdeeld over de verschillende dienstonderdelen van IenW. De resterende opgave in 2026-2029 is voor nu opgenomen onder artikel 98 en zal bij de 1e suppletoire begroting 2025 worden herschikt.

  • 2. Subsidies: het subsidiebudget wordt met ca. 25 miljoen per jaar verlaagd, wat neerkomt op een verlaging van 26% in 2029. De taakstelling is per beleidsartikel technisch ingepast bij regelingen waar voldoende budgettaire ruimte aanwezig is om dit tijdelijk op te vangen. De verdeling kan in de 1e suppletoire begroting 2025 nog herschikt worden, zodra de verdere uitwerking van het regeerprogramma afgerond is en inhoudelijke weging kan plaatsvinden.

  • 3. Specifieke uitkeringen (SPUK’s): in het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het Gemeente- of Provinciefonds met een budgetkorting van 10%. Deze korting is verwerkt in de Ontwerpbegroting 2025 en bedraagt voor IenW ca. 130 miljoen per jaar. Dit raakt vooral de Brede Doel Uitkering (BDU) aan twee vervoerregio’s, de regeling voor sanering verkeerslawaai en de regeling voor bodemsanering. De overheveling naar het Gemeente- of Provinciefonds vindt op een later moment plaats.

  • 4. Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) non-ODA: de non-ODA middelen worden met ca. 5 miljoen per jaar verlaagd. Uitgaven die verplicht zijn op basis van een verdrag, zijn hiervan uitgezonderd. Voor IenW komt de taakstelling neer op een verlaging van 46% van de niet verdragsrechtelijke HGIS-uitgaven. Dit raakt voornamelijk het project Partners voor Water.

  • 5. Klimaatfonds (KF) waterstof en batterijen: Het budget voor de subsidie Waterstof in Mobiliteit (SWIM) wordt verlaagd met € 31,0 miljoen. Dit volgt uit een ombuigingen van € 1,2 miljard op de rijksbrede Klimaatfondsmiddelen voor waterstof en batterijen. De taakstelling is naar rato verdeeld over de verschillende budgetten. Het budget voor waterstof in binnenvaart is tevens verlaagd, maar deze taakstelling is ingepast op de reservering die hiervoor nog op de KF-begroting staat.

Omvang beleidsbegroting HXII 2024 ‒ 2029 na verwerking taakstellingen

In onderstaand figuur is de omvang van de programma- en apparaatsbudgetten van de beleidsbegroting HXII na verwerking van de taakstellingen in beeld gebracht. De Vrachtwagenheffing (artikel 15), BDU (artikel 25), en de voeding van de fondsen (artikel 26) zijn hierbij buiten beschouwing gelaten. Daarmee zijn de effecten van de taakstelling op de BDU van € 110,0 miljoen per jaar, het RWS-aandeel in de apparaatstaakstelling tranche 2025 van € 15,6 miljoen per jaar, en de taakstelling op de SPUK's op de fondsen niet zichtbaar in onderstaand figuur.

Figuur 4 Omvang beleidsbegroting HXII (bedragen x € 1.000)

TEST

Toelichting

Zowel het programma- als apparaatsbudget op de beleidsbegroting van IenW loopt af:

  • Apparaat: de taakstelling op het apparaat betekent in de praktijk een reductie van 31% op het kerndepartement van 2024 naar 2029, omdat IenW al een autonome krimp van 14% kent. Daarnaast neemt ook het budget van de ILT en het KNMI af. Het RWS-aandeel in de apparaatstaakstelling voor 2025 is ingepast op de fondsen en is daarmee niet zichtbaar in bovenstaand figuur.

  • Programma: het reguliere programmabudget daalt met 58% in 2029 ten opzichte van 2024. Dit is deels te verklaren door de taakstellingen op subsidies en SPUK's, en deels door tijdelijke budgetten vanuit o.a. het Klimaatakkoord. De NGF en Klimaatfonds (KF) budgetten alsmede het HGIS budget zijn afzonderlijk inzichtelijk gemaakt in de figuur hierboven. Het HGIS budget daalt met 50% van 2024 naar 2029. De NGF- en KF-projecten zijn tijdelijk van aard en zullen na deze begrotingsperiode snel aflopen.

De afloop van budgetten vergt tijdige aandacht van IenW voor doelmatige inzet van middelen en alternatieve beleidsinstrumenten. Er wordt werk gemaakt van de Strategische Evaluatie Agenda (SEA) met als doel om meer inzicht in beleidsthema’s te krijgen en continue verbetering van beleid en uitvoering te stimuleren.

Licence