Als het Rijk bijdragen onder voorwaarden ten behoeve van een bepaald openbaar belang aan provincies en gemeenten verstrekt, is op basis van artikel 15a lid 1 Financiële-verhoudingswet sprake van een specifieke uitkering. In deze bijlage is voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) aangegeven welke specifieke uitkeringen voor 2024 tot en met 2029 uitgekeerd worden en welke voornemens er zijn voor specifieke uitkeringen. De voornemens worden aangeduid met een «V» onder het kopje SiSa nummer (Single information Single audit). Indien nodig wordt er onder de tabel een toelichting gegeven.
Hoofdlijnenakkoord
In het hoofdlijnenakkoord is opgenomen dat specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het Gemeente- of Provinciefonds met een budgetkorting van 10%. Deze korting is verwerkt in de Ontwerpbegroting 2025 en bedraagt voor IenW ca. 130 miljoen per jaar. Dit raakt vooral de Brede Doel Uitkering (BDU) aan twee vervoerregio’s, de regeling voor sanering verkeerslawaai en de regeling voor bodemsanering. De overheveling naar het Gemeente- of Provinciefonds vindt op een later moment plaats. Meer informatie over de verwerking van het hoofdlijnenakkoord is te vinden in onderdeel 2.7.
Sisa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | voet- noot |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
E01 | Naam | Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2020 | 1,4 | 7,5 | 16,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | In verband met de COVID-19-pandemie is van overheidswege geadviseerd om alleen te reizen met het openbaar vervoer als dat noodzakelijk was. Het advies heeft geleid tot een aanzienlijke daling van het aantal reizigers, terwijl de openbaar vervoerbedrijven als onderdeel van een ‘vitale sector’ zijn blijven functioneren. Na aanvankelijke beperking van de dienstregeling heeft het kabinet de openbaar vervoerbedrijven gevraagd om per 1 juni 2020 de dienstregeling op te schalen naar een optimale capaciteit geschiedt met inachtneming van de kabinetsrichtlijnen voor het openbaar vervoer. Om vervoerders aan het verzoek van het kabinet om een volwaardige dienstregeling aan te bieden te kunnen laten voldoen, terwijl de reizigersaantallen en dus de inkomsten beperkt zijn, is door het kabinet besloten tot een zogenoemde beschikbaarheidsvergoeding. | |||||||||
Juridisch grondslag | Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2020 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten, Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
Artikel | XII 16 Openbaar Vervoer en Spoor | |||||||||
E03 | Naam | Regeling sanering verkeerslawaai 2024 | 28,3 | 25,5 | 30,6 | 25,6 | 25,6 | 25,5 | 25,5 | |
Korte duiding | De Minister kan subsidie verstrekken ter zake de kosten van projecten met als doel de beperking van de geluidsbelasting vanwege wegen en spoorwegen aan woningen, andere geluidsgevoelige gebouwen en geluidsgevoelige terreinen of de beperking van het geluidsniveau binnen woningen of andere geluidsgevoelige gebouwen. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten, Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
Artikel | XII 20 Lucht en Geluid en MF 13 Spoorwegen | |||||||||
E21 | Naam | Regeling specifieke uitkering Circulaire Ambachtscentra | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van levensduurverlenging of structureel hoogwaardig product- en materiaalhergebruik en duurzame activatie van mensen om de hoeveelheid afval, en daarmee de CO2-uitstoot, te reduceren, door de ontwikkeling van een landelijk dekkend netwerk van circulaire ambachtscentra te stimuleren. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 21 Duurzaamheid | |||||||||
E22 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering ERTMS regionaal personenvervoer per trein 2020-2031 | 19,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Op 17 mei 2019 heeft het kabinet Rutte III de programmabeslissing ERTMS genomen en heeft daarmee besloten het huidige analoge treinbeveiligingssysteem te vervangen door de digitale, Europees verplichte, standaard European Rail Traffic Management System (hierna: ERTMS). Deze vervanging sluit aan bij het algemene uitgangspunt om prioriteit te geven aan de instandhouding van het bestaande spoornetwerk. Met deze beslissing wordt ook invulling gegeven aan tijdige aanleg van ERTMS zoals genoemd in het Regeerakkoord ‘Vertrouwen in de Toekomst’ (2017–2021) en aan Europese afspraken over de aanleg van ERTMS op de belangrijkste nationale en internationale verbindingen. Voor het regionaal personenvervoer per trein zijn de provincies concessieverlener, van wie wordt gevraagd de implementatie van ERTMS op te nemen als verplichting in hun concessies met de regionale vervoerders. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke regeling specifieke uitkering ERTMS regionaal personenvervoer per trein 2020-2031 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies | |||||||||
Artikel | MF 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | |||||||||
E24 | Naam | Incidentele specifieke uitkering N65 Vught-Haaren | 26,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | De Provincie Brabant voert de realisatie van het wegproject N65 Vught-Haaren van hm 3.3 (viaduct Taalstraat) tot hm 11.0 uit, zoals dat is opgenomen in de Notitie Voorkeursalternatief en later gewijzigd in het VKA+, dat is vastgesteld in het BO MIRT najaar 2018. Nadere informatie en afspraken hierover zijn opgenomen in de Bestuursovereenkomst N65 Vught Haaren tussen Rijk, Provincie Noord-Brabant en de gemeenten Vught en Haaren die op 8 oktober 2020 gepubliceerd in de Staatscourant 2020 onder nummer 51495. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Noord-Brabant | |||||||||
Artikel | MF 12 Hoofdwegennet | |||||||||
E27A | Naam | Brede doeluitkering verkeer en vervoer - Wet BDU Verkeer en Vervoer (art. 10) - Vervoerregio's | 1.066,0 | 1.113,2 | 1.258,0 | 1.148,0 | 1.148,0 | 1.148,0 | 1.148,0 | |
Korte duiding | De voorbereiding en de uitvoering van het regionaal verkeer- en vervoerbeleid in de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam - Den Haag. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
Artikel | XII 25 Brede Doeluitkering | |||||||||
E29 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Realisatie N307/Roggebotsluis in het kader van IJsseldelta fase 2 | 10,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Het verwijderen van de Roggebotsluis is noodzakelijk om de taakstelling van Ruimte voor de Rivier IJsseldelta van 41 cm waterstanddaling bij Zwolle te realiseren. Door het verwijderen van de Roggebotsluis kan het water vanuit het Reevediep ongehinderd het IJsselmeer bereiken. De Roggebotsluis zal pas verwijderd worden indien de in het projectplan vermelde voorzieningen zijn getroffen en een beslissing is genomen over eventuele gevolgen voor de Drontermeertunnel. Als laatste onderdeel zal de IJsseldijk worden doorgestoken. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Flevoland | |||||||||
Artikel | DF 1 Investeren in waterveiligheid | |||||||||
E38 | Naam | Tijdelijke stimuleringsregeling doelmatig, duurzaam en veilig gebruik verkeersinfrastructuur 2020 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van het nemen van maatregelen die veiliger, doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur beogen te bevorderen. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke stimuleringsregeling doelmatig, duurzaam en veilig gebruik verkeersinfrastructuur 2020 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 14 Wegen en Verkeersveiligheid | |||||||||
E42 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Bodemsanering Griftpark | 0 | 0,6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Korte duiding | Met de uitkering wordt aanvullend onderzoek en pilots gedaan om de benodigde IBC nazorg (Isoleren, beheren en controleren) op de locatie Griftpark te Utrecht te verminderen. Dit sluit aan bij de beleidsdoelstelling om de benodigde nazorg inspanningen op IBC-locaties te verminderen. Griftpark Utrecht is een van de grootste IBC locaties in Nederland. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeente Utrecht | |||||||||
Artikel | XII 13 Bodem en ondergrond | |||||||||
E44 | Naam | Tijdelijke impulsregeling klimaatadaptatie 2021–2027 | 60,6 | 39,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Het doel van deze tijdelijke regeling is door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen decentrale overheden in staat te stellen tot het versneld uitvoeren van kosteneffectieve maatregelen en voorzieningen die bijdragen aan het voorkomen of beperken van wateroverlast of het beperken van de gevolgen van droogte of overstromingen in hun werkregio. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | DF 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen | |||||||||
E47 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Wunderline en station Hoogkerk | 3,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | In het project Wunderline werken rijk, provincie Groningen en land Nedersaksen in samenwerking met DB Netz en ProRail aan het verbeteren van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Tegelijkertijd werkt DB Netz aan het herstel van de Friesenbrücke, waardoor de treinverbinding eind 2024 hersteld én 17 minuten sneller zal rijden. Daarnaast werken de provincie Groningen en land Nedersaksen aan het verbeteren van de ketenmobiliteit in de 2 grensregio’s en aan de brede sociaal-economische samenhang in het gebied. Het project Wunderline is er daarmee op gericht om meer reizigers van de (duurzame) trein en de rest van de keten gebruik te laten maken en zo de sociaal-economische structuren in het gebied verder te versterken. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Groningen | |||||||||
Artikel | XII 16 Openbaar Vervoer en Spoor | |||||||||
E50 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Bodemsanering Grondwal Bethaniënstraat Arnhem | 0,0 | 0,0 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Met de bijdrage wordt een bodemsanering uitgevoerd. De bodemverontreiniging leidt tot grote maatschappelijke onrust in de gemeente Arnhem. Hierbij wordt invulling geven aan de beleidsdoelstelling voor bodembeleid. Het betreft een uitkering aan één specifiek project, Bethaniënstraat te Arnhem. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeente Arnhem | |||||||||
Artikel | XII 13 Bodem en ondergrond | |||||||||
E52 | Naam | Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2021 | 12,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | In verband met de COVID-19-pandemie is op 20 oktober 2020 een specifieke uitkering vastgesteld ten behoeve van de beschikbaarheidsvergoeding 2020. Terwijl de reizigersaantallen en inkomsten voor de openbaar vervoerbedrijven beperkt waren, verzocht het kabinet deze bedrijven om volgens een optimale dienstregeling te rijden. Vanwege het voorduren van de pandemie, heeft het kabinet besloten ook een beschikbaarheidsvergoeding te verstrekken over het jaar van 2021 (hierna: subsidiabele periode). Deze regeling geeft hier uitvoering aan. | |||||||||
Juridisch grondslag | Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2021 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten, Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
Artikel | XII 16 Openbaar Vervoer en Spoor | |||||||||
E53 | Naam | Regeling specifieke uitkering Schone Lucht Akkoord | 4,8 | 4,0 | 5,0 | 2,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | De Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord biedt financiële steun voor projecten die zorgen voor schonere lucht en gezondheidswinst. Alleen provincies en gemeenten die het Schone Lucht Akkoord hebben ondertekend komen in aanmerking voor deze uitkering. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 20 Lucht en Geluid | |||||||||
E55 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering Landelijk Verbeterprogramma Overwegen 2021–2028 | 42,0 | 19,5 | 4,9 | 4,8 | 2,3 | 0,1 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel het bieden van financiële ondersteuning aan provincies en gemeenten bij de voorbereiding en de uitvoering van werkzaamheden die worden verricht in het kader van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen ter vergroting van de verkeersveiligheid op overwegen. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke regeling specifieke uitkering Landelijk Verbeterprogramma Overwegen 2021–2028 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | MF 13 Spoorwegen | |||||||||
E56 | Naam | Tijdelijke stimuleringsregeling doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 | 1,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van het nemen van maatregelen die veiliger, doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur beogen te bevorderen. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke stimuleringsregeling doelmatig en duurzaam gebruik verkeersinfrastructuur 2021 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 14 Wegen en Verkeersveiligheid | |||||||||
E57 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering Zero Emissiebussen 2022-2024 | 4,2 | 7,3 | 6,6 | 5,9 | 4,3 | 0,7 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van de aanschaf van zero-emissie bussen in het OV. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke regeling specifieke uitkering Zero Emissiebussen 2022-2024 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 14 Wegen en Verkeersveiligheid | |||||||||
E58 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem overbruggingsjaar 2021 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Het doel van deze regeling is om door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen bevoegde gezagen in staat te stellen een aantal taken op het gebied van bodemsanering goed af te ronden en nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende aanpak. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem overbruggingsjaar 2021 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 13 Bodem en ondergrond | |||||||||
E63 | Naam | (Regeling) Specifieke uitkering versterking havenvoorzieningen goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost 2022–2026 | 0,0 | 0,0 | 2,9 | 2,8 | 2,1 | 0,4 | 0,0 | 3 |
Korte duiding | het versnellen van de realisatie van de verbetering van bestaande of uitbreiding van openbare havenvoorzieningen ten behoeve van de binnenvaart in binnenhavens en zeehavens op de goederenvervoercorridors om daarmee een bijdrage te leveren aan de modal shift. | |||||||||
Juridisch grondslag | Specifieke uitkering versterking havenvoorzieningen goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost 2022–2026 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies | |||||||||
Artikel | MF 15 Hoofdvaarwegennet | |||||||||
E64 | Naam | Regeling specifieke uitkeringen oplossen fijnstofknelpunten rondom veehouderijen | 0,0 | 0,2 | 1,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Oplossen van het fijnstofknelpunt: beeindigen overschrijding fijnstofnormen rondom een veehouderij. | |||||||||
Juridisch grondslag | Regeling specifieke uitkeringen oplossen fijnstofknelpunten rondom veehouderijen | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 20 Lucht en Geluid | |||||||||
E74 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering decentraal spoor | 31,2 | 29,0 | 29,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1 |
Korte duiding | Doel van de specifieke uitkering op grond van deze regeling is een bijdrage aan de ontvanger leveren ten behoeve van de dekking van het exploitatie- of beheertekort van decentrale spoor- en tramdiensten, ten behoeve van de instandhouding van die diensten. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Drenthe, Provincie Overijssel, Provincie Limburg, Provincie Utrecht | |||||||||
Artikel | XII 16 Openbaar Vervoer en Spoor | |||||||||
E75 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Realisatie werkzaamheden perceel recreatieterreinen in het kader van IJsseldelta fase 2 | 0,4 | 0,0 | 2,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | De aan het Drontermeer gelegen recreatieterreinen liggen buitendijks in rijkswater en zijn nu nog beschermd door de voorliggende waterkering Roggebot. De locaties komen als gevolg van de maatregelen uit IJsseldelta fase 2 onder invloed van peilverlaging en toename van de waterdynamiek, waardoor op grond van de Waterwet hoog- en laagwatermaatregelen noodzakelijk zijn. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Overijssel | |||||||||
Artikel | DF 1 Investeren in waterveiligheid | |||||||||
E81 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering OV-ambassadeurprojecten 2023 | 0,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Het doel van deze regeling is het stimuleren van OV-ambassadeurprojecten, bedoeld voor het stimuleren van deelname aan het openbaar vervoer door de doelgroep. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke regeling specifieke uitkering OV-ambassadeurprojecten 2023 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 16 Openbaar Vervoer en Spoor | |||||||||
E83 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2022 | 1,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Het doel van deze regeling is om door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen bevoegde gezagen in staat te stellen een aantal taken op het gebied van bodemsanering goed af te ronden en nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende aanpak. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 13 Bodem en ondergrond | |||||||||
E85 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkeringen intelligente verkeersregelinstallaties | 2,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel om de landelijke invoering van uniforme intelligente verkeersregelinstallaties in Nederland te versnellen om daarmee bij te dragen aan de beleidsdoelen van bereikbaarheid, duurzaamheid, verkeersveiligheid en slimme duurzame verstedelijking. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke regeling specifieke uitkeringen intelligente verkeersregelinstallaties | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 14 Wegen en Verkeersveiligheid | |||||||||
E86 | Naam | Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2022 | 3,8 | 11,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | In verband met de COVID-19-pandemie is op 20 oktober 2020 een specifieke uitkering vastgesteld ten behoeve van de beschikbaarheidsvergoeding 2020.1 Terwijl de reizigersaantallen en inkomsten voor de openbaar vervoerbedrijven beperkt waren, verzocht het kabinet deze bedrijven om volgens een volwaardige dienstregeling te rijden. Vanwege het voortduren van de pandemie is vervolgens op 25 mei 2021 een specifieke uitkering vastgesteld ten behoeve van de beschikbaarheidsvergoeding voor het jaar 2021. Vanwege de onzekerheid rondom het voorduren van de pandemie en de ontwikkeling van de reizigersaantallen in het openbaar vervoer, heeft het kabinet besloten ook een beschikbaarheidsvergoeding te verstrekken over het kalenderjaar 2022. Deze regeling geeft hier uitvoering aan. | |||||||||
Juridisch grondslag | Regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-concessies 2022 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten, Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
Artikel | XII 16 Openbaar Vervoer en Spoor | |||||||||
E87 | Naam | Tijdelijke regeling stimuleren maatregelen tweede fase Deltaprogramma zoetwater | 28,1 | 18,9 | 40,1 | 32,9 | 32,5 | 37,5 | 0,0 | |
Korte duiding | Naar verwachting krijgt Nederland in de toekomst steeds vaker te maken met perioden van droogte. Die kunnen leiden tot watertekorten voor onder meer drinkwatervoorziening, natuur, scheepvaart en industrie. De Deltabeslissing Zoetwater stelt dat Nederland in 2050 weerbaar is tegen zoetwatertekort. Alle zoetwaterregio’s hebben regionale strategieën opgesteld, ter onderbouwing van de maatregelen in hun gebied. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke regeling stimuleren maatregelen tweede fase Deltaprogramma zoetwater | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, waterschappen | |||||||||
Artikel | DF 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen | |||||||||
E93 | Naam | Regeling specifieke uitkering interbestuurlijk programma VTH | 9,6 | 0,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Versterking van het stelsel van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving in het milieu-domein; uitwerking van de aanbevelingen van de Commissie Van Aartsen | |||||||||
Juridisch grondslag | Regeling specifieke uitkering interbestuurlijk programma VTH | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
Artikel | XII 22 Omgevingsveiligheid en Milieurisico's | |||||||||
E94 | Naam | Incidentele specifieke uitkering (Water)Bodemverontreiniging | 8,2 | 4,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Dit betreft een aantal bijzondere verontreinigingssituaties waarbij financiële ondersteuning van de bevoegde overheden wenselijk was voor de aanpak van (water)bodemverontreiniging en in een geval het ontwikkelen van innovatieve saneringstechnieken daarbij. Meer informatie over de in 2023 toegekende middelen zijn te vinden in de verzamelbrief bodem (Kamerstuk 30 015, nr. 120) in de passage ‘Aanvullende specifieke uitkeringen bodem’. Het bedrag dat is opgenomen in 2024 betreft de verstrekking van een tweede tranche middelen die in 2023 zijn toegekend aan de provincie Overijssel en in 2022 zijn toegekend aan de provincie Noord-Holland. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Noord-Holland (2024), gemeente Utrecht (2023), Provincie Noord-Brabant (2023), Provincie Overijssel (2023 en 2024) | |||||||||
Artikel | XII 13 Bodem en ondergrond | |||||||||
E96 | Naam | Incidentele specifieke uitkering MIRT-onderzoek Werkendam en IRM | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Rijk en regio staan samen voor de uitdaging om de hoogwaterveiligheid langs de Rijntakken te borgen. Rijk en regio hebben in 2019 afgesproken samen een MIRT-onderzoek te starten om de opgaven en kansen in het gebied rond Werkendam te verkennen en eerste oplossingsrichtingen te schetsen. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeente Altena | |||||||||
Artikel | DF 1 Investeren in waterveiligheid | |||||||||
E97 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering bodem 2023 | 51,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Het doel van deze regeling is om door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen bevoegde gezagen in staat te stellen een aantal taken op het gebied van bodemsanering goed af te ronden en nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende aanpak. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 13 Bodem en ondergrond | |||||||||
E98 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Verkenningsstudie verbetermaatregelen centrumzijde station Nijmegen | 4,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | In 2022 is het Projectplan Centrumzijde Station Nijmegen Verkenningsfase vastgesteld. Dit document is te zien als startbesluit in de MIRT-systematiek en beschrijft de aanpak voor de verkenningsfase van het project. De te verstrekken uitkering wordt toegekend ten behoeve van de uitvoering van de verkenningsstudie zoals omschreven in genoemd projectplan. De uitkomsten van de verkenning dienen beslisinformatie op te leveren op basis waarvan een voorkeursbeslissing in de geest van de MIRT-systematiek kan worden genomen. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeente Nijmegen | |||||||||
Artikel | MF 13 Spoorwegen | |||||||||
E99 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Versterken Friese IJsselmeerkust | 12,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | De uitkering wordt verstrekt voor de realisatie van een viertal maatregelenpakketten bij Workum, Mokkebank, Hindeloopen en Gaasterland, die bijdragen aan kustherstel en een duurzame inrichting van de Friese IJsselmeerkust. Daarmee wordt de waterveiligheid vergroot, de kans op wateroverlast verkleind en de ecologische waterkwaliteit verbeterd. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Fryslân | |||||||||
Artikel | DF 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen | |||||||||
E100 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Onderdoorgang Contactweg Amsterdam | 4,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | In 2018 hebben de gemeente Amsterdam en het Ministerie van IenW een uitvoeringsovereenkomst gesloten voor de realisatie van een onderdoorgang ter hoogte van de Contactweg / Nieuwe Hemweg in de Spoorlijn Amsterdam – Westhaven – Amsterdam Centraal. Deze doorgang is nodig vanwege het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, waardoor het traject Centraal Station – Westhavenweg frequenter wordt gebruikt. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeente Amsterdam | |||||||||
Artikel | MF 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | |||||||||
E101 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Spooremplacement Leeuwarden | 2,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | De uitkering wordt beschikbaar gestellen voor het realiseren van een spooremplacement in Leeuwarden. Dit spooremplacement is nodig omdat er meer vraag is naar opstel- en servicecapaciteit. Het zal bestaan uit vier lange service- en opstelsporen met daartussen twee serviceperrons met voorzieningen. Ook wordt het bestaande spoor gesaneerd, zodat het spoor robuuster wordt. Door twee sporen verder uit elkaar te leggen kan een snelheidsverhoging worden waardoor in de spits een kwartierdienst kan worden gereden tussen Sneek en Leeuwarden en er een betere overstap is op station Leeuwarden. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Fryslân | |||||||||
Artikel | MF 13 Spoorwegen | |||||||||
E102 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Beekdalen Limburg | 7,9 | 9,3 | 15,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | De beekdalen van de zijrivieren van de Maas in Limburg weerbaarder maken tegen extreme neerslag zodat schade en ontwrichting door overstroming van het regionale watersysteem wordt verminderd en/of voorkomen. Met de uitkering wordt een impuls gegeven aan het waterrobuust maken van het regionaal watersysteem in Limburg. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Limburg | |||||||||
Artikel | DF 1 Investeren in waterveiligheid | |||||||||
E103 | Naam | Tijdelijke stimuleringsregeling slim, veilig, doelmatig en duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur 2023-2027 | 0,0 | 59,8 | 41,7 | 18,6 | 12,2 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel het stimuleren van het nemen van maatregelen die slimmer, veiliger, doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur beogen te bevorderen. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten, Vervoerregio's | |||||||||
Artikel | MF 12 Hoofdwegennet | |||||||||
E104 | Naam | Regeling specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur | 563,3 | 613,9 | 217,9 | 69,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 2 |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel om gemeenten in staat te stellen bovenplanse infrastructurele voorzieningen te realiseren zodat op locaties in heel Nederland op korte termijn grootschalige woningbouw kan plaatsvinden. | |||||||||
Juridisch grondslag | Regeling specifieke uitkering woningbouw op korte termijn door bovenplanse infrastructuur | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeenten | |||||||||
Artikel | MF 12 Hoofdwegennet | |||||||||
E105 | Naam | Regeling specifieke uitkering transitievergoeding regionale OV-concessies 2023 | 68,8 | 0,0 | 17,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | In vervolg op de in 2020 en 2021 verstrekte specifieke uitkering in verband met de COVID-19-pandemie waarin het kabinet de vervoersbedrijven verzocht om, ondanks teruglopende reizigersaantallen en inkomsten, volgens een volwaardige dienstregeling te rijden. is voor het jaar 2023 een uitkering verstrekt in verband met de transitie naar een meer normale situatie. | |||||||||
Juridisch grondslag | Regeling specifieke uitkering transitievergoeding regionale OV-concessies 2023 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten, Gemeenschappelijke regelingen | |||||||||
Artikel | XII 16 Openbaar vervoer en Spoor | |||||||||
E106 | Naam | Regeling Specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2023 ‒ 2030 | 8,5 | 17,7 | 12,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 3 |
Korte duiding | Het aantal elektrische voertuigen neemt een vlucht. Dit Kabinet heeft de ambitie dat in 2030 alle nieuw verkochte auto’s emissieloos zijn. Die ontwikkeling vraagt om een slim, dekkend, toegankelijk en betrouwbaar netwerk van laadpunten. Om deze reden is de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) opgesteld waarin bedrijven, netbeheerders, decentrale overheden en het Rijk afspraken hebben gemaakt om de benodigde versnelling van de uitrol van laadinfrastructuur te realiseren. Gezien de snelgroeiende laadbehoefte ligt het voor de hand om de regio’s die nu al samenwerken bij het realiseren van publiek toegankelijke laadinfrastructuur verder te ontwikkelen en te versterken zodat alle gemeenten in Nederland ondersteuning kunnen krijgen en er een gemeenschappelijk kader ontstaat. | |||||||||
Juridisch grondslag | Regeling specifieke uitkering Regionale Aanpak Laadinfrastructuur 2023 ‒ 2030 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 14 Wegen en Verkeersveiligheid | |||||||||
E108 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Startfase Oude Rijn | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Voor een duurzame bereikbaarheid van de verstedelijkingsontwikkelingen in de zuidelijke Randstad is een schaalsprong in het OV op de spoorlijn Leiden – Dordrecht nodig. Voor deze Schaalsprong wordt een MIRT-Verkenning doorlopen. Ter voorbereiding op de MIRT-Verkenning is in 2022 een aantal activiteiten uitgevoerd door de gezamenlijke opdrachtnemers van het project. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeente Leiden | |||||||||
Artikel | MF 13 Spoorwegen | |||||||||
E109 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Ganzenbeheerplan Schiphol | 0,0 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | De Faunabeheereenheden van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Zuid-Holland werken gezamenlijk aan de wettelijk noodzakelijke vernieuwing van het ganzenbeheerplan, dat onderdeel is van het Convenant «Reduceren risico vogelaanvaringen Schiphol» . | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Noord-Holland | |||||||||
Artikel | XII 17 Luchtvaart | |||||||||
E110 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering mobiliteitspakketten ten behoeve van woningbouw | 0,0 | 373,8 | 299,0 | 57,6 | 27,1 | 17,8 | 29,6 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel om gemeenten in staat te stellen bovenplanse infrastructurele voorzieningen (op basis van het Mobiliteitsfonds) en gebiedsmaatregelen (op basis van het gebiedsbudget van BZK) te realiseren zodat woningbouw kan plaatsvinden op locaties binnen de 17 grootschalige NOVEX-woningbouwlocaties. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke regeling specifieke uitkering mobiliteitspakketten ten behoeve van woningbouw | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeenten | |||||||||
Artikel | MF 12 Hoofdwegennet | |||||||||
E111 | Naam | Regeling stimulering schoon en emissieloos bouwen voor medeoverheden | 0,0 | 9,9 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Het doel van deze regeling is het stimuleren van medeoverheden om emissieloos bouwmaterieel toe te passen bij aanbestedingen, daartoe het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen te ondertekenen en daarmee bij te dragen aan doelen op het gebied van stikstofreductie, klimaat en gezondheid. | |||||||||
Juridisch grondslag | Regeling stimulering schoon en emissieloos bouwen voor medeoverheden | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten, Waterschappen | |||||||||
Artikel | XII 14 Wegen en Verkeersveiligheid | |||||||||
E112 | Naam | Incidentele specifieke uitkering Regionale sponsstrategie IJssel-Vecht delta | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | In de regio Zwolle staan grote ruimtelijke ontwikkelingen op stapel in het kader van de woningbouwopgave. Tegelijk is de regio in de IJssel-Vecht delta kwetsbaar voor de gevolgen van klimaatverandering. Om er voor te zorgen dat de ruimtelijke ontwikkelingen klimaatbestendig vorm krijgen wordt door de samenwerkingspartners een regionale sponsstrategie opgesteld. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Overijssel | |||||||||
Artikel | XII 11 Integraal Waterbeleid | |||||||||
E113 | Naam | Tijdelijke regeling uitkering bodem 2024–2030 | 0,0 | 76,2 | 72,6 | 65,3 | 65,3 | 69,8 | 69,8 | |
Korte duiding | Het doel van deze regeling is om door middel van het verstrekken van specifieke uitkeringen bevoegde gezagen in staat te stellen een aantal taken op het gebied van bodemsanering goed af te ronden en nieuwe bodemkwaliteitsopgaven te signaleren en daarop te reageren met een passende aanpak. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | XII 13 Bodem en ondergrond | |||||||||
E114 | Naam | Incidentele specifieke uitkering OV-gelden | 0,0 | 158,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze bijdrage aan VRA en MRDH wordt verstrekt conform het kabinetsbesluit verwoord in de brief van de Staatsecretaris d.d. 17 november 2023 om uitvoering te geven aan de motie Bikker c.s. over het aanbod en de betaalbaarheid van het OV in 2024 (21-9-2023, nr. 36410-29). Deze bijdrage betreft tevens de middelen die worden verstrekt om invulling te geven aan de motie Krul c.s. (24 oktober 2023, motie Bi31 524, nr. 581), waarover eveneens op 17 november 2023 een Kabinetsbesluit is genomen, eveneens verwoord in eerdergenoemde brief. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Gemeenschappelijke regelingen (Vervoerregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) | |||||||||
Artikel | XII 16 Openbaar Vervoer en Spoor | |||||||||
E115 | Naam | Tijdelijke regeling specifieke uitkering duurzame en circulaire infrastructuur | 0,0 | 9,9 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze regeling heeft tot doel gemeenten en provincies te stimuleren bij GWW-werken innovatieve of duurzame maatregelen toe te passen ter bevordering van vermindering van CO2-uitstoot en een circulaire economie. | |||||||||
Juridisch grondslag | Tijdelijke regeling specifieke uitkering duurzame en circulaire infrastructuur | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten | |||||||||
Artikel | MF 12 Hoofdwegennet | |||||||||
V | Naam | Specifieke uitkering NGF-project NL2120 | 0,0 | 3,0 | 4,3 | 5,9 | 2,9 | 2,4 | 0,0 | |
Korte duiding | Deze uitkering is bedoeld voor pilotprojecten die onderdeel zijn van het NGF-project NL2120 | |||||||||
Juridisch grondslag | Begroting IenW 2024 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Friesland, Gemeenten Rotterdam en Dordrecht | |||||||||
Artikel | XII 11 Integraal Waterbeleid | |||||||||
V | Naam | Incidentele specifieke uitkering Kornwerderzand | 0,0 | 0,0 | 32,2 | 32,2 | 32,2 | 32,2 | 0,0 | 3 |
Korte duiding | Vervangen van de huidige twee draaibruggen in de A7 door vier nieuwe bascule bruggen. | |||||||||
Juridisch grondslag | ||||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Fryslân | |||||||||
Artikel | MF 15 Hoofdvaarwegennet | |||||||||
V | Naam | Regeling stimulering verkeersveiligheidsmaatregelen 2024 en verder | 0,0 | 85,1 | 128,8 | 22,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Korte duiding | Het doel van deze regeling is het stimuleren van het nemen of versnellen van kosteneffectieve en risicogestuurde verkeersveiligheidsmaatregelen op het onderliggend wegennet. | |||||||||
Juridisch grondslag | (nieuwe regeling per 2024) | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincies, Gemeenten, Vervoerregio's, Waterschappen | |||||||||
Artikel | MF 12 Hoofdwegennet | |||||||||
V | Naam | Specifieke uitkering Tolvrij maken Westerscheldetunnel | 0,0 | 0,0 | 28,0 | 28,0 | 28,0 | 28,0 | 28,0 | |
Korte duiding | Met deze uitkering worden de gereserveerde middelen beschikbaar gesteld aan de Provincie Zeeland om de N.V. Westerscheldetunnel te compenseren voor de netto gederfde tolinkomsten als gevolg van het tolvrij maken van de WST voor personenauto’s en motoren voor de periode 2025 t/m 2029 | |||||||||
Juridisch grondslag | Begroting IenW 2025 | |||||||||
Maatschappelijke effecten | nvt | |||||||||
Ontvangende partij | Provincie Zeeland | |||||||||
Artikel | MF 12 Hoofdwegennet | |||||||||
Totaal | 2.090,0 | 2.698,9 | 2.267,3 | 1.520,9 | 1.382,5 | 1.362,3 | 1.300,8 |
Toelichting
1. De bedragen voor 2024 en verder zijn beschikbaar op het Mobiliteitsfonds Artikel 13.03 Ontwikkeling en zullen nog worden overgeboekt.
2. Mogelijk zal een deel van dit budget niet via een specifieke uitkering worden uitgegeven.
3. Bedragen inclusief eventuele BTW-component.